Specificaties Zuil speaker - Bekijk alle specificaties

Jamo S 608 (Zwart) Review

Griffin 1 december 2011, 5.516 views

Jamo S 608 (Zwart)

Pluspunten

• Super Bang-for-Buck
  • Mooie vormgeving
  • Spikes meegeleverd
  • Goede bass weergave door woofers
  • Mooie allround zuilen wat betreft geluid
  • Vult de woonkamer van 30m2 goed
  • Goed verpakt voor vervoer

Minpunten

• Aan de grote kant
  • Spikecups zijn van simpel plastic
  • Bi-Wire bruggetjes van erg dun koper

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Sinds kort op mezelf dus dan moet er een TV + A/V Receiver + Speakers komen. Na lang zoeken (en helaas wachten op de reparatie van mn versterker) een keer gaan luisteren en toen snel de S608's besteld.

Waarom Jamo S608
Mijn budget was helaas niet extreem groot dus ben op zoek gegaan naar mogelijkheden. Ik wou wel een redelijk zuil hebben staan waar genoeg geluid uit kwam aangezien mijn woonkamer 30m2 is.
Ik ben absoluut geen audiofiel maar kan genieten van goed geluid bij muziek, game en film. Om deze reden heb ik ook gekeken naar een surround opstelling. Echter ben ik hier vanaf gestapt omdat de indeling van mijn woonkamer dit wat tegen werkte (aangezien ik dan teveel bij de linker achter speaker zou zitten).

Dus wetende met wel budget kon ik een 2.0 set (subwoofer doe ik liever niet i.v.m. onder en boven buren) gaan zoeken. Na veel lezen, zoeken en nog meer lezen kwam ik al snel bij de Jamo Studio Serie uit. De vraag was alleen welke van deze serie, de 606 of de 608. Mijn budget liet beide toe.

Op een zaterdagmiddag de stoute schoenen aangetrokken en samen met een vriend naar Havoned in putten gereden om eens te gaan luisteren. Ik heb toen de 506 / 606 / 608 beluisterd en ik was in shock. Ik had veel van de 608 en 606 verwacht en wat minder van de 506. Maar tot mijn verbazing blies de 506 de 606 (voor mij) van de kaart. Maar toen de 608 aanging was er geen vergelijking meer want de 608 is het beste van beide (506 en 606).
Ik heb ook nog even naar Tangent en Wharfdale geluisterd maar wat betreft bang for buck won de S608 het.

Ik heb de speakers helaas (voor Havoned) niet bij Havond gekocht omdat de prijs daar echt te hoog was en hij niet kon zakken. Dus na thuiskomst van de luister sessie heb ik de speakers gelijk besteld bij Digitalstreet aangezien dat voor mij niet te ver weg is.

Eerste indruk: Groot
Op een vrijdagavond na het werk de speakers op gehaald in Beuningen en damn wat is die doos groot. Het paste wel in de Seat Ibiza '11 maar had die grote niet verwacht.
Thuis gekomen even met de buurman de doos naar boven getild maar en toen naar de doos kunnen kijken, want de dag erna zou een vriend komen om te helpen installeren. Nu is het zo dat het installeren (bekabelen) niet een 'two-men-job' is maar het goed neer zetten wel (ivm afmeting en positionering van de spikecups).
Maarja ik kon natuurlijk niet wachten tot zaterdagochtend en heb toen de doos toch open gerukt en alvast de losse onderdelen eruit gehaald (spikes etc).

De zaterdag was aangebroken, de vriend kwam langs en de speakers werden uit hun jasje gehaald (ja er zit een stoffen 'jas' omheen voor bescherming, gewoonweg top). Eenmaal uit hun ‘jas’ viel mij op dat de afwerking erg goed is. Ik had niet anders verwacht maar toch is het altijd afwachten. De kleuren passen goed bij de rest van mijn inrichting (Black-Ash houtwerk en piano lak voorkant).

Aansluiten
De eerste stap is het vast schroeven van de spike houders en de spikes zelf. Wat ik ook gelijk heb gedaan toen de speakers nog op z'n kant lag (op de bank) was het vervangen van de koperen bruggen door stukken speakerkabel. Ik weet niet of dit direct beter is, echter ik heb er hier en daar wat over gehoord/gelezen en het is een kleine moeite. Want ik moet zeggen dat de bruggen gewoon erg dun en simpel zijn.

