Freecom FHD-3, 400GB (7200rpm, USB 2.0, 1394) Review

JAHRASTAFARI 20 april 2005, 1.594 views

Freecom FHD-3, 400GB (7200rpm, USB 2.0, 1394)

Pluspunten

• Design
  • Snel
  • Stabiel
  • USB 2.0 Ún Firewire
  • Stil

Minpunten

Mobiliteit Score: 3
Sinds enkele maanden heb ik de Freecom FHD-3 in gebruik, in de 400 gb versie, voorzien van USB 2.0 en Firewire. Dit is op dit moment het topmodel uit de FHD-3 serie.

De voornaamste kenmerken van deze drive zijn het design (ziet er gewoon mooi uit), de snelheid (1-2 Gb per minuut, afhankelijk van doel of bron) en de stabiliteit (heeft nog nooit problemen opgeleverd, functioneert altijd stabiel). Dit is de snelste externe harddisk waarmee ik tot nu toe heb gewerkt, snelheid is enorm. Het is eerder de bron- of doelschijf die het niet kan bijbenen qua snelheid dan deze FHD-3!

De feature set is beperkt, er zijn wel mogelijkheden voor een "one-touch" backup, maar ik gebruik deze niet. Ik heb de schijf ingeplugd en hij werkte direct, heb geen verdere software geïnstalleerd. Ik gebruik de schijf voornamelijk voor het uitwisselen van grote hoeveelheden data met vrienden. Hierbij maak ik voornamelijk gebruik van de firewire interface, omdat deze toch nét iets sneller lijkt.

De drive werkt relatief stil, alhoewel het voor mij nóg stiller had gemogen. In ieder geval werkt hij stukken stiller dan bijv. de externe drives van Iomega waar ik ervaring mee heb. Waardering is in ieder geval dat de drive weinig geluid maakt. Enig echt minpunt vind ik de prijs van dit fantastische apparaat. Ik heb er nog dik 500 euro voor betaald. Ik zou graag nog een 2e FHD-3 willen hebben, maar de prijs is eenvoudigweg nog steeds te hoog. Prijs zakt ook maar erg langzaam.

Heb jij ook een Freecom FHD-3, 400GB (7200rpm, USB 2.0, 1394)?