Philips 42PF5331 (42") Review

marconist 14 december 2008, laatste update op 14 december 2008, 1.815 views

Philips 42PF5331 (42")

Pluspunten

• Prachtig beeld. Computer verbonden via DVI-HDMI gaat prima!

Minpunten

• Mager geluid; niet erg geschikt voor muziek.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
M.n. wat inbranden betreft, is het scherm mij 100% meegevallen. Er staat ook regelmatig (CD/DVD) info op het scherm via de HT-receiver, maar ik heb geen enkele last.
Het geluid van het toestel zelf is soso. Maar aangezien ik via de HT werk, is dit van geen belang voor mij.
Heb plasma gekozen, omdat ik de kleuren van die techniek toch stukken beter vind. V.w.b. de beeldkwaliteit kan ik stellen dat ik regelmatig ook een tweetal Pioneer's en één Panasonic zie ...... ik vind ze ondanks de (veel) hogere prijs beslist niet beter deze voordelige Philips.
Nu ruim 2 maanden in gebruik (514 uur, makkelijk te controleren op het apparaat zelf ;) ) met primair satellietontvanger RGB-input. Daarnaast HT/DVD RGB-input.

V.w.b. de de degelijkheid: Ik heb 'm maar 's opengeschroefd voordat ik hem aan de muur hing. Visueel niks mis mee, constructie en prints zien er prima uit. Geen ventilator, dus geen geruis. Voedingsprint zit bovenaan, dus de warmte daarvan kan rechtstreeks ontwijken.

Aanvulling:

Nu (januari 2008) 1460 uur in gebruik. Géén inbrandverschijnselen of iets van die aard, noch dode pixels.
Ook nog geen verloop in kleurinstellingen, helderheid, e.d. kunnen constateren gebaseerd op de DVE test-disc.
Geen (brommende o.i.d.) bijgeluiden bij het gebruik.Het toestel is absoluut stil.

Het toestel is aan de muur opgehangen en staat dus niet bloot aan noemswaardige trillingen of stoten. Wellicht heeft dit een gunstige invloed op het tot dusver vlekkeloze gedrag.

Een nadeel is, dat na het gebruik van teletekst het toestel automatisch terugschakeld naar 4:3 beeld en daarin volhard totdat er weer "echt" op een 4:3 zender wordt afgestemd. Daarna pas werkt de automatische beeldformattering weer normaal ....... Nu ja, valt mee te leven! ;)

Aanvulling:

Nu (juli 2008) 2477 uur in gebruik.
Commentaar als boven wordt gehandhaaft.
Het blijft een "best buy". Zo reageert bezoek dat soms meekijkt ook!
Leuk voor een mens. ;)

Laatste aanvulling (ik houd er mee op ;) )
Nu, 14dec 2008, zitten er 3318 uur op.
Geen dode pixels, geen lichtverlies, geen inbranden.
Blijft een fijn apparaat, dus voor degenen die tweedehands kunnen kopen: DOEN.

Heb jij ook een Philips 42PF5331 (42")?

Toch nog maar even wat info.
Het is nu maart 2010 dus er zit bijna 3 jaar op en 5890 bedrijfsuren.
Nog steeds een prima beeld, geen inbranden, geen verloren pixels.

Inmiddels hangt er nu een maand of 9 een Oppo BDP-83 Blu-ray speler aan en sinds een 2-tal maanden een Humax i5050C, beiden via HDMI.
Resultaat erg goed, enige nadeel is dat de HDMI-ingangen v.w.b. beeldeigenschappen niet apart van elkaar zijn in te stellen. (Dat is wel het geval voor YPbPr en RGB via scart).
Laatste afregeling is gedaan via de Oppo met een S+M Blu-ray calibration disc.
kan je na 2 maanden zeggen dat inbranden meevalt???
Geen idee, prulleman. ;)

Het ding heeft er nu 629 uur opzitten en vertoont in ieder geval nog steeds geen tekenen van inbranden.
Aangezien ik hem ook af en toe gebruik als display bij CD en SACD spelen (dus een "vast" beeld uit de versterker) kan ik stellen dat ie daar ook geen last van heeft. Het valt trouwens op dat de 42pf5331 na een minuut of 5 zelf de helderheid enigszins terugregelt als het beeld niet veranderd (dus statisch is). Dat effect is gelijk weer weg bij het aanraken van een toets of het veranderen van het videosignaal.

Heb hem nu met YPbPr verbonden aan de DVD-speler. Laat zich nu ook tot in de perfectie (ook het superzwart!!) afregelen met de DVE-testdisc! Detailscherpte is hierbij iets beter dan bij RGB, maar e.e.a. zal ook wel van de speler afhangen.
Ik gebruik nog geen BluRay/HD-DVD speler.
Goed dat je zo'n lange tijd na de aankoop van de televisie je review update. Dat is idd handig voor 2dehands kopers.