Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

Michiel16 27 november 2011, laatste update op 27 november 2011, 4.954 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi helder en groot scherm met goede resolutie
  • stylus pen
  • Krachtige hardware ondanks dat het een nicheproduct is

Minpunten

• Android 2.3 is niet geschikt voor deze schermgrootte en resolutie (wachten op ICS)
  • design niet erg schokkend
  • Samsung's android skin kan beter
  • Kies niet intu´tief genoeg en outlook sync ontbreekt

Introductie

Met veel plezier schrijf ik deze review over de Samsung Galaxy Note. Ik ben namelijk 1 van de gelukkige winnaars van de Note die op tweakers.net werd weggegeven.
Ik heb altijd al grote interesse in gadgets, computers, etc gehad en volg het nieuws op de site dan ook dagelijks. Omdat ik veel weg ben met mijn werk was het erg handig voor mij om ook onderweg mijn e-mail, etc te kunnen bijhouden maar niet telkens een laptop mee te hoeven nemen en ben destijds daarom voor een HTC Touch Diamond (2,8") gegaan. Deze Windows mobile telefoon was mijn introductie in de wereld van de smartphones en beviel erg goed. Ik wilde destijds een compacte telefoon met alle functies van een smartphone maar die niet te groot was, dat leek me destijds erg onhandig. Omdat ik m'n telefoon ook uitgebreid gebruikte voor Aziatische woordenboeken en het schrijven van teksten in Chinees/Koreaans/Japans was de stylus erg handig, hiermee kon ik heel nauwkeurig karakters schrijven.

Maar de wereld draait door en heb eerder dit jaar een HTC Sensation aangeschaft. Ik was in het begin bang dat hij te groot zou zijn met z'n 4,3" scherm maar het viel me alles mee. Ook deze telefoon paste makkelijk in m'n broekzak en door z'n grote, heldere scherm was ik snel verkocht. Wel was ik bang dat ik niet al mijn functionaliteit van mijn Diamond terug zou krijgen vanwege de onnauwkeurigheid van een capacitief scherm (t.o.v. een stylus) en die angst bleek gedeeltelijk gegrond. Je kan met je vingers nou eenmaal niet zo nauwkeurig en netjes schrijven als met een stylus.

Htc vs Samsung

Ten tijde van de HTC Touch Diamond was de keus vrij gemakkelijk, de iphone vond ik te beperkt in gebruiksmogelijkheden en de concurrentie van samsung in die tijd, de Samsung Omnia, was een draak van een telefoon met onhandige interface en buggy bediening. Grappig is ook dat in Korea Samsung dit ook aan zijn gebruikers in een 'het spijt ons' brief heeft toegegeven en de Koreaanse Omnia gebruikers van een Galaxy SII heeft voorzien.

Maar Samsung heeft flink aan de weg getimmerd en vanaf de Galaxy S een enorme doorbraak gemaakt. Toch heb ik voor mijn vrouw destijds nog voor de concurrent, de HTC Desire gekozen. Vooral vanwege het design en de Sense interface, en diezelfde overweging heb ik weer gemaakt toen ik mijn Sensation aanschafte met de Galaxy SII.

Design
Een algemene eigenschap van Aziatische bedrijven (en de cultuur erachter) is dat ze erg sterk zijn in bestaande (aangekochte) technieken te verbeteren en te perfectioneren maar wat minder sterk zijn in innoveren en creatief out of the box denken. Dat zie ik dan ook erg terug in de Samsung producten en al maken ze wel erg grote stappen in al hun markten qua design mist het nog iets aan originaliteit, bouwkwaliteit en stijl. Het goede aan HTC vind ik dat ze dit wellicht beseft hebben en daarom hun design studio in California hebben zitten. Maar Samsung en de andere Koreaanse conglomeraten (Jaebol) willen graag alles zelf beheren en daar is ook wel wat voor te zeggen, zo worden alle onderdelen zelf ontwikkelt en dus alle productie in eigen land gehouden wat daar erg belangrijk is.

Skin
Ook ben ik iets minder onder de indruk van de Samsung skin dan van Htc's Sense. De hoeveelheid selecteerbare widgets is een stuk kleiner en ogen minder strak. Ook heb ik het idee dat ze behalve de Note widget de andere widgets niet aan de grote van de Note hebben aangepast waardoor ze wat klein overkomen maar daar kom ik later nog op terug.

Synchronisatie
Htc Sync is vrij basis in opzet, weinig tekst en alleen de knoppen die je echt nodig hebt en dat maakt de interface erg schoon en overzichtelijk. Samsung's Kies oogt daarbij in vergelijking erg druk en onoverzichtelijk. Dat hield voor mij in dat ik veel langer aan het zoeken was hoe ik mijn contactpersonen en agenda met outlook te synchroniseren, alleen maar om er uiteindelijk achter te komen dat daar geen directe mogelijkheid voor is. Dat vond ik wel een erg groot nadeel en moest dus eerst alles op een mailserver zetten voordat ik het weer kon doorgeven aan de Galaxy Note.

