Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2412M Zilver, Zwart Review

Znorkus 12 december 2011, laatste update op 24 augustus 2016, 21.713 views

Dell Ultrasharp U2412M Zilver, Zwart

Ten tijde van het schrijven van deze review zou ik deze monitor zeker aanraden aan iedereen die voor niet al te veel geld een lekker groot IPS scherm wil. De 1200 pixels hoog is voor mij een zeer sterk punt. Strakke vormgeving. Enige nadelen zoals backlight-bleeding en gebrek aan auto-aspectratio-herkenning.

Pluspunten

• Design
  • Afwerking
  • Gebruiksgemak
  • Uitstekend beeld voor z'n prijs: tienmaal beter dan elk TN scherm

Minpunten

• Beeld is toch net wat flets of fel, afhankelijk van brightness&contrast (denk aan gekloot met ouwe CRT's) als je je ingesteld had op IPS.
  • Kijkhoeken beetje onder de maat, ook weer: als je je ingesteld had op IPS.
  • Beetje plastic feel hier en daar, voet is te licht
  • Backlight bleeding (dit exemplaar)
  • Verschillende aspectratios (4:3 etc) alleen handmatig in te stellen.

24 augustus 2016: review zeer summiere update gegeven over aspect ratio switchen - de monitor doet dit niet vanzelf. Beoordeling voor featureset is van goed naar voldoende gezet. Pixeldefecten (0 na 2 jaar) op maximale score gezet. Contrast en helderheid op goed gezet vanuit goed na betere calibratie.

Let op: dit is geen complete professionele 'Kid Janssen'-stijl productreview, maar een korte gebruikersreview van iemand met matig tot gemiddeld verstand van beeldschermtechniek. Voor foto's, gamut-analyses, en uitgebreide technische specificaties verwijs ik naar de uitstekende review van Kid Janssen.

Wel heb ik mij vrij uitgebreid verdiept in de Ultrasharp modellen. Ik denk dat veel mensen twijfelen tussen deze monitor en bijvoorbeeld de U2410 of een ander vergelijkbaar model, en deze review kan bij die keuze mogelijk helpen.

Waarom kocht ik deze monitor?
  • De Ultrasharp serie heeft een goede reputatie
  • Ik ben zeer te spreken over de vormgeving van deze productlijn
  • De afmeting (24'') en niet te vergeten het 16:10 formaat (1920 * 1200) pasten bij mijn behoeften. Ik heb wat a-4'tjes aan elkaar geplakt met plakband om een idee te krijgen hoe groot 27'' eigenlijk is op mijn bureau (dat kan ik je echt aanraden), en alhoewel ik nogal kwijlde bij het idee van 1600 pixels in de hoogte, en de monitor U2711 praktisch al besteld had, had ik maar 1 woord over voor hoe groot 27 inch is: belachelijk. Ik kwam dus uit op een 24'' 16:10 monitor.
  • Ik wilde perse een IPS paneel vanwege de kijkhoeken: dat is een uitgemaakte zaak. Zeker bij zo'n grote monitor wil ik niet meer dat als ik iets onderuit zak in mijn stoel, dat de bovenkant van het scherm verkleurt. Bovendien kijk ik hier nog wel eens een serietje op met een ander.
  • Ik wilde niet het risico lopen op een verkeerde coating of een anderszins slecht exemplaar van de U2410, het duurdere broertje van deze monitor. Dat is eigenlijk nog wel de hoofdreden.
Ik dacht dus toen de U2412M uitkwam: perfect! Ik ben gamer/officegebruiker/surfer/filmpjeskijker, dus 100% RGB en kleurechtheid is niet echt belangrijk: het hoeft allemaal niet zo perfect als die U2410, en bovendien is deze 160 euro goedkoper, en heeft ook een IPS scherm. Bingo!

Bouwkwaliteit, vormgeving, algemene indruk.
Bij uitpakken wordt ik wel enthousiast. Het scherm ziet er degelijk uit, alhoewel het inderdaad wel iets plastic-erig is allemaal, zoals ik al op andere reviews gelezen had. Maar denk hierbij niet aan hoog-glans el cheapo plastic, de afwerking en algehele kwaliteit is bij de U2412M echt wel keurig. Zeker in verhouding tot de prijs ziet het scherm er gewoon superstrak uit, dat mag echt gezegd worden. Ik denk terug aan enkele jaren geleden, toen je zonder problemen het driedubbele uitgaf voor een lelijke dikke lompe 19'' CRT. Dit is gewoon een waanzinnig scherm voor zijn prijs. De voet voelt stevig aan, en klikt makkelijk in het scherm. Opzetten is in 5 seconden gebeurd, en het scherm staat prachtig. Het valt op hoe licht de monitor is. Hij trilt een ietsje na als het bureau een duw krijgt, het is geen zeer zware oerdegelijke kwaliteit oid. Het grootste nadeel op dit punt vind ik dat ik althans op mijn gelakte houten bureau het scherm niet met 1 hand kan draaien: dan draait de voet mee. Mijns insziens zou de voet zo zwaar moeten zijn of de rubbertjes zo ruw dat dit niet zou moeten gebeuren. Zo vettig of glad is mijn bureau niet. Dus overweeg om er een antislipmatje onder te leggen oid. Het doet wel af aan het idee van zware kwaliteit.'
De vormgeving vind ik erg mooi, en de knopjes werken gewoon prima, al zie ik aan de achterkant van het scherm allemaal vingertjes van mij staan omdat je de monitor aan de achterkant met je vingers beet moet pakken om goed te voelen waar je heen moet met de duim bij het bedienen van het menu...tsja, had ik met andere monitoren niet, maar daar zaten ze ook langs de onderkant. De achterkant van het scherm is pikzwart, wat wel een nogal intimiderend vlak is, mocht je je bureau los in de kamer hebben staan. Een grijze achterkant (mijn vorige monitor) trok veel minder de aandacht.

