Teufel Concept E400 (Zwart) Review

Hingj0n 23 december 2011, laatste update op 22 juni 2012, 3.097 views

Teufel Concept E400 (Zwart)

Pluspunten

• Goed geluidsbeeld
  • Diepe en zware bas
  • Kabels op maat uit snijden

Minpunten

• Geen Interne dolby/dts decoder
  • Wandbeugels niet inbegrepen

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5

Ik heb deze set genomen omdat ik al een tijdje op zoek was naar een 5.1 geluid setje voor de pc, omdat mijn oude eigenlijk al een paar jaartjes geleden stuk is gegaan en ik normaal een headset heb was dit toch wel heel interessant, met een mooie aanbieding op iBood.
Vol spanning zat ik af te wachten op een pakket van 30 kg, paar probleempjes tijdens levering maar ok hij stond er, en dan lekker sjouwen maar!

Inhoud:
- Speakerset - 1 subwoofer 5 satelieten.
- Accesoires- Pootjes en eventueel Kabels.

*Deze set is exclusief de Decoderstation 5 van Teufel aangezien dit niet de Concept e400 Digital is, ik had hem dan ook niet genomen omdat ik hem echter voor de pc gebruikt*

Alles zat goed verpakt toen ik hem open had gemaakt, netjes in zachte folie met piepschuim eromheen, de subwoofer had ik dan als eerst eruit gehaald waarna helemaal onderin de kleintjes tevoorschijn kwamen netjes en goed verpakt, de pootjes zaten dan ook weer daaronder, ook een speciaal kapje voor de center speaker zat erbij die dan makkelijk is te verwisselen met een normaal kapje op de speaker.

De eventuele kabels zitten in een ander doosje, een niet zo groot doosje in doorzichtige plastick zakjes.

De satelieten, ook die hadden de mooie glanzende lak van de subwoofer, terzijde van de grote subwoofer zijn deze relatief klein, maar toch ook zwaar voor die maat, wat weerspiegelt voor de kwaliteit van het product.

De pootjes die erbij zaten zien er ook heel netjes uit, strak modern en sterk met een zilvere lak.
http://img46.imageshack.us/img46/4782/poot2m.jpg http://img707.imageshack.us/img707/7075/poot1.jpg

- De Subwoofer
Zoals ik al eerder had gezegd, de Subwoofer is heel groot voor zijn klasse, hij is dan ook 59 centimeter hoog wat dan ook maar net onder de bureau's past, 25 centimeter breed op de grond en in de diepte is hij 55 centimeter

*Zie afbeelding hieronder*

- De Satelieten

De afmetingen in de kleintjes zijn echt een heel groot verschil als je ze pal naast de subwoofer zet, maarja dat is meestal met de home cinema sets, ze zijn niet groot dus je kan ze bijna overal neerzetten, de lengte is dan 9,8 centimeter met een breedte van 9 centimeter en een hoogte van 12,50 centimeter *de center is dan ook hetzelfde alleen die is op zijn zij gelegd*

*Zie afbeelding hieronder*

- Magnetisch afgeschermd
- Aanbevolen Cross-over frequentie 120-150hz - volgens handleiding

Satelieten:
- 60 Watt aan vermogen met een maximale piek van 100 watt *per speaker*
- Gevoeligheid (2.83 V / 1 m) 84 dB (maximaal 92 dB)
- Frequentiebereik van/tot 150 - 20.000 Hz
- LxBxH 9,8x9x12,5 *in centimeters*
- Impedantie 4-8 Ohm

Het installeren liep vrij goed zonder problemen, zo krijg je ook de eventuele kabels meegeleverd die je zelf op maat moet snijden die je naar de speakers moet brengen met een lengte van 20 meter, de normale kabeltjes die naar je pc gaan zijn ongeveer 1,5m lang met 3,5 mm Jacks.
Ik heb deze set gekregen zonder de "Shortlock Wandbeugels" maar dat was geen probleem aangezien je achter de speaker nog steeds een speciale "ophang gat" heb, maar als je de Shortlock beugels heb, kan je de speakers wel elke richting op sturen en ook aan de plafon op hangen, het is maar hoe je kamer is ingedeeld.
Het was wel even sjouwen met die 22,5 kilo van een monster, maarja dan heb je ook wat.

Achter op de subwoofer zijn de kabels gemakkelijk aan te sluiten, met het klep-veer systeem wat je bij heel veel geluidsets ziet, dit verliep ook zonder problemen.

Optimaal Geluid

Natuurlijk om het beste geluid te hebben moet je zoiezo de 3 kabels aansluiten op je pc, met een goede geluidskaart heb je meestal het beste geluid wat je uit de speakertjes kan halen, je kan ook natuurlijk high end kabels erbij halen maar dat geluidsverschil valt echt mee voor het normale gehoor.

Jammer genoeg zit er geen Coax of Digital uitvoer op, dat had ik wel graag willen zien aangezien je dan nog meer ermee kan doen, zoals dolby digital+ en dts kan afspelen maar de Decoder Station 5 die je erbij kan kopen verhelpt dat, dus als je voor de tv dit setje wil hebben zou ik de Decoder Station erbij halen.

