Cooler Master X Craft RX-3HU (3.5", IDE, USB 2.0, Zwart) Review

sranan 19 augustus 2007, laatste update op 4 juli 2008, 882 views

Cooler Master X Craft RX-3HU (3.5", IDE, USB 2.0, Zwart)

Pluspunten

• prijs
  • garantie (gekocht in winkel, kassabon bewaard)

Minpunten

• chipset is *nix onvriendelijk
  • chipset wordt niet snel herkend
  • installatie
  • voeding (?)

Kwaliteit voeding Score: 3
Op zoek naar een externe behuizing voor een overgebleven seagate 200 IX serie kwam ik bij een grote winkelketen de coolermaster tegen.
Aantrekkelijk punt in tegenstelling tot andere modellen is het hebben van een usb2.0 hub aan de achterzijde.
Daarnaast vind ik het voor dit soort onderdelen wel verstandiger ze bij een NL winkel / webstore te kopen in verband met garantie gevallen.

Nu had ik voor de aanschaf al de andere reviews gelezen waaronder die van MooDyBLueS http://tweakers.net/pricewatch/reviews/140705

Hoewel zijn exemplaar is uitgerust met eSata en ik de gewone ide uitvoering heb gekozen, kan ik me voor een groot deel vinden in zijn oordeel.

Je krijg een behuizing die deels van aluminium is en deels van plastic / gaas.
Het aluminium deel is goed afgewerkt, het plastic had bij mij enkele scherpe uitsteeksels.

Ook zitten er in de verpakking naast de handleiding nog zaken als een cd (nog niet geraadpleegd) en een voeding die niet uitblinkt in stevigheid of compactheid.
Het voedingssnoer is daarentegen bijna industrieel uitgevoerd, dik en stug dus. Natuurlijk een usb kabel (iets meer dan 1mtr lang).
Wat plastic verloopstukken voor de HDD bevestiging en een alu plaatje voor het geval je de kast rechtop wil zetten zijn ook nog meeverpakt.

Handleiding is duidelijk, maar in de praktijk is het installeren van de schijf lastiger dan je verwacht. In mijn geval kwam dat wellicht omdat de korte 40 aderige ide kabel weerspannig was.

In andere reviews kun je lezen dat het sluiten van de casing gepaard gaat met een duidelijke klik. Sinds ik de casing klik heb horen zeggen heb ik hem niet meer open gemaakt.

Werking:

De ide uitvoering is kritisch met aanspringen ("herkend worden")
Het beste is het de case aan te sluiten voordat je je windows-pc aanzet.

Mijn ubuntu systeem weigert de coolermaster te zien. (terwijl bijvoorbeeld een iomega daar direct wordt herkend)

Door de aluminium bovenkant en de open onderkant lijkt de harde schijf een groot deel van zijn warmte kwijt te kunnen.
[edit 07-2008: foto erbij]

Heb jij ook een Cooler Master X Craft RX-3HU (3.5", IDE, USB 2.0, Zwart)?