De Galaxy Note

Uitpakken
De Note kwam in een mooi compact doosje, waar alle standaard benodigdheden inzaten. Leuk vond ik dat er nog een extra achterkant bij zat met een voorflap die dan dus het scherm goed afdekt. Als je de Note echter ook regelmatig als telefoon wil gebruiken is deze voorflap echter erg irritant aangezien die dan dus in je gezicht zit. Maar dit maakt meteen de duale aard van de Note duidelijk. Gebruik je hem als grote telefoon of als compact tablet.

Uiterlijk
Ik was positief verrast toen ik de Note in mijn handen nam. Tuurlijk is hij erg fors maar na alle verhalen gelezen te hebben was hij eigenlijk kleiner dan ik me voorgesteld had en paste hij prima in mijn hand. Ook om mee te bellen. Ook de bouwkwaliteit viel mij mee. De Note voelt stevig aan maar niet te zwaar. Hij oogt heel dun en zelfs de plastic achter cover was niet zo cheap als ik gevreesd had. De aan/uit knop aan de zijkant was even wennen maar de telefoon is wel dusdanig groot en de knop voldoende aan de bovenkant gepositioneerd om hem niet de hele tijd per ongeluk in te drukken als je hem vast hebt. Aan de onderkant is de stylus op de voor (oud) windows mobile gebruikers vertrouwde positie ingebouwd.

Het scherm
Dan het punt waar het bij de Note natuurlijk om te doen is.. het 5,3" scherm. Dit bevalt mij erg goed. De Amoled technologie zorgt voor heldere kleuren en mooie zwartwaardes. De resolutie is denk ik heel slim gekozen aangezien bijna alle android tablets op een resolutie van 1280x800 draaien en er bij de introductie van Android ICS weinig problemen te verwachten zijn met apps die voor deze resolutie geschreven zijn. Naar die update kijk ik dan ook erg uit want de Note schiet met de huidige 2.3.6 soms toch wel tekort. Deze versie is overduidelijk niet gemaakt voor schermen van deze grootte en met deze resolutie en heeft daarmee dezelfde nadelen als de eerste Android tablets die nog niet op Honeycomb draaiden. Alles lijkt een beetje priegelig op het scherm en veel applicaties schalen niet mee en vullen daardoor maar het halve scherm. Ook draait het scherm nog niet mee in de homescreens als je hem draait en dat is jammer maar daar wordt als het goed is wat aan gedaan. De Note is wat dat betreft iets te vroeg uitgekomen (of ICS wat te laat).
Ik ben onder de indruk van de resolutie. Alle nu op de markt zijnde 10"tablets hebben dezelfde resolutie maar wel een 2x zo groot schermoppervlak. Ook vergeleken bij de meeste telefoons (zoals de Galaxy SII) die nog op 800x480 lopen oogt het scherm erg helder en strak. Daar gaat natuurlijk wat verandering in komen met de introductie van 720p schermen voor telefoons maar daar zit de Note dus ook al op en is ook al uit.

De Hardware
Ook hier ben ik onder de indruk. De overklokte Exynos-soc presteert zeer rap. Hij is zeker sneller dan mijn Sensation en de laadtijden zijn minimaal. Een erg sterk punt van Samsung is dat ze ook altijd veel geheugen inbouwen. De Note heeft 1 Gig aan werkgeheugen en 16 Gig aan opslaggeheugen. Dit is weer een van de grote voordelen van alles binnen eigen huis produceren en Samsung dus voor een lage prijs zoveel geheugen kan inbouwen. Hier blijft de concurrentie zeker achter.
De 2500mAH accu is echt fantastisch. Hij is niet eens zoveel groter of zwaarder als de 1520mAH accu van mijn Sensation maar gaat ondanks het grote scherm van de Note echt langer mee. Helemaal als je veel belt en het scherm dus uitstaat.

De pen
Dan nu de extra van de Note, de stylus pen. Ik ben erg blij dat deze nu ook bij een android telefoon zit, nu ben ik wel een minderheid die de stylus ook echt gebruikte omdat het handig en nauwkeurig was in het windows mobile tijdperk en niet alleen omdat hij je aanraking anders niet altijd goed registreerde maar ik vind het echt super.
HTC noemde z'n stylus bij de introductie van hun tablet ook als grootste pluspunt maar bij de note past hij ook echt in de behuizing en hoef je hem dus niet los mee te dragen. Hij is mooi van grootte, zeker niet klein en priegelig en heeft dezelfde punt die je ook bij de Wacom pennen ziet, aangezien het ook hun technologie is die gebruikt wordt. Ik ben blij dat ze hier voor gekozen hebben aangezien Wacom zich op dit vlak al ruim bewezen heeft. De meegeleverde toepassingen voor de pen zijn niet heel ruim maar op de Aziatische app markt is er wel veel te verkrijgen voor handschrift herkenning en is voor mij dus een enorme uitkomst. Voor de gemiddelde gebruiker is dit natuurlijk minder van toepassing maar nu denk ik ook niet dat de Note een telefoon is voor de gemiddelde gebruiker.

