T-Balancer bigNG Review

RiDo78 8 augustus 2007, laatste update op 8 augustus 2007, 1.739 views

T-Balancer bigNG

Pluspunten

• Werkt onafhankelijk van de host PCEnorme uitbreidingsmogelijkhedenKan fans zowel met PWM als analoog aansturenIs ook geschikt voor systemen met waterkoelingKan ook gebruikt worden als lichtcomputer voor een casemod

Minpunten

• De hoogste temperatuur van alle aan de fanchannel geassignde sensoren wordt gebruikt om op te schakellen, het is dus niet per-sensor geregeld.

Features Score: 5
Kwaliteit Score: 3
Fancontrollers, je hebt ze in soorten en maten. Met display, zonder display, rode ledjes, blauwe ledjes... bedenk het zo gek. Toch kon ik geen enkele controller vinden die deed wat ik van dat ding verwacht: Geheel zelfstandig en volautomatisch de ventilatoren aansturen.

Je hebt wel zo'n Revoltec rheobus, Zalman heeft laatst een gelikt apparaatje op de markt gebracht waarmee je buiten het aansturen van je fans zelfs het vermogen van je PC kon bekijken... maar bijna alle fancontrollers hebben een ding gemeen: je moet zelf de snelheden van je fans regellen. Aerocool heeft dan wel leuke speeltjes, waarbij de rotatiesnelheid van de fan afhankelijk is van de temperatuur, maar dan wel met voorgedefinieerde waarden. En aangezien de temperatuur van een CPU niet de vergelijken is met die van een harddisk is dat ook niet echt wat je wilt.

Ik zocht gewoon een fancontroller waar je per kanaal een tabelletje in kunt rammen als:
0-30 graden - 0 volt
40 graden - 7 volt
50 graden - 10 volt
60+ graden - 12 volt
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Blijkbaar wel, want zo'n fancontroller is haast niet te vinden. Ik had de zoektocht ook al bijna opgegeven toen ik toevalligerwijs op de website van Mcubed kwam. Zij bieden onder de noemer T-balancer een serie geavanceerde fancontrollers aan waar je je vingers bij af kunt likken.

De andere controller
De T-Balancer serie van Mcubed is er een die zich niet makkelijk laat vergelijken met de doorsnee fancontroller of rheobus. Ten eerste zit er geen enkele regelknop op en ten tweede regelt de T-balancer de fans automatisch en autonoom. Er hoeft dus geen software op de host-pc geladen te zijn om de T-balancer zijn werk te laten doen.

De T-balancer biedt de Tweaker genoeg mogelijkheden om alles naar wens te krijgen, zo kan elk fan-kanaal alsvolgt ingesteld worden:
- Temperatuur gestuurd naar een streeftemperatuur
- Temperatuur gestuurd volgens een 7-staps responsecurve
- Vaste ingestelde waarde (handmatig)
Verder kunnen de fans door middel van een analoog signaal of een PWM signaal aangestuurd worden. Waarbij de frequentie van het PWM signaal ook ingesteld kan worden zodat mensen met een ledje in hun fan geen last hebben van hinderlijk geknipper.

De controller kan standaard 4 ventilatoren aansturen op basis van de 2 digitale en 4 analoge sensoren die standaard meegeleverd worden. Maar indien nodig kunnen er 6 extra digitale sensoren op aangesloten worden. De sensoren worden rechtstreeks op de I2C-SM bus aangesloten.

Niet genoeg?
De T-balancer BigNG kan ook via de I2C-SM bus uitgebreid worden. Ik heb nog geen ervaringen met deze uitbreidingen, maar ik heb inmiddels een MiniNG en een Sensorhub besteld. Omwille van de volledigheid stip ik ze toch kort even aan.

MiniNG - Kan eveneens compleet onafhankelijk 2 fans aansturen op basis van 2 analoge sensoren. De MiniNG kan ook dmv. de I2C bus met de BigNG verbonden worden, waarbij de BigNG de MiniNG in kan stellen (jumper-override) of zelfs compleet over kan nemen. De hostsoftware ondersteund nu nog maar 1 MiniNG, maar gezien de adres-jumper lijkt het erop alsof er binnenkort 2 MiniNG's aangestuurd kunnen worden.

