Specificaties Bedrade muis met PS/2 aansluiting en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX510 Optical Mouse Rood (USB) Review

Dantar 7 augustus 2007, 347 views

Logitech MX510 Optical Mouse Rood (USB)

Pluspunten

• Precisie
  • Drivers
  • Mooi design

Minpunten

• Gevoelig voor stofdeeltjes
  • Slijtage knoppen
  • Lijkt af en toe een aantal pixels over te slaan

Deze muis heb ik langer dan een jaar gebruikt. 2 maanden op een game PC, daarna 10 op een Office PC omdat hij niet lekker meer aanvoelde. Bij aanschaf gebruikte ik nog een standaard stock optical mouse, dus een vooruitgang was het zowiezo.

Ergonomie:
De muis voelt heerlijk aan bij eerste gebruik. Je hand ligt goed en comfortabel en je zult van deze muis niet snel last krijgen. Persoonlijk vind ik de knop onder het scrollweel iets te dicht bij het scrollwheel zelf zitten. Dit zorgt ervoor dat je vinger over de knop heen schuurt bij scrollen. Niet zwaar irritant, maar wel merkbaar. Verder voelt de muis gewoon goed, al is hij (weer een persoonlijk iets) wel iets te zwaar.

Functionaliteit:
Alles wat ik nodig heb is aanwezig. 2 knoppen bij de linkerduim, 2 knoppen bij het scrollwheel, en nog een extra knop hieronder, die standaard ingesteld staat om tussen programma's heen en weer te switchen (wat ik zwaar irritant vind, moest ik even melden).

Precisie:
Ik gebruik een standaard wit bureau. De muis bleef hierop vaak hangen en was sprong over het scherm heen. Nou was ik dit gewend met mijn Ikea bureau van 10 jaar oud, dus maar gelijk een muismat (steelpad) gehaald. Na aanschaf van de muismat liep alles een stuk beter. Alles lijkt precies te zijn. Ik moet echter zeggen dat ik met name bij FPS games merk dat ik soms mis terwijl ik toch echt goed de muis bewoog. Zit er met de muis af en toe net een pixel of 2 naast. Het is misschien maar eens per 10 minuten en maar een paar pixels, maar met een G5 heb ik hier geen last van, dus het heeft niets te maken met het feit dat ik zuig in FPS spellen.

Over het algemeen is de muis gewoon accuraat en heb ik geen problemen.

Vormgeving:
Niets mis mee. De muis heeft een mooi uiterlijk, de zijkanten zijn soepel en zien er ook goed afgewerkt uit. Het logitech logo in het midden geeft de muis een logitech gevoel (ja echt!), wat de muis presenteert als een muis van hoge kwaliteit.

Bouwkwaliteit:
Hier ben ik niet erg tevreden over. De muis zelf voelt stevig aan, maar is erg gevoelig voor vuil en slijtage. Er zitten kleine gleufjes om de knoppen heen die vuil praktisch aantrekken. Vuil hieruit verwijderen is niet erg eenvoudig, waardoor er vuil onder de muisknop zelf komt. Bij mij heeft dit als effect dat de rechtermuisknop weerstand biedt. Ik moet hem dus veel harder indrukken dan mijn linkermuisknop.

Tevens zijn beide muisknoppen sluitage gaan vertonen na de eerste 2 maanden. De knoppen voelen ruw aan omdat de bovenste laag gedeeltelijk verdwenen is, wat niet fijn is voor intensief gebruik.

Drivers en Ondersteuning:
Tsja, ik deed de muis erin en hij werkte, op zowel Vista als XP, vlekkeloos.

Prijs:
Deze muis heb ik langer dan een jaar geleden aangeschaft voor 50 euro. Inmiddels ligt de prijs op de 35 euro. Aangezien er betere muizen verkrijgbaar zijn voor slechts een tientje extra vind ik zelf de prijs net iets te hoog, zeker omdat hij niet lang meegaat zonder slijtage.

Ben redelijk tevreden geweest met deze muis, tot het moment waarop er vuil / slijtage begon te komen. Het 'klikgeluid' van beide knoppen veranderde hierdoor, en de linkerknop reageerde soepeler dan de rechte knop. De muisknoppen begonnen vies aan te voelen. Tevens in de categorie mierenneuken: als ik naar bovenscroll maakt het wieltje behoorlijk wat geluid, terwijl naar beneden scrollen geluidloos is.

Al met al geef ik de muis een voldoende. Af en toe pixels overslaan en een hevige slijtage wegen bij mij zwaarder dan een mooi design. Zou hem zelf niet nogmaals aanschaffen omdat de snelle slijtage voor mij het geld niet waard is.

Heb jij ook een Logitech MX510 Optical Mouse Rood (USB)?

Heb de muis ook, alleen heb ik er geen slijtage op de knoppen, maar wel daar waar mn duim en middelvinger op rusten (de linker binnenkant en het stukje rechts naast de rechtermuisknop dus). Niet heel erg storend bij mij en de knoppen werken nog 100%, maarja, idd, als er wat vuil onder de knoppen komt kan het wel lastig worden ja.
de Mx serie en ge G serie van logitech is los van de minpunten een van de betere muizen op de markt qua ergonomisch. Voor mensen die er snel last van hebben is deze serie wel een aanrader. Je hand word totaal niet verdraait door deze vorm geving.

Goeie review....

[Reactie gewijzigd door Menno-Pro op 7 augustus 2007 20:03]