BFG GeForce 8800 Ultra 768MB GDDR3 (PCI-e, 2x DVI) bfge88768ue Review

zakenman 20 augustus 2007, laatste update op 21 augustus 2007, 3.184 views

BFG GeForce 8800 Ultra 768MB GDDR3 (PCI-e, 2x DVI) bfge88768ue

Pluspunten

• Geweldige prestaties
  • Werkt perfect in Vista
  • Voor een bakbeest vrij stil
  • DirectX 10 ondersteuning
  • Dual DVI

Minpunten

• Warmteproductie
  • Lengte (zal in sommige kasten niet passen)
  • Stroomverbruik

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemene beoordeling:

Ik heb deze kaart kunnen kopen bij MyCom in eindhoven voor 675 euro. In eerste instantie was ik van plan om een 8800 GTX te kopen voor 599 euro maar deze kon destijds niet geleverd worden. De manager aldaar bood me daarom deze BFG 8800 Ultra aan voor 75 euro extra. Dit was natuurlijk geen moeilijke keuze en met een flinke grijns op mijn gezicht ben ik direct huiswaarts gegaan.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn aanschaf ondanks wat kleine probleempjes. Zo heb ik bij het afsluiten van het systeem een irritante en zorgwekkende piep. Heb het in meedere forums al beschreven als het leeg laten lopen van een ballon waarbij je het uiteinde een eindje uit elkaar trekt. Door de smalle spleet die je dan krijgt maakt de ontsnappende lucht een piepend geluid. Omdat ik me vooral in het begin erg zorgen maakte over dit geluid heb ik mijn complete systeem even langs de plaatselijke computerzaak gebracht om alles te laten checken. In eerste instantie werd het probleem toegewijd aan een defect moederbord, in tweede instantie een defecte voeding. Maar na het proberen van meerdere combinaties bleek het probleem toch echt aan de kaart zelf te liggen.

Heb hierover natuurlijk direct contact opgenomen met BFG en die wisten me te vertellen dat dit een "niet-fataal" probleem was met de 2 extra voedingsaansluitingen op de kaart aan de zijkant. Ze boden tevens aan om de kaart te vervangen zonder gezeik. Maar ik heb het idee dat ik dan een paar weken moet wachten op de vervanger dus doe het voorlopig maar met deze niet-fatale piep.

Wat overigens niet geheel onbelangrijk is om wat over te zeggen is de lengte van deze kaart. Hij is zelfs nog 2 mm langer dan een GTX!! Maar gelukkig heb ik een kast waar ie (met hooguit 8 mm over) in gebouwd kon worden.

Featureset:

Kan deze kaart niet anders beoordelen dan met een "zeer goed" op dit onderdeel. Het aanwezige geheugen van 768 MB op 2220 Mhz is voor de huidige generatie spellen ruimschoots voldoende. Hoewel nog niet zo heel veel spellen het (volledig) gebruiken of benutten, deze kaart ondersteund DirectX 10.

Aan de achterzijde bevinden zich 2 DVI-uitgangen en HDTV / TV-out. Ik heb zelf slechts 1 monitor ter beschikking en heb ook geen behoefte om er nog een tweede bij te kopen maar gezien de prestaties moeten 2 monitoren, met elk een resolutie van 1680 x 1050, geen enkele moeite zijn voor de BFG 8800 Ultra.

Wat overigens in de doos bijgeleverd werd verdient niet echt de schoonheidsprijs want enkel een lelijk en veeeeeel te groot zwart BFG t-shirt als enige goody is natuurlijk niks. Maar omdat dat voor mij echt van geen enkel belang was bij de aanschaf heeft dat ook geen invloed op mijn beoordeling.

Prestaties:

Gewoon geweldig! Ik speel alles op de maximale settings op 1680 x 1050 en merk geen noemenswaardige vertragingen. Natuurlijk moet ik wel eerlijk zijn dat er zo af en toe wel eens een kleine terugval is in de framerate wanneer er echt veel op het scherm is maar dat wijt ik meer aan Vista. Denk bijvoorbeeld aan Medieval 2 Total War wanneer je s'nachts een stad aanvalt met brandende katapults en zo'n 500 archers met brandende pijlen. Of in Colin McRae DiRT als je een race doet met 5 andere auto's op hetzelfde circuit. Zo af en toe merk je een kleine framedrop maar dan ook hooguit voor een seconde of twee. Heb overigens geen details over de exacte framerates omdat ik geen programmaatjes heb om die te meten. Mocht er belangstelling naar zijn, adviezen over programmaatjes die framerates kunnen meten zijn welkom, dan meet ik ze wel een keer.

