AKG Q350 (Wit) Review

plantenbak123 14 december 2011, 552 views

AKG Q350 (Wit)

Pluspunten

• Goed geluid
  • Mooi
  • Lijkt degelijk gebouwd

Minpunten

• Draagcomfort kan beter
  • Kennelijk niet compatibel met andere telefoons dan de iPhone

Toen onlangs een van de kanten van mijn Sennheiser CX400 het begaf, (Overreden, was op de grond gevallen. Eeuwig zonde.) ben ik maar eens op zoek gegaan naar een nieuw setje oortjes. Toevallig had een mede tweaker ze te koop staan dus heb ik ze daar maar aangeschaft. Prijs kan ik hier dus niet over oordelen.

Geluid:
Daar hoef je je in elk geval geen zorgen over te maken, het geluid is prima zoals men ook wel mag verwachten van een bedrijf als AKG. Bass is aanwezig mits gewenst, middel en lage tonen zijn ook prima. Over het algemeen en vergeleken met de CX400 is alles gewoon net iets beter en met name uitgesprokener. Ze zijn mooi neutraal, iets kouder dan de Sennheiser. Frisser.

Gebruiksgemak:
Hier wel een minpuntje. Ik gebruik ze vaak met mijn telefoon (Samsung wave s8500) Maar daar heeft hij geen trek in. De dopjes zijn gemaakt voor de iPhone en dat laat zich merken. Het geluid is sterk vervormd, dit bleek oplosbaar door en knopje ingedrukt te houden. Dit heb ik semi-permanent opgelost door middel van een reepje ducttape. (Strak om het knopje gewikkeld) Dit is uiteraard niet de bedoeling, maar het werkt. De microfoon weigert dienst. Op de pc werkt hij wel gewoon. Ik ben er niet zeker van of de microfoon bedoeld is voor pc gebruik maar hij wordt in elk geval niet herkend door win 7. Comfort is redelijk. Er worden drie maten dopjes meegeleverd. Zitten op zich redelijk, ik vind ze persoonlijk alleen wat hard en niet heel fijn. Ik heb ze vervangen door de dopjes van mijn oude Cx400, die aanmerkelijk zachter zijn en naar mijn mening prettiger zitten. De dopjes steken wat uit en vallen goed in je oor maar ze zijn niet prettig voor in bed, je kunt er niet op liggen. Ze zijn van vrij hard plastic dat als je er druk op uitoefent, ongenadig zich je oor in boort. Dat merk je verder niet als je ze gewoon draagt, ze zijn alleen wel wat zwaar. Je merkt wel dat je ze in hebt zogezegd.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ze zien er mooi uit en voelen stevig aan en zitten stevig in elkaar. Alleen onlangs heeft bij mij het linker oortje de geest gegeven, amper twee weken na aanschaf. Eerst viel hij uit als je er een tikje tegen gaf, daarna gaf hij voorgoed de geest. Ik heb gelukkig de bon nog dus zal maar aanspraak op mijn garantie gaan maken. Ik dacht er als tweaker zijnde nog over om hem open te peuteren en te kijken of er wat los zit (Dat hij eerst uitviel als je er op tikte wijst daar wel op dacht ik zo) Maar de zaak zit muurvast en ik heb maar niet geprobeerd hem te forceren, het lijkt me dat ze geen garantie verlenen als er aan gepeuterd is. De rechterkant doet het nog prima dus ik gebruik ze maar vast voor mijn pc. Ik weet niet of dit alleen bij mij het geval was of ook bij anderen, het kan een enkel geval geweest zijn. Alles ziet er wel stevig uit en AKG is bepaald geen b-merk dus vreemd vind ik het wel.

Conclusie:
Geluid is prima, draagcomfort kan iets beter maar is op zich niet slecht en de bouwkwaliteit lijkt voldoende. Hopen maar dat mijn defect een enkel geval was.

Eventuele vragen of opmerkingen kunnen in de comments, foto's zijn overal op internet te vinden dus heb ik niet geplaatst. Zie het nut er niet echt van in.

Heb jij ook een AKG Q350 (Wit)?