Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

AntonyterHorst 8 december 2011, laatste update op 9 december 2011, 1.884 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Standaard 16GB geheugen
  • Grote Batterij
  • Snelle updates
  • Goede camera
  • Erg licht in vergelijking met andere toestellen
  • HDMI ondersteuning

Minpunten

• Plastic gevoel ( meer persoonlijk, heb er zelf niet echt last van )
  • Notificatie ledje
  • Scherm brand in ( zie je alleen als je er op gaat letten )

Begonnen met een Galaxy S1.
Toen ik mocht verlengen in Oktober toch maar voor een Sensation gegaan na lang twijfelen en vergelijken, wou wel eens een HTC proberen omdat mensen in mijn omgeving lovend zijn over Sense.
Goed toestel, maar niet de snelheid welke ik had verwacht van een Dual-core smartphone.
Na een maand deze verkocht, en een Bold 9900 op de kop getikt, was een BlackBerry gebruiker voor de SGS1, en de 9900 deed het perfect. Qua browsen niet veel langzamer dan de Sensation, alleen de apps e.d. vielen erg tegen.

Bij een telefoonturk op de hoek gevraagd wat hij gaf voor deze 9900. 50 euro bijbetalen en dan had ik een SGS2. Meteen gedaan dus. ( uiteindelijk nog wat geld overgehouden omdat ik de 9900 goedkoop heb kunnen krijgen, met garantie )

Verpakking

De Galaxy S2 zit in een compacte doos waar hij precies in past. De doos zat nog gesealed toen ik hem heb geruild. De telefoon zit goed ingepakt, hij ligt in een plastic frame waardoor deze niet verschuift o.i.d.
In de doos zit verder een:
- 220V Lader
- USB kabel om te syncen met je computer
- 1650 mAh batterij
- In-Ear oortjes
- Een Samsung Galaxy S2.

Na hem hebben uitgepakt en zo snel mogelijk een sim-kaart erin gestopt en de batterij, viel direct op hoe ligt hij is. Hij weegt niks in vergelijking met mijn ex-Sensation en ex-9900.
Hij is ook erg dun, en het grote 4,3" scherm klinkt groter dan dat het lijkt!

Eerste indruk

Na hem te hebben opgestart, wat opvallend snel was, onder de 20 seconden klaar voor gebruik!. De telefoon ingesteld en mijn e-mail en contacten gesynced te hebben, was het tijd om hem een flink uit te testen.
En dat is erg positief. Het toestel voelt heeel snappy en soepel aan.
Een aantal apps geďnstalleerd en dit verliep erg snel en zonder haperingen.

Scherm

Het scherm valt ook erg op. De kleuren zijn erg fel en spatten naar mijn mening echt van het scherm af.
Er zijn verschillende instellingen te vinden voor het scherm in het instellingen menu.
Zo heb je de standen:
- Dynamisch
- Standaard en
- Film

Standaard staat hij op Standaard. Welke naar mijn idee ook het beste is.
Dynamisch geeft de kleuren te fel weer, en de icoontjes en het scherm ziet er te flets uit.
Film geeft een wat ouderwetse warme look aan het scherm. Kijkt erg fijn, maar ziet er naar mijn mening ook niet super uit tijdens normaal gebruik.
Ik heb hem dus op Standaard staan, welke naar mijn idee het beste resultaat geeft.

Tijdens het browsen valt wel iets op. De tekst is, als je ver uitgezoomd hebt, erg scherp en kartelig. Dit komt denk ik door de resolutie. Als de resolutie hoger was, zoals bijvoorbeeld bij de Sensation en de iPhone 4, zou de tekst scherp worden weergegeven.
Dit valt eigenlijk alleen op bij het eerste gebruik, en daarna raak je er aan gewend en valt het niet direct meer op.

Camera

Over de Camera kan ik kort zijn. Erg goede kwaliteit met filmen ( 1080p ) en ook met foto's maken ( 8mp ).
De foto's zien er op het S-Amoled+ scherm wat te fel uit, maar is op een ander scherm niet zichtbaar.

Het enige gemis is dat je niet handmatig scherp kunt stellen als je video aan het opnemen bent, ik hoop dat ze dit later alsnog activeren d.m.v. een software update.

Standaard meegeleverde software en Kies

Standaard word er een hoop software meegeleverd. Ik gebruik bij lange na niet alles, maar sommige apps zijn erg handig.
Zo zitten er standaard 4 hubs op; de Game, Read, Social en MusicHub. Hier vind je apps e.d. zoals eigenlijk al word aangegeven in de naam van de Hubs.
Hier maak ik geen gebruik van, maar zien er erg gebruiksvriendelijk en handig uit.

Je hebt ook nog een Samsung-Hub en Samsung-apps. In deze apps geeft Samsung aanbiedingen en software weer welke ze de moeite waard vinden om uit te lichten vanuit de Market.
Zo kun je hier bijvoorbeeld Need for Speed: The Run gratis downloaden, de volledige versie.
Hier komen ook firmware updates voor de camera binnen ( althans dit was bij de SGS1 zo ).

