Sony MDR-ZX700 (Zwart) Review

bramvandeperre 13 december 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.506 views

Sony MDR-ZX700 (Zwart)

Pluspunten

• Zeer goede isolatie
  • Enorm goed comfort
  • Past ook over de iets grotere oren
  • Verlengkabel van 1,8 meter die standaard wordt meegeleverd zeer welkom

Minpunten

• Geen beschermhoesje
  • Geen 6.35mm connector meegeleverd
  • Goedkope plastic verpakking
  • Groot prijsverschil Nederland/BelgiŽ (tot 50§ verschil)

Ik heb sinds afgelopen zaterdag de Sony MBR-ZX700, gekocht in een Sony Center in BelgiŽ. Wat me als eerste opviel is dat er geen 6.35mm-connector wordt meegeleverd, alhoewel Sony deze hoofdtelefoon wel aanprijst als 'ideaal voor de studio'. De verpakking is ook maar goedkoop vergeleken met het grote broertje, de Z1000.

Bouwkwaliteit
Eenmaal uit de verpakking is er natuurlijk niks goedkoop meer aan: de bouwkwaliteit is zeer goed, enorm comfortabel en nog mooi ook nog. Ik heb vrij grote oren maar hij past toch goed over mijn oor.

In de studio komt dit ding ťcht tot zijn recht. Enorm goede isolatie en zťťr comfortabel leder (lekker zacht) zorgen ervoor dat je 'm lang kan gebruiken, ook in de buurt van microfoons. Ikzelf gebruik 'm in een radiostudio. De 1,8 meter verlengkabel die erbij zit is dan ook enorm handig, met de standaard 1,2 meter kabel ben je (bijna) niks: je hebt geen bewegingsvrijheid.

Het geluid is enorm goed voor deze prijsklasse, al moet je de MBR-ZX700 zťker niet kopen voor de bass, maar daar draait het ook niet om in een radiostudio dus voor mij is het ideaal. Voor de echte bassheads raad ik de bass-serie van Sony aan, met name de Sony MBR-XB700.

Ik had ook op z'n minst een beschermhoesje verwacht, maar dat zat er ook niet bij. Vandaar de prijs 'goed' en de afwerking 'voldoende': er zat geen 6.35mm stukje bij, en geen beschermhoesje, wat vrij standaard is bij hoofdtelefoons boven de 100§. Echter, als je in Nederland woont of tijd hebt om ťťntje op te laten sturen, dan is het begrijpelijk dat dit er niet bij zit.

Vergelijking
Ik kan 'm moeilijk vergelijken met andere hooftelefoons, met name omdat ik amper andere hoofdtelefoons heb. Ik ga toch m'n best doen. Echter is de vergelijking krom: ik kan niet vergelijken met een dergelijke hooftelefoon in dezelfde prijsklasse:

On-ear 'SkullCandy lowrider': 100 maal beter. Je hoort nu ook echt muziek. SkullCandy heeft in vergelijking een heel afgevlakt geluid en aan het draagcomfort hebben ze bij SkullCandy ook niet aan gedacht.

5.1 Surround Logitech Z906: De Z906 is sowieso beter, maar daar betaalde je dan ook voor. Qua bass-tonen kan de MBR-ZX700 absoluut niet tippen aan de Z906 met dedicated subwoofer. Maar zoals eerder al gezegd: als je echt basstonen wil, koop dan de (goedkopere) XB700 van Sony.

In-ear Apple: Apple's in-ears isoleren redelijk goed, maar wat wil je, ze zitten in je oor. Qua geluid en draagcomfort is de MBR-ZX700 vele malen beter.

Earbuds Apple: deze Sony hoofdtelefoon is echt 'de hemel' en de standaard iPod earbuds van Apple zijn een hel. Mijn oren kunnen amper nog 'die rommel' verdragen nadat ik de hemelse klanken van de MBR-ZX700 heb gehoord. Ik was tot voor kort niet beter gewend.. Shame on me!

Zagg in-ear earbuds: Qua isolatie komen ze zeer dicht in de buurt van elkaar, en ook van comfort. Echter moet de geluidskwaliteit echt wel onderdoen in vergelijking met de MBR-ZX700. En (gezien de Nederlandse prijzen van de MBR-ZX700) qua prijs zijn ze gelijkaardig.

Prijs en beschikbaarheid
Qua prijs is het dan weer wel een serieuze bummer: tenzij je deze MBR-ZX700 laat opsturen vanuit Nederland betaal je er in BelgiŽ 120§ voor. Mooi afgerond, 120§. Een enorm contrast tegenover de Nederlandse webshops, waar op dit moment de Sony MBR-ZX700 te koop staat voor net onder 80§ met als absolute knaller 72,70§. 40% goedkoper dan in BelgiŽ dus. Overigens is hij ook niet te vinden in Mediamarkt, Saturn of andere grote ketens. Ook bij het Sony Center in Hasselt waren er maar 2 stuks meer, in het Sony Center waar ik 'm heb gekocht (Wijnegem) was het de laatste. Dit doet me vermoeden dat er ofwel bijna geen productie is, ofwel er een opvolger aan zit te komen.

Conclusie: Een echte aanrader voor personen die geen 300§ willen geven aan een studiokwaliteit hooftelefoon of voor personen die als student bijklussen in een radiostudio. Een beschermhoesje en 6.35mm connector zal je zelf nog wel moeten kopen (maar als je met een tientje naar een audiowinkel wandelt heb je die dingen wel). Ik raad je wel aan 'm in Nederland te kopen en even op te laten sturen moest je in BelgiŽ wonen, scheelt je weer 50§.

Fototijd!

Heb jij ook een Sony MDR-ZX700 (Zwart)?

Leuke review over een leuke budget hoofdtelefoon. Paar foto'tjes en wat gedetaileerder op het geluid ingaan zou niet gek zijn. Misschien kun je hem vergelijken met een andere hoofdtelefoon? Wel goed dat deze hier gerecenseerd wordt. Mensen zouden eens wat verder moeten kijken ipv blind een Beats by Dr Dre of Skullcandy aan te schaffen.

Ik wil trouwens niet mieren****** maar de Sony XB is absoluut niet geschikt voor DJ's. Zowel qua isolatie, geluid als het gebrek aan DJ features (bijv. draaibare cups, mono-switch, coiled cable). Ik heb toevallig zelf de XB700 en die heb ik alleen gekocht omdat ik als grapje een monsterlijke bass hoofdtelefoon wilde voor de momenten dat ik mijn andere hoofdtelefoons even opzij leg. :) De MDR-V serie is echter veel geschikter voor DJ gebruik.

Als je ooit eens voor weinig geld wilt upgraden, check dan eens de Fischer Audio FA-003 of de Brainwavz HM5.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 13 december 2011 19:21]

Bedankt voor de opmerkingen, taking pictures as we speak!

Heh, om de een of andere reden kan ik de foto's niet insluiten in de review, enkel onderaan zetten. Oh well, they're there.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 13 december 2011 17:53]

Bedankt voor de opmerkingen, taking pictures as we speak!