Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart) Review

Gunther.S 4 augustus 2007, laatste update op 4 augustus 2007, 2.561 views

Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Goede geluidsweergave.
  • Automatische oplading batterijen.
  • Doorheen heel het huis goede ontvangst.
  • Dynamische compressie doet zijn ding goed.

Minpunten

• Je moet er de prijs voor over hebben.
  • Hier geeft onboard-geluidskaart beetje stilte-noise

Intro
Het laatste jaar heb ik een aldi-koptelefoon gebruikt. Die begon wat te hakkelen, slechte contactjes ergens. Daarom maar besloten om in één keer een degelijk ding te kopen. Een eerste eis was draadloos, tweede was automatische herlader: gebruiksgemak alom. Even rondgekeken, reviews gelezen en mijn oog viel al snel op de Senheiser RS serie. Ik was eerst nog aan het twijfelen tussen de RS 130 en de RS 140, maar uiteindelijk toch voor de laatste gekozen omwille van gesloten systeem, ondanks het prijsverschil van 30 euro.

In the box
Alles komt in een doosje, overal plastic omheen als bescherming tegen krassen. De contacten van zowel de basisunit-audio-aansluiting als de adapter naar 6.3 mm zijn verguld, dus daar is ook weeral niets op aan te merken.

Hoe klinkt het
Ik heb jaren geleden al eens een draadloze koptelefoon gekocht, maar dat was een el-cheapo ir-geval, constant achtergrondruis, slecht bereik, etc. niet veel gebruikt. Dan is dit toch wel een hele verademing als je het op je oren zet: niets ruis, onderbrekingen oid. het geluidsignaal komt er perfect doorheen. De weergave is ook gewoon goed. Net even getest en zelfs erg diepe bassen hoor je perfect. Niets over te klagen dus. Er valt wel wat op als ik em in mijn onboard-geluidskaart van mijn pc steek: ik verwacht complete stilte, maar er geraakt toch een beetje noise door; of dit nu aan mijn onboard-sound ligt of aan de RS 140 valt over te discussiëren. Als ik ooit eens de gelegenheid heb om met een deftige geluidskaart te testen zal ik het misschien beter weten.

Dynamische compressie
De RS 140 heeft ook een dynamische compressie functie. Dit houdt in dat het geluidsniveau ongeacht de input ongeveer gelijk blijft. Dit betekent niet dat alle zeer zachte en zeer luide gedeeltes verdwijnen, maar dat het geluid gewoon in zijn geheel wordt versterkt of gedempt. Dit is het duidelijkst zichtbaar wanneer je het geluidsniveau van je bron aanpast: zolang je nog genoeg volume geeft aan de RS 140 zal hij alles constant houden, ook al draai jij ergens aan de knoppen. Het komt er dan op neer dat je het decibelniveau enkel aanpast met het knopje op de koptelefoon zelf. Dit kan best handig zijn, en is bovendien uit te schakelen wanneer je dit wenst.

Overige
Verder is het ook bijzonder handig dat als je de koptelefoon op zijn basis-unit zet, hij zichzelf oplaadt, nooit meer batterijen verwisselen. Het bereik van de koptelefoon heb ik nog niet tot op zijn limieten getest, maar het zal zeker voldoen aan mijn eisen; net nog een toertje gedaan door heel het huis, tot achter in de tuin, en het signaal bleef vrolijk doorklinken.
Dan nog als laatste het dragen van de koptelefoon: overal waar hij je hoofd aanraakt, zit er een zacht kussentje met lederen bekleding en dit voelt na (nu al 2 uur) nog altijd aangenaam aan.

Al bij al ben ik zeer tevreden met mijn nieuwe aankoop. Het enige minpuntje is de minimale ruis bij aansluiting op mijn pc, maar dat is welzeker niet storend.

Heb jij ook een Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart)?

Ik heb ook een draadloze van Sennheiser.
Het geluid is gewoon top.
En het gemak dient de mens bij deze koptelefoon.