Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

gemini85 27 november 2011, laatste update op 27 november 2011, 783 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Helder groot scherm

Minpunten

• Plaatsing volume- en aan/uit knoppen
  • Accuduur

Ik heb deze telefoon gewonen bij de weggeefactie die tweakers onlangs had. Ik was dus niet echt op zoek naar een nieuwe telefoon. Mijn oude telefoon (HTC Desire, 3,7") was wel een beetje aan de grens van zijn kunnen, dus het begon al wel te kriebelen om wat rond te kijken naar een nieuwe. Wat ik in ieder geval wel wist, was dat mijn nieuwe telefoon niet veel groter moest zijn. En daar zit ik nu dan met een telefoon van 5,3”...

Formaat
Mijn eerste indruk van de telefoon was “Groot!”. Voor een telefoon is hij behoorlijk aan de grote kant, maar dat went snel. Ik heb hem nu drie dagen en het gevoel van “wat is dat ding groot” is al bijna verdwenen. Het enige nadeel wat ik kan verzinnen aan het formaat is dat hij met n hand wat lastig is om vast te houden en te bedienen. Simpele acties op het scherm uitvoeren lukt nog wel, zoals bijvoorbeeld een app openen, maar zodra je er meer mee gaat doen heb je echt twee handen nodig. De achterkant is redelijk stroef dus blijft goed in je hand liggen, maar de rand van de telefoon is van glad materiaal. Hierdoor is hij al een paar keer uit mijn handen gegleden. Met twee handen heb je hier geen last van.
Ook pas hij prima in ee broekzak. De telefoon is namelijk niet groter dan een normale broekzak, dus is het logisch dat hij past. Omdat hij erg dun is (9,7mm) neem hij niet veel ruimte in, waardoor je er ook geen last van hebt. Zelfs als ik er mee ga zitten, zit de telefoon me niet in de weg.
Het grote voordeel van het grote scherm is dat er veel meer op het scherm past. Hierdoor passen vaak complete websites in een keer op het scherm zodat je in een oogopslag alles kan zien.

Uiterlijk
De kwaliteit van het toestel is prima. Hij voelt stevig aan, ondanks dat hij best wel dun is. De achterkant is gemaakt van geribbeld plastic, maar niet het soort waarvan hij goedkoop aanvoelt. Door de stuctuur die hier in zit glijdt de telefoon niet zo snel uit je handen.
Rondom de telefoon loopt een metalen rand. Zoals ik al aangaf, deze is glad. Misschien dat ik hem soms verkeerd vast hou met n hand, maar als je hem alleen bij die rand vast pakt kan hij makkelijk uit je hand glijden. In de rand zitten ook de knoppen verwerkt. Aan de linker kant de volume rocker, en aan de rechter kan de aan/uit knop. Omdat deze recht tegenover elkaar zitten wil het nog wel eens gebeuren dat ik de volume knop indruk als ik de aan/uit knop in druk. Het had praktischer geweest als de aan/uit knop aan de bovenkant van het toestel had gezeten. De knoppen voelen degelijk en wiebelen niet. Aan de bovenkant zit de ingang voor de hoofdtelefoon, en onder de usb/lader poort. Ik vind het persoonlijk mooi dat die aan de onderkant zit, op die manier kan de telefoon rechtop in een craddle staan.
Aan de voorkant van de telefoon zit een fysieke home knop met daarnaast nog twee touch knoppen voor terug en menu. Ook de home knop voelt degelijk aan.
De kwaliteit van het scherm is behoorlijk goed. Zwart is zwart, wat natuurlijk komt door de gebruikte scherm techniek. Als de omgeving een beetje schemerig is zie ik niet waar het scherm op houdt en de bezel begint als er wat zwarts op het scherm staat. Ook de kleuren zijn mooi fel, naar mijn idee wel een beetje over verzadigd, maar niet op een overdreven manier. Overigens kan je dit in de instellingen nog aanpassen. Het scherm maakt gebruikt van sub pixels, waardoor details nogal eens korrelig kunnen overkomen. Dit heb ik echter nog niet gemerkt op dit toestel. De letter (ook kleine) zijn gewoon scherp en goed te lezen.
De telefoon wordt geleverd met een cover. Dit is een soort van kaft van een boek. Deze is bevestigt aan de baterijklep waardoor hij stevig aan de telefoon vast zit (hier wordt een aparte klep voor bijgeleverd). Het geeft de telefoon een soort van notitieblok uiterlijk. Het nadeel hiervan is dat het hierdoor wel lastiger is om de telefoon in je broekzak te stoppen. Ik gebruik hem zelf dan ook niet.

