Specificaties 17,3" (1920x1080), 628GB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS L702x (2013) Review

ruderik 2 december 2011, laatste update op 3 december 2011, 1.669 views

Dell XPS L702x (2013)

Pluspunten

• snel
  • afwerking
  • beeldscherm

Minpunten

• configuratie
  • touchpad
  • geen DVI poort
  • warmte

Ik heb deze laptop nu ongeveer 2 maanden in mijn bezit. Hij wordt vooral gebruikt voor internet en development (Eclipse). Ik heb er Windows 7 op draaien en Ubuntu in een virtual box. Omdat ik de hoogst mogelijke schermresolutie wilde hebben, kwam ik noodgedwongen uit bij de 3d versie met NVidia 555M en een extra groot accupack. Verder heb ik hem zelf op dag 1 geupgrade met een 128 GB Crucial M4 SSD.

Dat accupack was wel even wennen bij gebruik op schoot, want het is een behoorlijke bobbel die een beetje in de weg zit als je je knieen tegen elkaar wil houden. En eigenlijk wil je dat wel, want hij wordt aan de linkerzijkant behoorlijk warm.
Maar goed, overal is aan te wennen.

Verder is het touchpad ook nogal gevoelig en groot, waardoor dat het vaker voorkomt dat ik het tijdens het typen per ongeluk aanraak met alle gevolgen vandien. Inmiddels kan ik er wel mee omgaan. Het toetsenbord doet mij een beetje Apple achtig aan overigens, de toetsen lijken verder uit elkaar te staan, er zit loze ruimte tussen zeg maar. Maar het typt verder prettig, als ik langer zit te typen, hang ik er toch een toetsenbord+muis aan en ga ik aan een tafel zitten.

Op de laptop valt relatief weinig aan te merken, het grootste minpunt was eigenlijk de configuratie maken waarbij ik noodgedwongen moest kiezen voor de grotere accu en 3d functionaliteit.
Verder liep ik recent tegen het feit aan dat er geen DVI poort opzit. Ik wilde de XPS aansluiten op een Dell U2711 (2560x1440), en dan moet je feitelijk de MiniDisplay port gebruiken. Een MiniDP - DP kabel is vrij lastig aan te komen heb ik gemerkt, vaak zijn er wel converters te krjigen van MiniDP naar bv DVI. De HDMI poort kon ik niet gebruiken omdat de monitor tot 1920x1080 ondersteund op HDMI.

Het is me nog niet gelukt om de monitor fatsoenlijk aan de praat te krijgen met een MiniDP-DVI converter in extended display mode, alleen als single display (soms).
Vandaag/morgen komt mijn MiniDP-DP kabel binnen, dan ga ik daar eens mee aan de slag, maar een rechtstreekse DVI poort was waarschijnlijk het handigst geweest.

Heb jij ook een Dell XPS L702x (2013)?

Hoi, ik ben verbaasd dat je zegt dat je U2711 maar tot 1920x1080 ondersteund. Mijn U2410 understeund iig de 1920x1200 native resolutie vanuit mijn XPS. Misschien dat je moet spelen met de projector settings (alleen projector)?

Verder vroeg ik me af welke SSD je erin hebt gedaan en hoe je ervaring ermee is. Ik heb een Crucial M4 128GB erin gedaan. Deze bevalt me zeer goed. Ik zou zelf nog een aantal disk tests ermee willen uitvoeren.

Wat betreft het touchpad, als je een muis gebruikt zou ik hem gewoon uitschakelen met Fn+F3.

Misschien mooi om een aantal plaatjes te plaatsen en misschien een test van de videokaart (desnoods de win7 scores)? Je tekst leest iig goed weg.
Hoi, bedankt voor de feedback. Blijkbaar ondersteund de monitor het niet, had ik ergens op een forum gelezen, de maximale resolutie van de U2711 is ook 2560x1440, toch weer een tandje meer dan 1920x1200.
Ik heb overigens ook een Crucial M4 erin zitten, heb de review aangepast en wat plaatjes toegevoegd.
De Windows assessment is met de NVidia 285.62 driver gedaan, valt misschien iets tegen, maar ik speel er geen 3d spellen op, daar heb ik een ps3 voor.

[Reactie gewijzigd door ruderik op 3 december 2011 15:24]

Heeft het toetsenbord van deze laptop achtergrondverlichting? En die accupack waar je over praat. Is dat die 9 cels accu ipv de 8 cels?
Mijn xps heeft geen achtergrondverlichting, leek mij persoonlijk storend (spreek niet uit ervaring verder). En het is idd de 9 cels accu, was "verplicht" bij 3d functionaliteit, ik dacht dat standaard 6 was ?
Ik heb gisteren ook deze laptop besteld, tegelijk met een OCZ 128GB ssd. Wat betreft die accu, ik gebruik de laptop toch 99% op tafel, maar moet hem vaak verplaatsen.
Ik zat te twijfelen tussen deze, en de HP Pavilion dv7-6b30ed (A6H58EA), maar die heeft een slechtere videokaart, maar wel al een ssd. Nu ben ik netto een dikke 100 goedkoper uit dat de HP. (besteld via stagebedrijf)
Dit is volgens mij niet de L702X-2013, deze heb ik namelijk en hier zit geen 3D scherm in.
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk. Ik heb de review zo algemeen mogelijk proberen te houden en zou eerlijk gezegd het verschil niet weten tussen L702X-aaaa en L702X-bbbb hier op tweakers. Mijn bedoeling was om een twijfelende koper eventueel wat meer informatie te geven.