Specificaties 7.1-kanaals met 50W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Marantz NR1602 (Zwart) Review

brutgers 11 december 2011, 5.520 views

Marantz NR1602 (Zwart)

Pluspunten

• Enkele pluspunten:
  • Geringe hoogte (past in tv-meubel)
  • AirPlay ondersteuning voor Apple apparaten!
  • Netwerk ondersteuning (o.a. bedienen via iOS-App of pc via IP-adres, UPNP ondersteuning voor audio en foto's en natuurlijk internetradio)!
  • 7.1 kanalen met mogelijkheid tot verdelen over 2 zone's 5.1 (zitkamer) + 2.0 (bijvoorbeeld eetkamer of keuken))!
  • Alle luidsprekeraansluitingen met draaiklemmen i.p.v. kleinere veerklemmetjes en dus geschikt voor dikke speakerkabels!
  • Automatisch configureren van luidsprekers met meegeleverde microfoon.
  • 4 HDMI input poorten!

Minpunten

• Enkele minpunten:
  • Ingewikkelde AB, iPhone app (zoek in App-Store op Wizz) werkt veel beter.
  • Marantz moet je mooi vinden, van mij mag het allemaal wat strakker zonder groefjes en rondingen.

Geluidskwaliteit Score: 5
Enige tijd geleden heeft mijn Pioneer VSX-C300 de geest gegeven. Op zich was ik daar helemaal niet zo treurig om omdat het toch wel tijd werd om een wat moderner apparaat aan te gaan schaffen. Onder 'moderner' versta ik dan snufjes als uitgebreide netwerkmogelijkheden en bijvoorbeeld AirPlay.

Ik ben bij de Marantz NR 1602 uitgekomen omdat ik een AV receiver zocht die in mijn TV-meubel past (Besta kast van de IKEA). De andere receivers die ik heb bekeken zijn de VSX-S500 van Pioneer en de NR 1402 van Marantz. Dit zijn allen 'slimline' receivers maar de NR 1602 had net even wat meer te bieden.

Uiterlijk:
Gelijk maar een van de minpunten. De NR 1602 heeft de gebruikelijke Marantz look en die moet je mooi vinden. Zelf ben ik eigenlijk meer gecharmeerd van de wat strakkere versterkers van bijvoorbeeld Pioneer of Yamaha.

Features: Aan mogelijkheden geen gebrek!
De NR 1602 ondersteund AirPlay en aangezien ik nogal wat Apple apparaten in huis heb was dat een hele grote pre! Helaas beschikt de versterker niet over wifi maar heeft een 1Ghz netwerk aansluiting. Dus om AirPlay te laten werken moet de versterker bedraad op het netwerk worden aangesloten.

Naast AirPlay heeft de versterker ondersteuning voor DLNA/UPNP. Erg leuk als je toevallig ook een NAS hebt waar al je muziek en foto's op staan. Foto's kunnen overigens door de receiver direct op de tv worden weergegeven.

Via het IP-adres van de receiver kan via de browser op de PC of via een iOS-App (zoek op Wizz in de App-Store) de versterker worden bedient. Dit werkt erg prettig en is overzichtelijker dan de meegeleverde AB.

Ook de optie om de 7.1 kanalen te verdelen over 2 zone's is top. In de zitkamer heb ik een 5.1 speakerset en kan nu de 2 kanalen die over zijn gebruiken voor stereo weergave in de eetkamer. Per zone kan het input apparaat worden geselecteerd. Het is nu dus mogelijk in de zitkamer te gamen terwijl in de eetkamer een CD of radio wordt geluisterd.

Alle luidsprekeraansluitingen zijn uitgevoerd als draaiklem. Dus ook bij wat dikkere kabels geen problemen met aansluiten. Bovendien zijn bij mijn VSX-C300 na verloop van tijd de veerklemmetjes bros geworden en afgebroken. Dus hadden de grotere draaiklemmen zeker de voorkeur.

Geluidskwaliteit:
Is gewoon goed, wat je van een merk als Marantz mag verwachten. Kan er verder weinig over zeggen omdat dit natuurlijk ook afhangt van de speakers die je hebt. Met mijn Magnat metric 5.1 set klinkt het in elk geval prima :)

Gebruiksgemak:
Na inschakelen wordt je stap voor stap door de configuratie geleidt. Zeer duidelijk en door ieder te volgen.
De speakers worden met meegeleverde microfoon geconfigureerd. Ook dit wordt stap voor stap uitgelegd.
Sommige instellingen zitten wat diep in het menu weggestopt maar over het algemeen is het menu logisch opgebouwd.

Eindoordeel:
Ben zeer tevreden over deze AV Receiver! De receiver voldoet zeker aan mijn verwachtingen en heeft deze zelfs op een paar punten overtroffen (zone indeling van de speakergroepen en bediening via IP). Wat wel een afweging kan zijn is om bijvoorbeeld de goedkopere NR 1402 te kopen en deze via HDMI uit te breiden met bijvoorbeeld de Apple TV. Ik wilde echter niet naast de versterker, PS3 en STB nog een kastje neer moeten zetten, maar wanneer je wat op de euro's wil besparen is het wel een optie. Echter zal je het dan ook zonder de netwerkmogelijkheden moeten stellen.

• PS3
  • Magnat Metric 5.1 speakers
  • Apple iPad/iPhone
  • STB van KPN interactieve TV

Heb jij ook een Marantz NR1602 (Zwart)?

Moet best lachen met je 1 GHz netwerkaansluiting ;)

de NR1602 is inderdaad een fijn apparaat.

Wat ook een voordeel van de NR1602 ten opzichte van de 1402 is het automatisch starten na dat je Airplay start, volumeregeling vanuit iTunes etc.
Hoe heet het programma volledig voor de ios-app?

Alvast bedankt
1 Ghz.... oeps..... Dat is wel ernstig :P

Maar inderdaad opstarten met Airplay is ideaal en gebruik ik ook veel!
Vooral handig met Airplay via iTunes op de PC i.c.m iPhone en de Remote app.

Kwam er later achter dat de versterker via de AB van de tv is te bedienen (volume) en automatisch inschakelt wanneer ik de tv aanzet. Dit heb ik niet in hoeven stellen en weet dus niet exact of dit komt door de ondersteuning van ARC of dat de versterker de AB signalen kent.
Heb sinds kort een Marantz NR1602, ik krijg echter geen beeld en geluid op mijn tv als ik de PS3 via game HDMI laat lopen op de NR1602. NR 1602 is via HDMI op de DVI aansluiting van de tv aangesloten.

Is er iemand bekend met dit probleem, en zo ja is er iets aan te doen?
@Rilex

Je moet via het menu de HDMI poorten toewijzen. Dan werkt het prima!
@keshoe De app is in de AppStore te vinden onder "marantz Remote App".