Toshiba Satellite M30-604 (P-M 1.6GHz; 512MB; 60GB; DVD-RW; 15" TFT; WXP Home) Review

S1W 20 april 2005, 3.299 views

Toshiba Satellite M30-604 (P-M 1.6GHz; 512MB; 60GB; DVD-RW; 15" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Uitrusting
  • Looks
  • Prestaties
  • Breedbeeldscherm en Harman Kardon speakers
  • Zuinig en stil

Minpunten

• Geen tas of beschermhoes standaard
  • Toetsenbord ligt vrij diep
  • Geen bluetooth

Deze laptop heb ik vorig jaar aangeschaft voor zakelijk gebruik, en ik moet zeggen dat hij me absoluut niet tegen valt.

Looks

Het ontwerp/look en feel van deze machine is geweldig. Hij is lekker plat en de behuizing voelt stevig aan. Ook de buitenkant oogt gewoon lekker, het aluminium met de zilveren sierrand maakt hem chique. Ook als je hem openklapt is er duidelijk op design gelet door Toshiba. Het blauwe ledje van de powerknop is wel vat fel als je in het donker werkt. De twee Harman-Kardon speakers voorin geven hem een echt multi-media uiterlijk.

Uitrusting

De Toshiba is behoorlijk compleet uitgerust. Denk aan de high-end speakers, de DVD brander, de vlotte processor, WLAN en het breedbeeld scherm. Ook de meegleverde Toshiba software en drivers voldoen prima voor zakelijk gebruik. Toshiba levert zeer uitgebreide documentatie mee in het Nederlands, erg prettig. Wat jammer is, is dat Toshiba standaard geen beschermhoes of tas er bij doet. Ook jammer is dat de notebook geen bluetooth aan boord heeft.

Gebruik

Het apparaat is makkelijk te gebruiken, hoewel het toetsenbord voor mij persoonlijk wat te 'ver weg' ligt zodat je polsen bovenop de laptop komen te leunen. De mousepad werkt ook voldoende en is gevoelig genoeg om even mee te werken als je geen muis in de buurt hebt. Aan de linkerkant van het toetsenbord zitten een aantal functie toetsen om bijvoorbeeld een internetbrowser op te starten, deze hadden van mij niet gemoeten, ik had liever het toetsenbord wat meer in het midden gezien. De ingebouwde WLAN kaart is gemakkelijk te configureren met de meegeleverde Toshiba WLAN software, en de ontvangst van deze kaart is prima.

Kwaliteit

Zoals van een niet al te goedkope laptop verwacht mag worden is de kwaliteit meer dan voldoende. De behuizing voelt lekker stevig aan, en heeft geen vervelende 'kraak' geluiden. Ook de lade van de DVD-RW voelt stevig. Het scherm scharnier voelt lekker stug aan en zal niet snel lam worden. Ook is het scherm niet al te gevoelig voor krassen en beschadigingen, ik gebruik hem nu een half jaar en er zitten nagenoeg geen beschadigingen op. Ook dode pixels heb ik nog niet kunnen ontdekken met het blote oog. Het scherm zelf is lekker helder en omdat dit een breedbeeld scherm van 15,4" is kan je er geweldig DVD films in breedbeeld formaat op kijken. Omdat er dus standaard geen hoes of tas wordt meegeleverd heb ik de laptop de eerste tijd in mijn eigen laptop rugzak vervoerd, dit heeft aan de buitenzijde wel aardig wat krassen opgeleverd. Dus koop snel een passende hoes als je deze laptop aanschaft!

Prestaties

De Intel Centrino 1,6GHz processor presteert prima voor zakelijk gebruik. In eerste instantie twijfelde ik of ik een 'gewone' pentium 4 mobile processor zou nemen of de toen vrij nieuwe Centrino. Ik moet zeggen dat de Centrino in de trade off tussen prestatie en stroomverbruik geweldig uit de bus komt. Hij draait prima met Windows XP professional en meerdere applicaties en databases open, en de accu gaat dan ook nog eens redelijk lang mee. De hardeschijf presteert prima, hij doet niet onder voor welke desktop schijf dan ook. Hetzelfde geldt voor de ingebouwde DVD brander. Spelletjes heb ik er niet op gespeeld, dus over de 3D kwaliteiten van de grafische kaart kan ik niks zeggen. De 2D kwaliteit is prima, en ook bij het kijken van een DVD film komen er mooie beelden op het scherm. De accu gaat redelijk lang mee als er draadloos gewerkt wordt. De Toshiba software regelt het stroomverbruik door als er draadloos gewerkt wordt bijvoorbeeld de schermhelderheid geleidelijk te verminderen. Dit levert weer wat extra draadloze werktijd op. Het nadeel hiervan is wel dat hoe langer je zonder netstroom werkt hoe donkerder het scherm wordt. Uiteraard is deze feature uit te zetten. Ik kan gemiddeld rond de 3 uur werken op een volle accu zonder dat het scherm onacceptabel donker wordt, en dan gebruik ik ook nogeens de WLAN adapter.

Warmte en Geluid

De Toshiba is heerlijk stil. Maar heel af en toe gaat de interne fan aan, en zelfs dan heb je daar absoluut geen last van want hij is fluisterstil. Wel komt er uit de koelgaten behoorlijk wat hitte, is best lekker in de winter als je koude handen hebt :).

Heb jij ook een Toshiba Satellite M30-604 (P-M 1.6GHz; 512MB; 60GB; DVD-RW; 15" TFT; WXP Home)?