Dali Zensor 1 (Bruin) Review

silasje1 30 december 2012, laatste update op 20 oktober 2015, 24.610 views

Dali Zensor 1 (Bruin)

Goedkope speakers met goed geluid. Wil je niet teveel geld uitgeven aan een audio set hoef je niet meer verder te zoeken.

Pluspunten

• Omvang
  • Frontpanel
  • Geluidsweergave (Hoog, midden, laag)

Minpunten

• Aanwezigheid van lage tonen in films en games (voor de prijs niet een minpunten te noemen)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Korte inleiding:

Ik heb de Dali Zensor 1's gekocht om mijn brakke Logitech setje te vervangen. Ik heb een maand zitten zoeken naar een leuke speaker en stuitte eerst op Magnat. Die bleek nogal tegen te vallen. Toen heb ik met mijn opa de Dali Zensor 1 beluisterd. Ik was gelijk overtuigd dat de Dali veel waard voor zijn geld was. Heb deze gelijk gekocht en moest toen nog een halve maand wachten totdat ik eindelijk genoeg geld had voor mijn receiver, de Yamaha RX-V471.

Ik heb een pricewatch: Klipsch RW 12 (Zwart) gekocht laatst en samen klinken ze erg goed :)

Externe Reviews:

Inhoud:

Er zitten natuurlijk twee Zensor 1's in. De Dali Zensor 1 wordt per 1 verkocht!. Verder 8 4 gelatine pootjes die nauwelijks zichtbaar zijn. Deze plakt men onder de speakers door een sticker te verwijderen. Verder is er een manual voor de complete Zensor serie. Elke speaker heeft een signatuur van degene die hem heeft getest, op de box staat een quality control.

Uiterlijk:

Ik heb de speakers in het zwart gehaald maar er kan ook worden gekozen tussen wit en licht walnoten. De speakers zijn glimmend zwart achter het front paneel. Het frontpaneel zelf heeft een mooi logo van Dali. Het front-panel is makkelijk te verwijderen. De speakers zien er mooi uit en passen overal bij. De behuizing is afgemaakt met een zwarte houtkleur.

Eerste blik:

Ze zijn kleiner dan ik had verwacht. Dit is een voordeel qua ruimte. De speakers zijn mooi afgewerkt en voelen goed aan.

Bekabeling:

Ik heb bij de Gamma standaard 20 meter 2,5 mm kabel gehaald. De speakers werken goed op deze kabel. Deze kabel heb ik ongeveer 1 á 2 meter afgeknipt voor elke speaker.
De speakers staan ongeveer 1/2 meter van de receiver af. Ik gebruik een HDMI kabel van mijn GTX570 naar Yamaha RX-V471.

Geluid:

Niet geheel onbelangrijk, het geluid. De speakers worden door Whathifi.com zeer geprezen door hun groots geluid. Het geluid zal ik hieronder bespreken.

Muziek:

Ik heb zeer gevarieerd getest. Ik heb de Dali CD gewonnen en deze dan ook gelijk getest. Wat opviel was vooral het heldere en duidelijk geluid. Ik heb nog nooit zo'n kippenvel gehad bij gitaar muziek. Stemmen en instrumenten zijn zeer goed hoorbaar. Het geluid moffelt nergens weg en klinkt lekker in de oren. Bij hoger volume is er geen vervorming. Deze vervorming zijn er vaak wel bij goedkope setjes wat pijn doet aan de oren. De Dali klinkt gewoon natuurlijk en zuiver.

Als men kijkt naar de lage tonen is het natuurlijk niet te vergelijken met een echt subwoofer. De lage tonen die worden geproduceerd zijn goed voor muziek waar dit vooral minder belangrijk is. Zelf heb ik een 12 inch subwoofer gekocht na 1/2 jaar in bezit te zijn van de Dali's zonder subwoofer. Het verschil is behoorlijk hoorbaar/voelbaar. Toch kan ik niet zeggen dat de bass slecht is voor de prijs en omvang van de woofer!

Met de meer instrumentale muziek blinkt de Dali Zensor 1 vooral uit. Elke aanslag op een gitaar is voelbaar en duidelijk hoorbaar. Zo is The Eagels-Hotel California in het begin een instrument te horen dat daarvoor nooit hoorbaar was.

Kort samengevat:
De speakers geven een realistische weergave van de muziek weer al zijn lage tonen niet zo goed als een subwoofer en op hogere volumes klinkt alles nog goed.

Films:

Films klinken levensecht al moet daarbij wel weer de lage tonen worden gemist. De Dali doet het goed maar er moet wel een losse sub bij voor de echte voelbare en hoorbare lage tonen.

