Specificaties Avontuur, MMO, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Star Wars: The Old Republic, PC (Windows) Review

d1v1n3 19 december 2011, 2.894 views

Star Wars: The Old Republic, PC (Windows)

Pluspunten

• Star Wars
  • Voice Acting
  • Enorm uitgebreid verhaal
  • Weinig bugs voor een pre-launch mmo

Minpunten

• Enkel, vooral grafische, bugs
  • Lichtjes verouderde graphics
  • Betaalsysteem

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Meer dan 8 jaar na het epische Knights of the Old Republic en 6 jaar na zijn al bijna even grandioze opvolger 'The Sith Lords' wordt morgen Star Wars: The Old Republic gelanceerd.

Voor de fans en de early adopters heeft de uitgever echter een early acces periode ingested, dit geeft hen ook meteen de kans om de launch vlotjes te laten verlopen. Als groot Star Wars fan en lokale oppernerd kon ik dit natuurlijk niet aan me laten voorbij gaan.

Een jarenlang sluimerend verlangen naar een opvolger voor de Knights of the Old Republic games was het vorige vrijdag eindelijk zover! De echt vroeger pre-orders hadden al enkele dagen toegang, maar nu was het mijn beurt! Het begon met een tot de verbeelding sprekende email waarin duidelijk gemaakt werd dat mijn saga eindelijk zou beginnen. Goed voorbereid als ik was had ik natuurlijk de client al geďnstalleerd en de nodige maatregelen getroffen (lees: deurbel een kopje kleiner gemaakt en telefoon van de haak). Om 15u00 plaatselijke tijd was het dan zover, het huidige referentiekader zou plaats ruimen voor een wereld in een melkweg ver weg in lang vervlogen tijden.... And indeed it did!

Al bij het indrukken van de 'play' knop na mijn wachtwoord ingegeven te hebben overkwam mij een gevoel van een nakend heldendom, wat is dat geluidseffect strak. Het opstarten van de client verloopt vlot en meteen krijg ik de keuze tussen een aantal servers. Omdat de servers die mijn persoonlijk voorkeur hadden een wachttijd hebben die kan oplopen tot enkele uren en ik zolang uiteraard niet kan wachten kies ik voor de pas geopenede pvp server 'Niman'. Waar deze naam van komt heb ik het raden naar.

Na enkele seconden kom ik terecht in het character creation proces. Als eerste moet je een keuze maken tussen Republic of Empire. Als echte fan kies ik er uiteraard voor om de Republic en haar waarden te verdedigen. Zo kom je op het volgende scherm terecht waar je kan kiezen welke klasse van character je zou willen.

Je kan kiezen tussen Jedi Knight, Jedi Consular, Trooper en Smuggler. Elk van deze heeft zijn Advanced class welke op zijn beurt weer 3 talent trees heeft zodat voor elke advanced class meerdere rollen mogelijk zijn. Meer informatie hierover vind je op site zoals deze. Ik kan me niet meer bedwingen en klik snel de 'Jedi Consular' knop aan.

Zo kom ik op een scherm waar ik kan kiezen uit verschillende rassen. Bij elke klasse heb je vier mogelijkheden, ik kies ervoor om te spelen als human. Meer bepaald als vrouwelijke human want dit is de keuze die je moet maken op het volgende scherm. Meteen na deze keuze krijg je allerlei opties die je uiterlijk aanpassen. BioWare heeft gezorgd voor een degelijke aantal opties, veel meer dan in World of Warcraft, maar minder dan in bv Star Trek Online. Uiteindelijk kan je er toch voor zorgen dat je character er min of meer uniek uitziet door onder andere lichaamsgrootte, huidskleur en haarstijl aan te passen. Elk ras heeft ook zijn eigen opties, zo kan je bij sommige rassen de hoorns aanpassen terwijl je bij ngo andere bijvoorbeeld de tattoëring kan aanpassen. Na wat uiteindelijk een vlot en aangenaam proces was, zit ik nu helemaal op het uiteinde van mijn stoel en kan ik niet meer wachten om te beginnen.

