Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart Review

lowlow 6 januari 2012, laatste update op 2 april 2012, 1.952 views

Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart

Pluspunten

• Mooiste en tegelijk dunste smartphone
  • Krachtpatser: top-cpu en 16GB intern
  • Micro-hdmi, 1.3MP frontcamera
  • Hardware-zoekknop
  • 100% zeker update naar ICS

Minpunten

• Wifi ontvangst (nog steeds in update van maart '12)
  • Paar heel lelijke knopjes in motoblur skin (software=tweakbaar)

Persoonlijk was ik aan het twijfelen met de nexus maar heb voor de razr gekozen omdat ik de nexus goedkoop uitziend vind, voor een toestel van bijna ¤600 vind ik dat niet kunnen. Daarnaast omdat de camera van de nexus slechter is en vooral omdat je er geen SD kaartjes in kwijt kunt.

Scherm
Voor mij was het scherm van de nexus maar marginaal beter, maw te verwaarlozen. Ik ben van mening dat de resolutie naar het overdrevene, het overbodige neigt. 720p hoeft voor mij niet.
Zelfde hardware als de Razr, ik zie er alleen maar potentieel is voor een mindere vlotte ervaring.

Met de SGS2 heb ik ook even getwijfeld en daar hetzelfde verhaal van het scherm, kleur is marginaal beter, voor sommigen, maar hij verliest het dan wel op resolutie.
(Ik kwam van een HTC desire en wilde wel wat omhoog gaan in resolutie, resultaat: in ppi scoort de desire misschien we iets beter met z'n 3,7" scherm)

Belangrijke info in mijn ogen: bij mijn eerste Razr werd ik vrij snel geconfronteerd met een faulty toestel.
Al op het allereerste keuzescherm (taalselectie) na het booten, reageerde het toestel niet meer en kwam gedurende een paar uur in een bootloop terecht met meldingen van android.core (ofzo) reageert niet meer.

Hier word je wel niet echt blij van maar heb gewoon rustig het toestel in de doos gestoken en terug gestuurd (naar typhone).
Vrij vlot heb ik van hen een nieuwe gekregen, was een nieuw toestel (ander serienummer) en daar was de ervaring direct goed, alles verliep heel vlotjes, direct wifi instellen: wat niet altijd kan en dan begint hij tijdens het setup-proces apps af te halen via 3G.

Maar: na een week had ik hetzelfde probleem, heel even, met mijn nieuwe razr. Plots herstartte die 2x, terwijl ik er zat op te kijken. Dit gaat ook gepaard met heel even een zwart scherm, dus dat wist ik al snel hoe laat het was.
Omdat ik best tevreden was van het toestel heb ik het nog een kans gegeven, laten we het zo zeggen.
Ondertussen al 2 weken verder en nog geen enkele reboot gehad. Daarenboven, er is een eerste update van de software onderweg dus dat zou het een perfect stabiel toestel moeten maken.

Skin van Motorola:
Ik kwam van HTC sense 2.0 en moet zeggen dat ik van motoblur (de htc sense van motorola) wel aangenaam verrast ben. Ze hebben enkele interessante features toegevoegd zoals 'slimme actie' en een datateller die je verbruik grafisch en per app bijhoudt. Zo zijn er meer opties voor je gegevensverbinding dan je bij Samsung en HTC vindt (het is een apart menu bij 'instellingen')
Verder heb je meer opties voor je applicaties menu en vind ik de horizontale scroll zeer knap.