De Note is een fantastische uitvinding die een nichemarkt bedient. Voor die markt is er nu een telefoon/tablet beschikbaar die in een ruime broekzak of handtas past en voorzien is van de laatste hard- en software. Samsung heeft gelukkig niet bezuinigt op onderdelen omdat het waarschijnlijk maar om een relatief kleine markt gaat maar heeft al zijn laatste technologieŰn erin gestopt en met de bijgevoegde stylus daar nog wat aan toegevoegd.
Het scherm is een genot om film op te kijken en spelletjes op te spelen en ook websites zijn vaak in een keer goed leesbaar zonder de noodzaak om te zoomen. Dit is nu mogelijk zonder een tablet onder je arm mee te sjouwen en past ook zonder moeite in vrijwel elke handtas.
Of hij te groot is om mee te bellen? Ik vind van niet, hij weegt niet veel meer dan de laatste generatie android phones en houdt ook nog goed vast. Bekijks heb je denk ik wel, maar alles went toch?

De grootste nadelen aan de Note zijn eigenlijk meer in het algemeen voor Samsung producten en niet specifiek voor de Note, het niet intu´tieve Kies, de niet altijd even innovatieve designs en hun android skin. Het enige echt specifieke nadeel is het ontbreken van een tablet interface maar dat moet met de introductie van ICS hopelijk verholpen worden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ja ik vind van wel, maar heb dan ook goede ogen :) De ondertiteling is tegenwoordig redelijk scherp dus dat helpt ook wel.
Gefeliciteerd met je nieuwe Note! En tevens een goede review, ik mis alleen de foto's nog!
Toch vreemd, volgens mij is de TouchWiz skin (Samsungs skin op de Android toestellen) een van de beste, misschien zelf de beste skin die door de fabrikanten zelf op telefoons wordt gezet. Nu heb ik niet veel ervaring met andere skins, maar ik weet wel dat een heel aantal custom rom bouwers veel van deze skin over nemen. En ikzelf ben daar erg blij mee, aangezien er een heel aantal leuke dingen in zitten.

Prima review verder. Een tip; mocht je de skin helemaal niet prettig vinden is hier makkelijk wat aan te doen. Een andere Launcher is erg eenvoudig en een custom rom zal ook niet al te moeilijk zijn.
Zijn de ondertitelingen tijdens een filmpje kijken ook nog goed te lezen?
ik heb er een gehad, bij dixons gekocht, die had last van ghosting. het de afbeeldingen op het plasticje dat erop zat, was in het scherm gebrand. zonder dat het systeem aan had gestaan. zoek en dat na 1 week vitrine... kwalijke zaak. keurig mijn geld terug gekregen, maar mensen let op met dit type scherm, google eens op amoled ghosting en je komt eea tegen. ik had het dus bij een systeem dat zelfs nog nooit had aangestaan.
@martyblocck, jij bent de eerste die dit meld kun je wat meer over jou Galaxy Note vertellen? De afbeeldingen van de beschermfolie waren in het scherm gebrand?
En die Ghosting bij welke applicaties gebeurde dat?
Dus daarom krijg je je geld terug en koop je geen nieuwe?

Right...... Ik ben cynisch aangelegd maar denk echt dat je hier een broodje aap verhaal hebt neergezet...

Je ben nota bene systeem ontwikkelaar en dan beschrijf je het inbranden van afbeeldingen op schermen als Ghosting? Het is iets totaal anders en daar heeft ieder type scherm last van vaak zie je het niet eens, bij bepaalde schermen weer wel, het is niet iets amoled eigen hoor!

En Michiel 16 , erg mooie review, kom er veel herkenningen in tegen!

[Reactie gewijzigd door emailjunkie op 17 december 2011 13:53]

Ik heb dit toestel gisteren ook ontvangen. Geen last van ghosting (tot nu toe tenminste)

Wel een vraagje. Bij specificaties staat als werkgeheugen 1 GB. Als ik het geheugen leeg maak dan geeft ie 800 MB aan. Is dit normaal?
Bij sommige geven ze een paarse, lichtroze vlek in het scherm. Wel slecht wat een vriend van mij had hem net een week :O
Mijn achternicht heeft er ook 1 maar heeft nergens last van.