Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

TenTimes 27 november 2011, 1.573 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• Een zeer goed en gedetaileerd scherm.
  • Touchbesturing geeft je het idee een echt boek vast te hebben.
  • Batterij gaat zeer lang mee.
  • Licht voor zijn formaat en gaat daardoor makkelijk mee in tas of binnenzak.
  • Prijs.

Minpunten

• Geen netstroomadaptor.
  • Extra functies zijn eigenlijk niet geschikt voor het scherm.
  • Witte versie wordt snel vies.
  • Slechte handleiding.

Veelzijdigheid Score: 2
Intro
Deze e-reader heb ik gewonnen via de wedstrijd van tweakers.net, maar ik zal Dit niet meenemen in deze review. Ik heb inmiddels ongeveer 250 bladzijden met het apparaat gelezen en mijn vriendin ongeveer dezelfde hoeveelheid, dus er is genoeg gebruik van gemaakt om eventuele problemen met het apparaat op te merken.

Naast de primaire functie om boeken te lezen met de reader, bevat deze ook extra functies zoals een internetbrowser, fotoviewer, woordenboek mogelijkheid voor (handgeschreven) notities en MP3 speler.

Ik heb de reader vergeleken met een bebook e-reader wat weinig extra functies heeft en geen touchbesturing.

Werking van de e-reader

De e-reader draait op een zwaar aangepaste versie van het android besturingssysteem wat ook op telefoons en tablets te vinden. Dit betekend dat er ongeveer 45 seconden moet worden gewacht voordat de reader is opgestart. Dit is vrij lang ten opzichte van de bebook, maar laad daarna wel de boeken sneller. Het menu bestaat uit twee pagina's met op de eerste pagina het laatst gelezen boek, recent toegevoegde boeken en knoppen naar alle boeken, collecties, notities en de store. Op de tweede pagina vindt men de overige functies van de reader en de instellingen.

Het gebruik van touchbesturing zorgt ervoor dat de reader erg intuitief werkt, zeker in tegenstelling van de bebook. Alle gewone touchfuncties als pinch-to-zoom en het swipen om naar de volgende pagina te gaan werken.
Wel was het voor mij persoonlijk prettiger geweest om, in plaats van de recente boeken, mijn laatst gelezen boeken te kunnen zien. Dit omdat ik de reader met mijn vriendin deel en zij andere boeken leest. Nu moet ik eerst een het boeken menu en daarna het boek aan tikken. Omdat de reader niet snel is, is dit niet echt fijn.

Het lezen van boeken is daarentegen zeer prettig. Het scherm is zeer scherp en reflecteerd invallend licht goed waardoor het scherm licht genoeg is om rustig te kunnen lezen. Het is afgezien van de hogere glans, moeilijk te zien dat dit een reader is en geen boek. Er is een mogelijkheid om het lettertype te vergroten wat zeer goed werkt. Op het moment dat deze functie wordt gebruikt, zal de pagina telling feitelijk hetzelfde blijven waardoor je soms op pagina 1-2 zit. Dit is handig als je het op zoek bent naar een specifieke pagina.

Extra functies

De extra functies van de reader zijn leuk, maar ik gebruik ze zelf niet omdat ik het overbodig vindt op een dergelijk apparaat. Dingen als een woordenboek zijn wel handig en deze worden dus wel gebruikt.

Browser
De browser werkt goed, maar is niet heel erg snel met het opzoeken van pagina's en werkt niet echt goed met pagina's met film of bewegende plaatjes. Dit heeft te maken met het e-ink scherm wat een hele trage verversingssnelheid heeft. Dit is geen slecht punt omdat door dit scherm de batterij extreem lang mee gaat, maar dit is een daardoor een functie die niet heel veel mensen gaan gebruiken.

Woordenboek
Het woordenboek is erg handig aangezien ik voornamelijk engelstalige science fiction lees en er wel eens een woord is waar ik de betekenis niet van weet. Deze functie kan via het menu worden aangeroepen en door een woord even aangetikt te houden. Als het woordenboek geen betekenis weet, kan er altijd via de laatste manier op wikipedia of google worden gezocht.

Handschrift
De touchfunctie kan worden gebruikt om notities te maken met de bijgeleverde stylus. Het maakt van de reader een soort van notitieblok voor snelle krabbels en ideeeen en werkt bij mijn creatieve vriendin erg goed. Ikzelf vindt deze functie niet echt handig omdat ik deze te langzaam vindt.

Kladblok
Dezelfde functie als handschrift, maar dan zonder de touch mogelijkheid en dus de mogelijkheid om te typen. Het toetsenbord is iets te klein en de beeldverversing is hier weer een probleem waardoor dit ook geen echt geweldige functie is maar wel handig als je snel even iets wil noteren.

