Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHL9450/10 (Beige, Zwart) Review

Drizzur Urden 11 december 2011, laatste update op 11 december 2011, 1.365 views

Philips SHL9450/10 (Beige, Zwart)

Pluspunten

• zeer prettige geluidsweergave
  • zeer comfortabel
  • opvouwbaar
  • mooi design

Minpunten

• snoer

Helaas heb ik geen kunstkop met gekalibreerde condensatormicrofoons, dus op technisch niveau kan ik eigenlijk niets zeggen over deze koptelefoon. Echter, het is de gebruikservaring die telt dus ik doe mijn best om een waarheidsgetrouwe review neer te zetten.

Geluidskwaliteit
Als eerst de geluidsweergave, prioriteit 1 van de conventionele koptelefoon.
Deze is allereerst zeer aangenaam. Op het bereik in hoog en laag valt niets aan te merken, deze excelleren netjes het bereik van het menselijk gehoor. Ook krijg je niet de indruk dat er op bepaalde frequenties extra nadruk is gelegd. Vaak zie je in het commerciële segment dat rond de 50hz een flinke bult zit om de bas een boost te geven en op 3khz idem om het lekker fris te laten klinken. (Vergelijk het met loudness) Dit is bij deze koptelefoon niet het geval; overal lijkt de response netjes in balans. Beter dan de shl9550 bijvoorbeeld die nog wel eens scherp kon klinken in het hoog.

Als referentie heb ik mijn zelfbouw luidsprekers genomen, die ik met behulp van meten met gekalibreerde meetmic netjes recht heb gefilterd.

Houd je dus van natuurlijke weergave dan zit je met deze koptelefoon goed.

Comfort
Bijna net zo belangrijk als geluidskwaliteit is comfort. Niets is zo irritant als geïrriteerde oren. Daar kan ik heel kort over zijn. Comfort is perfect uitgewerkt bij de shl9450. De kussentjes zijn heel vormbaar en oefenen hierdoor een heel gelijkmatige druk uit op de oren zonder dat deze druk irriterend is. Ook glijden ze niet zomaar van je oren af.

Gebruiksgemak
De koptelefoon wordt geleverd met een mooi luxe aanvoelend zakje waar de koptelefoon in past wanneer deze opgevouwen is. Op deze manier is deze makkelijk compact mee te nemen. Intussen heeft bij mij de praktijk geleerd dat het opvouwen en in een zakje stoppen veelte veel werk is. Ondanks dit ben ik toch blij met het opvouwmechanisme, want de schelpen kunnen 90 graden gedraaid worden. Dit is prettig wanneer je de koptelefoon om je nek draagt, want dan zitten deze je kin niet in de weg.

Bouwkwaliteit/Afwerking
Hier kan ik eigenlijk weinig over zeggen, want ik heb de koptelefoon pas 2 weken in bezit. Vooralsnog kan ik zeggen dat de koptelefoon op z'n minst zeer solide aanvoelt, en niet de geringste indruk geeft hierin te veranderen in de loop van de tijd. Mocht dit toch zo zijn dan kom ik hier zeker op terug.
Enig minpunt aan bouwkwaliteit zou kunnen zijn dat er niet veel tijd besteed is om het snoer te voorzien van trekontlasting of iets dergelijks. Ooit heb ik een Philips koptelefoon gehad met een nekband(ben het typenummer kwijt). Deze was voorzien van een trekontlasting en een stevige nylon geweven isolatie. Hiermee was het snoer écht onverwoestbaar. Dit had ik toch graag willen terug zien omdat dit de houdbaarheid van de koptelefoon aanzienlijk vergroot.

prijs
De koptelefoon is redelijk geprijsd, maar niet goedkoop. Omdat deze in verhouding met merken als senheizer en andere topmerken toch wel goedkoper is in zijn klasse is het ook zeker geen slechte koop.

Heb jij ook een Philips SHL9450/10 (Beige, Zwart)?

Leuke review! Het is inderdaad een mooi dingetje en hij zit erg lekker op je oren.

Heb je de SHL9700 ook geprobeerd?

Ik heb beide modellen geprobeerd en vond de SHL9700 prettiger op mijn oren zitten vanwege de grotere "pads". De 9700 bedekt (bijna) je hele oorschelp en dat kan natuurlijk uitmaken afhankelijk van de vorm van je oren. Mijn oren zijn vrij klein maar ik merkte het verschil direct.

Daarbij vond ik de 9700 wat beter klinken. Je zegt dat je bij de 9450 geen "gebooste" bas hebt rond de 50 Hz maar weet je dat wel zeker? Ik had bij direct vergelijk van de twee namelijk sterk de indruk dat de bassen geboost zijn op dit model terwijl dit bij de 9700 veel minder (niet?) zo is. Ook in vergelijk tot mijn veel duurdere DT880 komt de 9450 wat "bassig" over in het midlaag (het diepste laag ontbreekt).

Op zich vond ik het vreemd want de 9700 en 9450 zijn duidelijk verwant en hebben allebei 40mm drivers en soortgelijke pads. Misschien hebben de kleinere pads invloed op het geluid? Misschien heeft Philips de hoofdtelefoons daarom verschillend getuned?