Beeldkwaliteit, kleuren, kijkhoeken.
Dit IPS-scherm is qua beeldkwaliteit wel van een beetje andere orde van grootte dan wat ik gewend ben van bijvoorbeeld mijn 2007FP. Het scherm wordt wel niet zo nutteloos onder een andere hoek als een TN-scherm, maar het verlies aan helderheid en contrast met afwijkende kijkhoek is toch wel aanwezig.
Ik kreeg aanvankelijk de brightness en contrast niet in orde. Het wit van een word-pagina deed met de out-of-the-box settings pijn aan mijn ogen, zo fel was het. En ik kreeg de beeldkwaliteit niet zo goed als mijn oude 2007FP met een 'echt' IPS scherm (S-IPS geloof ik). Zie de comments hieronder voor een interessante profiel-tip van een medetweaker waardoor de kleuren echt goed opknapten.

Reflectie en Anti-Glare coating
Ik had op de eerste avond dat ik deze monitor in huis had een kaars op tafel staan, 20cm links van de monitor, en een beetje naar mij toe. Ik had er direct last van - maar de U2410 die ik ernaast had staan reflecteerde het kaarslicht op exact dezelfde manier. Dat is ook wel nuttige informatie lijkt me. Alhoewel de coating dus veel minder zichtbaar is bij de U2412M gaat hij er qua anti-glare niet op achteruit.

Backlight bleeding is kut.

Maargoed, wanneer kijk je nou schuin van linksboven naar een zwart scherm? Niet zo vaak. Als je een film kijkt met zwarte balken onder en boven is het te zien. Dat is jammer en een flink minpunt van dit exemplaar. Ik heb geen puf meer voor eindeloos ge-RMA, en laat het hier maar bij. Met of zonder backlight bleeding is het toch een HELE strakke monitor voor een hele schappelijke prijs. Ik zou hem, als dit je budget is, absoluut aanraden boven elke willekeurige TN monitor. Ook voor gamen is hij prima geschikt. Ik heb op redelijk hoog niveau Quake gespeeld, en ik kan met het blote oog het verschil zien tussen 60fps en 80fps. Ik heb gegamed op dit scherm, ook racespellen, en er is echt niks mis met de responsetijden of ghosting oid. Je moet wel echt een veeleisende gamer zijn om dit niet goed genoeg te vinden. Kan jij het verschil zien tussen 60 en 80 Hz? Ga dan voor een 120Hz TN paneel. De monitor ziet er prachtig uit, en ik ken bar weinig mensen in mijn omgeving die hier niet tevreden mee zouden zijn, op 1 fotograaf na. Houd er echter rekening mee dat dit scherm qua helderheid, kijkhoeken niet helemaal hetzelfde is als een 'echt' IPS of S-PVA scherm. Het zit wat dat betreft tussen TN en IPS in: zowel in prijs als in kwaliteit. Dichterbij IPS, dat wel. De prijs-kwaliteit verhouding is enorm goed. Wil je toch net even meer kwaliteit? Geef 160 meer uit voor de U2410, en hoop dat je een goed exemplaar krijgt en dat jij nu net het type persoon bent dat zich totaal niet stoort aan de AG-coating. En je moet het bij de U2410 niet vervelend vinden om een paar keer een monitor terug te sturen. Is dit je budget? Je zal geen spijt krijgen van deze monitor.

Update: het scherm kan verschillende aspectratio's aan - uiteraard. Ik gebruik zelf vrij regelmatig 4:3 voor oude spellen: dungeon siege, diablo2, age of empires, etc. Deze monitor heeft geen automatische switcher dus je zult iedere keer handmatig (10 x een knop indrukken!) de aspectratio moeten aanpassen, en na afloop van het gebruik nog weer een keer 10x drukken. Tamelijk irritant, en volgende monitor ga ik hier weer op uitzoeken.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2412M Zilver, Zwart?

