Sony MDR-XB41EX Extra Bass-hoofdtelefoon (Zwart) Review

Michae 5 december 2011, laatste update op 5 december 2011, 3.970 views

Sony MDR-XB41EX Extra Bass-hoofdtelefoon (Zwart)

Pluspunten

• comfortabele pasvorm
  • draad raakt niet in de knoop
  • levendig geluid
  • realistische bass en midden weergave
  • geen klankkleur
  • duidelijk klankbeeld
  • goede detail, ook op laag volume

Minpunten

• zware conus dus moeite met multi-tasken in het hoge spectrum
  • draad geeft toch geluid door bij aanraking
  • lange inspeeltijd
  • warrig wanneer onderdruk gezet door veel muziek lagen

Na het kwijtraken van een paar Sennheiser precission oordopjes, ben ik opzoek gegaan naar een vervangend setje. Helaas had ik niet genoeg tijd voldoende onderzoek te steken in reviews en prijzen, dus ben ik de mediamarkt ingelopen en heb 20 euro teveel betaald voor deze Sony in-ear hoofdtelefoon.

Geluisterd op:
-Ipod touch 4G ios 5
-Fujitsu Siemens laptop met Realtek HD audiokaart

Bestanden:
Blues Deluxe – Joe Bonamassa mp3 256Kb/s cbr Ipod touch 4G
Suite Bergamasque: 3. Clair De Lune – Wibi Soerjadi mp3 230Kb/s vbr Ipod touch 4G
Stars – The XX FLAC 626Kb/s vbr Laptop
Fallen Empires – Snow Patrol FLAC 983Kb/s vbr Laptop
Conan the Barbarian 2011 mkv 720p x264 audio=510 Kb/s cbr DTS

Uiterlijk:
Oordopjes zien er wat onconventioneel uit door dat de driver haaks op de gehoorrichting is geplaatst.
Dit is gedaan om de driver meer oppervlak te kunnen geven, waardoor deze hoofdtelefoon een betere bass respons heeft en een grotere klankkast heeft om de bas en midden tonen de ruimte te geven die ze nodig hebben. Ze zien er daarom uit als kleine drivers, tussen een sierende chrome clip.
Ik ben hier tevreden mee, mij gaat het om de geluidskwaliteit.

Bouwkwaliteit:
De draad is 1,2m, plat en breed en aan het uiteinde zit een vergulde jack stekker.
De oordopjes zelf zijn van stevig plastic, gecoat met rubber op de plekken waar ze je oren kunnen raken, daardoor voelen ze ook fijn aan. Zijn ook relatief licht, zwaarder dan de Sennheisers, maar door de pasvorm, het rubber dat de oorschelp raakt en een klein extra blokje rubber om de doppen op hun plaats te houden, heb je ook voor langere tijd luisteren, geen last van het hogere gewicht.

De "oorsmeerput" is ingelegd met een geweven kunststoffilter, wat een betere oplossing is dan de metalen gaasjes die veel andere merken gebruiken; de oorsmeer blijft slecht oppervlakkig zitten en is daarom makkelijk schoon te maken. Mits het er uberhaupt op komt; de opzet dopjes zijn namelijk óók voorzien van gelijke filters; maw. Oorsmeer heeft geen kans om het geluid te beďnvloeden.

De opzetdopjes zijn ook voorzien van een hard siliconen hulsje, die voor extra isolatie zorgt en het 'hangen' tegen gaat, dit hulsje schuift over de driver uitgang van het dopje.
Sony levert 6 setjes mee, 3 met normale dopjes met filter en siliconen huls en 3 met extra schuim tussen de randjes van de gehoorgang en de buiten kant hiervan, dit zorgt voor extra demping van buiten geluiden.
Het veelal aan geďrriteerde 'tik tegen de draad en wordt half doof" probleem is nog wel aanwezig; doch het wel vele malen minder is vergeleken met de simpelere Sennheisers.

Geluidskwaliteit:
Ik werd overdondert tijdens het luisteren van Blues Deluxe van Joe Bonamassa; de basgitaar was zeer goed in balans met de drumstel, de sologitaar had een direct verbinding met mijn kippenvel mechanisme en de stem van Joe was zo gedetailleerd dat het leek alsof hij in mijn hoofd zijn blauwe gevoel bezong wat een teken is van zulk goed detail, dat de oortjes naar audiofiel neigen.
(Die stempel kan ik niet geven, want ik heb persoonlijk nog nooit audiofiele in-ear plugs met bijpassende audio bron mogen beluisteren).