Foto's
Het weergeven van foto's is totaal zinloos aangezien de reader alleen zwart-wit kan weergeven. Als het beeld wordt opgebouwd flitst het scherm een paar keer naar wit en zwart en geeft de foto daarna weer. Het beeld is wel heel scherp, maar ik zou de foto's waarschijnlijk via een kabel op iemand zijn PC laten zien.

Audio
De mogelijkheid om muziek af te spelen is wel weer erg goed. Je krijgt alle functies die je verwacht van een muziekspeler en deze functie kan tijdens het lezen van een boek worden gebruikt. De reader heeft geen speakers, dus muziek is alleen via koptelefoon te beluisteren, maar dat vindt ik zelfs beter aangezien bij telefoons al gebleken is dat dit vaak zeer slechte kwaliteit is.

Store
De store functie laat de reader meteen naar de site van bol.com gaan waar nieuwe boeken kunnen worden aangeschaft. De snelheid van de browser zorgt ervoor dat ik dit liever via de computer doe, maar het is handig als je in het buitenland bent en door je boeken heen bent.

Connectie met de PC
Het reader programma wat bij de reader wordt geleverd is erg slecht en uiteindelijk overbodig. Via het programma kan naar de store (bol.com) worden gegaan. De browser in het programma is erg langzaam en kan geen bestanden downloaden wat het kopen via deze manier onzinnig maakt aangezien boeken later kunnen worden toegevoegd door ze in het programma te slepen. Om boeken te kunnen syncen, moet je ook een Adobe account hebben voor de DRM beveiliging. Je kunt de boeken ook gewoon naar de massaopslag slepen en ze worden in de reader herkent. Dit scheelt een boel gedoe en je hoeft het programma alleen te gebruiken bij boeken met DRM.

Prestaties

De reader is niet snel, maar ik zie dit niet als een nadeel omdat je geen bewegende beelden hoeft te laten zien en niet veel in de menu's bezig bent. Het lezen werkt erg goed, maar omdat het touchscreen een onconventionele manier van werken heeft, bedien je de reader nog wel eens per ongeluk.
Bij het veranderen van pagina's moet het scherm overnieuw opbouwen waardoor een fractie van een seconde een zwart beeld te zien is. Toch moet je een e-reader niet kopen voor smartphone achtige prestaties omdat deze daar niet voor is gebouwd.

Beeldkwaliteit

Het scherm is erg scherp en er zijn vrijwel geen individuele pixels te zien. De achterste laag is een prettig wit-grijs waardoor fel omgevingslicht niet voor verblinding zorgt en ontspannen naar het scherm kan worden gekeken. De snelheid van het scherm is laag, maar dat is een eigenschap van dit scherm. De foto functie is leuk, maar niet geschikt voor dit scherm. Het scherm heeft geen backlight, maar dat is ook niet nodig.

Bouwkwaliteit

Het eerste wat opvalt is dat de reader erg licht is voor de grote van het apparaat. Toch voelt de reader totaal niet gammel of goedkoop aan. Er is gebruikgemaakt van mooi plastic in combinatie met een achterkant met een soft-feel rubber coating. Wel was te merken dat deze achterkant snel vuil werd en niet zo makkelijk schoon is te maken. Daarom is een andere kleur fijn omdat het hier veel minder opvalt. De knoppen zitten stevig vast met hierboven een plaatje geborsteld staal wat prettig aanvoeltt tijdens het lezen. Doordat de duim hier bij de meeste mensen rust, zullen de icoontjes van de knoppen na verloop van tijd waarschijnlijk wegslijten. Onderaan vindt je de aanknop, micro-usb aansluiting voor laden en computer connectie en de koptelefoonaansluiting.
Er wordt ook een stylus meegeleverd, maar er is geen mogelijkheid om deze in of bij de reader te bevestigen. Hierdoor raakt deze snel kwijt of zal vrijwel nooit worden gebruikt.

Ergonomie

De reader heeft scherpe hoeken die als vervelend kunnen aanvoelen, maar mij het gevoel van een boek geven. Ik kan de reader in 1 hand vasthouden aan de onderkant of met vingers aan beide kanten van het scherm dus de grootte is perfect. De knoppen geven doordat ze omhoog staan wat extra grip. Het rubber op de achterkant geeft ook wat extra grip, maar doordat dit niet helemaal doorloopt tot aan de bovenkant, geeft dit weinig extra grip.

Uitbreidbaarheid
De enige uitbreiding die mogelijk is voor dit apparaat, is een micro-SD kaart. Dit is handig voor muziek aangezien op de ingebouwde 2GB opslagruimte 1200 boeken passen en dit waarschijnlijk voor de komende paar jaar genoeg is. Er worden wel hoesjes geleverd met ingebouwde lampjes, maar deze gebruiken hun eigen batterij.

