Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart Review

roland83 18 april 2012, laatste update op 19 april 2012, 3.669 views

Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart

Pluspunten

• gaaf design!
  • je hebt iets unieks in handen
  • snel
  • goed geprijsd
  • behoorlijk goed scherm
  • notificatie-led in vele kleuren

Minpunten

• haal je een werkdag op één batterijlading?
  • bereik wifi-antenne matig
  • cameraprestaties niet bijzonder

Ondanks eventuele verwachtingen die tweakers van mij hebben: dit keer geen lange review van mij. Ik zal in het kort opsommen wat mijn algemene gebruikerservaringen zijn met de Motorola Razr.

Waarom de Razr?

Ik was in december vorig jaar al een tijdje op zoek naar een waardige opvolger voor mijn BlackBerry Bold 9700. Ik had door eerdere ervaringen met Android besloten dat Android een must was. Ik had al toestellen van HTC, Sony Ericsson en Samsung gezien, maar ze voldeden geen van allen aan de (hoge) verwachtingen die ik had van mijn volgende telefoon. De Galaxy S II is erg goed, maar ik vind hem lelijk. En de HTC welke-dan-ook vind ik echt lelijk.

Toen zag ik de specificaties van de Motorola Razr en ook de review van CLB. De Razr leek een buitenbeentje te zijn in de wereld van high-end smartphones, en zelfs in april 2012 lijkt dat inderdaad zo te zijn. Een medewerker van de MediaMarkt zei me al dat hij erg slecht verkocht wordt.

Dit heeft me er niet van weerhouden om 477 euro neer te tellen voor een telefoon. Dat is een hoop geld, dus verwacht je dat het een perfect apparaat is. Enige minpuntjes mogen er wel zijn, maar ze moeten niet te storend worden. Naast bellen wil ik de telefoon gebruiken als manusje-van-alles, waar je niet meer zonder kunt.

De buitenkant

Het eerste wat opvalt is dat het design van het toestel bijzonder anders is dan andere telefoons. De voorkant is volledig van glas, behalve de buitenste millimeter rondom. Ook de menuknoppen onderaan zijn capacitief, en dus aanraakgevoelig. Geen hardkeys zoals bij andere merken. De achterkant is helemaal mooi afgewerkt met een rubberachtige, met kevlar verstevigde laag plastic. Het patroon op dit materiaal heeft echt een hoogwaardige uitstraling. Door de kevlar versteviging lukt het je niet om er krassen op te maken met je nagel bijvoorbeeld.

Last but not least: de telefoon is 7,1 millimeter dik. Of dun. De Razr is echt zo dun, dat hij er bijna breekbaar uit ziet. De dikte "klopt" niet met de andere afmetingen. Hierdoor heb je ook geen lekkere grip op het toestel, je moet elke keer uitkijken dat je het ding niet laat vallen. Je wordt wel een beetje uit de droom geholpen: de bovenkant met de lens van de camera is bijna 10 millimeter dik. Ter vergelijk: een Samsung Galaxy S II is 8 millimeter dik, een iPhone 9 millimeter. Desondanks is 80% van de achterkant 7 millimeter dik. Het stukje lens steekt wel uit, maar het is mooi afgewerkt en stoort het design helemaal niet.

Motorola claimt dat het toestel vrijwel onverwoestbaar is. De behuizing is gemaakt van een of andere stevige metaallegering, de achterkant is zoals gezegd van kevlar en de voorkant is gemaakt van Gorilla Glass. Daarvan is bekend dat het moeilijk te bekrassen is. Het kan wel degelijk, sleutels doen weinig goeds met elk scherm (zeg ik uit ervaring).

De batterij kan niet worden verwijderd, dus je zult tevergeefs zoeken naar een batterijklep. Daardoor voelt het toestel flink stevig aan. Je kunt het ding niet torderen, hoe hard je ook probeert. Het enige wat een beetje fragiel voelt, is het klepje waar de simkaart en de sd-kaart achter zitten.

Ik heb deze telefoon gekocht vanwege het design, en omdat de specificaties (vrijwel) gelijk zijn aan de Samsung Galaxy S II. De telefoon blinkt echt uit door zijn design, dus missie geslaagd.

Prestaties en dagelijks gebruik

In het dagelijks gebruik is deze telefoon snel. Echt snel. De OMAP-processor van TI heeft duidelijk geen enkele moeite om alle apps vloeiend te laten werken. Ook spellen die 3D-accelleratie vereisen, zoals Apparatus, werken op alle levels op 60 fps, wat gewoon zeer netjes is.