Batterij:
Ik was aangenaam verrast recent op dit vlak: ik zat met rockplayer, zeer aan te raden, een film te bekijken (high def MKV bestand, naar mijn vermoeden best energieverslindend om te decoderen en natuurlijk: je scherm staat heel de tijd aan.)
Na een halve serie, pakweg een half uur, had de batterij maar een paar procent van z'n capaciteit verloren. Ook is de belduur goed te noemen. Wel storender is dat het idle verbruik vrij hoog is, je doet niets en toch vliegen de percenten van je batterij eraf. Wanneer ik een mijn batterijverbruik logde met een app die ik op XDA vond, zag ik dat vooral motoblur en hotmail stroom opaten. (is bij htc sense wellicht niet anders: is daar ook de grootste verbruiker)
Soit, voorlopig laat ik motoblur en hotmail hun ding doen: vind het wel handig dat je hot-mails gepushed worden naar je telefoon en het werk eindelijk ook als IMAP.
Ik heb juice defender ultimate geinstalleerd en sindsdien moet ik ook wel vaststellen dat mijn telefoon toch wel een 1,4x langer meegaat: eerst zien, dan geloven dacht ik, maar het werkt gewoon!
Ik merk trouwens vooral dat hij alles onmiddellijk uitschakelt bij het locken van je toestel (gps, wifi, 3G,..) en dat zie je omdat je bij het unlocken héél even langer moeten wachten op de verbinding, niet storend.
Over het algemeen raak je zeker anderhalve dag (36u) ver.

Foto en video
Opnieuw de drang naar zo veel mogelijk 'pixels' die ze misschien toch wat genekt heeft.
Het is simpel, zoals het bij elke minder goeie camera is, de foto's zijn goed in goede omstandigheden, in minder omstandigheden valt 'ie een beetje door de mand.
Zeer weinig korrel dus op foto's bij klaarlichte dag, je kunt dus genieten in dit geval van mooi 8MP foto's, maar toch nooit springen de kleuren er echt uit. Je kunt er wel perfect herinneringen mee vastleggen of dronken mugshots met de single LED. 's avonds wat meer korrel en ook wel vrij bruinig van kleur. (op zich geen mis effect)
De video, 1080p maar dat is echt niet nodig, wil je echt niet op een 1080p van heel dichtbij aanschouwen. Voor mij is video op een gsm echt niet belangrijk, je gaat er echt geen levensbelangrijke momenten mee opnemen en met het 1080p logo kun je alleen opscheppen. Tip: zet 'm op hoogste kwaliteit en 720p.
Ik kan je trouwens wel vertellen dat de kwaliteit van foto en video desondanks wel merkbaar beter zijn dan op de htc desire, mijn vorig toestel.
UPDATE: met de update van de software (retail 2.3.5 build7dec) is de kwaliteit wel verbeterd: focus werkt beter en alles reageert ook iets beter. Doch iets minder verschil dan ik ervan gehoopt had.
Maar goed, we zijn dan ook nog niet toe aan ICS.

Maar toch zeker één klein nadeel die toch wel opvalt om af te sluiten: wifi-ontvangt is niet fantastisch: het is niet dramatisch maar in de uithoeken van het huis is het gedaan met de pret. Je moet er een beetje mee weten om te gaan... Kan nog verbeterd worden met latere updates, kan ook anders reageren met ICS 4.0 : het voordeel van de twijfel.

Ik had 5 sterren gegeven algemeen indien: enerzijds de batterij het net iets langer zou uitzingen (max 36u) en anderzijds ik met mijn tweede toestel niét opnieuw te maken gehad ging hebben met de spontane reboots (ik geef toe, het kan 1 kans op 1000 zijn)
maar voor veel andere categorieën scoort hij voor mij wel 5* zoals bouwkwaliteit, die ronduit uitstekend is.

[edit1: toevoeging foto & video paragraaf]
[edit2: minpunt toegevoegd: spontane reboots]

Heb jij ook een Motorola RAZR Razr (XT910) Zwart?

Reviews door de redactie

Is dat de eerste telefoon defect was en dat de tweede af en toe instabiel is geen minpunt?
Ik vermeldde het niet omdat het in mijn ogen geen algemeenheid is, met de eerste had ik gewoon pech (hem 'm ook nooit gebruikt) en nu het 2de toestel kwam het éénmaal voor (2 reboots kort na elkaar) op 3 weken. Je vindt er niets van terug op het internet / fora.
Speciaal voor jou zal ik het het er toch even bij zetten