De volgende stap was het neerzetten van de speakers en het aansluiten ervan. Ik heb de speakers zo neer gezet dat de woofers naar buiten staan gericht aangezien ze redelijk dicht op het TV meubel staan. De linker speaker staat vlak bij een plant en ongeveer 0,5~1meter van een muur vandaan en de rechter speaker komt de eerste muur pas tegen na 3meter (onder tussen wel wat eetkamer stoelen).
Ik heb het standaard 2.5mm2 van de Gamma gekocht (20m op rol volgens mij) en hierop heb ik banana-plugs gezet. De reden van de plugs is dat het gewoon handig is als er weinig ruimte is. Je hoort een hoop over "Dan heb je weer een overgang meer tussen receiver en speaker". Maar om eerlijk te zijn, dat hoor ik vast niet :P.

Dan het hele Bi-Amp / Bi-Wire verhaal. Ik heb me erin verdiept en het is mogelijk met de speakers. Echter ik heb het niet gedaan vanwege:
  • het feit dat de speakers zo al goed klinken
  • Ik het vast niet hoor met mijn niet getrainde oren
  • Mijn Marantz erg licht is en het wellicht niet super zou trekken
  • Er nu al weinig ruimte in het meubel is en het dan dus nog meer gepiel word
Instellen
Toen kwam het moment van waarheid... 'Doen de speakers het wel'. Ik zet de versterker aan, selecteer 3FM en kan gelijk genieten van het 12 uur nieuws |:( . Toen we even een paar minuten hebben gewacht kwam het eerste nummer voorbij en dat klonk gewoon al goed (zonder enige instelling (behalve het bijdraaien van de speakers)).
Toen om even goed te genieten van de speakers (zonder in te stellen) heb ik de CD aangezet (via mijn PS3) welke ik ook bij had tijdens het luisteren. Tijdens lunch even naar deze muziek geluisterd en het voelde gewoon goed.

Maar toen kwam de volgende stap (na het opruimen van alle zooi), namelijk het instellen. Nu ben ik echt een leek als het aankomt op geluid, ik weet er een beetje van en kan basis AV receivers etc aansluiten maar equalizers is niet mijn ding. Gelukkig heeft mijn Marantz een Audyssey instel mogelijkheid met bijgeleverde microfoon. Dus die aangesloten en even de keuken in gegaan. Toen begon de test van Marantz, ik kan je zeggen dat mijn hartslag opeens 3x zo hoog was toen al het ruis langs kwam, wat een tering herrie. Gelukkig hoorde dit (kwam ik achter NA het erbij pakken van de handleiding) erbij en kon ik na een paar minuten verder genieten.

Momenteel staat de instelling zoals Audyssey dit heeft gedaan, ik heb alleen zelf de bass iets verhoogt om meer diepte te krijgen.

Mijn opstelling
Zoals al bovenaan staat heb ik de speakers via de Marantz NR1501 aangesloten en al mijn randapparatuur is hierop aangesloten. Omdat de Marantz helaas geen selectie mogelijkheid heeft om per input te kiezen of je het geluid wil doorsturen naar de TV of over de speakers gaat al mijn geluid over de speakers. In het begint vond ik het wat vervelender maar nu ben ik het gewend (wel gewoon altijd het beste geluid :P).
Mijn randapparatuur bestaat verder dus uit een PS3 (waar ik ook BluRay en DVD op afspeel) en een Xbox360. De Xbox staat niet vaak aan omdat ik momenteel wat meer speel met de PS3. Ik moet echter zeggen dat het geluid van bijvoorbeeld BF3 gewoon subliem is. Volume wat hoger en genieten van het ‘warfare’ geluid.

Vergelijking
Ik heb helaas niet veel waarmee ik het kan vergelijken maar om toch wat extra info proberen te verschaffen probeer ik het toch.

