Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Shure SE425-CL (Transparant) Review

CR35 22 december 2011, laatste update op 22 december 2011, 833 views

Shure SE425-CL (Transparant)

Pluspunten

• Goede geluidsisolatie
  • Ruime keus aan bijgeleverde sleeves/foampjes
  • Helder en natuurlijk geluid

Minpunten

• Ruis van een apparaat wordt snel opgepikt
  • Prijs is voor de gemiddelde consument te hoog
  • Mist een heftige bass voor de liefhebber
  • Geen volumecontrol

Ik heb nu ruim een maand de SE425-CL. Ik ben geen audiofanaat, maar ik luister graag naar muziek en hecht waarde aan goede isolatie. Mijn UE MetroFi 220 hadden een kabelbreuk opgelopen, dus ik zocht dopjes met vervangbare kabels en de best mogelijke isolatie. Vergeleken met mijn vorige dopjes, sony MDR 71 en UE metrofi 220, klonken ze in het begin erg vlak, echter na wat inspelen klinken ze al een stuk beter.

Geluid
De SE425 heeft in tegenstelling tot de SE535, 2 speakers ipv 3 individuele speakers. Toch moet ik zeggen dat voor mij de range en de helderheid een hele beleving is ten opzichte van mijn vorige dopjes. Ik hoor opnieuw nieuwe tonen en de instrumenten en nuances zijn nog duidelijker te horen. De dopjes zijn hierdoor wel erg gevoelig en ruis van een apparaat wordt heel snel opgepikt.

Draagcomfort
Het is redelijk essentieel de kabel achter het oor langs te dragen. Indien je dit niet gewend bent is dit zeker even wennen, ook is het wat lastiger om vlug je dopjes even in en uit te doen. Echter voor de lange periodes(dan laat ik de kabel ook achterlangs over mijn rug lopen) is de draagcomfort uitstekend en vergeet ik soms dat ik de dopjes in heb. Naar mijn mening is dit echt een verbetering tegenover kabels die constant trekken en bungelen aan je oren.

Isolatie
De standaard zwarte foampjes werken naar mijn ervaring beter dan de comply foampjes die ik bij mijn ultimate ears hadden. Hierdoor en mede door de gevoeligheid heb ik de volume nu een stuk lager staan, echter valt de ruis daardoor wel extra op. Ik heb de triple flanges ook geprobeerd maar die gaan bij mij toch wel heel diep de oor, dat het onprettig wordt.

Accesoires
Er zit een scala aan oordopjes(siliconen sleeves, foampjes(drie maten), gele foampjes en triple flanges), een cleaning tool, standaard jack adapters en een soort van opbergtasje die iets te groot is om handig mee te nemen in de jas/zak. Al met al de standaard accesoires die je minimaal mag verwachten bij dopjes van dit scala. Graag had ik nog een ruisonderdrukking/volume regeling adapter gezien. Ook kan ik geen goede kabels vinden met een microfoon.

Ik heb hem zelf in de aanbieding voor 240,- gekocht, de normale prijs ligt rond 280,-. Het is nog steeds een behoorlijke prijs voor dopjes en ik kan niet oordelen of de meerprijs te rechtvaardigen valt tegenover de single driver 315 en 215.

Bouw/uiterlijk
De kabel en dopjes voelen stevig en duurzaam aan. De verbinding van de kabels met de dopjes klikken in elkaar en zitten echt goed stevig vast. Ook de foampjes zitten goed vast(soms te vast). Ik heb nog geen een keer gehad dat er iets los is geraakt. Ik vind ze zelf erg strak en door het transparante plastic zien ze er ook nog redelijk professioneel uit.

Naar mijn mening zijn het erg prettige dopjes met een erg aangenaam natuurlijk geluid. Voor iemand die een volle bass zoekt zijn deze dopjes niet aan te raden. Ook iemand die heel vaak zijn dopjes in en uit doet zijn deze dopjes ook niet aan te raden. Voor apparaten met veel noise zou een volume control of filter wel aan te raden zijn, het is een gemis dat dit niet wordt bijgeleverd.

Heb jij ook een Shure SE425-CL (Transparant)?