Specificaties 5,25" formaat zonder lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) Review

Bartjebart 1 augustus 2007, 4.749 views

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)

Pluspunten

• chique uiterlijk
  • geen overbodige poespas met lcd-panel enzo

Minpunten

• geen adapters voor 4-pins meegeleverd.
  • tweetal kleine defectjes, is toch wel een beetje slordig.

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 3
Ik heb deze fancontroller nu een tijdje en hij bevalt op zich prima.

Features
De controller wordt eigenlijk redelijk standaard geleverd. In een simpel doosje met plastic doorkijkje met daarin de controller en een bosje kabels. Er worden 4 verlengkabeltjes meegeleverd die zijn bedoeld voor kanaal 3 t/m 6. Deze kabels kun je tussen de fancontroller en de 3-pins aansluiting van een fan aansluiten. De kabeltjes voor kanaal 1 en 2 (cpu en chassis-fan 1) zijn iets anders. Die kun je namelijk met een extra connector ook op het moederbord aansluiten voor het uitlezen van het toerental. Het grootste nadeel vind ik is dat er geen adapter bij zit om ook fans met 4 pins molex-aansluitingen te gebruiken. Hierdoor ben je wat beperkt in de keuze van de fans. De standaard fans in m'n case hebben namelijk allemaal 4pins aansluitingen en die waren dus niet te gebruiken i.c.m. m'n fancontroller, maar moesten allemaal rechtstreeks op de voeding worden aangesloten. Inmiddels heb ik de fans vervangen door Scythe S-Flexen en Minebea's, die wl een 3-pins aansluiting hebben en nu werkt alles prima. De fancontroller zelf wordt overigens aangesloten op een 4pins molex-aansluiting.
Verder zitten er 6 simpele potmetertjes aan de voorkant, met elk een ledje. Is de fan in gebruik, dan brandt het ledje. Draait de fan langzaam, dan kleurt de led blauw, draait de fan snel, dan brandt er een rood ledje. Ik heb de zwarte uitvoering, waarbij het frontje een zwarte geborstelde aluminium-look heeft.
Het installeren van de controller gaat supersimpel met 4 schroefjes in een 5,25" bay.

Kwaliteit
De kwaliteit van de controller is op zich wel goed, maar ik heb 2 kleine probleempjes.
1: Het blauwe ledje van kanaal 2 werkt niet meer. Draait de fan langzaam, dan brandt er dus geen ledje. Mijn kanaal 2 draait echter altijd voluit, dus heb ik er geen last van :P
2: Het knopje van kanaal 5 zit niet vast op de potmeter, waardoor de aanduiding van het streepje dus niet altijd klopt. Als de potmeter al voluit naar rechts is gedraaid, kun je het knopje nog naar lieve lust door blijven draaien.
Geen rampen, maar wel slordig van de QC van Zalman.

Met een prijs van rond de 26,- is de controller denk ik normaal geprijsd.

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)?

Nou Bartjebart, super review :*)

Ik ben namelijk op zoek naar een fan controller maar de meesten zijn maar voor 4 fans, hoewel ik er 5 heb. Deze is dus precies wat ik zoek, die laatste fan koop ikker wel bij :P
werkt dit ook met antec tricool fans?
als die een 3-pins aansluiting hebben zal dat vast wel werken ja. Alleen die fans hebben toch al een schakelaar met 2 standen? Dus dan is een fancontroller volgens mij niet echt heel hard meer nodig toch?
Mooie review :)

Ik heb um ook en ik kan melden dat ik ook problemen heb met het LEDje van kanaal 2 xD
De eerste minuut deed ie t nog, daarna dus niet meer, ook niet het rode LEDje. Eens kijken of k dr nog iets aan kan doen maar k vind t nie zo erg, als de potmetertjes maar blijven werken en dat doen ze :)
Enig idee of de knopjes te ver uitkomen? Ik zou deze fancontroller namelijk graag ook in m'n case proppen, maar m'n deurtje van m'n Cosmos moet nog toekunnen natuurlijk...
De knopjes steken ca. 13mm uit t.o.v. de voorkant.
Vraagje: Als je de pc in stand by zet, gaan de ledjes dan uit of blijven ze aan staan?
Ik lees je reactie nu pas, maar heb het even getest; in stand-by gaan de ledjes uit.
Heb dezelfde controller, prima ding. De ledjes zijn narrow-angle en daarmee zeer scherp mochten ze in de buurt van ooghoogte staan - maar bij plaatsing op de grond / niet gericht op de gebruiker is het erg stijlvol. Je ziet pas hoeveel licht ze geven als ze allemaal blauw aanstaan in donkere kamer van 3 bij 4 ... gewoon gloed uit de ramen echt waar :X .

Ik heb er overigens Noctua / Nexus fans aan hangen. Werkt prima, echter de Nexus 80mm valt dus wel uit als ik hem helemaal naar links draai [de rest niet]. Blijkbaar is het voltage van 4~5V niet genoeg om de fan in draaing te houden/krijgen (traagheid van massa kost meeste opstart energie).
Om even terug te komen op wat bartjebart zei over die antec tricool, dit zou wel handig zijn daar je telkens je case moet opendoen om de snelheid te wijzigen en dit is ook niet echt gemakkelijk.
Valt deze ook aan te sluiten op een tricool zonder die 3-pins aansluiting (dus enkel die schuifschakelaar met 3 standen)?