Nokia J BH-806 Bluetooth Headset Zilver Review

T.Struik 21 december 2011, laatste update op 21 december 2011, 1.240 views

Nokia J BH-806 Bluetooth Headset Zilver

Pluspunten

• Lange stand-by tijd
  • Nette feature set
  • Stijlvol design
  • Gesprekskwaliteit
  • Stevige bouwkwaliteit

Minpunten

• Silicone oordopjes niet erg stevig aan het ''frame''

Opnamekwaliteit Score: 5
Nokia BH-806 headset aka ''Nokia J''

Voor het eerst ga ik een headset reviewen. In dit geval dus de Nokia J (zeg: Jee). Een headset die op het eerste oog, mijns inziens, er stijlvol uit ziet. Ook de verpakking is degelijk gefabriceerd en is zeker wat anders dan de gemiddelde plastic Jabra verpakking. Echter uiteindelijk gaat het om de inhoud, niet om het omhulsel ;).

Inhoud verpakking Nokia J

In deze verpakking, van circa 30 cm hoog zijn verschillende toebehoren te vinden die bij de headset geleverd worden:
  • Nokia J headset (uiteraard)
  • Handleidingen
  • Lader
  • Clip
  • Silicone oordopjes, 5 stuks
De bijgeleverd siliconen oordopjes zijn in verschillende maten, maar ook met een andere vorm, van ieder drie, waarvan één reeds op de headset geleverd wordt. Zelf vind ik de dopjes met de siliconen lus het beste zitten, je kunt de lus zo in je oorschelp plaatsen dat de headset (bij mij) erg goed blijft zitten. De dopjes zonder lus vind ik zelf niet bruikbaar.

Key features
  • Oplaadbare 115 mAh Li-Ion Polymeer batterij
  • Theoretische stand-by tijd van 3 maanden
  • Actieradius van ca. 10 meter
  • Spreektijd van 5 uur
  • Bluetooth v2.1
Ontwerp en indeling
Hoewel het lastig te zeggen is wat nou bijvoorbeeld de bovenkant is en wat de voorkant, is mijn benadering als volgt:
Aan de voor- en bovenzijde van de headset bevinden zich:
  • Multifunction knop
  • Indicatie-LED
Aan de linkerzijde van de headset bevinden zich:
  • Geen functies
Aan de rechterzijde van de headset bevinden zich:
  • Geen functies
Aan de achterzijde van de headset bevinden zich:
  • Oorspeaker
Aan de onderzijde van de headset bevinden zich:
  • Microfoon en tevens ingang voor de laadconnectors
Paring
De headset is redelijk eenvoudig te pairen. Naast dat je in de handleiding de benodigde instructies kan vinden kan je ook de headset aanzetten, taal selecteren (Engels of Chinees) en vervolgens worden er door de speaker van de headset instructies gegeven over wat je moet doen om de pairing succesvol af te ronden. Handig dus!

Bediening/gebruiksgemak
De headset heeft slechts één knop waarmee hij bediend kan worden. Deze 'multifunction' knop.
Het knopje is te bedienen door aan te raken /tippen of door in te drukken. Het verschil in benadering maakt het mogelijk meerdere functies toe te wijzen aan de enige knop op de headset. Een overzichtje van de belangrijkste functies van de headset staan hieronder:
  • Gesprek aannemen: één keer aantippen
    Of uit de clip halen
  • Gesprek afronden: twee keer aantippen, gedurende verbinding.
    Of in de clip doen
  • Gesprek weigeren: twee keer aantippen.
  • Laatst gebelde nummer bellen: knop indrukken
  • Wisselen tussen telefoon en headset: twee seconden aanraken
Als voorbeeld heb ik een videootje gemaakt over het opnemen en afronden van het gesprek:

Het is niet geheel duidelijk maar de headset zit in de clip. Hij wordt eruit gehaald en verbindt met de telefoon. Dit lijkt langer te duren dan het werkelijk is. In werkelijkheid neemt het circa twee seconden in beslag. Een fatsoenlijke tijd om dus gewoon op tijd een gesprek aan te nemen. Als de headset terug wordt geplaatst zie je dat de verbinding vrij direct weer wordt verbroken. Werkt goed dus.

Het is mogelijk om de headset te gebruiken in combinatie met voicedailing, dit is echter afhankelijk van in hoeverre jouw toestel dit ondersteunt. Een volume optie bezit de BH-806 niet. Het volume van de speaker heeft het niveau zoals je telefoon is ingesteld, niet geheel onlogisch. Het maximale volume is meer dan voldoende.

Het apparaatje is eenvoudig in gebruik. Hoewel de enkele multifunctionknop eenvoudig doet voorkomen denk ik dat het voor een zekere groep het er niet eenvoudiger voor maakt. Vraag is natuurlijk of deze headset dan voor hen wel geschikt is. Maar ik wil het toch even noemen. Soms kunnen veel functies en optimale eenvoud doorslaan. Zo is de headset prima, maar zelf zou ik er niet nog meer functies aan toe gaan voegen als je het grotere publiek wil bereiken met een dergelijk product.
De headset vind ik zelf het prettigst zitten met de grootste silicone dop, die met het lusje:

Dit kun je (ik) makkelijk in m'n oorschelp doen en daardoor zit hij stevig en prettig. Na langdurig dragen begint het wel iets te kriebelen. Maar een goede wandeltocht maken doet de headset op deze manier niet uit het oor vallen. Tijdens het lopen schud de headset niet veel en ook niet hinderlijk. Ik had eerlijk ook niet anders verwacht, eten voor al crackers of koek leek me een ander verhaal. Je beweegt je hoofd/kaak dan toch op een bepaalde manier die bewegelijk is. Ook dit viel mee en de headset bleef comfortabel zitten.

