Minecraft, PC (Linux, macOS / OS X, Windows) Review

keeperson 2 december 2011, laatste update op 3 december 2011, 2.886 views

Minecraft, PC (Linux, macOS / OS X, Windows)

Pluspunten

• Leuk om te spelen met meer mensen
  • Eindigt nooit, althans, niet voor 1.0
  • Leuke old-school graphics, heb ik opzich wel een beetje gemist
  • Veel mods om te doen waar je zin in hebt
  • Adventure maps
  • Parkour (je moet obstakels beklimmen, ontwijken, etc.)

Minpunten

• Op publieke servers meestal griefers
  • Zitten nogal wat bugs in

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Gameplay:
Zoals iedereen had ik ook al zoiets van: "Wat een slechte graphics, hoe kan dit nou ooit leuk zijn?!" Nadat mijn vriend me bijna had gesmeekt om het eens te proberen. Had ik de gecrackte versie gedownload en aangezet. Na een kwartier van bomen en schapen slaan had ik zoiets van, ja en nu?! Toen kwam de nacht, wat zijn de groene poppetjes nou? BAM! -.- . Toen wist ik al wat me te wachten stond, een schuilplek te maken en grondstoffen te zoeken. Dat is de hele spirit van het spel, je moet graven, bouwen en voedsel zoeken. Helaas heeft Notch (de maker van het spel) een einde aan het spel gemaakt, dat verpest wel een beetje de sfeer van het spel, dat het toch eens eindigt. Nou heb je verschillende soorten spelmodus in het spel, zo heb je:
-Survival: Ga op survival en bouw je schuilplaats, breid deze later uit met verschillende soorten spullen (mijn schuilplaats heeft 3 veldjes voor gewassen; zie foto)
-Creative: Vlieg rond en bouw dingen met oneindige resources, ook kan je geen schade oplopen en deze spelmode
-Hardcore: Nieuw sinds 1.0, je hebt maar 1 leven, als je doodgaat moet je je wereld verwijderen.

Beeld:
De graphics van het spel zijn blokjes, net zoals 10 tot 20 jaar terug. Nou ben ik een gamer die Black ops en Battlefield speelt, dus het was wel even wennen om aan de blokjes te wennen. Maar na een uurtje raak je er aan gewend. En als je de standaard aanzicht van de blokjes niet mooi vindt, dan download je ergens een texture pack vandaan. Er zijn echt honderden of niet duizenden texture packs beschikbaar op www.minecraftforums.net

Geluid:
Het geluid was heel erg goed voor de laatste update. Ik vind dat ze het geluid een beetje verprutst hebben na beta 1.8.

Besturing:
De besturing is niet altijd even precies, zo blijft soms een toets hangen. of de sneak toets werkt soms niet altijd even goed. Sneaken gebruik je als je op een blok staat en er niet vanaf wilt vallen, niet zo erg als je boven water hangt of vaste grond, maar als je boven lava hangt en je valt erin, dan verbranden al je spullen.

Prestaties:
De prestaties van deze game op mijn PC zijn echt geweldig, gemiddeld 100 FPS.
Dit zijn mijn specs:
Moederbord: Asus M4AGTD Pro
Videokaart: XFX Radeon HD 6850
RAM: 4 GB 1333 Mhz
CPU: AMD 1055T 6-core

Deze benchmark is gedaan op een resolutie van 1680x1050. Het programma dat ik gebruikte was Fraps (ja, er zit ook een benchmark feature op). Alle settings max natuurlijk.

Replaywaarde:
Het spel is zeer goed herspeelbaar. Correctie, je kan het voor altijd blijven spelen :D

Kwaliteit & Stabiliteit:
Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van de game, maar de stabiliteit slaat soms de wensen over. Bij het installeren van mods gaat het soms fout. Of je hebt soms last van zogenaamde World Holes. Dat zijn gaten van 16x16 blokjes waardoor je alles door de aarde kan zien. Ook zijn er vaak griefers aanwezig op publieke server. Griefers zijn mensen die alles kapot maken of stelen.