Analog Sensor Hub - Hiermee krijgt de BigNG de beschikking over 6 extra analoge sensoren, 2 aansluitingen voor flowmeters (voor waterkoeling) en een emergency switch-off. Met die emergency switchoff kan de BigNG de PC uitschakellen als een waterpomp de geest geeft of als de temperatuur te hoog wordt.

Waterkit - Speciaal voor watergekoelde systemen. Er zit onder andere een flowmeter en een temperatuursensor in.

De installatie
De installatie ging simpel. Eerst even de keuze maken waar je die controller in je kast wilt hebben. Want laten we wel wezen, 4 ventilatoren en 6 sensoren is toch een aardige stoot draden die je netjes weg wilt werken. Daarnaast kun je, om je moederbord tevreden te houden, de RPM-signalen van je fans doorkoppellen naar je moederbord... nog 4 extra draden! Die RPM-signalen doorkoppellen is op zich zo gek nog niet; mocht de BigNG er onverwachts mee kappen dan kan je moederbord alarm slaan. Je moet het dan wel zo inregellen dat de BigNG de belangrijkste fans (CPU) niet onder het minimale toerental laat komen waarbij je BIOS alarm gaat slaan.

Gelukkig heb je mogelijkheden genoeg om de fancontroller te plaatsen. Zo kun je dat ding in een vrije (interne of externe) 3,5" drivebay steken, in een uitbreidingsslot (ISA / PCI / PCI-E, maakt niet uit) en in geval van nood schroef je er een acryl-plaatje op en onder en zet je dat ding gewoon op de bodem van je kast. Eventueel zet je hem met klitteband pads vast. Alles wat je nodig hebt is meegeleverd. Ik heb er voor gekozen om hem in een vrij PCI-slot te schroeven.

De fans sluit je dmv. de bekende 3 pins aansluiting direct aan op de BigNG en er worden geen verlengkabels meegeleverd. Dat is wel iets om rekening te houden met hoge kasten en korte fankabeltjes.

De sensor-kabels en de RPM-draadjes zijn wel lang genoeg, dus dat levert waarschijnlijk geen probleem op. Om de sensoren te bevestigen wordt een strip hittegeleidend dubbelzijdig plakband meegeleverd. Al is het voor een analoge sensor vaak ook voldoende om die gewoon tussen de koelribben te klemmen (je kunt ze vouwen, zolang je het natuurlijk niet te gek maakt).

Ik heb mijn sensortjes als volgt geplaatst:
- Digitaal 0: op de CPU
- Digitaal 1: zo dicht mogelijk bij de GPU op de koelvin (geen zin om de behuizing van een 8800 GTS open te breken enkel om een temperatuursensortje te plaatsen)
- Analoog 0: op de CPU (redundancy)
- Analoog 1: tussen de koelribben van de Chipset
- Analoog 2: Harddisk 1
- Analoog 3: Harddisk 2

Verder wil dat ding zijn voeding van een 4 pins molex (type harddisk) en wil het graag een (tijdelijke) USB aansluiting zodat je hem in kunt stellen. Ook hier is weer aan alles gedacht, als je dat ding in een uitbreidingsslot steekt, kun je gewoon een USB kabeltje in de USB-B aansluiting aan de buitenzijde stoppen. Handig als je dat ding vanaf een andere PC wilt programmeren of als USB-aansluitingen schaars zijn. Maar in de meeste gevallen zit je niet te wachtten op zo'n extern kabeltje. Daarom heeft de BigNG ook nog een interne USB-aansluiting.

De eerste keer in gebruik nemen
In deze PC zat geen fancontroller, maar was voorzien van regelbare Enermax-fans. Gaf dus een pokkeherrie. Voordat ik de kast sloot kreeg ik nog net een helder moment om even te controleren of al die fans wel op maximaal stonden. en moest 2 van de 3 fans bijstellen. De CPU fan was niet regelbaar (Zalman zonder controller). Kastje dicht, spanning erop en power-on!

