Need for Speed: The Run, PC (Windows) Review

Niekleair 26 november 2011, 1.541 views

Need for Speed: The Run, PC (Windows)

Pluspunten

• Tracks zijn mooi ontworpen
  • Tracks zijn divers
  • Geluid is prima in orde
  • Leuke soundtrack

Minpunten

• Te korte singleplayer
  • Spel nodigt niet uit om vaak en veel gespeeld te worden
  • Zeer vervelende belichting
  • 'Uit de auto' scenes zijn een lachtertje om te spelen

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 3
Zeventien november 2011 werd Need for Speed 'the Run' gelanceerd. Op basis van previews en de trailer had ik de game gepre-ordered op Origin. De 17e kon ik dus ook meteen gaan spelen. Een ervaring waar ik liever minder voor betaald had.

Gameplay
De gameplay van Need for Speed is voldoende, met name het racegedeelte is prima op orde. Het spel werd als baanbrekend neergezet, omdat je voor het eerst in de geschiedenis de auto uitkon. Die momenten hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten, of in ieder geval anders inrichten. Als je nu de auto uitmoet moet je af en toe op spatie rammen, en hier en daar een entertoets of een pijltjestoets op het goede moment indrukken. De scénes zijn indrukwekkend en spectaculair, maar de bediening vind ik zwaar bedroevend. Ik heb liever 'normale' controle in de out of car scenes. Of anders gewoon stucjes film, maar deze tussenvorm vind ik niets.

verhaal
Het verhaal zelf is redelijk meeslepend en op zich best aardig weggezet. Zoals in elke Need for Speed speelt het verhaal een ondergeschikte rol.

De tracks
De spelomgevingen zijn wel gaaf gemaakt. De tracks zijn vrij afwisselend en liggen in diverse omgevingen (Bergen, steden, vlaktes et cetera). Zelf sprak het spel me aan omdat je dwars door Amerika heen raced.
Helaas ontbrak het gevoel dat je een continent doorkruist. Ik heb zelf de campaign in 2 uur en 15 minuten uitgespeeld en ik zou volgens het spel 4000+ km afgelegd hebben.... Van mij hadden de tracks en het spel een stuk langer mogen zijn.

Beeld
Het beeld heb ik als slecht beoordeeld. Op zich is het detailnivo mooi, zijn de tracks en landschappen adembenemend ontworpen. Maar het spel verdient van mij de "slecht" omdat ik me sinds NFS Most Wanted al kapot zit te ergeren aan de belichting. De zon verblind je regelmatig waardoor je helemaal niets van je omgeving ziet. Daarnaast ligt er een warme waas over het beeld. Daarnaast is de motion-blur mij iets te enthausiast aanwezig. Misscihien is het zo wel realistischer, ik heb zelf liever de belichting uit Need For SPeed Hot Pursuit 2 (ja, die uit 2002).

Geluid
Het geluid is prima op orde. De auto's klinken heerlijk, en ook heeft EA (of black box) een leuke soundtrack uitgekozen. Alleen de stem (en voice acting) van Jack is belabberd. Net als het volledige acteerwerk trouwens.

Besturing
De besturing is redelijk goed. Ik had naar mijn smaak iets te vaak het gevoel dat ik op een bak snot aan het glijden was in plaats van met een auto over een asfaltweg heen te racen. De besturing voelt bovendien iewat log aan, al went dat na verloop van tijd.

Prestaties
De prestaties zijn ruim voldoende, nu draai ik het spel op "ultra" settings. Op zich niet zo vreemd op mijn i7-2600 / GTX-580 systeem met 16GB ram.

Replaywaarde
De replaywaarde heb ik met slecht beoordeeld. Dit is persoonlijk, maar het spel zet mij niet aan om regelmatig een lekker potje te gaan racen. Burnout Paradise bijvoorbeeld, blijf ik spelen. Als ik er zin in heb ga ik een stukje racen. NFS The Run krijgt dat bij mij niet voor elkaar. Ik heb de campaign uitgespeeld, en ben er nu ook klaar mee.