Op www.tftcentral.co.uk vind je calibratie-instellingen voor je scherm, wellicht dat daarmee je contrast problemen opgelost worden? Ik heb een 2312 en heb alles aan de hand van de instellingen op tftcentral ingesteld en het ziet er perfect uit!
Goede tip. Ik deed goede ervaringen op met de calibratiewebsite www.lagom.nl, en vond dat ik de monitor niet naar tevredenheid kon instellen, maar wieweet dat TFT-central nog zijn nut kan bewijzen.

Ik heb de monitor ge-RMA'd, maar wellicht handig dus voor trotse bezitters ;-)

Edit: ik kon de calibratiesite niet heel makkelijk vinden via de TFT-central navigatie.
Link: http://www.tftcentral.co.uk/articles/calibrating.htm

Op basis van wat ik zo gauw even zag zou mijn voorkeur toch uitgaan naar www.lagom.nl. De instructies zijn veel duidelijker en explicieter. Die website is gemaakt door een senior analyst in lasertechnologie, en is in alle opzichten professioneler dan de TFT-central calibratiesite.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 28 november 2011 18:57]

Kleine correctie: 16:10 formaat = 1920 x 1200, niet 1920 x 1080.
Merci ;-) is aangepast. 1200 hoog uiteraard.
Dit heb je nodig:)

Klik vervolgens op calibration results, je kunt zelfs een screenprofiel dowloaden met de gecalibreerde settings erin.
Aha, now we're talking. Thx.

met deze settings gesuggereerd door TFTcentral op basis van hun exemplaar:
Brightness 35
Contrast 75
Custom Color RGB Controls 98, 90, 92

ziet het er al een stuk beter uit ja.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 28 november 2011 20:56]

vergeet niet het ICC profiel te downloaden, installeren en selecteren:) staat ook op de site in de tekst.
Znorkus, ik herken je ervaring. Ik heb me ook goed ingelezen en deze monitor min of meer onder voorbehoud aangeschaft. Om dezelfde redenen die jij aandraagt, heb ik hem ook weer teruggebracht.

Ik zit nu achter een relatief kleine 17inch monitor en ben me aan het beraden op een alternatieve keuze. Ben jij nog verder gaan kijken naar een andere monitor?
Ik heb de U2410 ernaast gehad. Wat mij ten eerste opviel was dat het beeld ontzettend groenig was. Leuk als je foto's van een bos bekijkt, maar verder niet. Ten tweede, en daarom heb ik tÚch voor de U2412M gekozen, was het beeld stomweg waziger dan de U2412M op de U2410. In de 2410 zit zeker meer kleur, maar de lettertjes waren simpelweg niet 'crispy' scherp, waar ze dat bij de U2412M wel waren. Of dat de coating is weet ik niet, maar ik vond het een overduidelijk verschil, en een onacceptabel nadeel van de 2410.

Omdat ik geen zin had in eindeloos thuis op de post blijven wachten (ik heb gewoon een baan...) heb ik de U2410 geRMA'd en de U2412M gewoon gehouden. Zeer tevreden mee.
Ik ben van een 2007fp naar deze 2412m gegaan. Je levert iets in aan kwaliteit als je het mij vraagt. Geen wonder ook, want volgens mij kost de 2007fp op dit moment nog meer dan de u2412m, en hij is een stuk kleiner. De 2007fp heeft een rustiger beeld, met natuurlijker kleuren. De brightness en contrast lijken beter te kloppen. Daarnaast heeft de 2007fp iets minder last van reflectie van lichtbronnen achter je rug, als je het mij vraagt.

Geen klap omhoog in beeldkwaliteit dus, eerder een ietsiepietsie terug. Zeker als je, zoals ik, een exemplaar krijgt met wat backlight bleeding.

Desalniettemin is mijn ervaring wel die van een gigantische upgrade, en de woorden 'had ik eerder moeten doen' zijn vaak in me opgekomen. 24'' 1980*1200 is werkelijk een fantastische maat.

Ik had overigens dezelfde overweging als jij: dolblij met mn 2007fp, maar voor een uitgave van honderden euro's er niet op willen achteruitgaan in kwaliteit. Daarom heb ik ook zo lang gewacht. Ben nu dolblij met u2412m. Als je 't mij vraagt: doen.

En weet je: als je het toch niks vindt: stuur je 'm lekker terug, dat is, als je een auto hebt om ff bij een postloket langs te rijden, geen enkel probleem. Kan je 'm een weekje uitproberen.
29-11: review iets aangepast. Met betere calibratie (dank aan Rainesh) is het beeld er op vooruit gegaan.
Bedankt voor je reactie. Dit had ik niet helemaal verwacht. Je hebt uiteindelijk voor de u2412m gekozen begrijp ik. Ik blijf me nog even beraden.