Standaard staat er ook AllShare op. Met deze app kun je je telefoon als server laten fungeren, en kun je als je een Samsung TV hebt deze vanuit het netwerk benaderen om zo foto's en films op je TV te kunnen bekijken. Een erg handige functie, alleen je moet hier dus wel een Samsung TV voor hebben.

Er zit ook een soort Siri op. Deze activeer je door 2x op de home-knop te drukken.
Je kunt vanuit hier van alles doen, zoals je agenda voor laten lezen, memo's aanmaken, smsjes versturen, je twitter en/of facebook updaten, een plek op Google maps opzoeken etc.
Je kunt hem ook instellen in 'Driving Mode'. Dan leest hij alle sms'jes en mailtjes voor welke binnen komen, en kun je daar meteen op reageren mocht dat nodig zijn, allemaal met je stem!

Het grote nadeel hiervan is dat het Engels is, en je dus Engels tegen je telefoon moet praten.
Ik weet niet of dit in het Nederlands komt, maar zou erg fijn en gemakkelijk zijn.

Nu komt KIES.
Hier heb ik met de SGS1 veel problemen mee gehad. Het programma werkte 90% van de tijd niet, en kon dan mijn telefoon niet vinden, of vond hem wel maar kon geen connectie krijgen.

Gelukkig is dit met de komst van de SGS2 heel erg verbeterd, en heb ik zelf nog geen problemen ondervonden.
Ik gebruik KIES zelf alleen voor het upgraden van de firmware, de rest zoals syncen van muziek doe ik gewoon door alles op de SD-kaart te zetten, en contacten e.d. gaan via mijn G-mail.

Toen ik de SGS2 er voor het eerst aanhing gaf hij aan dat er updates waren. Hij kwam met Android 2.3.3 uit de doos, en gaf aan dat de laatste update versie 2.3.6 bevat.
Gelijk geupdate, en dat ging soepel. Geen complicaties tegen gekomen, en het programma liep ook niet vast.

Op de telefoon staat ook KIES Air. Hiermee kun je, als je met Wifi verbonden bent met het thuisnetwerk, je telefoon benaderen door een IP-adres in te typen in je browser welke weer gegeven word op de telefoon.
Vanuit hier kun je foto's kopieren van en naar de telefoon, evenals muziek en contacten.
Ik maak hier geen gebruik van dus kan geen ervaring met dit programma delen.

Navigate

Een knel punt van de SGS1 was de slechte GPS ontvangst. Het duurde heel lang om een fix te krijgen, en zat er dan ook vaak meer dan 100 meter naast. Of verloor zijn GPS midden in een reis welke je aan het volgen was. Hier zijn diverse oplossing voor uitgekomen, maar deze hebben er uiteindelijk niet voor gezorgd dat de GPS zonder problemen werkt.

Op de SGS2 is deze chip erg verbeterd. Ik krijg als ik op zolder zit binnen 10 seconden een zeer accurate fix met google maps. Ook als ik wil navigeren en de route pas ingeef als ik al aan het rijden ben heeft hij zeer snel een fix, en stuurt hij me meteen de goede kant op!
Hier ben ik erg blij mee, ik zit vaak in de auto en navigatie is iets wat ik vaak nodig heb. Ik weet de weg in grove lijnen, maar de laatste paar km's heb ik vaak navigatie nodig. En dat is geen probleem met de SGS2.

Soort van Conclusie

Ben erg tevreden met de SGS2, naar mijn idee een veel beter product van de HTC Sensation, en een zeer waardige opvolger van de SGS1.

Ik heb de telefoon nog maar kort in mijn bezit, en breidt deze review naar mate de tijd vordert ook verder uit met ervaringen en foto's / filmpjes.

Als mensen iets specifieks willen weten of zien of gewoon vragen hebben over deze telefoon hoor ik dat graag en probeer ik dit uitgebreid uit te leggen / beelden d.m.v. foto en tekst. Ook eventuele opmerkingen hoor ik graag :)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Instaleer NOLED even als je een ledje wil zien
Gebruikt i.m.o. veel te veel stroom. Super handige app, maar hierdoor voor mij niet bruikbaar.
HDMI ondersteuning, lees er niets van terug in je review? heb em zelf ook, lees nog leuke dingen in je review, thnx, alleen heb ik net nog even opgepakt en 3x rondgedraait, verklaar je eens nader over die HDMI-ondersteuning?
Ik vind het erg handig dat er HDMI ondersteuning is. Je hebt hiervoor wel een MHL kabel nodig welke je in je micro usb stopt, en waar aan de andere kant een HDMI aansluiting zit.

Ik wil hem over 1-2 weekjes nog uitbreiden met ervaringen, en daar neem ik dit puntje dan ook zeker mee!
Mooie review, ben het in grote lijnen wel met je eens.

Alleen raar dat je notificatie ledje als minpunt aangeeft (neem aan dat je daarmee erop doelt dat die ontbreekt?)
Dat wist je namelijk als het goed is voordat je em kocht.