Toen ik nog in het ouderlijk huis woonde heb ik daar kunnen genieten van een 5.1 surround HCS van Phillips. De set is opgebouwd uit 5 satelliet speakers en een subwoofer. De set is niet verkeerd en het dolby geluid komt goed tot zijn recht. In vergelijking met de S608’s mist het echter een hoop. Waar het bij de satelliet speakers vaak gemengd word tot 1 toon hoor je bij de 608 kraakhelder de verschillende tonen. Ook als het volume omhoog gaat kan je het verschil zeker horen.

Voordat ik de 608’s heb gehaald heb ik van een vriend tijdelijk wat oude JBL bookshelf speakers kunnen lenen. Absoluut geen speciale boxen maar ik wou toch graag radio hebben. Ook hier geld weer dat de helderheid van de verschillende toon hoogtes gewoon wat duidelijker is bij de 608’s. Maar ja wat wil je als de speakers 2 keer zo groot zijn en vele malen meer midrange cones heeft.

Conclusie: Genieten
Tja wat kan ik nog meer vertellen behalve dat het, vind ik, momenteel ťťn van de beste bang-for-buck set is. Ik heb het verder niet veel gehad over de kwaliteit van verschillende toon hoogtes omdat ik hier geen uitspraak over kan doen. Ik kan zeggen dat ik het erg mooi vind en dat de vocals kraakhelder zijn, maar omdat dit allemaal smaak is moet je zelf maar gaan luisteren.

Heb jij ook een Jamo S 608 (Zwart)?

Goede review ;) Thx.
Ben op dit moment ook aan het zoeken naar een soortgelijke oplossing.
Had nog wel een aantal vragen:
- Heb je aan 2 speakers genoeg om de "film" beleving te krijgen of heb je daar de aanvullende surround speakers voor nodig.
- Hoe zit het met de subwoofer, genereren de speakers genoeg lage tonen om en correcte basweergave te creŽren.
Tot slot, klinkt het beter dan satelliet speakers? (is het er mee te vergelijken?)

Ziet er in ieder geval super mooi uit _/-\o_

Gr rik
Heb je de beschermkap er standaard op of af? Zeker voor de foto gedaan? Leuke review om te lezen, al ga je niet erg diep in op het produkt, wat een beetje jammer is. Je geeft zelf al aan dat je geen audiofiel bent, wat helaas voor de review een negatief effect heeft. Nu is het meer een ervaringsreview i.p.v. een produktreview. Ook leuk om te lezen, alleen geen review om een eventuele aanschaf op te baseren.

Nu is het uiteraard zo dat je in je review mensen het geluid niet kunt laten horen, maar het is wel fijn om wat meer details te weten. Hoe is de afwerking van de boxen? Wat zijn de specificaties? Wat zijn de afmetingen? Hoeveel jaar garantie? Klinken de boxen anders bij de xbox dan op de PS3? Heeft je AV receiver verschillende geluidsmodussen en zo ja heeft dit veel effect op de Jamo's. Etc.
Goede review.
Zoals HellBeast ook al zegt, je hebt inderdaad wel veel geschreven over je ervaring van het uipakken en installeren. Voor een review is het wel prettig als er informatie instaat over de prestaties van de set zelf.

Verder goed gedaan
@HellBeast: het heeft voor potentiŽle kopers wel zin om dit te lezen, want veel mensen gaan eerst reviews lezen voor ze echt naar specs van apparaten gaan kijken. Als ze dan zo'n review lezen merken ze wel dat jij een tevreden gebruiker ben van dit product. Daarmee help je ze dus. :)

"Maar toen de 608 aanging was er geen vergelijking meer."
Wat bedoel je hiermee? Verslaat de 508 de 608, of andersom? Dit is niet duidelijk uit wat je schreef (volgens mij).

Je review leest makkelijk/lekker. Je hebt een leuke schrijfstijl, en je licht toe wat niet duidelijk is. Een aantal spelfoutjes is wel een beetje storend, maar dat kun je als een detail zien ;)
@Griffin:

Ook een userreview hoort zo compleet mogelijk te zijn. Wel zo fijn dat je lezers niet naar een ander tabje hoeven te scrollen om iets op te zoeken. Het zijn juist kleine puntjes in een user-review die interessant kunnen zijn. Bijvoorbeeld of de meegeleverde afstandsbediening goed functioneert, of dat de handleiding niet in het Nederlands is. Dat zijn puntjes die mensen interesseren. De afmetingen van de boxen zijn extra interessant, vanwege de WAF die vele mannen toch moeten verduren.

