Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

pierresneessens 30 november 2011, 1.887 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Groot scherm
  • accuduur
  • camera
  • flip cover
  • S-pen

Minpunten

• Groot scherm
  • speaker op de achterkant
  • geen tablet-apps

Samsung Galaxy Note review

Dit is de review van de Galaxy Note, hierin worden de verschillende aspecten van het toestel besproken, zowel het gebruik als tablet, als het gebruik als smartphone. Met dank aan Tweakers.net (Galaxy Note gewonnen).

1. De verpakking

De Galaxy note wordt geleverd in een vrij simpele verpakking waar enkele specificaties op terug te vinden zijn. Dit is naar mijn mening een geslaagde verpakking, alleen de binnenkant geeft de indruk dat het een vrij goedkoop toestel is.
De Note wordt meegeleverd met een USB adapter, deze is zeer klein in vergelijking met andere smartphones adapters en dus zeer handig. De micro USB kabel is wel aan de korte kant, wat het bereik bij het opladen toch wel beperkt. Verder zitten er in-ear headphones in de doos, deze zitten lekker en er komt degelijk geluid uit. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met de headphones van de HTC Sensation XE. Ook is er standaard een hoesje meegeleverd, wat niet het geval is in de VS. Het is een officiële Samsung hoesje: de Samsung Flip cover.

2. Design en afwerking

Het design lijkt zeer sterk op die van de Samsung Galaxy S2, met hier en daar enkele aanpassingen. Het is een vrij eenvoudig design, zeer strak gehouden wat het toestel wel aantrekkelijk maakt en het professioneel doet uitzien (positief). Verder is het ook zeer dun,dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een 5.3 inch smartphone.
De plaatsing van de knoppen is zeer handig, het feit dat de aan-uit knop op de zijkant geplaatst is, maakt het mogelijk om deze in te drukken met één hand, dit zou niet het geval geweest zijn, moest deze aan de bovenkant geplaatst zijn.
Op de afwerking is niets aan te merken, enkel de gebruikte materialen voor de achtercover zien er vrij goedkoop uit en voelen ook zo aan.

3. Het scherm

Het 5.3 inch scherm is verbluffend. Het kijken van 1080p video’s is zeer aangenaam vanwege de grote en de resolutie. Dankzij deze grootte is het ook zeer handig om notities te maken. Een nadeel is weer dat met deze grootte de Note niet in alle broekzakken past. Zelf heb ik er niet veel last van maar ik kan mij inbeelden dat dit geen gsm is voor mensen met kleine handen en kleine zakken.

4. De camera

Toen ik op de specs zag dat er een 8MP camera ingebouwd was die 1080p video’s kan shooten was is toch twijfelachtig. Meestal ligt het aantal frames per seconde dan niet al te hoog, maar hier was het resultaat weer verbluffend. De video’s worden zeer mooi weergegeven op een hd tv, ook actiebeelden worden heel mooi opgenomen.
De camera app op zich is niet echt verfijnd, maar dit zal misschien worden aangepast bij de update naar android 4.0.

5. Gebruik als tablet

Voor het gebruik als tablet had ik hoge verwachtingen, ik ben zelf in bezit van een eee pad transformer en heb dus ervaring met tablets. Dit viel bij dit apparaat eerder tegen, vooral het feit dat de tablet applicaties niet beschikbaar zijn voor de Note is een groot nadeel.
Ook de browser ervaring is ver van de ervaring die je krijgt met een echte tablet. Het is fijn surfen, maar een 10.1 inch scherm geeft toch een veel betere ervaring. Natuurlijk is dat een onlogische redenering, maar mensen die al een tablet hebben gehad en overgaan naar de Note zullen dan toch een beetje teleurgesteld zijn bij de browserervaring.
Voor de rest benaderd de Note toch goed de tabletmarkt. Dankzij het scherm kunnen widgets goed worden weergegeven, dit is een zeer groot voordeel. Het lezen van documenten, presentaties en spreadsheets gaat hier ook moeiteloos en zeer aangenaam op.