Performance
Snelheid
De telefoon is simpelweg snel. Overgangen gaan vloeiend en ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen dat hij blijft hangen. Waar ik op mijn oude toestel de market erg traag vond gaat die op de Note lekker snel. Meerdere updates tegelijk installeren is geen probleem. Zelf het opstarten gaat snel, binnen een minuut is de telefoon gebruiksklaar.
Bereik en bellen
Ik heb nog niet veel gebeld, maar de paar gesprekken die ik heb gedaan waren prima. De persoon aan de andere kant is prima te verstaan. Wel heb ik een keer de klacht gehad dat die persoon zichzelf hoorde galmen. Of dit door mijn telefoon kwam heb ik nog niet kunnen uitsluiten. Het bereik is verder prima, maar ik verwacht na al die jaren eigenlijk niet anders meer van een telefoon.
Camera
De telefoon beschikt over een 8mp camera. De foto’s die hij hiermee maakt zijn, voor een telefoon, prima. De kleuren komen aardig overeen met de werkelijkheid, maar er zit wel ruis in het beeld. Het is wat mij betreft nog steeds niet de vervanging van een compact camera.
Batterij
Het toestel wordt geleverd met grotere accu dan reguliere telefoons, en heeft deze ook zeker nodig. Met normaal gebruik houdt hij het een dag uit, ben je een zware gebruiker neem dan maar een oplader mee. Alhoewel dit de laatste tijd voor smartphones normaal is blijf ik dit wel een minpunt vinden. Het gebruik van custom roms verbetert dit wel wat, maar hij blijft snel leeg gaan.

Het pennetje
Een uniek punt aan deze telefoon is dat er weer een pennetje bij wordt geleverd. Hiermee is het mogelijk om vrij eenvoudig notities te maken, hier heeft het toestel zijn naam dan ook aan te danken. De uitwerking hiervan is prima. Simpelweg “dubbelklikken” met het pennetje en je krijgt een soort van post-it te zien waar je op kan schrijven of tekenen. Ook kan je eenvoudig een screenshot maken en deze dan bewerken met het pennetje. Daarnaast kan je het pennetje ook nog gebruiken om me te schrijven in plaats van typen. Dit werkt vrij aardig. De letters worden herkend, maar typen gaat wel een stuk sneller.
Het zijn leuke features aan de telefoon die goed uitgedacht zijn, simpelweg omdat ze gewoon werken. Omdat mijn toch al slechte handschrift door het jaren typen toch al niet beter is geworden vraag ik me wel af hoe vaak ik het ga gebruiken. Voorlopig beschouw ik het nog als een leuke gimmick.

Tweaken
Mijn vorige twee telefoons en tablet draai(d)en op custom roms dus het het begon me bij deze telefoon ook te kriebelen. Het rooten en installeren van een rom is met behulp van onze vrienden op XDA een fluitje van een cent. Helaas zijn er op dit moment (27-11-2011) nog niet zoveel verschillende roms beschikbaar, het zijn vooral wat performance tweaks van de stock rom.

De telefoon is heerlijk in dagelijks gebruikt. Hij reageert heerlijk snel, en door het grote scherm zit je niet meer te turen naar een klein schermpje. Ik heb mijn menig over het willen van een klein scherm dus behoorlijk bij moeten draaien. Hopelijk blijven er dit soort formaat telefoons uitkomen, want als ik deze moet gaan vervangen wil ik graag weer een van dit formaat.

Edit, zondagochtend typo's

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Ik ben het niet eens met je negatieve punt over de batterij.
Heb de Note nu 2 weken en bij normaal gebruik (voor mij wifi en bluetooth altijd aan, 1 uur bellen per etmaal, geregeld mail/berichten checken en beantworden, diverse aps gebruiken etc) doe ik 56 uur met een volle batterij.

Naar mijn gevoel kan het veel uitmaken of en welke widgets je gebruikt, ik gebruik er geen een en mijn achtergrond is pikzwart.
In het begin heb ik enkele widgets geprobeerd en ook nog Launcher Pro, het verbruik was toen 2 keer zo hoog als nu.
Waarschijnlijk gaat de batterij na enkele weken gebruik sowiezo langer mee, ik kan dit echter niet hard maken.
Rene, ik ben het met je eens, door mijn telefoon op de juiste manier in te stellen kan hij inderdaad veel langer mee met zijn lading. Maar het is wel een smartphone, ik wil hem ook graag smart gebruiken.
Ik heb inderdaad een andere launcher (adw ex). Die vind ik zelf prettiger. Ik kan hem meer aanpassen dan de standaard van samsung (ik hou wel van simpel en strak, samsung is meer van de kleurtjes). Widgets kunnen inderdaad baterij leeg trekken, maar ze verschaffen me wel informatie die ik wil hebben (en als ik in de accustats kijk gebruiken de widgets en launcher niet zo veel baterij).

Het is voor mij ook niet zo'n heel groot probleem, ik ben eigenlijk altijd wel in de buurt van een stopcontact. Het is meer een algemeen probleem van smartphones dat de accu snel leeg is. Maar dat neemt niet weg dat als ik de Note op mijn manier gebruik de accu snel leeg is, en dat vind ik een nadeel.
Goeie review, al zou ik het waarderen als je 'm nog eens doorloopt om de spelfoutjes eruit te halen.

Persoonlijk vind ik de cover-met-flap een verademing. ik heb mijn toestellen altijd in mijn broekzak met het scherm naar mijn been gericht en het scherm gaat aan wanneer je gebeld wordt. Hierdoor druk je onverhoeds knoppen in tijdens het lopen, waarvan ik met de cover-met-flap geen last meer heb.

De accu is bij mij na een week of 2-3 een stuk beter geworden. Ik laad 'm nog wel dagelijks op, maar in feite zou ik er 2 dagen mee kunnen doen. Na een dagje normaal gebruik (wat smsjes, 1,5 uur bellen, wat internetten en een beetje WordFeud) staat de accu meestal op zo'n 76%.