Asus Eee PC R101 (Zwart) Review

pjottum 26 november 2011, laatste update op 26 november 2011, 751 views

Asus Eee PC R101 (Zwart)

Pluspunten

• Licht, compact, toch stevig gebouwd.
  • Lange accuduur.
  • Kaartlezer.

Minpunten

• Relatief kleine schijf.
  • Niet compleet (memory, hoes, muis, bt-dongle gekocht) geleverd
  • Keyboard niet goed ingebouwd.

Aanschaf
Deze eee heb ik gekocht bij de BCC voor 174 euro. Leuke aanbieding, afgelopen mei. Het betreft een 10" seashell model, welke ook in andere versies te vinden is.

De r101 is eigenlijk alleen in Duitsland verkocht en is in elk geval niet meer verkrijgbaar met deze specificaties, maar je kan netbooks met deze behuizing vinden als de '1000' serie, bijvoorbeeld hier: http://tweakers.net/price...s-eee-pc-1005p-zwart.html hier http://tweakers.net/price...ee-pc-1005px-blk009s.html of hier http://tweakers.net/price...e-pc-1005pxd-blk077s.html - dit zijn snellere versies maar telkens de Seashell, voor zover ik het kan uitvlooien in de specificatiehel die EEE heet.

Windows
De eee wordt geleverd met xp voorgeinstalleerd. Er zijn geen media bijgesloten, dus als je winxp erafmikt, hbt je niks meer. Wel is er een recovery partitie, waar je een backup van kan maken naar een usb device. Dit klinkt handig, maar is het niet: je bent de hele usbstick kwijt en dat is zonde.

Asus heeft één of ander snelboottooltje geinstalleerd, best handig, maar als je hem een tijdje niet gebruikt, gebruikt dit wel accu want het slaat het bios eigenlijk over.

Linux
Uiteraard heb ik mijn eee voorzien Linux, en wel van een ubuntu deriviaat genaamd Easy Peasy. Dat is een behoorlijk stomme naam maar deze distributie is gericht op netbookjes en stond bekend als eeebuntu. Dat mocht niet meer van Mark, vandaar de rename (althans, dat maak ik er dan maar van :D). Ze zijn ongeveer gestopt met ontwikkelen al komen er wel af en toe patches door vanuit Ubuntu zelf.Ook deze, toch op dit soort netbookjes gerichte, distributie kende de wifikaart niet, maar daar bracht een kwartiertje googlen wel verandering in, deze krijg je dus eenvoudig gaande.
Ik heb nog gekeken naar Fedora maar dat voldeed op dat moment niet voor mijn wensen en was (uit de doos) te traag. Installatie ging overigens met een usb-dvd-speler.

Uitbreidingen
Het memory is standaard 1Gb. Dat vond ik te klein, dus heb ik dit ook naar 2GB gebracht voor. Deze aardige duitser (?) heeft de 'operatie' in beeld gebracht - stelt niks voor zoals wel bekend.
Een hoesje heb ik vervolgens bij Focal Price gekocht en dit voldoet goed. Dat had best meegeleverd mogen worden, tegenwoordig gaan gadgets de deur niet meer uit zonder hoesje, van telefoon tot iPad, alles in een mooie zakje, hoesje, case, etc. Uiteraard van DX of van FC.
Als laatste heb ik een muisje toegevoegd, de touchpad is oké maar de knopjes zitten erg aan de rand (wat moet, ivm 10") en dat is niet altijd even prettig.
Er zit geen bluetooth in mijn uitvoering, dit is eenvoudig op te lossen maar het laptopje heeft maar 2 usb poortjes.

Gebruik
Ik gebruik dit apparaatje vooral op reis als typemachine en als internetpctje. Dat gaat allebei goed, tot op zekere hoogte uiteraard, het 10" scherm gaat je vermoedelijk tegenstaan als je er een hele dag op werkt. Ik heb hem aangesloten op een fullhd monitor en dit gaat zonder problemen. Gamen zal overigens wel een uitdaging worden, de interne intelkaart is natuurlijk traag.

Ik heb er presentaties mee gegeven, dat gaat prima. Ook het maken is geen probleem, al heb je daar wel voornoemde muis bij nodig want het gaat je opbreken dat het trackpad dan niet meewerkt, bovendien heb je, het blijft een simpel netbookje, een lage resolutie van 1024x600. Het scherm, led, staat altijd op minimaal en dat voldoet goed.

Ik gebruik Libreoffice: dit start in seconden op. Daarnaast doe ik veel op google docs wat helemaal geen probleem is onder chromium (behalve de scherm resolutie..). De wifi doet het goed en werkt beter onder EP dan onder XP.

Er zit een kaartlezer in het apparaat die ook de nieuwere sdhc kaartjes kan lezen. Dit is een pré, want zo is hij ook voor je foto's te gebruiken. Het openen van 12 raw-formaat is eigenlijk teveel voor hem, dus ik maak foto's in raw en jpg en sla de raws over. Misschien gaat het met het net geinstalleerde Raw studio beter, ik moet dit nog even testen.

Bij ergonomie heb ik op voldoende gezet, het touchpad is klein en het keyboard ook. Dit kan ook niet anders, maar als dagelijkse gebruiker van de microsoft natural keyboards & logitech trackballs kom ik wel degelijk wat te kort om hier langdurig op te werken.

De laptop heeft in mijn geval wel één minpunt, en dat is dat het keyboard een beetje rammelt. Ik heb gekeken of ik dit kan fixen, vermoedelijk is de stickytape onder het keyboard niet helemaal netjes aangebracht. Er zit echter wel zoveel dat het lostrekken hiervan niet gaat gebeuren binnen de garantie termijn van het apparaatje.

Al met al een fijn device. Ik ben goed te spreken over de seashell behuizing, ook over de structuur die dit heeft (zie fotos). Snelheid is voor een netbook goed genoeg en de fastboot optie is handig.

Heb jij ook een Asus Eee PC R101 (Zwart)?

Ik heb er ook één, volgens mij ook vermarkt als R101, zo'n anderhalf jaar geleden bij de Mediamarkt gehaald. Er stond toen al wel Windows 7 Starter op. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dan een 1005P heb gehad.

Je kunt hem niet compleet noemen, maar bijvoorbeeld de geheugenspecificaties van W7 Starter staan maar 1 GB toe. Een sleeve heeft Asus lang bij alle Eee's meegeleverd, maar ik geloof dat er een milieureden was om daarmee te stoppen. Verder kunnen ze er een muis bij leveren, maar op deze bedragen maken alle euro's uit.

Ik gebruik hem als imagetank op vakantie en dat werkt ideaal.
Ja, ik moest íets negatiefs noemen...