Kwaliteit en stabiliteit
De kwaliteit en stabiliteit is bij redelijk goed. Ik had 1 a 2 keer dat het spel niet wilde opstarten en dat ik opnieuw moest proberen. Als ik in het spel zelf zat had ik nooit last van crashes of freezes.

Ik heb zelf ¤49,99 voor het spel betaald en dat vind ik te veel. Het spel is in mijn ogen veel te kort en niet verslavend genoeg om de hoofdprijs voor uit te geven. Ik had het gewoon bij een webshop moeten bestellen voor ¤35, want dat vind ik een redelijke nieuwprijs voor dit spel.

Hoewel Need for Speed the Run op papier veelbelovend was, is het voor mij op een teleurstelling uitgelopen. Het spel is niet zo groot als ik gehoopt had. De singleplayer campaign is in 2 uur en 15 minuten uit te spelen en daarin heb je zogenaamd heel Amerika doorgeraced... right.

Als ik dit spel een cijfer zou moeten geven zou het een 5,2 zijn.

• Intel Core i7 2600
  • Corsair XMS-3 16GB Ram
  • ASUS GTX580 DirectCU
  • Gigabyte GA-Z68X-UD5
  • Crucial M4 128GB SSD
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Need for Speed: The Run, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ben het hier volledig mee eens en dan moet je af en toe uit een auto ontsnappen of te voet dat tot daaraantoe, maar dan de onlogische besturing daarin dan weer enter dan pijltjes toetsen en dan weer spatiebalk en je komt er vaak net te laat achter wat je moet drukken. Imho is het 1`van de slechste nfs van de laatste jaren daarbij komt als je hem via dll koopt loopt het ALTIJD via origin verwijder je origin (vanwege privacy) start het spel helemaal niet meer. Ok dat heb je met STEAM ook, maar dat is bijlange niet zo'n draak van een systeem als Origin. Voorlopig was dit voor mij de laatste nfs.
Ik vind het wel enigzins naief om een game uit de NFS serie voor 50 euro aan te schaffen, een beetje gamer weet wel dat er uit de grote aantal NFS games maar een paar redelijke games zijn.
Als je ziet dat de game op metacritic met magere zesjes en zeventjes word beoordeeld moet je jezelf toch een keer goed achter de oren krabben voordat je hem aanschaft.

Toen ik het (E3?) filmpje met quicktime events zag, was het voor mij wel duidelijk dat het geen topper werd.

[Reactie gewijzigd door unfor op 26 november 2011 22:21]

Bij nader inzien geef ik je helemaal gelijk.. Dit is inderdaad de laaste NFS Pre-order voor mij. De volgende koop ik als ik ze zo rond de ¤20 op kan pikken.
Die tussenstukjes zijn precies de reden dat ik even wacht, en veel reviews lees.
Mocht het racen goed genoeg zijn dan kom ik er wel doorheen, maar het ziet er ook bij andere reviews naar uit dat het out-of-car deel compleet zinloos is, en eerder afbraak doet aan het spel dan wat anders.
Ik had liever een iets meer fps deel gekregen, dwz zelf moeten rennen en springen of klimmen ipv op een simpele ruktoets moeten duwen, daar vind ik echt geen zak aan, en zie je in teveel spellen, doe dan inderdaad een goeie cutscene, of hevel het helemaal over naar de player. Het hoeft niet meteen mini Mirror's Edge te zijn maar toch, eventueel keuze uit verschillende routes met rennen klimmen springen etc ?

Ik wacht nog ff af, als ik wat meer heb gezien en gelezen zet ik hem misschien op het kerstlijstje...
Ik heb deze game ook een kansje gegeven, maar wat mij zo hard tegensteekt, is dat je gewoon meteen in een BMW M5(/3?) kan beginnen rijden. Ik begin gewoon liever in een standaard autotje dat nauwelijks vooruit gaan om die dan helemaal te kunnen tunen. Hier is voor mij te weinig uitdaging aan jammer genoeg. |:(