Bij het beluisteren van Suite Bergamasque: 3. Clair De Lune uitgevoerd door Wibi Soerjadi, was ik blij verrast; De noten waren mooi en rond en hadden ruim voldoende diepgang om gevoelens op te wekken, het detail dat te horen is, gaat zo ver dat je letterlijk de ademhaling van Wibi kan horen, de demping van de piano is, als je zeer geconcentreerd bent, óók op te merken.

Luisterend naar Stars – The XX, is de opbouw zeer goed; de stemmen en samples worden mooi afzonderlijk weergegeven, wachtend op 2:45, wanneer de bridge komt met een aantal diepe lage lange drum/bass geluiden, waar ik verwachtte dat de oordopjes contrast zouden verliezen, hebben ze mij blij verrast door ook op hoog volume, de stemmen tijdens deze geluiden, nog goed weer te geven. De bass geluiden zijn en blijven overig rond en behouden cohesie. Aangezien dit een FLAC-bestand is, zijn ook alle kraakjes en zoemen te horen die in de track zijn opgenomen; deze zijn niet storend aangezien ook zij waarheidsgetrouw worden weergegeven.

De echte test begon met het nummer Fallen Empires - Snow Patrol, de lange inleiding, opbouw, wordt zodanig in je oren geprojecteerd, dat je het gevoel hebt in je eentje in bij hun concert aanwezig te zijn. Rillingen en kippenvel doemen bij de eerste tonen al op.
Ik was erg benieuwd hoe de sonies het zouden doen wanneer het kinderkoor en alle overige instrumenten hun deel spelen en zingen en helaas moet ik zeggen dat het (te verwachten bij single driver units) toch wel een rommeltje werd. Vooral in de hoge tonen wisten de sonies geen raad met de vele lagen van synthesizer, zang, bass, drums, gitaren en samples... Voor deze prijs, snap ik het ook wel; de driver is gebouwd voor een goed bass en een goed balans; maar de conus is simpelweg te zwaar om ook nog eens 15 lagen muziek correct te weergeven.
Desondanks heb ik wel het gevoel dat wanneer je een goede hoofdtelefoonversterker aansluit, hier wel degelijk verbetering in valt te boeken, maar aangezien dat niet gebruikelijk is te hebben, hebben de sonies hier gefaald door te zwaar materiaal te gebruiken in de conus. Maar lichter materiaal is duurder, dus voor deze prijsklasse, is het toch nog voldoende.

Ook heb ik de film Conan the Barbarian 2011 bekeken met deze in-ears, het eerste wat me opviel is het gemis aan boemerigheid die je wél altijd in biscopen hebt wanneer de narator de film inleidt; het geluid is schoon ('clean'). De dynamiek tijdens en tussen vechtscenes is goed, misschien zelfs zeer goed te noemen. Helaas is de 510Kb/s verdeeld over 6 kanalen en is de geluidskwaliteit daarom niet exact te beoordelen daar de kwaliteit van de bron niet hoog genoeg is.

NB:
Wat wél belangrijk is bij deze oordopjes is een goede aansturing van een goede audiobron. De ruimtelijkheid en de detail van hoge geluiden en midden tonen, verminderen snel wanneer ik bijv. via mijn Ipod luister. Dit is normaal, want de Ipod heeft nou eenmaal beperkte capaciteiten betreft de audio processor. Dus voor de ultieme beleving van de oortelefoons kan men het beste een goede laptop of pc gebruiken etc.

Conclusie:
Voor mij is dit het meest gedetailleerd geluid dat ik ooit heb gehoord uit in-earplugs van een gangbare audiobron. (laptop, Ipod), Het klankbeeld is duidelijk, instrumenten en zang zijn duidelijk te plaatsen. Bij drukke momenten wil het geluid nog wel eens warrig worden in het hoge tonen segment waardoor een wat snerpend geluid ervaren wordt.( Dit hangt ook af van de bron; bij het luisteren van een cd, lp of andere originele hoogwaardige bron, zal dit ongetwijfeld beter zijn tov gecodeerd muziek.) Maar over all houden ze goed stand. Er is weinig sprake van klankkleur, zeker na inspelen. De geprefereerde muziek voor deze oordopjes zijn in mijn ogen de rustigere nummers betreft hoeveelheid lagen, vooral live (gespeelde) muziek blinkt uit. Voor deze prijs, kan ik mij geen beter voorstellen, doch ik dit wel ga zoeken en zal dan ook weer een review plaatsen op tweakers.net

Heb jij ook een Sony MDR-XB41EX Extra Bass-hoofdtelefoon (Zwart)?