Prijs:
Ben ik tevreden over. Ik heb het tijdens een uitverkoop in de beta gekocht. Toen was het spel nog maar 10 euro, tegenwoordig is het 20 euro.

Servers:
Er zijn veel verschillende soorten servers voor MineCraft. Maar geen dedicated servers. Deze servers zijn opgezet door mensen die graag met vrienden, familie of met mensen over de hele wereld willen spelen. Zo heb ik ook een eigen server en speel ik vaak met vrienden. Wij hebben op de server mods staan. Natuurlijk heel leuk als je je server een leuk thema wil geven. Zo kun je ook kiezen uit de onderstaande mods. Die zijn ook allemaal voor multiplayer te gebruiken, al zijn sommige wat lastiger te installeren dan de andere.

=Extra=
Mods:
Voor minecraft zijn honderden tot duizenden mods. Van gewassen tot fabrieken, van Zelda tot Mario. Alles is mogelijk in minecraft. Hier is een lijstje van mijn favoriete mods:
-Equivalent Exchange:
Een mod waarbij je oude spullen in diamonds kan transformeren
-Industrial Craft:
Maak het vinden van grondstoffen makkelijker en maak ook spullen die op energie lopen en dus nooit kapot kunnen gaan. Zo bespaar je veel resources om machines te maken.
Buildcraft:
Vervuil je hele wereld met olie en het gebruiken van kool in stoommotoren. Ook kan je machines maken die alles voor je doen. Makkelijk als je lekker lui bent. Beter lui dan moe zeggen wij minecrafters.
Xie Farming Mod:
Maakt gekruiste gewassen waarmee farming een heel stuk interessanter wordt. Ook kan je kampvuurtjes maken (handig als je ergens in het bos moet overleven en ver van je huis bent), sammiches (sandwiches) kan je maken, verschillende soorten fruitbomen laten groeien en zelfs verschillende soorten limonade maken :D (zie foto's voor een gekruisd gewas)

Opmerkingen:
Het spel is wel leuk om te spelen zonder mods. Maar met mods is het veel leuker omdat je meer kan en ook omdat je van meer dingen kan profiteren. Helaas zijn dit third-party makers, dus het updaten gaat meestal langzamer.

Heb jij ook een Minecraft, PC (Linux, macOS / OS X, Windows)?

Black ops heeft op de PC ook blokjesgraphics imo. Maar los daarvan:

Leuke review, beetje kort wel, maar de essentie zit er wel in. Momenteel ben ik met minecraft bezig met 8 vrienden op een centraal punt te gaan bouwen, maar dan moet ik wel eerst 2500x 200z railroad gaan aanleggen ondergronds... Heerlijk simplistisch maar toch ook spannend.
Een review hoeft niet lang te zijn, als het belangrijkste er maar in zit. Wat ik meestal met vrienden doe is:
-een stad bouwen
-community opzetten
-met mods bezig zijn etc.
Maar als je het goed vindt, dan wil ik ook wel mee helpen
Ik heb een vraag; welk einde?
het spel gaat oneindig lang door.
versie 1.0.0 is niet het einde, het is zeg maar eerder een nieuw begin (?).
Volgens zijn site (geloof ik) en uitspraken van hem, gaan ze nu "mods" inbouwen dacht ik en het spel verfijnen. Hij zei zelf dat het nooit af is. Het spel stopt pas als hij vind dat er te weinig mensen het spel spelen. (wat nog lang zal duren denk ik).

voor de rest nette review. kan zelf niet veel beter ;)

owja, toen was het spel 15 euro :P, in de Alpha versie was het 10 ;).
het einde dat je naar de draak toe gaat en dan versla je hem dan ga je in een portal dan komt er opeens een titel screen met credits enzo.