6. De smartphone

Zelf had ik nog geen ervaring met het besturingssysteem van Samsung. Dit is vrij analoog aan het honeycomb systeem waar ik wel al veel ervaring mee heb. Dus het overschakelen gebeurt moeiteloos.
Verder valt hierover niet veel te zeggen het werkt zoals alle andere smartphones, met hier en daar extra functies die altijd welkom zijn.
Het bellen verloopt ook heel vlot, alleen kijken mensen je soms raar aan als je er mee rondloopt als je aan het bellen bent. De grote is in mijn ogen toch geen nadeel als je aan het bellen bent. Misschien dat bij het langdurig bellen dit wel een tegenvaller is.
De tweede microfoon voor de geluidsdemping is echt iets unieks wat zeker een meerwaarde is. Het werkt dus echt, het was ook een aspect waar ik mijn twijfels over had. In zeer luide omgeving zal het natuurlijk toch moeilijk bellen zijn, maar in een iets luidere omgeving geeft dit een beter belcomfort.
Ook de split screen functie is een heel handige extraatje, hiermee kan je zeer gemakkelijk door al je e-mails scrollen. Ook de agenda app is zeer uitgebreid en zeer functioneel. Je kan hier zeer gemakkelijk allerlei dingen inzetten.

7. De S-pen

Het gebruik van een pennetje op een smartphone is iets waar ik eerlijk gezegd geen voorstander van ben. Ik sluit mij dus volledig aan op de uitspraak van Steve Jobs, “Who wants to use a stylus ?”. Maar in dit geval heb ik mij toch laten verleiden door de verschillende functies die dankzij het S-pennetje mogelijk zijn.
Je kan er niet alleen heel gemakkelijk noties en tekeningen mee maken, je kan er zelfs volledige berichten mee sturen. Ook kan je heel gemakkelijk verschillende functies aanroepen dankzij de ingebouwde knop. Het maken van aantekeningen op eender welk scherm zullen ze waarschijnlijk van de HTC flyer hebben over genomen, maar ook dit is een zeer geslaagd extraatje.

8. Conclusie

Na het een paar dagen in gebruik te hebben, vind ik het zeker iets hebben. Het heeft natuurlijk niet alleen maar positieve kanten, maar het is een zeer degelijk toestel.
Vergeleken met mijn oude GSM (Iphone 3GS) is dit toch wel een hele verbeterring. Ook al ben ik nog altijd zeer tevreden van mijn Iphone. Het heeft zeker bepaalde functies en hardware die hoger liggen dan de Iphone 4S, maar zal deze op het gebied van gebruiksgemak en duurzaamheid toch nooit overtreffen.
Samsung heeft ook een heel groot risico genomen met het op de markt brengen van de Note, er is zeker nog wat werk aan, maar het is alvast een geslaagd product. Hopelijk zien we binnen enkele maanden of binnen een jaartje een nieuwe versie van de Note uitkomen, al dan niet van een ander merk om dan het toestel beter te kunnen vergelijken en zien of het nu wel een doorbreker is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

"Toen ik op de specs zag dat er een 8MP camera ingebouwd was die 1080p video’s kan shooten was is toch twijfelachtig. Meestal ligt het aantal frames per seconde dan niet al te hoog, maar hier was het resultaat weer verbluffend."
komt dat door de snellere processor ?
want met mijn sgs2 loopt het niet vloeiend als ik full hd film.
Een groot deel van de processor zorgt voor de film kwaliteit en de processor van de galaxy note is niet heel veel sneller dan de sgs2 dus het kan er ook aan liggen dat de processor wordt belast door programma's die nog open staan.

Goeie review trouwens :)

[Reactie gewijzigd door BtjeVtje op 30 november 2011 13:18]

Ik denk dat dit wordt veroorzaakt door de omstandigheden (belichting), en niet door de processor of iets dergelijks. Naar wat ik heb gelezen neemt de framerate af als er minder licht is.
Het technische praatje dat daarbij hoort weet ik ook niet precies.
Maar het heeft volgens mij te maken met een tekort aan licht door de (relatief) kleine lens om genoeg frames te maken.
Het aantal frames per seconde ligt bij alle twee even hoog (30fps) dus er zou toch niet veel verschil mogen zijn in de videokwaliteit.

Danku !
Waar heb jij hem besteld als ik vragen mag? Via Belsimpel zat er geen Flip Case bij.
Ik heb deze gewonnen met een wedstrijd van Tweakers