Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

HP PhotoSmart eStation (CQ140B) Review

Ancipital 11 december 2011, laatste update op 12 december 2011, 666 views

HP PhotoSmart eStation (CQ140B)

Pluspunten

• het is een gadget met gadgets

Minpunten

• bijna niets werkt
  • veel ongevraagde diensten
  • traag apparaat
  • bugs, crashes

Inktverbruik Score: 1
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 1
Update: Kennelijk support HP geen nieuwere versies meer van Zeen, Android, enzovoorts. Er komen geen updates meer en HP levert er geen bugfixes meer voor. Voor meer info: http://h30434.www3.hp.com...nding-problem/td-p/476157

150 euro kost de printer nu. Ik heb hem gekocht bij een offline winkel van Dynabyte (Groningen).

De printer is robuust en qua materialen erg degelijk. Maar je wordt opgezadeld met uren frustratie vanaf het moment van installatie. De problemen hebben te maken met de tablet (genaamd Zeen). Die heb je nodig voor alle printerfuncties; het is een androidtablet met ten eerste een bizarre hoeveelheid functies die ik niet op mijn printer hoef te hebben. Maar daarnaast maken veel van die functies bovendien gebruik van diensten van derden -- yahoo, efax.com, eprintcenter.com en ga zo maar door.

Google maar eens naar ervaringen van anderen - je komt maar weinig tevredenheid tegen. Had ik dat maar van tevoren geweten... helaas zijn we allemaal bekend met impulsieve aankopen.

De printkwaliteit is prima. Maar hij heeft een enorm hoog inktverbruik en bovendien moet je maar hopen dat je printer of je tablet niet gecrashed is want beiden doen dat minimaal eens per twee uur en onafhankelijk van elkaar. Gebeurt dat, dan moet je de stroom eraf halen en je Zeen hard resetten. Elke twee uur, of vaker!

Faxen met dit apparaat gaat niet lukken want er mist een hardwareinterface. Je kan er dus geen telefoonlijn op aansluiten. Als je wil faxen dan moet je een account registreren bij efax.com. Maar.... het apparaat kan daar niet mee verbinden. Tcpdump laat zelfs geen enkele traffic zien nadat je op de knop registreren drukt. Een kapotte dienst dus, faxen gaat niet werken en daar baal ik als een stekker van. Oeps, gevalletje PEBKAC.

Het ding meldt zich ook standaard aan bij facebook. Ik heb een gruwelijke hekel aan facebook en ik heb nooit gevraagd -- het is toch maar een printer? Bi-zar.

Er zit een newsfeedreader op. Deze update om de ้้n of andere reden geen RSS-artikelen van na 25-11-2011. Leuk hoor, nog eens lezen wat er toen gebeurde, maar actuele gegevens download hij niet, zelfs niet van RSS feeds die je zelf toevoegt!

Er is een applicatie die standaard wordt geinstalleerd, maar die crasht de hele tijd. En voordat dat gebeurt is je Zeen zo traag als stroop. De meeste applicaties, deze ook, zijn niet te deinstalleren.

Het apparaat wil voortdurend contact maken met allerlei services van Yahoo, HP, efax, eprint, enzovoorts. Ik was verbijsterd toen ik naar traffic logs keek op mijn router.... privacy, daar hebben ze nooit van gehoord en kennelijk ook niet van opt-in.

Er zitten wel wat leuke features op maar die worden helaas grof overschaduwd door de mankementen, traagheid, enzovoorts. Ik kan alle tweakers en nontweakers op de hele wereld maar 1 ding aanraden: koop deze printer niet! Bespaar jezelf de frustratie en kosten enzovoorts!

Maar voor de koppige lezer: de printerfuncties zelf zijn eenvoudig aan de praat te krijgen. HP heeft prima linux support. Helaas krijg je op de Windows-software allerlei extra dingen die je ook nooit hebt gewild.

Ik breng 'm terug of althans, dat ga ik na het weekend direct proberen. Mocht je desalniettemin vragen over deze machine hebben dan beantwoord ik ze hieronder.

Heb jij ook een HP PhotoSmart eStation (CQ140B)?

Ik snap dat je geirriteerd bent, maar om dan maar alles 1 ster te geven vind ik weer wat overdreven. Zeker aangezien de printer ook weer niet zo duur is. En kan je wel gewoon printen, want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om...
Die ene ster is de waardering van de review zelf :p Dus wat anderen van deze review vinden. En ik vind 1 ster ook wel wat laag eigenlijk.
Als de reviewer even tot 100 telt en wat stoom gaat afblazen kan hij er wel wat beters van maken denk ik. (Er zitten goede, leuke tweaker waardige opmerkingen tussen imho)
Terechte opmerking maar kijk, als je elk twee uur met vastlopers geconfronteerd wordt op zowel de Zeen als de printer zelf -- onafhankelijk van elkaar -- dan is een 'zeer slecht' de enige re๋ele optie. App crashes, programma fouten, kapotte diensten enzovoorts.... Elke minuut verbinding met yahoo, facebook....

Begrijp me goed; ik ben niet emotioneel gefrustreerd maar ik ben simpelweg verbijsterd. Ik geef wel toe dat ik afdrukkwaliteit te laag waardeerde en en dit zal ik corrigeren. Verder blijf ik wel bij mijn standpunt ben ik bang... ik had het liever zelf ook anders gezien.

[Reactie gewijzigd door Ancipital op 11 december 2011 20:03]