WD Passport II 120GB Review

hevling 21 augustus 2007, laatste update op 17 november 2015, 2.542 views

WD Passport II 120GB

Pluspunten

• compact
  • bus-powered
  • snelheid is prima
  • software & tools

Minpunten

• korte usb kabel
  • behuizing (snel vies + krassen)

Mobiliteit Score: 5
Waarom gekocht?
Ik wou al een tijdje een mobiele harde schijf om samen met mijn laptop mee te nemen. Uiteindelijk heb ik een Western Digital Passport 120 gb gekocht. Waarom? De prijs was gunstig en een kennis van me had deze ook en vond deze zeer leuk. Ook had ik in het verleden al problemen gehad met eigen producties (externe behuizing gekocht met daarin een 2,5" hd). Deze begaven het altijd zeer snel. Een andere reden voor mij persoonlijk is omdat deze bus powered is. Je hebt dus namelijk maar 1 kabeltje nodig en daarmee gebeurt alles.

Eerste indruk
De harde schijf zit in mooi verpakt in een doorschijnende verpakking. Het was wel lastig om deze te openen maar de hd zat stevig in het doosje dus je mocht het wat manoevreren. In de verpakking zit natuurlijk de harde schijf, een 30 cm kabeltje (usb naar usb mini) en wat boekjes met uitleg. Boekjes direct aan de kant geschoven en de hd maar aangesloten op mijn laptop. De kabel is in mijn ogen wat te kort omdat de hd altijd op de plaats van mijn muis ligt (deze mocht dus langer zijn). Ook de behuizing viel tegen. Deze wordt snel vies en krasserig omdat ze nogal van een blinkend materiaal is gemaakt.

Lezen & schrijven
Bij het testen van de WD Passport vond ik de snelheid super. Ik heb een *.avi (~700mb) gekopieerd in ongeveer 1 minuut. Kleine bestanden zoals foto's (3-4 mb per foto) daar deed de harde schijf een 4-tal minuten over om 800 mb te kopiëren. Het lezen van de hd ging iets trager. Ik vind deze resultaten zéér goed voor een harde schijf van 5400 rpm.
Ik heb ook HD Tune eventjes laten testen en deze kwam dit resultaat uit:

Software & Extra's
Standaard staat er op de harde schijf wat programma's waaronder Google software, Western Digital encryptie en synchronisatie tools. Deze zijn nog niet geïnstalleerd. Ik heb enkel de encryptie en synchronisatie tools getest en deze waren echt makkelijk en zonder ingewikkelede stappen te vervolledigen. Zelf gebruik ik de tools niet omdat ik het niet echt nodig acht. Er zijn geen extra's bijgevoegd. Al mocht er voor wel een tasje of beschermhoesje voor de harde schijf zelf bij zijn. Omdat ze nogal een blinkende behuizing heeft, wordt deze snel vies en krasserig.

Het is een prima harde schijf om backups/programma's/... altijd bij je te hebben. Omdat ze bus-powered werkt, heeft de harde schijf maar één kabel nodig waarmee ze stroom krijgt en data kan overzetten. De snelheid waarmee je bestanden overzet is zeer goed voor dit type van harde schijf. Jammer dat de behuizing zo snel vuil en krasserig wordt.

Heb jij ook een WD Passport II 120GB?

Heb je die benchmark op een laptop of desktop gedraaid? Volgens mij zijn de USB controllers van veel laptops een stuk langzamer. Ik denk dat je schijfje en de USB 2 snelheid niet de beperkende factor zijn, maar wel de bus snelheid van je laptop.

Misschien interessant om dezelfde bench nog een keer te draaien op een systeem met een andere (misschien betere) USB controller
heb ik net gedaan, heb dezelfde disk op een desktop aangesloten, maakt niets uit...
Hier heb ik ook aan gedacht. Ik kan dit moeilijk thuis testen omdat we met allemaal laptops zitten. (Komt verandering trouwens met mijn nieuwe desktoppc). Maar als mo3lla dit al heeft getest zal het weinig of niets uitmaken.
Ik heb al een paar maanden geleden de 160GB versie aangeschaft. Voornamelijk om muziek en foto's op te slaan, echter kan ik ze niet meer lezen! als ik bij de eigenschappen van de schijf kijk zie ik dat er een aanzienlijk deel gebruikt is, maar als ik hem open, zie ik geen mappen niets meer, de bestanden zijn/lijken te zijn verdwenen. Ik weet dat dit ook geen uniek probleem is, een vriend van me heeft deze schijf ook en hetzelfde probleem! De schijf is wel nog steeds bruikbaar, ik kan er op schrijven en van lezen maar wat er dus op stond kan ik somehow niet meer zien. Heel frustrerend dus aangezien ik een hoop foto's nu kwijt ben. Of weet iemand hoe ik ze weer terug kan toveren?
Ik adviseer je even Get Data Back (van runtime software) over de schijf heen te halen. Zodra je al je shait terug hebt kun je dan ff opnieuw formatteren (in NTFS natuurlijk, of een ander niet-FAT systeem) en ff checken of er misschien een nieuwe firmware voor is (ik weet dat sommige drives dit ondersteunen, weet echter niet of dit er zoeen is).