Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) Review

1337LutZ 13 december 2011, laatste update op 13 december 2011, 640 views

Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)

Pluspunten

• solide kaart
  • overclocked goed
  • goedkoop
  • veel aftermarket koelers

Minpunten

• koeler is aan de luide kant

Drivers en compatibiliteit Score: 4
De ATI 5850 is een kaart uit 2010, maar levert voor de prijskaart van 100 euro verschrikkelijk goede prestaties. Deze krachtpatser dijnt voor geen spel terug en kan ze met gemak aan.

In juni 2010 heb ik deze kaart gekocht als een upgrade voor de oudere ATI 4890. Dit is n van de beste upgrades die ik heb gemaakt tot nu toe. Ik heb gekozen voor het originele model omdat het dan makkelijker is om de kaart van een betere koeling te voorzien indien nodig.

Featureset
De kaart word geleverd in een grote doos met:
  • CD met drivers
  • HDMI - DVI adapter
  • DVI - HDMI adapter
  • DVI - VGA adapter
  • PCIe 6Pin - molex adapter
Prestaties
Omdat deze kaart uit 2010 komt, zou je denken dat hij in de huidige games niet meer goed presteerd. Dit valt echter reuze mee. De 5850 presteert op sommige gebieden even goed als de nieuwere versie, de 6950.

Skyrim - Ultra Detail, 16x AF, 4x AA, 1920x1080

maximum60

Crysis 2 - Ultra Detail, DX11 textures, 1920x1080
minimum FPS25
maximum FPS39

Hieruit valt te concluderen dat deze games voor de meeste mensen nog goed speelbaar zijn en vloeiend bewegen.

Overclocken
Deze kaart valt als geen ander te overclocken. Met de standaard koeler kreeg ik de volgende resultaten:

Core clock920 mhz
Core voltage1.135 volt
Memory clock1250 mhz

Temperaturen
rust38 c
belast 72 c

Dit is erg netjes voor een overlock van zn 30% al zeg ik het zelf. Dit is n van de sterkste punten van deze kaart. Ik heb ook een andere koeler erop gezet, de Zalman VF3000A en kreeg deze resultaten.

Core clock1015 mhz
Core voltage1.235 volt
Memory clock1250 mhz

Temperaturen
rust32c
belast 56c

Dus voor 20 euro extra krijg je nog meer performance!

Modbaarheid
Omdat deze kaart het standaard model van ATI is, kan deze geflashed worden met een nieuwe BIOS. Die maakt het mogelijk om er nog meer voltage door te jagen. Als je stikstof wil gebruiken in een heftige benchmarksessie komt dit goed van pas. (Let op: Alleen de standaard ATI modellen hebben de Voltera VT1165 chip.)
Vandaar dat ik bij modbaarheid 5 sterren heb aangegeven.

Deze kaart word ondergewaardeerd bij mensen terwijl hij nog steeds erg strak presteert. Je ziet deze kaart voor 100 euro bij de Pricewatch voorbij komen, soms zelfs goedkoper. Ook de ATI 5870 is het waard om even naar te kijken, die kost 130euro en is nog iets sneller.
Dus, als je een upgrade nodig hebt en niet teveel geld wilt uitgeven, is deze kaart de moeite zeker waard!

Heb jij ook een Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)?