Daar is hij dan eindelijk! De deuglijke stilte, met de bekende vaalblauwe tekst op de zwarte achtergrond......meteen gevolgd door een explosie van de alom bekende melodie met gepatenteerd scrollende gele tekst! Deze tekst is gepersonaliseerd per klasse omdat je per klasse ook een andere storyline hebt. Om de volledige Star Wars ervaring te ondergaan lees ik de hele tekst uit, spijtig genoeg is hij niet echt origineel en vond ik hem zelfs langdradig.

Eenmaal het kader van het verhaal duidelijk is, krijg je nog een van de cinematische openingen te zien. Ook deze hangen weer af van welke klasse en welke zijde je gekozen hebt. Zo kreeg ik de als Jedi Consular een van de cinematics te zien die ook als trailer gebruikt waren te zien, namelijk deze waar de Sith de planeet Korriban aanvallen.

Nu is het tijd om te spelen! Nuja, spelen, eerst moet ik alle keybindings opnieuw instellen. Als belg ben ik het namelijk gewoon om met een AZERTY keyboard te werken en alle keys staan ingesteld op een US QWERTY. Uiteindelijk besteed ik meer dan 10 minuten aan het goed ingesteld krijgen van de keybindings. Ik ga voor de zekerheid maar eens door al de andere opties, zodat alles meteen goed staat.

Okay, eindelijk aan de slag! Meteen word ik gedropt op de planeet Tython, een van de startzones. Hier maak ik meteen kennis met mijn leermeester en krijg ik meteen mijn eerste missie. Tijdens het uitvoeren van de missie merk ik meteen op dat na het doden van mijn eerste vijand er een nieuwe missie verschijnt. Dit is een systeem wat SW:ToR gebruikt om bonusmissies te geven. Deze krijg je gaandeweg en zijn helemaal niet storend. Het uitvoeren of niet van deze missies heeft geen enkel effect op de storyline of op de eigenlijke missie. Het enige wat je voor deze bonusmissies krijgt is ervaring. Alles wat met bonusmissies te maken heeft word on-the-fly afgehandeld zodat het altijd duidelijk is maar nooit storend en moet je nergens op klikken hiervoor. De bonusmissies zijn telkens van het welkbekende type: Dood X-aantal van dit of verzamel X-aantal van dat. De eigenlijke missies zijn voor het overgrote deel zoals deze al in de Knights of the Old Republic voorkwamen.

Missies worden opgedeeld in Class missies, PVP missies, Space missies, Flashpoint missies en mogelijk nog andere. Om de hoofd verhaallijn te doorlopen is het voldoende om enkel de Class missies te doorlopen, maar onderweg is nog zoveel leuks te ontdekken dat het zonde zou zijn om al de rest over te slaan. Net zoals in andere mmo's wordt ook hier een indicatie gegeven naar de moeilijkheidsgraad van de missie doormiddel van het welbekende kleurenspectrum gaande van rood over oranje en geel naar groen en uiteindelijk grijs.

Na het gezegde niveau 8 bereikt te hebben krijg ik eindelijk mijn tl-buis. Als consular is het ergens logisch dat ik een groene krijg, maar ik besluit meteen mijn geel-zwart kristal erin te proppen dat ik als bonus-item bij het pre-orderen gekregen heb. Waar de groene buis mooi weergegeven wordt, is de geel-zwarte pre-orderbuis spuuglelijk. Daarom zie je vaak mensen met groene of blauwe buizen rondswaggelen, dit terwijl er een attribuutbonus zit op het pre-order kristal. Er zijn zelfs Jedi die met een of meerdere rode(!) lichtzwaarden rondhossen.