Eerst dacht ik dat ik sluiting had want het bleef in de eerste 2 seconden redelijk stil Toen kwamen alle fans langzaam opzetten tot ze de maximale snelheid hadden bereikt. Ik werd even bang dat ik maar even OP de pc moest gaan zitten om te voorkomen dat ie weg vloog. Out-of-the-box staan alle fans blijkbaar op handmatig en 100%.

Die takkeherrie dwingt je dus om de software snel te installeren. En Windows (64 bit XP Professional in mijn geval) maakt het je al een beetje makkelijker door meteen een USB->Serieel adapter te vinden. Snel de software downloaden (in het geval de driver-cd verouderd was, bleek niet het geval) en installeren. Dat verliep erg soepel.

Bij het starten van de software werd de T-balancer meteen gevonden en kon ik aan de slag...

De software
De software is erg wennen. Het duurt even voor je de logica door hebt. Gelukkig is er de configuratie-assistent die je aan het handje door de belangrijkste instellingen heen helpt. Die stap heb ik echter overgeslagen want ik wordt alleen maar geirriteerd door 'wizards' die je zogenaamd helpen en je niet de vrijheid geven om ongelimiteerd aan te klooien.

Dus ik sprong meteen naar de tweede stap toe, digitale sensors. De digitale sensoren kun je pingen. Dat is de mcubed-benaming om een lampje te laten branden. Vergelijkbaar met de UID led op servers. Erg handig als je niet meer weet welke sensor je waar hebt zitten. Voor de analoge sensoren volg je gewoon het draadje, maar met de digitale sensoren op de I2C-SM bus schiet je daar niets mee op. Om het je nog makkelijker te maken kun je zelfs de sensoren gewoon een veelzeggende naam geven. CPU en VGA in mijn geval.

De analoge sensoren kun je niet pingen, dus hier is documenteren zeker een aanrader. Wel kun je ze weer een naampje geven.

Alle sensoren kunnen gecalibreerd worden. Zowel met een relatieve als met een absolute waarde. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar 1 of 2 graden verschil zal mij een worst wezen, dus ik heb enkel de CPU en VGA sensoren een beetje in de juiste richting gestuurd en verder geloof ik het wel. Misschien dat ik daar binnenkort eens een dagje voor uit trek ;)

Nadat de sensoren ingesteld zijn, kun je ze aan een 'fan'-channel hangen. Met andere woorden, je selecteert per sensor welke fans invloed hebben op zijn temperatuur.

En uiteindelijk stel je de fan-channels in. Je kunt daar aangeven hoe de fan aangestuurd moet worden. PWM of analoog, Temperatuur gestuurd of handmatig enz. Ook kun je de hysteresis instellen om te voorkomen dat een fan achter elkaar aan en uit blijft gaan. Wat ik een beetje onlogisch vind is dat de hoogste temperatuur van alle aan deze channel gekoppelde sensoren geldt als de temperatuur waarop gestuurd wordt. Ik had liever gezien dat ik per sensor een gewenste temperatuur aan kon geven. Maargoed,je kunt niet alles willen en hier is ook prima mee te werken.

De fan-channels hebben nog andere instellingen die gezet kunnen (of eigenlijk moeten) worden. Zoals de critical-temperatuur. Als een van de sensoren die aan die fan-channel gekoppeld zijn boven deze temperatuur komt gaan alle ventilatoren op 100% draaien en begint de buzzer van de BigNG alarm te slaan. Komt de temperatuur boven de Switch-off temperatuur dan zal de BigNG trachten het systeem uit te schakellen. Eerst via Windows (en dus via de T-Balancer software), maar als dat niet lukt dan via de optionele Sensorhub.