Gaming:

Ik heb met BF3, GT5 en LA Noire getest. De geluiden in BF3 zijn veel ruimtelijker. De schoten klinken duidelijker en je hoort meer dan met een andere audio set. In GT5 zijn de slip geluiden een stuk schoner en de motoren klinken leuker. In LA Noire klinken de stemmen van alle personages wat helderder en duidelijker.
Kortom geluid is zoals het bedoeld is.

Conclusie:

De Dali Zensor 1 doet het goed in alle soorten muziek al missen er soms wat lage tonen. Dit is logisch gezien de grote van de speakers. Hetzelfde gaat op voor gaming en films. Alles klinkt goed, maar de lage tonen zijn soms net iets te weinig. Voor 129 euro per stuk is er geen betere te krijgen! Mijn tip is een sub te kopen om bepaalde films, games of muziek beter weer te geven. Een echte tip voor iedereen die graag een nieuwe 2.1/2.0 of meer wilt kopen. Ga vooral luisteren om een gevoel te krijgen ;)

Ik heb zelf de pricewatch: Klipsch RW 12 (Zwart) erbij gekocht en deze klinkt goed samen en vult de set zeker aan!

Het Dali speaker topic:
[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic

Edits:
5 maart 2012:
Meer toegevoegd en wat duidelijker uitgelegd. Vragen zijn welkom.
30 december 2012:
Nieuwe ervaring toegevoegd en dingen wat herschreven.
20-10-2015:
Spelfouten en wat overige fouten

Heb jij ook een Dali Zensor 1 (Bruin)?

Probeer de speakers eens op een tegel te zetten en deze tegel weer van de grond te halen mbv spikes. hier zou je een verandering mee kunnen horen mbt de bass.
Heb je hier geen speciale stands voor?
Ik zou graag deze speakers (of wat voor speakers dan ook) voor mijn bureau willen gebruiken. Dan heb ik wel eens gehoord dat je ze t beste iets omhoog kan richten.
Werkt zon houten stand ook goed voor de bass enzo? Of alleen voor het richten van het geluid?
Heel basaal uitgelegd: de bedoeling is dat je het aantal frequenties dat door de speakerkast wordt doorgegeven in de ondergrond zo veel mogelijk beperkt. Hout heeft geen dempende werking en ontkoppelt nauwelijks. Steen (of bijv. metalen stands gevuld met zand) dempt een stuk beter. Ik zelf heb mijn speakers (Wharfedale Diamond 9.1) op granieten platen staan die vervolgens weer op rubberen ontkoppel voeten staan. Tussen de speaker en de granieten plaat zit ook nog een rubberen voet waarmee ik de speaker iets naar boven richt/kantel. Zo komt de tweeter beter in lijn met mijn oren in mijn normale zitpositie. De speakers staan links en rechts van mij op mijn bureau.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 6 maart 2012 09:24]

Ik heb er zelf een paar standaard voor de Dali Sensor 1 ontworpen en laten maken. Ik kan ze op bestelling voor je laten maken. http://link.marktplaats.nl/m679522809
Zijn er nog vragen/opmerkingen?
Leuke test cd hé!
Zeker. Goede muziek om de speakers echt te testen. Niet echt mijn soort muziek maar desondanks toch leuk :)
met welke magnat set heb je het vergeleken ik zit nu namelijk ook te twijfelen tussen de magnat vector 203 en de dali zensor 1...
de speakers komen op mijn bureau te staan en een beetje bas mag er wel zijn, graag jullie mening ;)
bedankt voor de review!

[Reactie gewijzigd door richardgj op 29 december 2013 18:00]

Zeker interessant dit.
130 euro voor 2 speakers of per stuk?
Denk dat dit wel een leuke combinatie is met een Qinpu A-6000
Stelregel 1: hoge tonen (tweeters) op hoorhoogte.
Stelregel 2: plaatsing van de klankkasten (vies woord, daar de kasten, niet mogen klinken >alleen de luidsprekers.
Stelregel 3: experimenteer met de plaatsing . Belangrijker dan je zou denken.

@ Silasje1; ik zou toch wel voor andere bedrading kiezen en een stuk korter (beter een lange, degelijke interface kabel en korte luidsprekerdraad, dan omgekeerd) en zet dan dat de Dali CD nog eens op. Veel geluk met je aankoop en bovenal, véél luistergenot

hoezo andere kabel? de kabel ik ik nu heb is gewoon goed.
Mooie review. Ik zit ook al een tijdje naar deze speakers te kijken icm een Yamaha receiver (V671). In eerste instantie als 2.0 setje. Waarna ik dit wil uitbreiden met nog twee Zensor 1 voor achter en nog een center erbij. Qua activiteiten zullen films, muziek en gamen in ongeveer gelijke percentages plaatsvinden.