De startzone Tython is mooi weergegeven maar is op sommige plaatsen vrij leeg. Op sommige plaatsen kan je ook zien hoe de wereld opgebouwd is uit naast mekaar geplaatste textures. Ook heb ik nogal wat problemen met de schaduwen gehad, zo was er een schaduw van een boom die als een grote blok werd weergegeven die je met je character kon opeten als een soort pacman waardoor de schaduw van het individueel gebladerte tevoorschijn kwam.

Al snel bereik ik het einde van het verhaal in de startzone en mag ik met een shuttle naar een volgende zone. Dit blijkt de vloot van de Republic te zijn. Midden in deze vloot bevind zich een soort ruimtestation dat in het spel dienstdoet als de social hub. Hier vind je alle trainers, vendors en aanverwanten. Ook veel flashpoints, de meer uitdagende groepsgebeurtenissen vertrekken van hieruit.

Aangekomen op het ruimtestation word ik meteen aangeklampt door een Jedi meester die me ongevraagd meer komt vertellen over de keuzes die me te wachten staan, namelijk het kiezen voor een Advanced class. Deze moet je niet meteen kiezen, je kan deze kiezen bij elke trainer die je na deze dialoog tegenkomt.

Na wat het ruimtestation verkend te hebben ga ik op pad naar de volgende zone binnen mijn Class missies. Voor de consular is dit de planeet Coruscant. Op weg naar Coruscant krijg je de keuze aangeboden om de shuttle te nemen of een soort VIP reis te maken. De VIP reis blijkt de eerste Republic flashpoint te zijn die de naam Eseless draagt. Ik besluit wat nieuwe vrienden te maken en groep te vormen. Omdat in deze fase nog niemand zijn advanced class gekozen heeft, is er ook geen onderscheid tussen de rollen, daarom besluiten we gewoon random erin te vliegen.

Het verhaal van de flashpoint heeft weinig te maken met de verhaallijn van je klasse. De flashpoint begint met enkele dialogen waarbij ieder zijn eigen antwoordenkeuzes mag maken. Bij elke vraag zijn er 2 of meer antwoorden, ieder groepslid kiest zijn favoriete antwoord. Daarop verschijnt er bij je avatar een cijfer, dit is je 'roll' oftewel het cijfer dat je met een imaginaire dobbelsteen gegooid hebt. Diegene met het hoogste getal zijn antwoord wordt gekozen en geld voor de hele groep. Als je hetzelfde antwoord als anderen gekozen hebt krijg je 'social points' die uiteindelijk bijdragen tot een hogere 'social rank'. Als jouw antwoord het winnende is en je hebt het hoogste cijfer krijg je het maximale aantal punten, welke op zijn beurt bepaald wordt door het aantal groepsleden en het aantal beschikbare antwoorden.

Ook zijn er antwoorden met een blauw sterretje en antwoorden met een rode driehoek. De antwoorden met het sterretje zijn 'light side' antwoorden en deze met het rode driehoekje zijn de 'darkside' antwoorden. Door een van deze te kiezen krijg je light- of darkside punten die op zich ook weer bijdragen tot een soort side-rank. Net zoals bij de social-rank bepaald deze ook voor een deel welke uitrusting je kan aandoen.

Na deze flashpoint kom ik aan op de planeet Coruscant waar ik meteen op zoek ga naar de trainer om mijn advanced class te kiezen. Na lang nadenken kies ik voor de Jedi Sage klasse, deze kan de rollen 'healer' en 'damage dealer' spelen. Dit ben ik wel moeten gaan opzoeken, je krijgt wel de mogelijkheid tijdens het maken van je character om te kijken welke Advanced classes er mogelijk zijn en welke rollen hierbij horen. Maar tijdens de keuze ingame is het niet echt duidelijk welke rollen mogelijk zijn per advanced class, wat op zich wel jammer is. Als je hoger dan lvl 10 bent krijg je meteen na je keuze je eerste talent(en). Dit zijn punten die je kan spenderen om je character meer skills te geven die een altijd wel een duidelijke richting aangeven. Onderaan elke talenttree is telkens weergegeven voor welke rol deze bedoeld is.