Verder is een verschil dat bij de 9700 de kabel maar aan een kant (links) uit de headphones komt terwijl dit bij de 9450 aan beide kanten is, waarschijnlijk vanwege de opvouwbare hoofdband.

[Reactie gewijzigd door Cap op 4 januari 2012 13:42]

Beste Cap,

bedankt voor je reac.

Ik heb de SHL9700 niet geprobeerd. Ik heb deze 9450 namelijk in een dagaanbieding gekocht dus vergelijken was niet aan de orde. Mijn oren zijn ondergemiddeld klein, dus in dat opzicht is het voor mij misschien een voordeel. Ik kan me voorstellen dat de koptelefoon bij mensen met wat grotere oren wat minder lekker zit.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de bas niet geboost is. Ik kan slechts zeggen dat het gehoortechnisch niet extreem verschilt met de response van mijn luidsprekers die netjes vlak zijn richting de 30hz-25hz. Uiteraard is het gehoor niet een erg betrouwbare referentie, dus wie weet heb ik het mis. Het zal in iedergeval niet extreem zijn.
Zou ik mogen vragen waaruit jij concludeert dat het diepste laag ontbreekt? Volgens de specs zou het apparaatje tot 10Hz laag spelen, onhoorbaar dus. Nou mag je hopen dat deze specs binnen de ±3db valt, anders betekent het niet veel.

Volgens Philips: http://www.philips.nl/c/hoofdtelefoon/shl9700_10/prd/nl/
heeft de SHL9700 een lagere gevoeligheid, en zou hierbij ook minder laag gaan. beetje onlogisch technisch gezien, maargoed, dat deze dan anders klinkt is in dat geval niet verwonderlijk denk ik.

-edit-
Mooie koptelefoon trouwens die DT880!
Dat de bas van de phillips meer geboost klinkt in vergelijking met de DT880 zou kunnen komen doordat de laatstgenoemde bij 20Hz 8db minder hard speelt dan 100-200Hz. In rekening genomen dat elke +3db een versterking nodig heeft van 2x het vermogen. +6db dus 4 keer en +9db 8 keer, enzovoorts.
bron: http://www.headphone.com/headphones/beyerdynamic-dt-880.php

[Reactie gewijzigd door Drizzur Urden op 7 januari 2012 16:56]

Nou, wat betreft het frequentiebereik: de algemene consensus in speaker/headphoneland is toch wel dat je specs, zeker die van frequentiebereik, met een flinke korrel zout moet nemen. ;) Neus maar eens een beetje rond op forums als Head-Fi, daar is een schat van informatie (en een heleboel onzin en subjectieve blabla natuurlijk :+) te vinden.

Ook is de weergave (en dus ook de frequentiecurve) extreem afhankelijk van hoe de pads op welk oor gepositioneerd zijn. Verschillende oren zijn verschillend gevormd, en op een zelfde setje oren zal de goede luisteraar bemerken dat het een klein beetje onder/boven/voor/achterwaarts verschuiven van de positie van de pads op het oor een grote verandering in de weergave tot gevolg heeft. Alleen bij goed passende (!) in-ears en bij zeer grote (ruim) om de oren sluitende hoofdtelefoons (AKG K701 comes to mind) is dit effect minimaal.

Even die specs laten voor wat het is. Dat de SHL9700 minder gevoelig is geloof ik wel, dat is ook vrij eenvoudig te meten. Dat hij navenant minder laag gaat dan de 9450 vind ik niet waarschijnlijk, zolang de bron het tenminste maar kan leveren. Wat ietsje moeilijker is gezien het wat lagere rendement. Aan de andere kant zie je vaak dat als de bron het kan aansturen, het laag van zo'n setje strakker is dan van een extreem hoog rendements systeem. Maar dat is geen wetmatigheid.

De DT880 is een van de meest uitgebalanceerde hoofdtelefoons (in de enigzins betaalbare klasse) die er is, dat is juist zijn voornaamste sterke punt. Daarom is ie ook zo populair. Dit geldt zeker voor de 600 Ohm versie die weer een behoorlijk andere curve heeft dan de 250 Ohm en zeker de 32 Ohm versie. Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat de kwaliteit en diepte van het laag van een setje premium full size cans (DT880, AKG K70x, Senn HD6xx, etc) dat van enig portable on-ear setje van rond de 50 euro overtreft. Wat er ook voor specs bij staan. :)

PS Ik kon bij Pixmania laatst voor ruim 35 euro een setje SHL5500's scoren, die worden her en der ook goed beoordeeld. Kon het dus niet laten. :)

Ik lijk deze voor de meeste opnames te prefereren boven de SHL9700. De SHL5500 heeft echt silky smooth uitgebalanceerde mids met daarbij ietwat nadruk op de lagere mids / hogere bas, wat een "vol" geluid tot gevolg heeft bij bijvoorbeeld stemmen en bassdrums. Van mij had het gebied 1-2 Khz een klein tikkeltje meer nadruk mogen hebben voor wat meer sprankeling, maar dat is het wel. Aan de andere kant zorgt deze afstemming ervoor dat je niet snel last krijgt van sibilance bij helder/slecht opgenomen stemmen en aanverwante luistermoeheid.

[Reactie gewijzigd door Cap op 9 januari 2012 15:59]