Ga je nog verder zoeken in de software dan vind je ook nog wat andere leuke mogelijkheden. De BigNG kan in totaal 80 watt in PWM of 20 watt analoog schakellen, met een max van 40 watt PWM of 20 watt analoog per kanaal. Dat biedt natuurlijk ook perspectief voor mensen met CCFL en andere soorten lampjes in hun kast. De ontwikkellaars bij Mcubed hebben daar ook aan gedacht en dus is er een kopje LightBlaster terug te vinden. Daaronder kun je per kanaal lichteffecten programmeren. Nu ben ik niet zo'n casemodder en de lampjes die je in mijn kast vind zijn lampjes die van origine ergens al op aanwezig waren. Maar ik kan mij voorstellen dat je daar een leuke casemod mee kunt maken.

Ook kun je de temperatuur / RPM statestieken laten exporteren en kun je de sensorwaarden van je moederbord (bv. dmv. SpeedFan of MBM) doorsturen naar de BigNG. Al moet de T-balancer software dan wel actief blijven.

Na een uurtje of 4 aanmodderen heb ik mijn PC een stuk stiller kunnen krijgen dan hij al was met de regelbare fans. Ik zit alleen nog met de intake-fan bij de GPU. Als die stil staat krijgt de GPU het te warm, dus daar moet ik nog de juiste snelheid zien te vinden. Ook is de chipset (Nforce 590) met 60 graden een beetje heet. Daar moet ik ook nog een oplossing voor vinden.

Een groot voordeel wat ik sowieso al heb is dat de ventilator die mijn 2 10k Western Digital Raptor schijfjes nu het grootste deel van de tijd stil staat. Net als de 120mm outtake fan, die draait ook minimaal. De CPU fan loopt doorgaans op 50% als ik enkel zit te internetten. Maar dat is voornamelijk een poging om de chipset een beetje koel te houden.

De installatie van de fancontroller is vrij simpel, een kind kan de was doen. Maar dan de installatie van de software... Daar kun je je met een leien dakje vanaf maken door gewoon per channel een target-temperatuur aan te geven, maar je kunt ook alles tot op het bot tunen en calibreren. Eenmaal goed ingesteld heb je de software niet meer nodig en kun je ook de USB-kabel van de BigNG losnemen.

De kracht van de BigNG is dat je geen dingen loopt te koelen die niet gekoeld hoeven te worden. Hierdoor wordt je PC stukken stiller. En mocht de koeling nodig zijn dan zal de BigNG daar voor zorgen. Ook hoef je niet bang te zijn dat het uit de hand loopt, als de BigNG het component niet koel genoeg krijgt dan merk je dat snel genoeg. De BigNG slaat dan zelf alarm en laat alle fans op topsnelheid lopen. Om het risico weg te nemen dat je PC in rook op gaat als de BigNG zelf mocht komen te overlijden, kun je de RPM-signalen van de fans doorkoppellen naar het moederbord toe.

Daarnaast is de BigNG zo veelzijdig dat je het haast geen fancontroller meer zou noemen. Je kunt hem ook inzetten om je waterkoeling te controleren en/of aan te sturen. Of je sluit je CCFL's er op aan en programmeert een hele lichtshow in je kast... of daarbuiten.

Kortom, een fantastisch stukje electronica waar geen tweaker omheen kan.

Heb jij ook een T-Balancer bigNG?

Dan ben ik benieuwd wat ik verkeerd doe want na elke system shutdown/restart gaan de fans gelijk naar 100% ipv op de ingestelde 50% te blijven...

[Reactie gewijzigd door Raven op 6 januari 2008 23:59]

Geweldige en interessante review RiDo. ;-)

Ik vraag me af hoe het zit als je 4-pins PWM fans hebt... (zoals de Scythe Kama PWM series of de Papst 4412 F/2GP)
die fans zullen vast wel draaien op de BigNG met zijn 3-pin headers (ingesteld op PWM aansturing modus), maar kan dit soort fans dan wel probleemloos worden aangestuurd zonder tikgeluiden enzovoorts zonder die extra pin?

Zou het eigenlijk zin hebben om te wachten op een mCubed T-Balancer met 4-pin PWM headers (als deze al ooit komt) als je géén 3-pin maar alleen 4-pin fans tot je beschikking hebt?

[Reactie gewijzigd door PaulX op 8 juli 2008 16:58]