Corsair Flash Voyager USB 3.0 (CMFVY3S) 16GB Zwart Review

SmiGueL 6 december 2011, laatste update op 27 november 2012, 1.776 views

Corsair Flash Voyager USB 3.0 (CMFVY3S) 16GB Zwart

Pluspunten

• Zeer goede leessnelheden!
  • Rubberen omhulsel (voelt stevig)
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Rubberen dopje wat te verliezen valt
  • Schrijfsnelheden kunnen beter

Testsysteem:
Intel 2500K
Gigabyte PH67A-D3-B3
8 GB Corsair DDR3 XMS3 RAM
Crucial M4 64 GB OS schijf
Windows 7 Ultimate 64bit

De reden van deze review is eigenlijk omdat er nog geen van was, en ik mensen hierdoor misschien
over haal om tóch voor een USB 3.0 stick te gaan omdat deze in read (wat voor mij het belangrijkste
is) echt stukken sneller zijn dan de oudere 2.0 versies.

Betrouwbaarheid
Ik heb deze stick pas sinds kort, dus hierover kan ik niet veel zeggen.
Corsair geeft 5 jaar garantie op de drive.
De stick voelt, vanwege het rubber omhulsel, in ieder geval erg solide aan

Snelheid
Hier het belangrijkste gedeelte van deze review:
De snelheid! :D

Als eerst heb ik HD tune aangeslingerd om een indruk te krijgen van de leessnelheden van de stick:

Deze komen volgens HD tune uit tussen de 76.1 en 76.3 MB/s, zeer stabiele waardes dus.
De accesstime is 0.478 ms.

Vervolgens heb ik CrystalDiskMark gedraaid (3 runs @ 100MB) om ook de 4k waardes te benchmarken.

Ik moet zeggen dat de 4k read waardes me absoluut niet tegenvallen! :)

Omdat deze programma's ook niet alles zeggen heb ik ook zelf en read en write test gedaan met de stick:
De eerste test was met een .iso van 2258 MB.
De tweede test was met een deel uit de system32 folder.
Deze bestaat uit 1510 .dll bestanden, met een totale grootte van 638 MB.

READ:
2258 MB file: 30 seconden. --> 75,2 MB/s
638 MB aan .dll files: 31 seconden --> 20,6 MB/s

WRITE:
2258 MB file: 108 seconden. --> 20,9 MB/s
638 MB aan .dll files: 104 seconden --> 6,1 MB/s

Edit:
Na aanleiding van de reactie hieronder hier ook even de snelheden van de stick aangesloten op een USB 2.0 poort. (zelfde mobo)
Deze haalt een gemiddelde lees- en schrijfsnelheid van respectievelijk 34 MB/s en 21* MB/s
(*afwijking t.o.v. de 3.0 seq. write mogelijk omdat de tijd is afgerond per seconde)

Vormgeving
De stick heeft een rubberen omhulsel, dus een val zal de stick wel overleven.
Ook bevat deze een mooi blauw ledje, die oplicht bij activiteit van de stick.
De USB kop is beschermd door middel van een kapje dat je makkelijk erop kan zetten of eraf kunt halen.
Het nadeel hiervan is ook meteen dat deze snel zoek kan raken omdat deze altijd weggelegd moet worden.
De 'dikheid' van de stick valt me best mee. Op het plaatje op internet ziet de stick er in ieder geval dikker uit. 2 sticks naast elkaar zal vrees ik niet gaan gezien de dikte.

Hoewel ik nog niets kan zeggen over de betrouwbaarheid, is deze Corsair Voyager 16GB stick qua leessnelheden iig aan te raden :)
De write is misschien niet USB 3.0 waardig, maar omdat de stick in mijn geval toch het meest voor read gebruikt gaat worden, ben ik er erg tevreden over.

Heb jij ook een Corsair Flash Voyager USB 3.0 (CMFVY3S) 16GB Zwart?

Volgens de specs heeft jouw moederbord USB3, ik neem aan dat je getest hebt icm een USB3-poort? Zou je dan ook de snelheid willen laten meten icm een USB2.0 poort? Ben benieuwd naar het verschil :)

[Reactie gewijzigd door Raven op 5 december 2011 10:21]

Dat had ik (per ongeluk) al gedaan XD
De eerste keer zat de USB stick in de front aansluiting van de pc,
die intern schijnbaar niet op de 3.0 aansluiting aangesloten zat.

Deze haalde met HD Tune strak 33.3 MB/s :)
Dit is gewoon de USB 2.0 limiet.

edit:
Ik heb net ook even een file-transfer test gedaan met de USB stick.
aangesloten op de USB 2.0 poort van mijn werk pc.
Deze haalt een gemiddelde snelheid van 33,3 a 34,x MB/s

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 5 december 2011 15:40]

Het wegschrijven van de grote iso heb ik er in verwerkt hoor :)
Zie: Snelheid --> WRITE: --> 2258 MB file.
Dit gaat dus met 20,9 MB/s
Dit is dus gelijk aan de max. sequential write van de stick.

Zoals in het begin aangegeven is dit gewoon een beknopte review om de voordelen boven de 2.0 versie aan te geven. (en omdat niemand dit nog gedaan had hier op t.net)
Het draaien van nog meer benchmarks is leuk voor de stats, maar de algemene prestaties van zowel read en write lijken me redelijk duidelijk zo :)

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 4 december 2011 23:36]

Beknopte review, maar je hebt toch veel dingen afgedekt. Blijkbaar gaat het schrijven wel goed, alleen met veel kleine bestanden niet. Schrijf die grote iso file dan eens weg, eens kijken of dat sneller gaat. Het is normaal dat het schrijven van vele kleine bestanden traag gaat.
Probeer ook eens met AS-SSD een bench te draaien, dan krijg je meer de praktijkwaardes te zien en niet de sequentiele lees- en schrijfwaardes.
Ik geef je toch 3 sterren hoor!
Had het zelfde USB-stick gekocht maar omdat ik 2 keer al mijn data had verloren (sticks deden niks meer) mijn geld terug gevraagd. De stick zelf is ook een beetje aan de grote kant. Waarschijnlijk omdat het USB 3.0 is.
heb ook al een keer data verloren maar was ws eigenfout

heb een nieuwe gekregen die half zo groot is.
echter wel 16GB dus ze hebben geleerd van de groote.
heb nu een nog grotere die sneller is de 32GB.