Bouwkwaliteit & afwerking
De Nokia is gebouwd uit het door Nokia zogenoemde 'premium material'. In dit geval betreft deze premium material roestvrij staal. En dat is zeker te voelen, het nét meer dan 8 gram wegende voelt erg solide en stevig aan. Zeker anders dan de gemiddelde plastic headset. Dit is zeker andere koek. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar verwacht dat dit apparaatje wel een stootje kan hebben. Er zit op het oorstukje na geen deel wat ietwat fragiel is of oogt. De multifunction knop is mooi verzonken in de rest van het apparaat. Wat ik eigenlijk wel mis is het woord ''Nokia'' op de bovenkant van de headset, maar ja.
Op dit punt merk ik wel een nadeel van de headset op. Zoals op de vele foto's van de Nokia J is te zien dat het silicone oordopje deel over de metalen speaker geschoven wordt. Dit kan door het zwartje binnenlipje er overheen te doen en de silicone buitenlip tegen de metalen headset rand te schuiven. Mijns inziens is de bedoeling het silicone dopje zo te bevestigen als hieronder te zien:

Echter zit het dopje absoluut niet goed vast op deze manier. Als je het in je oor doet zit het dopje 'vast' in je oor dan draait het zwaartepunt van de headset zo recht naar beneden toe omdat de zwakke rubberen rand in het silicone dopje totaal geen houvast biedt. Wat ik nu gedaan heb is het dopje óver het randje trekken (wat volgens mij niet de bedoeling is), over de rand aangegeven met de rode pijlen hierboven. Dit werkt, echter met het dikste silicone dopje past de headset zo niet goed meer in de clip en dus wordt de headset niet meer uitgeschakeld in de clip en dan waarschijnlijk ook niet de beloofde stand-by tijd gehaald (die overigens toch al theoretisch was, maar toch). Ik vind dit toch best wel een matig punt.
Waar ik overigens achter kwam is dat de headset ook als stylus te gebruiken is ;). Zie hiervoor de foto onderaan de pagina.

Geluidskwaliteit
De kwaliteit van het geluid uit de BH-806 klinkt prettig het zit zo dicht bij je oor dat je weinig last hebt va n omgevingsgeluid. Het geluid klinkt helder en duidelijk. Nu ben ik niet iemand die heel erg gefocust is op geluid en de kwaliteit, maar ik kan deze speaker kwaliteit met zekerheid zeer degelijk en bovengemiddeld noemen.
Hoewel de geluidskwaliteit moeilijk te meten is, inkomend en uitgaand, het ligt immers niet alleen aan de headset, maar ook aan de andere bron, is ook het geluid via de microfoon niet misselijk.
Om de kwaliteit van het geluid, vooral uitgaand te bevorderen worden er door de headset verschillende technieken toegepast die bij reeds bestaande headsets niet onbekend zijn, weliswaar onder een andere noemer:
  • Active background noise cancellation met Digital Signal Processing (DSP) technologie
  • Automatic Echo Cancellation (AEC)
  • Noise isolating in-ear design
  • Automatic volume adjustment (uitgaand)
De noemers spreken denk ik voor zich, ik zal ze daarom niet erg uitgebreid toelichten. De technieken zorgen voor een verbeterde gesprekskwaliteit in rumoerige en lawaaierige omgevingen. In een loods met ronkende motoren was ik nog best redelijk verstaanbaar. Ook in de auto doet de headset het beter dan mijn Parrot MKI9200, maar dat is ook niet heel verwonderlijk als je de afstand bekijkt van de microfoons.

Alles bij elkaar vind ik de Nokia J een zeer fatsoenlijke headset. Het enige echte nadeel wat ik heb kunnen ontdekken zijn de silicone oordopjes die niet goed bevestigd kunnen worden aan de headset zelf waardoor hij stevig zit en niet het dopje als as gebruikt om loodrecht naar beneden te draaien. Gesprekskwaliteit is bovengemiddelde. Mooi design, bouwkwaliteit is top, fatsoenlijke (nogmaals: theoretische stand-by tijd), features zijn vrij netjes qua aantal en soort. Denk bij deze headset niet alleen aan een handsfree alternatief voor in de auto. Zelf zou ik dan denk ik nog steeds de voorkeur geven aan een hele kit. Ik vind dit ook gewoon een goed alternatief om mee op pad te gaan zonder auto. Voor langere gesprekken heb je gewoon je handen vrij en geen warme telefoon tegen je oor, ideaal als je het mij vraagt. Ik vind het dan ook niet te vergelijken met een plastic headsetje van ¤35.
Het kost wat maar je krijgt zeker waar voor je geld.

Heb jij ook een Nokia J BH-806 Bluetooth Headset Zilver?