Arctic Cooling ATI Silencer 4 ARC-ATI-4 (Rev. 2) Review

kingnelis 20 april 2005, 528 views

Arctic Cooling ATI Silencer 4 ARC-ATI-4 (Rev. 2)

Pluspunten

• Goede koeling door het formaat van de koeler
  • Kan een X800 pro idle koelen zonder fan

Minpunten

• Brom in de ventilator bij minder dan 100% fanspeed

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Tijdens mijn zoektocht naar een stillere pc kom je uiteindelijk bij het stiller maken van de videokaart (bij voorkeur met betere koelprestaties).

Ik was dus op zoek naar een stille koeler voor mijn Club3d X800 Pro. Na wat reviews te hebben gelezen viel mijn keuze op de Arctic Ati Silencer 4 omdat de Zalman VF700 leverings problemen heeft en de Zalman ZM80D-HP door de winkels niet aanbevolen wordt voor de X800 Pro.

Het design van de koeler is keurig, de heatsink heeft verhogingen op de plekken van de GPU en de geheugenchips, deze koeler koelt dus zowel geheugen als GPU. Aan de achterkant van de kaart komt er een aluminium frame die ook weer perfect op de geheugenchips komt, deze wordt niet actief gekoeld dus zal alleen de temperatuur iets spreiden.

Voor windows gebruik zijn de koel prestaties niet belangrijk, dus kan de ventilator op redelijk laag toerental draaien in de ATI tool stond deze ingesteld op 45% bij temperaturen tot 70 graden celsius. Maar er zit dus een irritante bromtoon in de ventilator als deze op minder dan 100% van de maximale snelheid draait. En als de fan op 100% draait is hij weer te luidruchtig voor een stille PC oplossing.

De oplossing hiervoor is eigenlijk heel simpel en toch doeltreffend. Zet de ventilator uit! Programma's zoals Atitool zijn in staat de fanspeed te regelen aan de hand van temperatuur, stel hier de fan in op 0% tot 70 graden celsius, en daarna met stappen verhogen tot 100% (beginnend bij circa 40 a 50%).

Met de fan uit blijft de temperatuur van mijn X800 pro in windows rond de 50 graden celsius en is dan dus absoluut stil. Tijdens het gamen slaat de ventilator aan, maar doet hoeft geen overlast op te leveren want de geluiden van de game overstemmen makkelijk het fan geluid.

Conclusie:
Met wat kleine softwarematige aanpassingen is de Arctic ATI Silencer 4 een uitstekende koeler voor stilte freaks. En biedt ruim voldoende koeling voor de overclockers die niet zo gehecht zijn aan stilte. Het is een aanrader voor mensen die

Zonder de brom op lager fan snelheden zou het "out of the box" een uitstekende koeler zijn voor de stilte freaks.

Heb jij ook een Arctic Cooling ATI Silencer 4 ARC-ATI-4 (Rev. 2)?