Ik spendeer mijn eerste talenten richting de healer rol, maar ik zal pas na het bereikan van een hoger niveau heal skills krijgen.

De quests op de planeet Coruscant blijken moeilijker te zijn dan deze in de startzone. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de Jedi Consular zwak is in melee-gevechten en al zijn skills nodig heeft om zijn vijanden te verslaan. Gelukkig heb ik in de startzone mijn eerste companion verkregen, waarover later meer. Op Coruscant kan je al meer 'Heroic'-zones vinden, dit zijn zones waarin de vijanden moeilijker zijn en waar je het liefst niet alleen naartoe gaat. In de missietekst staat altijd aangegeven met ene +2, +3 of +4 met hoeveel het aangeraden is om te gaan. Op een latere planeet heb ik een +2 alleen gedaan met mijn companion als tank en ikzelf als healer maar dit is niet aan te raden.

Om hier niet met teveel spoilers uit te pakken ga ik meteen over naar het moment waarop je je eigen schip krijgt. Dit is als een soort 'home away from home' waar je je eigen bank hebt en waar je companions zich bevinden als je ze niet mee op pad neemt. Na het verkrijgen van je schip kan je ook ruimtemissies doen waarbij je met je schip wordt gevlogen terwijl jij op doelen mag schieten. De ruimtemissies zijn als een soort pretpark-attractie waar je zelf niet kan sturen maar wel kan schieten op alles wat in je bereik komt. Op zich vind ik deze ruimtemissies wel leuk, maar zijn er nogal wat, vooral grafische, bugs in deze missies. Zo gebeurt het dat als je companion net terugkomt van een crewskill missie deze weergegeven wordt in de ruimte op je schip en schiet hij er opeen of andere manier weer uit en weer in, heel bizar. Met deze ruimtemissies kan je ook credits en ervaring opdoen, je kan ook uitrusting voor je schip kopen zodat het sterker wordt en je moeilijkere ruimtemissies kan ondernemen.

Tussen dit alles door heb ik me ook gewaagd aan het PVP (speler tegen speler) onderdeel van dit spel. Ik heb slechte ervaringen met PVP in andere mmorpg spellen maar ik moet zeggen in SW:ToR is het PVP gedeelte aanvankelijk zeer leuk. Er zijn 2 warzones beschikbaar bij de start waarbij je moet vechten tegen de andere zijde. Er is ook een derde mogelijkheid die geactiveerd wordt wanneer er van jouw zijde meer spelers in de wachtrij staan dan van de andere zijde: het Huttball. Dit is een soort rugby waarbij je een bal hebt en deze over de doellijn van de tegenstander moet krijgen.

Van de 2 andere warzones is er eentje een soort 'capture the bases' waarbij je 3 basissen hebt die je moet innemen en bewaken. Per basis die je in je bezit hebt tellen er punten af van de tegenstander, diegene die het eerst op 0 komt verliest. De andere is een assault/defend warzone waarbij je zowel als aanvaller als verdediger de kans krijgt om de winst veilig te stellen.

Nadat ik verder in de talent tree healer zat werd pvp wat minder leuk. Enkel in de warzone waar je de basissen moet veroveren en bewaken is er plaats voor een healer, in de andere warzones ligt de nadruk vooral op snelle actie.

Ik heb nog geen enkele one-hit kill meegemaakt, maar bij sommige klassen is het toch mogelijk om gestund te worden en in 2-3 hits eraan te zijn. Dat er geen one-hit kills zijn komt waarschijnlijk door het systeem dat gehanteerd wordt in PVP. Het maakt namelijk voor je attributen niet zoveel uit welk lvl je hebt, iemand van lvl 10 is even sterk als die van lvl 30, het verschil is enkel de skills die je tot je beschikking hebt. Na het aflopen van een warzone ontvang je ervaring, credits, commendations (soort badges) en valor. Met commendations kan je pvp-uitrusting en aanverwanten kopen, valor zijn dan weer punten die bijdragen aan je valor-rang. Wat deze valor rang doet is me tot op heden niet duidelijk.

