Fantec MR-USB 3.0 Docking Station Zwart Review

Biscuit Bomber 9 december 2011, laatste update op 9 december 2011, 2.840 views

Fantec MR-USB 3.0 Docking Station Zwart

Pluspunten

• Stevig
  • Kwalitatief goed
  • Makkelijk in het gebruik
  • snel
  • hapert niet en loopt niet vast
  • Zowel 2.5" als 3.5" HDDs (en natuurlijk ook SSDs)
  • USB 3.0

Minpunten

• Voor de prijs? Geen. Alhoewel e-sata een gemis zou kunnen zijn.

Ik was al een tijdje van plan om een docking station aan te schaffen om zo een aantal 'kleinere' (80-320GB) sata schijven makkelijk in gebruik te kunnen houden zonder dat ik permanent 7 harde schijven in mijn behuizing zou hebben zitten. Nu de prijzen van harde schijven zo'n beetje verdubbeld zijn dankzij de overstroming in Thailand was het inderdaad tijd om een docking station te kopen.

Ik was op zoek naar de volgende eigenschappen:

USB 3.0
Een bay die geschikt is voor zowel 2.5" en 3.5" HDDs
Stabiele voet
Stevige constructie
Niet meer dan 30 euro

Sharkoon heb ik geen hoge pet van op (nare ervaring met een van hun 2.5" externe HDD behuizingen). En aangezien ik wel blij ben met een externe HDD behuizing van Fantec en hun Fantec MR-USB 3.0 aan alle voorwaarden (leek) te voldoen, is het die geworden.

Verpakking
Prima. Stevige doos met daarin het docking station, blauwe USB 3.0 kabel, adapter, karige handleiding, en garantiebewijs.

Kwaliteit van de behuizing
De behuizing van het docking station is (uiteraard) van plastic, maar gelukkig van het stevige soort. Dat is nog wel eens anders. Ook is het materiaal voorzien van een aangename coating waardoor je goed grip hebt op het apparaat. De blauwe LED op de bovenkant van de behuizing is gelukkig niet te fel.

Installatiegemak
Persoonlijk vind ik het een heel fijn ding om mee te werken. Adapter in het stopcontact, USB kabel erin, HDD erin, powerknop op de achterkant het docking station indrukken, de drive spint op, en klaar. Verwijderen gaat net zo makkelijk: apparaat 'veilig verwijderen', uitzetten, en op de ejectknop van het docking station drukken zodat de geinstalleerde HDD omhoog komt. Heel simpel en heel snel. Bovendien heeft Fantec extra gewicht op de bodem van de behuizing geplaatst waarddoor deze goed en stabiel op zijn plek blijft staan.

Snelheid
Ik heb de Fantec MR-USB 3.0 nu een week in gebruik en getest op zowel USB 2.0 en USB 3.0 met een 2.5" WD Scorpio Blue van 320 GB en een 3.5" Seagate Barracuda 7200.12 van 1TB.

Volgens HDtune limiteert USB 2.0 de overdrachtsnelheid tot ongeveer 30 MB/s. Met USB 3.0 is dit natuurlijk een heel ander verhaal. De 1TB Seagate haalt zijn gebruikelijke maximum van 123.5 MB/s over USB 3.0:

En dat belooft veel goeds voor de overdrachtsnelheid. Hier wordt 19.7 GB aan film overgezet van de 2.5" WD blue (5400RPM / 90MB/s max) in de kast (sata 600) via USB 3.0 naar de 3.5" Seagate Barracuda 7200.12 van 1TB:

80 MB/s max, daarna afzakkend naar 70 MB/s. Erg fijn. :)

Ik ben zeer tevreden met deze koop. De Fantec MR-USB 3.0 is mijns inziens een prima docking station. Stevig, kwalitatief goed, makkelijk in het gebruik, snel, hapert niet, loopt niet vast, kan zowel 2.5" als 3.5" HDDs (en natuurlijk ook SSDs) aan, en haalt alles uit de SATA300 interface dankzij USB 3.0

Voor 25 heb je waar voor je geld.

• Asrock 870 Extreme3
  • Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB
  • Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm

Heb jij ook een Fantec MR-USB 3.0 Docking Station Zwart?

Goede, duidelijke review :)
maak voortaan plaatjes met alt printscreen
En dat zou ik moeten doen omdat.... ?
Omdat dat makkelijker en mooier is.
Enige nadeel zou ik dan zeggen is dat ie geen ESATA ondersteund?
Als je met iets oudere hardware werkt kom je eerder zon ESATA tegen dan een USB 3 poort.
Ja, het gebrek aan e-sata ondersteuning is voor iets oudere hardware inderdaad wel jammer. Ik heb zelf dan gelukkig een moederbord waar beiden opzitten.
Ik zie net dat er ook een U3-e versie is voor 3 euro meer die ook eSATA heeft. Dus voor de geinteresseerde mogelijk een aanrader!