Uiteraard heb ik ook 3DMark06 gedownload (want ja werd niet bijgeleverd) en meerdere keren getest. Let wel, ik maak gebruik van Vista en heb een standaard geklokte quadcore @ 2.4 Ghz.

Op een resolutie van 1280 x 1024 met alle settings op maximaal kwam ik in eerste instantie uit op een score van 10.721 3DMarks. Vond dit een vrij lage score en had hierover dan ook een forumtopic geopend. Het werd me ook al vrij snel duidelijk dat ik nog een redelijke noob was op het gebied van je systeem tunen voor 3DMark. Na het uitzetten van geheugenvreters zoals norton antivirus en dergelijke wist ik al snel de score op te hogen naar 11.332 na 2 of 3 keer testen. Overigens zal hoger ook vast nog wel haalbaar zijn met wat overklokken en updates van Vista maar voorlopig vind ik het wel goed genoeg. Het draait me om de spellen die vloeiend draaien op maximale settings en niet om een score waarmee je slechts kunt opscheppen :9 .

Overklokbaarheid:

Het zal vast wel kunnen maar ik waag me er liever niet aan omdat ik er geen verstand van heb. Daarom ook geen beoordeling op dit punt.

Beeldkwaliteit:

Geweldig gewoon, maak gebruik van DVI (geen andere keuze overigens) en voor zover ik geweldige beeldkwaliteit denk te kennen moet ik concluderen dat deze kaart dat produceert.

Modbaarheid:

Ook hier geen mening over omdat ik me er niet aan ga wagen en eerlijk gezegd ook het nut ervan niet inzie. Er zit echt een gigantische koeler op die er solide uitziet en niet echt uitnodigt om te laten vervangen.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit:

Niets mis mee, maak gewoon gebruik van de nieuwste drivers van nVidia en dat werkt allemaal perfect. Speel overigens wel alleen de nieuwste spellen dus hoe het bij oudere spellen zal gaan weet ik niet. Heb overigens wel wat vastlopers gehad maar uit de foutrapporten bleek later dat dit door andere hardwarecomponenten werd veroorzaakt (xtreme music van creative).

Warmte- en geluidsproductie:

Op dit onderdeel scoort volgens mij geen enkele high-end kaart goed naar mijn mening. Bij het opstarten hoor je de kaart nauwelijks. De koeler van de videokaart gaat eerder draaien dan die van mijn processor maar wanneer die tweede eenmaal begint is het direct duidelijk welke de luidste van de twee is. Na een tijdje in Vista gewerkt te hebben, denk aan surfen, msen-en etc. hoor je 'm wel wat meer maar het is echt stil voor het bakbeest dat ie is.

Maar dan de temperatuur. Gebruik nVidiamonitor om de temperatuur te meten en dat deed me in eerste instatie toch wel een beetje versteld staan. Bij het opstarten van het systeem schiet de kaart binnen no-time naar de 50 graden toe. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn scherm op 1680 x 1050 heb staan in Vista en ook alle effecten (zoals Aero) aan heb staan. En vanaf de 50 graden loopt de temperatuur elke 1 2 seconde 1 graden verder op. Dit oplopen van de temperatuur houdt aan tot een stabiele 81 82 graden in windows.

Na een uurtje gamen op maximale settings bij 1680 x 1050 heb ik zo af en toe temperaturen van 90 graden gezien. Ook hier moet ik er wel bij zeggen dat ik op zolder zit. De buitentemperatuur is erg verschillend hier dus die 90 graden was ook op een warme dag. Normaal gezien komt het niet uit boven de 88 graden. Overigens nog wel erg heet hoor! Heb een keer de achterkant van mijn kast vastgepakt toen ik 'm wilde verschuiven het leek wel alsof ik mijn hand verbrandde! Omdat de koeler rechtsom draait (als je tegen de voorkant van de kast aan kijkt) wijkt de uitgaande luchtstroom af naar links waar het dan in aanraking komt met met metaal van de linkerachterzijde van de kast. En dit kan echt gloeiend heet worden!

Heb mijn geluidskaart zover mogelijk naar beneden geplaatst om deze kaart zover mogelijk uit de buurt te houden van die kernreactor maar vind dat deze arme kaart nog vrij warm wordt bovenop. Niet alle warme lucht wordt rechtstreekt naar buiten geblazen, een hoop komt toch op de geluidskaart eronder en weet niet of deze er erg onder lijdt.

Prijs:

Ten slotte de prijs, ik was hier heel erg tevreden over. Heb deze kaart aangeschaft op 27 juli ten tijde van een flink tekort aan videokaarten uit de 8800 reeks. Hij was toen te koop voor 820 euro bij slechts een handjevol zaken bij mij in de buurt. Omdat ik 'm voor 675 euro heb kunnen krijgen ben ik van mening dat ik voor relatief weinig heel veel waar in huis heb gehaald.