Als 'professions' heb je in SW:ToR de crewskills, dit is een nieuw systeem waarbij je 3 soorten skills hebt: Gathering, Crafting en Mission. Je kan verschillende combinaties maken tussen deze maar er staan wel limieten op. Tijdens het spelen kan je companions op pad sturen om dingen te craften, te gatheren of een missie gaan uit te voeren. Voor missie en gathering skills vraagt je companion wat credits om de onkosten te kunnen dekken, voor crafting niet. Onderweg kom je wel zelf nog gathering nodes tegen die je gewoon zelf ook kan leeghalen.

Als slot wil ik nog even samenvatten wat mijn indrukken zijn van de afzonderlijke punten:

-Gameplay:

Het verhaal is op zich niet 'origineel' want het is gewoon een uitbreiding van het al bekende Star Wars verhaal maar daartegenover staat dat het Star Wars is! Er zijn 4 klassen aan elke zijde en elk heeft zijn aparte main storyline, wat natuurlijk enorm uitgebreid is. Ook zijn de storylines enorm meeslepen en wil je zo snel mogelijk de volgende missie doen om te weten te komen wat de volgende stap in het verhaal is. Dit spel is dan wel een mmo, maar de verhaallijn speelt zoals een single-player RPG. Daarom geef ik dit spel ook 5 sterren op gameplay.

-Beeld:

Grafisch gezien ligt het spel helemaal in de lijn van zijn, singleplayer, voorgangers. Het is wel iets gepolijster en vlotter dan de KOTOR games maar echt prachtig is het allemaal niet. Maar dit is eerder een voordeel dan een nadeel, het spel behoudt zijn eigenheid en is voor veel mensen speelbaar. Bij de launch zal AA nog niet beschikbaar zijn, maar dit zou naar het schijnt in een patch opgelost worden.

Persoonlijk speel ik alles op de hoogste settings in 1680*1200 resolutie met een AMD 6850 1GB kaartje, ik heb meestal tussen de 50 en 70 FPS, maar heb toch al een paar keer een FPS-drop gehad. Deze was blijkbaar algemeen want iedereen had er last van.

Wat veel erger is is dat er een bug in het spel zit dit al in KOTOR I zat. Met mijn ATI kaart heb ik in beide spellen wel eens last van het feit dat mijn scherm zich opeens opsplitst en zich verplaatst. Zo staat de rechtse 30% helemaal links en de linkse 70% rechts. Dit alles met een zwarte rand in het midden en waarna de PC heropgestart dient te worden om opnieuw normaal beeld te hebben.

Ook zijn er dezelfde onzuiverheden en gekkigheden die zich al in de KOTOR games voordeden. Veel hoekige kanten, schepen die deels in de grond zitten bij het landen. Companions die voor dood blijven liggen maar toch met je meegaan als je wandelt terwijl ze nog 100% HP hebben,..... kortom voor de grafische pracht en praal moet je het niet doen, daarom geef ik ook maar 3 sterren, wat door het oplossen van de bugs en het introduceren van een goed werkende AA maximaal kan verhoogd worden tot 4 sterren.

-Geluid:

Alle Star Wars geluidjes zitten er weer in en ook de enorme investeringen in voice-acting zorgen ervoor dat dit spel zeker 5 sterren waard is. Zelfs de aliens die geen basic spreken zijn voorzien van een stemmetje. Ik heb zelfs gelezen dat er zelfs varkens zijn ingezet! Het spel bevat de verplichte Star Wars melodietjes waarvan sommige op een eigentijds wijze heropgenomen zijn.

De enige geluidjes die beter konden zijn de lichtzwaard-effecten, deze klinken nogal vol terwijl ze in de films veel holler klinken.

