ECS GeForce 8800GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) N8800GTS-320MX Review

thommus 25 augustus 2007, 3.120 views

ECS GeForce 8800GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) N8800GTS-320MX

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding
  • Extra onderdelen meegeleverd (dvi-->vga, vga-->dvi stukjes)
  • Doet gewoon wat 'ie moet doen!

Minpunten

• Geen extra software/games meegeleverd

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is mijn 1e grafische kaart die ik zelf in mijn systeem heb ingebouwd dus ik heb niet zo veel ervaring maar ik zal toch mijn ervaringen met deze kaart aan jullie vertellen.

De kaart kwam, goed ingepakt, in een enorme doos met mooie opdruk. Naast de kaart zaten er een handleiding, dvi naar vga en andersom converters, cd met drivers en allerlei andere aansluitingen. Helaas geen meegeleverd spel of extra software.

De kaart voelde zwaar en zag er sterk en degelijk uit (wat hij volgens mij ook is). Inbouwen ging gemakkelijk al moest ik in mijn Antec Nine Hundred behuizing de houder voor een extra case-fan verwijderen (wat overigens niet erg is) omdat de kaart anders niet paste. Verder ging de installatie van de driver ook heel goed, cd erin en dan install, klaar! Helemaal geen problemen mee.

Nu de prestaties:
Ik heb nog niet de tijd gehad om veel games uit te proberen maar ik heb al wel een paar rondjes mogen vliegen in Flight Simulator X. Alle settings op z'n hoogste, bijv. vliegtuigen en textures op ultra-high. Loopt als een trein! Ook in de Sims 2 kan de 'minder randjes' schuif op z'n allerhoogste, dus ook met anti-aliasing zit het goed!
Windows Prestatie-index geeft overigens een 5.9 (hoogst haalbare score) en binnenkort zal ik nog een 3DMark'06 score toevoegen.

Beeldkwaliteit is geweldig! Ik heb meerdere HD films afgespeeld met 720p en 1080p resolutie en allen werden soepel afgedraaid. cht mooi!

Overklokken heb ik nog niet gedaan en kan ik jullie dus helaas niets over zeggen.

En tot slot:

Ik heb de kaart voor 260,- gekocht bij Zercom Eindhoven wat ik, voor een 8800GTS 320MB, een zeer scherpe prijs vind. Hij is goedkoop vergeleken bij andere 8800GTS'en (natuurlijk ook doordat er geen game bijgeleverd is maar dat zijn toch meestal verouderde spellen die je toch niet speelt).

Ik kan hem jullie allen aanbevelen! Zeer goede koop!

-----------Additief-------------------

3DMark'06 = 9188
PCMark'05 = 8034
Cinebench 10 = 8256
Cinebench 9.5 = 1271

Verder WinSAT (niet echt een benchmark) waarbij mijn systeem een 5.6 scoorde. Voor de harde schijf en het geheugen een 5.6, voor de processor en de grafische prestaties een 5.9.

Heb jij ook een ECS GeForce 8800GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) N8800GTS-320MX?

''(natuurlijk ook doordat er geen game bijgeleverd is maar dat zijn toch meestal verouderde spellen die je toch niet speelt).''

Bij mijn Gigabyte 8800GTX zat Supreme Commander, die speel ik nu elke dag...
je zegt "helaas geen megeleverd spel of extra software" en je zet dat ook bij negatieve eigenschappen en vervolgens zeg je tot slot dat je die spellen toch meestal verouderd zijn en niet speelt... contradictie?

verder zouden wat temps idle/load en wat info over hoe luidrichtig het ding is welkom zijn :)
Je negatieve punt is idd wat tegenstrijdig. Aan de ene kant stel je dat hierdoor de prijs wordt gedrukt en dat je dat als positief ervaart (wie niet;)). Aan de andere kant vindt je het jammer maar waarom kan ik niet echt vinden in je review.

Verder een prima review, leest lekker weg. Misshien leuk om nog wat benchmarks te vermelden met bijbehorende temparaturen :) . En ben je nog van plan om hem over te clocken of vindt je het prima zo?
bij mij temp van 45-55 bij spelen van intensieve games
deze review is geschreven voor anderen om te lezen. hij vind het ontbreken van een game inderdaad geen minpunt maar van uit het perspectief van de lezer word het meestal als gebrek gezien. dus hoort het aangeven te worden als minpunt
@Tommy22
Lekkere temp, heb je er andere koeling op? of heb je de FAN snelheid altijd op 100% staan?
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties!

En over de tegenstrijdigheid:
Ikzlf vind een meegeleverd spel onbelangrijk, maar (zoals ThePiratemaster schreef) veel mensen vinden het wl belangrijk dat er een degelijk spel bij zit, dus daarom als minpunt. Maar jullie hadden wel gelijk dat het er dan een beetje vreemd uitziet. ;)

Ten tweede:
Ik heb wat benchmarks gedraaid en deze ga ik n toevoegen!

Thommus
Dat er geen spel is bijgeleverd is eerder positief dan negatief. Je betaald per slot van rekening voor een grafische kaart, en niet voor een paar eventuele prutspellen die je erbij krijgt. Voor dat geld kunnen ze de grafische kaart zelf weer beter maken, en daar investeer ik als gebruiker toch liever voor dan dat ik spelletjes erbij krijg.

Verder goede review, en ondanks dat ECS een slechte naam heeft heb ik er al anderhalf jaar een moederbord van in mijn PC zitten van 58 euro (socket 939), dit was voor de tijd waarin in het had gekocht goedkoop. Hij werkt nog steeds en is erg stabiel, in tegenstelling tot wat ik soms hoor van veel mensen die negatief over ECS zijn.

Tot nog toe heeft ECS bij mij ook een goede naam.

[Reactie gewijzigd door Nilssiej op 25 augustus 2007 14:42]