Maar ik vond het een leuke review om te lezen. Het is alleen opbouwende kritiek. :>
Aangezien de 506 goedkoper is dan de 608 en Griffin de 608 gekocht heeft mag je er gerust van uitgaan dat de 608 duidelijk beter is in zijn ogen. :)
Heb ze momenteel bij mijn ouders staan en zodra ik een nieuwe woning heb zet ik hetzelfde setje in hcs3 opstelling bij mij zelf neer. (wellicht kopen mijn ouders dan dezelfde ook, ze zijn er erg tevreden mee)
Ik heb wat proberen te verbeteren op spelfouten en zinsopbouw.
Ook geprobeerd iets meer in te gaan op het product.

@Wisdom:
Zoals ik al melde in de review zou ik (als ik een surround set zou hebben) te veel bij de linker achter speaker zitten en deze zou dan gaan overheersen. Nu vind ik dolby etc wel leuk maar had liever 2 goede zuilen dan hier minder neer te zetten zodat ik gelijk een surround set kon neer zetten.
Misschiet dat ik in de toekomst nog wat ga uitbreiden.
Wat betreft de bass weergave, ik heb geen subwoofer erbij gehoord dus kan daar geen goede vergelijking op doen. Echter vind ik dat er genoeg bass uit komt en dat de lage tonen duidelijk te horen zijn.
Ik heb in de review een vergelijking gezet met wat leen speakers.

@Hellbeast:
Ik heb de kappen erop zitten want anders oogt het veels te druk (mijn mening). Wat betreft de afmetingen, tja dat hoort niet in een userreview want al die info staat al handig op de 'Specs & Afbeeldingen' tab van Tweakers.
Zie voor je andere punten de review, heb deze aanzienlijk geprobeerd uit te breiden met je tips.

@ WySeguy:
Het is inderdaad de de 608 velen malen beter is dan de 506 in mijn ogen.
Mooie review, zelf heb ik de 606 en ben er zeer tevreden over. Qua middentoon weergave zal de 608 denk ik wel een stukje beter zijn. Ik had helaas niet het budget voor de 608 maar heb er ook zeker geen spijt van.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 1 december 2011 10:21]

Hallo Griffin,

Leuke review om te lezen. Toch heb wil ik nog even inhoudelijk ingaan op de bi-wire aansluit methode.

Je schrijft dat je dit waarschijnlijk niet zal horen. Hierbij kan ik je uit ervaring vertellen dat je wel degelijk het verschil zal horen met de S 608 (het soort kabels kunnen de klank ook beÔnvloeden).
Toen ik mijn S 608's na een aantal weken bi-wired aansloot, hoorde zelfs mijn vriendin het verschil (een kwalitatief mooiere en strakkere klank). Echter hoeft bi-wiring niet altijd een positief effect te hebben op kwaliteit van de klank.

Ook heeft het niets te maken met een versterker die wat minder of meer vermogen heeft, bij bi-wiring wordt het lage tonen deel en midden- en hoge tonen deel van de speaker gescheiden aangesloten op de versterker/receiver. De opgewekte stroom waarmee de woofer in beweging wordt gebracht, zal met bi-wiring minimale invloed hebben op het gedrag van de tweeters (omdat het punt waar de kabels van de tweeters en de woofer bijeenkomen de weerstand vrijwel nul is).

Het nadeel is dat het je dubbele kabels kost. :)

Gr,
Jody

[Reactie gewijzigd door jody.vandertorn op 13 april 2012 20:57]

Kabel heb ik nog wel liggen, moet alleen even kijken hoe ik het op de NR1501 ga aansluiten. Misschien dat ik het een keer ga doen. (moet even kijken wanneer)
Had je toevallig dit speakersetje:

[Reactie gewijzigd door KnoxNL op 24 september 2012 14:26]

Nee, dat setje heb ik nooit gehad.

Wat betreft het bi-wire verhaal. Ik heb het nog steeds niet aangesloten maar ga het binnenkort wel een keer doen.