Accuduur

De accu van de reader gaat volgens Sony een maand mee. Ik heb de reader nu ongeveer 2,5 week in gebruik en er is pas een kwart van de batterij op. Ik zet de reader uit sls ik deze even niet gebruik en waarschijnlijk gaat deze daarom zelfs nog langer mee.

Verpakking

De reader wordt geleverd in een erg compacte verpakking met stylus, datakabel en zeer beperkte handleiding. De uitgebreide handleiding staat op de reader, maar is nog steeds niet volledig. Gelukkig werd de reader geleverd met handleiding van bol.com want anders zullen veel mensen problemen hebben met het laden van content. Wat tegenviel was het ontbreken van een usb-lader, maar dat is waarschijnlijk gedaan om kosten te drukken en tegen woordig heeft bijna iedereen een usb-lader thuis.

Eindconclusie

De Sony PRS-T1 reader doet 1 ding extreem goed en dat is zijn hoofdfunctie. De extra functies die Sony heeft toegevoegd zijn, met uitzondering van de MP3 speler en touchbesturing, overbodig aangezien PC's en tablets deze functies vele malen beter doen. Als je wilt dat je reader deze functies ook goed doet, kun je beter een volwaardig tablet aanschaffen, maar dan zal de leeservaring van boeken minder goed zijn omdat dat veel vermoeiender is. Als je een reader zoekt die eenvoudig werkt en lang meegaat op zijn accu, zul je zeker geen spijt hebben van de Sony PRS-T1.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?

Ik heb hem nu een maand en mijn batterij heeft nog alle blokjes. Hij laadt alleen wat bij als ik in Calibre wat boeken toevoeg. Ik lees ongeveer 2 uur per dag. :) Echt een fantastische technologie voor mensen die veel lezen en reizen ;-)

Ik heb er eigenlijk niets verkeerds over te zeggen. Mijn vrouw heeft eenmaal die hangup bug gehad, voor de rest werkt die perfect.

[Reactie gewijzigd door jan van akkere op 28 november 2011 11:18]

Ik heb in de tussentijd geen boeken erbij geladen, alleen op de dag toen ik hem binnen had. De reader heeft dus nog geen enkele keer bijgeladen sinds de eerste keer.
Ik heb wel gemerkt dat de reader heel snel laad via de computer. dus waarschijnlijk is de reader tijdens het syncen aan de computer steeds weer volgeladen.

Ik heb trouwens geen bug gehad, maar het kan zijn dat dit nog gaat komen.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 28 november 2011 14:49]

Wij hebben 'm nu zo'n 3 weken en zijn er behoorlijk tevereden over, maar het apparaat is niet zonder manco's.

Verschillende crashes / hangup's gehad. Firmware geupdate naar laatste stand van zaken (v1.03) maar is geen oplossing. Vandaag deed 'ie weer raar; hij heeft de batterij in korte tijd (vannacht?) leeg getrokken, terwij die twee dagen geleden was opgeladen.

Vervelend is dat om de eReader op te laden hij aangesloten moet worden op een draaiende computer. In standby, wanneer er gewoon spanning en voldoende stroom aanwezig is op de usb poort, laadt hij niet.
Opladen met en willekeurige USB lader wert niet! In alle USB net laders die ik heb laadt hij niet op, zelfs niet met een Sony Camera lader. Stroom leveren ze genoeg, maar kennelijk heeft Sony zich dit keer niet aan de USB standaard voor USB chargers gehouden.

Vreemd en vervelend is ook dat die niet alle epub's 'lust'. In de collectie van 600 epubs zitten kennelijk exemplaren bij die voor problemen zorgen. Na het loskoppelen van de computer blijft tenminste 10 minuten in de achtergrond bezig (rondlopende pijlen in linkerbovenhoek), gedurende hij extra langzaam is en soms een koude start uitvoerd (crash + reboot).

Als er in de epub een cover plaat zit in BMP formaat, laat hij die niet zien. En dat terwijl BMP het wel eenvoudigste plaatjes formaat is, wordt het niet gesupport door de Sony eReader. Het handmartig converteren en vervangen door jpeg doet wonderen.

O ja, als hij opeens heel snel gaat bladeren, is dat misschien geen software bug, maar een echte 'bug' of kruimeltje op het scherm :-)
Het laden met andere laders heb ik ook geprobeert en ik had nergens last van gehad. Ik weet zo even niet meer welke lader ik gebruikt had, maar het was of de lader van de iPad of die van mijn telefoon.

Ook heb ik nog helemaal geen bugs (echt of niet :) ) gehad. Ik ben er in ieder geval erg over te spreken.