-Besturing:

De besturing is heel mmorpg standaard, er wordt niet van het vertrouwde recept van WASD/point click/castbar afgeweken.

-Prestaties:

Het spel neemt heel veel schijfruimte in beslag, zonder patches en extra content al bijna 20GB, ondere andere daarom krijgt het niet de volle 5 sterren.

In mijn opstelling gebruikt het spel een 3.5gb aan ramgeheugen en maximaal 12% van de CPU. De grafische kaart wordt wel zwaar belast, mijn 6850 gaat in overdrive naar 75°C. Ik wil wel opmerken dat ik geen pagefile gebruik.

-Replaywaarde:

Ik vrees dat als je eenmaal een storyline hebt gedaan dat je het dan wel gehad hebt, mede omdat er in de story op zich niet echt veel verschil zit tussen dark- en lightside en al helemaal niet tussen man/vrouw zoals in KOTOR.

Daar staat tegenover dat er maar liefst 8 verschillende storylines zijn van elk 200uur gameplay, dat is 1600 uur gameplay!! En dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid tot expansion packs en dergelijke gehad, het Star Wars universum leent zich perfect daartoe.

Tel daarbij de traditionel mmorpg elementen zoals PVP en Endgame content en je bent al een eindje ver. Over de Endgame content is nog niet veel bekend en is dus afwachten. Ook PVP is nog niet echt uitgebreid maar wat er is, heeft wel een degelijke replaywaarde.

Het feit dat er volgens BioWare 1600 uur aan storyline inzit veegt alle andere argumenten van tafel en daarom verdiend deze game de volle 5 sterren!

-Kwaliteit & stabiliteit:

Ik heb al wat last gehad van bugs, de meeste van grafische aard. Het spel is nog geen enkele keer gecrashed. Het enige functionele probleem ben ik tegengekomen bij het joinen van een warzone waarbij je terugging naar het character selection scherm.

Omdat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat mijn zuurbetaalde gameplay gestoord wordt door bugs wil ik het spel eigenlijk maar 2 sterren geven, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit de eerste mmo is die ik ken die bij de launch zo weinig bugs/problemen kent.

-Prijs:

Ik vind de prijs voor het spel op zich goed meevallen, ~40 euro voor 1600uur gameplay is enorm goedkoop, ga maar eens naar het voetbal of naar de bios!

Ik ga niet mee in de discussie pay2play en free2play, maar ik vind het niet erg dat er een maandelijks bedrag moet betaald worden om het spel te blijven ontwikkelen en om een schifting te maken onder de playerbase. Ik vind wel dat 13 euro teveel is.

Waarom dan maar 2 sterren? Dit is niet zozeer om de prijs op zich maar omdat je verlpicht bent om eerst een betalingsplan aan te gaan vooraleer je je 30 gratis dagen kan opnemen. Natuurlijk kan je nadat je die 30 dagen hebt gekregen je betalingsplan annuleren zodat je niets betaalt. Maar ik vermoed dat EA dit doet om de 'niet tevreden? Geld terug' garantie niet moet geven.

Ondanks het feit dat ik persoonlijk gemakkelijk met CC/Paypal kan betalen, vind ik het toch spijtig dat mensen zonder CC/Paypal niet via Bank/iDeal kunnen betalen. Ook het hele accountmanagement gebeuren wat met betalingen te maken heeft ligt me niet zo. Het feit dat je via swtor.com kan betalen maar ook via origin valt me op en maakt het enkel ingewikkeld.

See you ingame! Aeriana@Niman!

Heb jij ook een Star Wars: The Old Republic, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

De graphics zijn beter in te stelen in de drivers, als je alles goed instelt ziet het er precies zo uit als het hoort. Ik vind de graphics juist heel goed passen, als het optimaal draait :)
Zelf vind ik de character creation erg jammer, het is gewoon gekopieerd van Dragon Age 2. Oké, het is door dezelfde maker ontwikkeld, maar toch, het kon beter.