daarna kan je natuurlijk verder spelen hoe je de draak moet verslaan zeg ik niet }> .

hoe maak je een spoiler aan?
mooie korte review heb hem ondertussen al uitgespeeld maar blijt leuk
Minecraft uitgespeeld? Hoe kan dat?
Inderdaad. Dat doet hij goed!
Nou gewoon de draak verslaan.
Vraagje, wat is je gamingrig? Je zegt dat je makkelijk 100FPS haalt, maar wat heb je ervoor nodig?
Ik heb:
XFX HD 6850
AMD 1055T 6 core
4GB 1333 Mhz RAM
1TB harde schijf
Asus M4A89GTD Pro
En deze benchmark is gedaan op een resolutie van 1680x1050. Als je nog vragen hebt, je kan ze gerust stellen. Sorry voor enige spelfouten, dit bericht is getypt op mijn iPod
Ik was beetje teleursteld van de 1.0 versie niet veel spectaculairs toegevoegd en de ondersteuning voor mods is ook niet gekomen. Wat toch wel veeel meer diepgang zou brengen.
Had ik de gecrackte versie gedownload en aangezet.
Lolwut?

Screenshots maken een review interessant en leuk, van de draak, jouw schuilplaats of de mods. Misschien een motivatie voor 3 sterren voor de prijs, alhoewel dat in jouw geval dus niet van toepassing was. Vermelding van jouw computer in de review in plaats van in de comments. In ieder geval leuk om te horen dat het bevalt maar ik raak hier niet echt enthousiast van om het zelf eens te proberen.
Schijnbaar is het tegenwoordig toegestaan op Tweakers om reviews te maken / schrijven aan de hand van illegaal verkregen software c.q. spellen.
:P wie download er nou nu niet eerst een demo om te kijken hoe het spel is, en het spel heb ik nu gekocht dus het is niet meer illegaal verkregen software O-)
van deze review word ik ook niet dolenthousiast om het te proberen,
en 5 sterren voor "beeld" terwijl het er enorm verouderd uitziet vind ik persoonlijk ook niet echt terecht.
Dat is mijn persoonlijke mening, ik vind spelletjes die eruit zien als 10 a 20 jaar terug juist heel grappig om te spelen. Ook heb ik erbij gezet dat je een texture pack kan downloaden. Dat verandert ook het aanzicht. Dus je kan de graphics helemaal naar jouw smaak aanpassen
Geen dedicated servers? Sinds wanneer?
Ik draai al 5 maanden 24/7 een dedicated server op Ubuntu.
Ook zijn overal dedicated servers te huren, deze worden dan voor je opgezet.
Misschien versta je iets anders onder dedicated servers? Official dedicated servers door Mojang of zoiets?

Verder heb je ook niet aangegeven onder welke settings je de game draait. Zo zijn er verschillende opties om bijvoorbeeld schaduwen vloeiender te maken, en Fancy en Fast opties voor verschillende dingen. Deze be´nvloeden de prestaties nogal wat.

Een eindbaas gevecht betekend ook niet perse het einde van het spel, het gaat gewoon door ook als je deze verslaat.
Ja ik bedoelde officiele dedicated server (sorry, ik kan geen trema's typen op mijn laptop) en de settings waren fancy, render distance far, echt alles max. en ik zei al: "Ik bedoel het verslaan van de Enderdragon. Dan krijg je ook aftiteling etc. Dat vindt ik dan eigenlijk wel een soort van einde aan minecraft, alhoewel je daarna wel gewoon door kunt spelen."
Beetje magere en slecht verzorgde review...
Zou je ook misschien kunnen noemen wat er slecht aan was? dan kan ik dat namelijk aanpassen zodat nieuwe mensen een betere indruk krijgen
kvind het best een goede review :). misschien iets met opmaak doen van de koppen?
Kijk dit is pas een handige reactie :D hier kan ik iets mee