Het scherm is een ander punt. Het is een AMOLED-scherm van Samsung, met een ongebruikelijke resolutie van 960x540 pixels. De kleuren zijn rijk en verzadigd, maar weer niet te. Dat is dus goed. Wel valt enorm op dat het omlaag halen van de helderheid de kleuren volledig verpest: er komt een groene waas over het scherm heen. Grijs is dan niet grijs meer, maar groengrijs. En op volle sterkte is het scherm te blauw, vergeleken met de TFT van een HTC Desire HD. Ten slotte is het scherm niet zo zwart als je bij een AMOLED zou verwachten, al is de zwartwaarde vele malen beter dan welke TFT dan ook.

Handig is de status-led, die vele kleuren ondersteunt. De Lite Flow app komt volledig tot zijn recht. Als je een BlackBerry-gebruiker was, dan weet je hoe handig het is om van afstand aan de kleur van de LED te kunnen zien welke meldingen er zijn. Groen voor persoonlijke e-mail, rood voor SMS, etcetera. Dat kan nu allemaal. Een Samsung Galaxy S II heeft helemaal geen status-LED, wat een redelijk gemis is.

Bereikbaarheid en internetsnelheid over 3G is uitstekend, in elk geval vergelijkbaar met concurrenten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik minder bereik heb dan een ander met een ander toestel op hetzelfde netwerk.

De camera is vaak een belangrijk punt bij een smartphone. De Razr heeft een 8 megapixel camera, die prima voldoet. De kwaliteit is niet zo goed als van een Galaxy S II of een iPhone 4(s), maar het is echt voldoende. Zeker overdag krijg je prima foto's, vergelijkbaar met een eenvoudige compactcamera. 's Avonds wordt de kwaliteit wel slechter, maar dat heb je met een goedkope compactcamera ook. De camera blinkt niet uit, maar is zeker niet slecht.

Nukken

Niet alles is geweldig. Dit toestel heeft twee grote nadelen. Verder alleen maar voordelen.

Het eerste en belangrijkste nadeel is de accuduur. Ik ben een redelijk intensieve gebruiker, en haal geen hele werkdag met één acculading. Situatieschets: om 7 uur 's ochtends gaat de telefoon van de lader. Op een werkdag gebruik ik ongeveer anderhalf tot 2 uur internet over 3G, wifi staat continu aan (en scant dus continu naar netwerken) en er is synchronisatie van 3 e-mailaccounts en Facebook. Ik lees en schrijf maximaal 10 e-mails per dag. In de trein terug, om 4 uur 's middags, is de accu 15% vol en moet ik zien dat ik kan internetten tot ik thuis ben voor de batterij leeg gaat. Om 5 uur moet de telefoon aan de lader, want dan is hij 5% vol. Onderweg de accu vervangen gaat niet, want je kunt hem niet verwijderen.

Het tweede nadeel is minder belangrijk, maar niet minder onhandig. Het bereik van de wifi-antenne is onder de maat. Waar zelfs mijn Huawei X1 U8180 (een Android-telefoon van nog geen 100 euro) 3 streepjes bereik heeft, heeft de Razr er één. Heeft de Huawei nog net ontvangst met één streepje, dan ziet de Razr het netwerk helemaal niet. Dus: heb je een huis met matige wifi-ontvangst op een laptop, dan heb je met de Razr weinig tot geen ontvangst.

Stevigheid

Helaas, mijn Razr is na nog geen twee maanden op de keukenvloer gevallen. Het scherm is daardoor kapotgegaan. De buitenkant van het toestel doet zijn stevigheid eer aan: geen krasje of schrammetje. Alleen het scherm is onder het glas kapot. Hoe stevig is het ding dan? De buitenkant doet veel stevigheid vermoeden, maar de binnenkant niet. Al kan het natuurlijk ook gewoon domme pech zijn, ik ga daar maar vanuit.

De verzekering heeft me na bijna 4 maanden een vervangend toestel geleverd. Het is een Samsung Galaxy Note geworden. Een (uitgebreide) review daarvan volgt.

Dit was het alweer. De Razr heeft duidelijk twee kanten: het is een high-end toestel met high-end prestaties. Het design is geweldig, en ook het scherm is behoorlijk goed. De accu kun je niet wisselen onderweg, dus je moet zien dat je een werkdag haalt op één lading. Gebruik je je telefoon overal voor, en kun je niet zonder, dan moet je even goed bedenken of de Razr wel handig is. Er is voor dit geld genoeg moois te koop.

Je hebt met de Razr een uniek toestel met uitstekende prestaties, ik heb nog niemand gezien met een Razr en ik reis best veel. Je moet alleen oppassen dat de batterij niet te snel leeg gaat als je zoveel reist als ik.

Heb jij ook een Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart?

Reviews door de redactie

Kleine verbetering, de Galaxy SII is 8mm dik en de iPhone 4S 9mm, niet andersom.
Dankjewel, aangepast.
Duidelijke review! Een paar foto's zou het helemaal af maken en ik mis een stukje over het besturingssyteem. Welke schil staat er op de Razr en hoe presteert die?