Met de Sound Blaster driver van Creative heb ik deze set ingesteld, ik zat dan ook een kwartiertje de optimale instellingen te zoeken, ik heb de Subwoofer drempel op 120 hz ingesteld, dat vond ik de optimaalste instelling, maar dat is ook je eigen persoonlijke voorkeur.

CMSS-3D had ik ook geactiveerd, op Stereo Surround dat vond ik het optimaalste geluid met een percentage van 65.

De X-Fi Crystallizer doet zijn werk nu ook op 65%, met een veel helderder geluid dan zonder deze optie.

Deze sectie verdeel ik onder Films, Muziek en Games.
Hierbij heb ik ze op verschillende dingen getest zoals duidelijkheid, helderheid en diepte.

-Films
Ik heb hierbij verschillende films getest zoals, Avatar, Sunshine, Tron Legacy en Inception.
Uit alle vier films kwam een heel mooi geluidsbeeld uit voort, Avatar klonk heel helder met de soundtrack, Sunshine was ook heel helder en diep, Tron legacy had een mooie electro soundtrack met lekker veel bas, en de laatste Inception, die had heel mooie orchestra muziek waarbij het leek of je echt in een concert was, heel top - maar het kan altijd nog beter natuurlijk.

-Muziek
In het weekend had ik hem echt pas getest met hard zetten, ik was versteld dat het leek of het steeds voller werd, echt heel mooi geluid kwam eruit.

Als Trance luisteraar vond ik het heel prettig om naar deze set te luisteren met muziek, in de muziek had ik dan ook tonen gehoord die eerder nog niet voor mij bekend was. Pop klonk heel duidelijk in de stem met geen verstoring ertussen door.

-Games
Met games kan je ook niks te klagen hebben, de positionele audio kan je heel goed instellen zoals met Call of Duty zodat je alles lekker om je heen kan horen en schieten maar!
Mass Effect krijg je een super geluidsbeeld, met de mooie soundtrack die erin zit en de positionele audio klinkt alles super helder en diep!

Voor de algemene film of muziek liefhebber is dit een must-have, ik prefereer deze set vooral boven de Logitech Z906 of Z5500 aangezien er een veel diepere bas in zit, helderder is en een mooier uiterlijk heeft, voor de prijs die erop staat en met 12 jaar garantie raad ik hem zeker aan!!

Heb jij ook een Teufel Concept E400 (Zwart)?

Leuke review, ik twijfelde nog om hem te kopen, maar ik ben reeds in het bezit van een (oudere) Teufel Pc set, dus de verbetering was dan maar beperkt, en het is toch even 300 euro.

Voor mijn set vond ik de instellingen als CMSS 3D minder mooi klinken, en ik vraag mij af of dit in de films wel netjes wordt uitgezet? Je mist anders toch wel de surroundbeleving! Dat vind ik ook voor die crystalizer, ben e rniet zo een fan van.

Omdat ik de X-fi sowieso een beetje zat was (vooral de drivers) ben ik over gegaan op een Xonar D2, deze klinkt nog beter als je het mij vraagt.

Je zou je review nog wat kunnen uitbreiden met informatie over de handleiding. Wat staat er bijvoorbeeld als aanbevolen crossover? Wat valt er af te stellen met de knoppen voorop de sub? (is dat bruikbaar?)

Mijn Concept E magnum heeft bijvoorbeeld een crossover-frequentie draaiknopje achterop, en voorop kan ik(of met afstandsbediening) de versterking voor de voor, center, rear of sub aanpassen. (en het algemene volume) Een redelijke featureset die hier(op de E400) lijkt te ontbreken. Misschien kun je die punten (4 sterren) dan nog even toelichten.

PS. hoe bevalt die headset van teufel?
Wat betreft de crossover, die word aanbevolen van 120-150 hz, maar ook 200 hz is mogelijk volgens de handleiding, cmss3d heeft geen effect op hd films met 5.1 surround, alleen met applicaties die muziek afspelen met 2.1 channel

De subwoofer heeft simpelweg 3 knoppen bass niveau , aan/standby en volume verder is niks in te stellen(ik zal dit in gedachte houden voor de volgende reviews)

De 4 punten heb ik gegeven voor de features is puur voor de simpele knoppen, dat bevalt mij wel.

Over de headset: Ik heb veel reviews gelezen van dat hij opgepompt klinkt met de bas maar dat valt echt mee, het is een zuiver diep bas geluid wat erg prettig is om naar te luisteren, ik reis er dan ook mee, dus ja, mij bevalt hij goed
Mag ik vragen voor hoeveel je deze set hebt aangeschaft?
Verder nette review.
Deze set heb ik voor 300 euro aangeschaft inclusief de Teufel Aureol Massive, speciale aanbieding bij ibood.nl, retail bij de online winkel is hij ongeveer 385 euro exclusief verzendkosten.
En inderdaad, de creative drivers zijn soms echt een pain in the a** totaal geen goede support dat van creative maarja het werkt op dit moment goed
Wellicht een tip voor mensen die met 5.1 setjes muziek luisten:
Ik heb zelf de Concept E Magnum en voor muziek gebruik ik AC3 filter en zet dan de output op 4.1(quadrofonisch), dit levert een erg gename luisterervaring op vind ik.
De center-speaker is dan dus uitgeschakeld, maar die vind ik toch te overheersend tijdens muziek.