Asus A8V Deluxe, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) Review

saltobananaNewbie 3 augustus 2007, 821 views

Asus A8V Deluxe, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Pluspunten

• De in gebouwde sound chip was niet eens zo slecht

Minpunten

• onbegrijpelijke bios problemen, waar ook updates geen oplossing voor geven

Layout Score: 3
Helaas is dit bord veel te lang in mijn bezit geweest. Nadat ik besloot over te stappen vanwege de toen nieuwe 939 socket met dual channel ondersteuning en mijn MSI K8N neo platinum NF3 + AMD 3200+ en 1gig (zie een best buy guide van jaren terug) in een stoffige hoek smeet, heb ik spijt gehad. Ik had net een GF6800Ultra gekocht dus had echt een AGP poort nodig, en dacht dat dit bord mijn "zeer redelijke" (>13000) 3Dmark03 scores wel zou over treffen. Niet dus(<7000 met deze A8V= AMD 3700+ en Xfx 6800ultra en 1 gig. Niets anders dan problemen. Nog voordat ik mijn bordje eens even flink aan had kunnen pakken, begon het ding al te zeuren over een overgeclockte CPU terwijl ik er nog geen moment aan had zitten prutsen. En opstarten ho maar. De hoeveelheid blauwe schermen die ik in de jaren heb gezien, eh sorry, ik ben de tel kwijt. Afgelopen week, weer problemen, niet willen opstarten, meldingen over een over geklokte CPU (beetje maar max 5%, nogwel met de standaard on board utillity) . Systeem weer terug gezet envervolgens heb ik de Asus A8V 1018.rom file in de ROM geinstalleerd. Oei foutje. Geen reactie meer. Vervolgens de originele ROM file van de bijgeleverde asus cd geinstalleerd. Niets meer, geen kick meer, alleen nog en zwart scherm. Na een korte frustratie eigenlijk alleen maar opluchting. Ik ga een nieuw bordje kopen, eigenlijk maar weer een nieuwe game pc, Dat gigabyte bord uit de best buy guide, lijkt mij wel wat. En dit bord stuur ik terug naar Asus, of ze voortaan zelf op hun rotzooi willen passen....

Heb jij ook een Asus A8V Deluxe, K8T800 Pro (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)?

Ik ga geen hele review maken, maar kan de problemen uit deze review wel bevestigen. Vooral mijn 2e pc heeft regelmatig problemen, en het zijn vooral vage problemen. Zomaar uit het niets weer een BIOS error bijv. 'CPU overclocking failed' (we doen niks aan overclocken).

De standaard SATA controller doet ook wel eens vaag, dan wilde de pc plotseling niet meer opstarten. Sinds ik de schijven aan de Promise controller gehangen heb, is dat ook weer opgelost.

De pc opstarten terwijl er nog een USB-stickje in zit zoals Bluetooth ontvanger of data zorgt er ook voor dat hij niet altijd wil opstarten.

En tenslotte is de ingebouwde sound-chip niet al te best, mijn muziek kraakt als ik ondertussen aan het scrollen ben op een webpagina.

Meerdere BIOS-versies geprobeerd.
Gek genoeg heb ik juist uiterst prettige ervaringen met dit bord. PC heeft echt weken 24/7 gedraaid zonder enige problemen!
Mijn 'eerste' pc met hetzelfde moederbord draait ook prima inderdaad, maar bij de tweede heb ik vreemde problemen zoals hierboven beschreven. Verschillen in configuratie zijn grafische kaart en harde schijven.

Laten we het er op houden dat dit board wat kieskeurig is qua hardware en bij sommige configuraties prima werkt, en bij andere wat moeilijk loopt te doen.

Het krakende geluid heb ik echter bij beide pc's en is een bekend probleem van de chip. Daarom zit er al een tijd mijn Audigy (1) kaart in die goed werkt.

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 4 augustus 2007 12:35]

Bedankt voor de reacties.

Eigenlijk wil ik dit bord toch nog wel als servertje gebruiken. Probleem blijft dat de meeste recente bios updates voor problemen bleven zorgen, en nu ik het bios met de "originele" file heb geflashed (zonder problemen by the way) het ding echt niets meer doet. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? En wat was de oplossing? Gek ook dat, als ik alle reviews lees, er elke keer andere componenten problemen geven. Ik heb nm nooit enige problemen gehad met de onboard sound chip, werkte eigenlijk prima. Net zo gek zijn de software problemen bij mij hebben de eerder genoemde games wel gedraaid......
ik heb een zelfde soort probleem gehad met het flashen van de bios. Daarna deed mijn pc ook niks meer alles draaide maar de piep bij het opstarten was heel zwak..

Dit gebeurde mij met een Asus A8N32-SLI.
Nadat ik met mijn handen in me haar me pc maar naar een shop heb gebracht bleek dat de voeding kapot was
Veel over gelezen en ik blijf eht raar vinden dat het iedereen zulke wisselende resultaten heeft met dit bord. Ik heb em zelf al 2 jaar 24/7 draaien en pas een keer problemen mee gehad, maar dat bleek een brakke ram module te zijn.

Pas een upgrade gedaan van een 3200+ naar een X2 4200+ en dat werkt ook allemaal naar verwachting.

Ik ken ook nog een aantal mensen waarbij ik dit bord heb gebruikt voor een nieuwe PC en ook allemaal zonder problemen
heb deze bord ook gehad icm een Athlon64 3500+. Kan helaas niet deze review beamen. Het echt nooit spijt gehad van m'n A8V Deluxe. ding was rotsstabiel en ik haalde wel 11000+ punten met 3dmark03 icm de 6800GT. (lichtjes overgeclockt, dat wel)

onboard = super, nooit geen problemen. ook niet kraken etc.
BSOD's? in het gehele tijd dat ik 'm had kan ik de BSODS onder XP nog met één hand tellen (en die waren meestal ook mijn eigen schuld)

volgens mij heeft de reviewer gewoon een maandagochtend exemplaar ontvangen.

ps) het bordje zit nu in m'n broers pc. nog steeds super draaien.
Voor de mensen die een oude BIOS in de A8V Deluxe flashen:

Niet zomaar doen!!
Als je een te oude versie flasht is er geen support voor je (veel nieuwere) processor!
[dat verklaart het niet booten na de flash]
vb Oude biossen ondersteunen geen Winchester/Venice/Manchester of hoger.
Voor X2 processors is een nog hoger versienummer vereist (weet 'k ff niet vanbuiten welk minimum -1013 of 1014 dacht ik. Zoek het best eens op.)

Als je toch een te oud bios flasht:
Aangeraden word dan om met 1stick ram in slot #3 te booten en dan een recentere bios
te flashen.

Groetjes,
Steven
nb: veel problemen met de SATA controller komen vanwege het feit dat de VT8237 geen
SATAII schijven herkend: (fout van de controller, niet van Asus)

Oplossing / Workaround:
Jumper je schijf al SATA-1 of stel het via software in op de schijf
(Indien via Software: hang ze eerst aan de promise controller - kip of het ei situatie anders)

Het enige wat ik voorheb ik als ik snel op de aan/uit knop druk
een overcloking erorr krijg (niet overclocked). Bij gewoon gebruik geen issue
Anders bijna perfect.

Groetjes,