Je schrijft bij de negatieve dingen "moeite met multi-tasken in het hoge spectrum".
Wat moet ik me daar in hemelsnaam bij voorstellen? Graag gewoon Nederlands of algemeen technisch jargon. Dit lijkt op Haags gebrabbel van onze politici.
Bij een relatief zware conus, relatief aan de kracht van de magneet, kan de conus niet snel genoeg bewegen om verschillende muziek lagen in hetzelfde deel van het geluidsspectrum correct te weergeven. Bij deze oordoppen is dit vooral te horen in het hoge tonen deel van het geluidsspectrum. Wanneer je bijvoorbeeld bij een klassiek stuk luistert naar een deel waar meerdere violen een hoogtepunt spelen door hoge tonen te produceren, dan kan je met deze oordoppen niet elk viool apart horen. Dit noem ik kortweg moeite met "multi-tasken in het hoge spectrum". Correcter zou zijn: "Heeft in de hoge kant van het geluidsspectrum moeite met het onderscheiden van geluiden."

Over duidelijkheid heb ik een wedervraag voor jou, wat bedoelde je met:
"Verder is het een duidelijk verhaal, alleen die negatieve aspecten zijn wat warrig wanneer onderdruk gezet door veel muziek lagen zich voordoen. ;)" ?
Leuk dat je de moeite neemt voor een review van deze best wel goedkope in-ear, goed geschreven ook :)
Tja, zoals beschreven ben ik in Hongarije en er is bar weinig te doen hier, vond het schrijven ook een uitdaging vanwege alle aspecten van muziek reproductie die je moet herkennen en beschrijven.
Kortom, was leuk om te doen, en ben blij dat het gelukt is en dank voor je compliment!

[Reactie gewijzigd door Michae op 6 december 2011 00:08]

draad geeft toch geluid door bij aanraking
lange inspeeltijd
Hoe erg zijn deze problemen. is het echt dat het boven je muziek uitkomt of valt dat wel mee? En lekken de oortjes geluid want ik heb daar vaak last van met mijn standaard samsung oortjes.
En wat bedoel je met lange inspeeltijd?
Verder een leuke revieuw:)))
Als eerste dank voor je compliment,
Met inspeeltijd bedoel ik dat het geluid dat de oordopjes geven van onnatuurlijk strak klinkt. dit komt doordat de ophanging van de conus nog wat flexibeler moet worden. Tonen hebben een wat abrubt einde ipv. een natuurlijkere afloop. Sony staat sowieso wel bekend om hun 'strakke sound'.

De draad geeft alleen storend geluid door, wanneer je er echt tegenaan tikt, verder is het gewoon en goed te verdragen en bij gemiddeld volume haast niet op te merken.

Weglekken van geluid is erg goed aangepakt met het meeleveren van oa. de extra isolerende oordopjes; je bent compleet afgesloten en het geluid dat de oortjes produceren blijft mooi rond en volgt moeiteloos het je gehoorgang; maw. geen problemen mee.

Na een half jaar deze oordopjes te hebben gebruikt, ben ik zélf tóch weer overgestap op sennheisers, puur omdat ik die een subtielere en natuurlijkere sound vind hebben, helaas lever ik dan wel meer vermogen in, want de sony's hebben zéker wel kracht, volume en een groter bereik, maar de sennheisers weten naar mijn oren een fijner en meeer samenhangend geluid te geven.

een kwestie van smaak, sony is super en strak, sennheiser is subtiel en fijn.
Heb je deze oortjes getest op je ipod of je laptop? Want ik gebruik oortjes alleen in combinatie met mijn ipod. En wat is de beste manier om oortjes te bewaren? Ik weet dat ik hier misschien een beetje dom overkom maar met mijn standaard apple-oortjes zit de kabel helemaal gekronkeld. Alvast bedankt!
Ik heb de oortjes op beiden getest; De laptop geeft meer definitie en volume dan de Ipod, op de Ipod is het prima luisteren, een rond, warm geluid, met veel dynamiek.

Bij de oortjes word een klein tasje meegeleverd waar je ze prima in kunt bewaren. ik zelf wind ze meestal losjes om 3 vingers op en stop ze dan tegen mijn Ipod in mijn binnen zak, zodat ze niet gaan zwerven... de knopen hebben sowieso geen kans, doordat de draad niet rond of slap is :) let zel op dat je nooit aan een draad trekt op de knopen er uit te halen, dit werkt averecht ! :)