..FOTO'S KOMEN NOG..

Heb jij ook een BFG GeForce 8800 Ultra 768MB GDDR3 (PCI-e, 2x DVI) bfge88768ue?

Dat van die piep bij het afsluiten heb ik ook bij mijn msi 8800 GTX maar maake me er niet zo druk om eigenlijk.
Heb je wel een beetje airflow in je kast? die temps zijn toch wel heel hoog...
Volgens mij zou een beetje frisse lucht vanuit de voorkant van de kast al een boel uit kunnen maken
Ja denk van wel hoor. Heb een Recom Powerstation met 5 koelers erin. Een grote 12 cm aan de voorkant als intake, 2x 8 cm aan de zijkant in- en outtake aan de kant die je open kunt doen. Dan nog 1 x 8 cm waar de harde schijven zitten (outtake) en dan nog 1x 8 cm aan de achterkant. Plus dan uiteraard nog de koeler van de kaart zelf.

Heb de kast op me bureau staan op zo'n 40 cm van een open raam van een meter bij een meter. En vandaag waait er een koel briesje precies op de kast en heb het deurtje van de kast open staan. Heb net nog even gekeken en hij staat op 80 graden.
aan de omstandigheden ligt het iig niet.... misschien dat het koelblok niet goed contact maakt (fabrieksfoutje). Maar het zou ook goed kunnen dat het wel zo hoort ik heb verder geen ervaring met dit sort high end kaarten
Tsjah 8800 series zijn nou eenmaal heet hoofden. Mijn 8800GTS word load 76 graden en Idle maar 59, Er staat dan ook een 250 mm fan tegenop te blazen.
Bij een temp boven de 110 moet je je een beetje zorgen gaan maken, ik heb gehoord dat deze kaarten bij 120 graden artifacs gaan laten zien.
Met (onder andere) het programma "Fraps" (fraps.com) kun je je framerates in de gaten houden.

Wat is je 3Dmark default score? (Dus zonder verder wat met de settings te doen)
Moet dat dan nog een keer testen heb dat nog niet gedaan. Maar zal dat dan nog wel een keer doen.
Leuke review, maar "Op dit onderdeel scoort volgens mij geen enkele high-end kaart goed naar mijn mening" , dat klopt natuurlijk niet. Een caliber 8800 blijft onder de 65 load, en mn vorige (7900GTX) zelf onder de 60c. Maar deze kaarten (8800) worden gewoon veel te warm, Ik heb ook een XFX 8800GTX XXX edition, wordt zelfs max 94c bij spellen zoals anno 1701 alles max op 1920*1200 8)7
Wel een lage 3dmark06 score touwens, ik haal met mn opteron 165 @ 3Ghz en GTX standaard al +/- 11000, overgeklocked @ 690/2150 +/- 12000. Ik zou een thermalright plus koeler aanraden, deze scheelt zon 20c of meer
Draai jij 3DMark06 dan onder XP of Vista, heb me namelijk laten vertellen dat dit in de meeste gevallen van grote invloed is op je score.
Ach mijn 6600gt haalt ook 50 graden idle. Maak je daar maar geen zorgen om.
Met 3DMark06 heb ik heb een verschil van 1784 tussen Vista Ultimate ( 6691 ) en XP Pro ( 8475 ).
En ja ik moet weer een nieuwe is al een oud beestje :$

[Reactie gewijzigd door UgotHeinzzd op 21 augustus 2007 14:43]

Kijk dat bedoel ik dus! 8)7 Dat is toch gigantisch veel! Maar ben niet van plan om XP nog te gaan installeren dus we zullen nooit weten wat ik gehaald zou kunnen hebben ;)

Maar ok 3DMark07 zal vast weer stukken beter geoptimaliseerd zijn voor Vista dus dan zien we volgende keer wel weer :*)
Ik draai op Xp Pro x64, op vista zou de score +/- 1000 punten minder zijn, maar alsnog ik heb een dualcore en jij een quadcore
Is het niet zo dat het in 3DMark vooral draait om de ruwe snelheid van je processor? Ik bedoel hiermee dat een dualcore het nog altijd makkelijk kan winnen van een quadcore wanneer de dualcore overgeklokt is of gewoon standaard al hoger geklokt was.
nete review ik heb vorige week ook een nieuw systeempje besteld ook met een 8800ultra aleen dan van msi ik zal er ook wel ff een review van maaken en ik draai nog onder xp dus miss zien we het score verschil wel in 3dmark :)