Specificaties Bouw, Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Anno 2070, PC (Windows) Review

wever338 3 december 2011, 2.459 views

Anno 2070, PC (Windows)

Pluspunten

• Zeer verslavend
  • Niet snel uitgespeeld
  • Hoge replaywaarde
  • 3 klassen

Minpunten

• Niet mogelijk om twee aparte profielen aan te maken op binnen een huishouden.
  • toch ook wel dat het zeer verslavend is
  • niet echt vernieuwend tov eerdere ANNO's behalve de tijd waarin het zich afspeeld.
  • onderwater wereld had mooier gemogen.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Het spel Dinsdagmiddag gekocht en op slapen en werken na is het niet meer af geweest, jammer dat ik morgen weer moet werken.

Ben begonnen met de campain mode, de missies zijn door dezelfde gameplay als ANNO1404 redelijk makkelijk uit te voeren. Denk bij redelijk makkelijk trouwens niet aan snel, want het bouwen een grote populatie om de diverse benodigde onderdelen voor de missies vrij te spelen vereist een goede economie. Een economie die uiteindelijk veel grondstoffen vraagt en dus tijd vergt om te winnen, produceren en te transporteren. Hierbij is het ook de kunst om niet alles te snel te willen met het gevolg dat je economie in elkaar stort. De andere onderdelen van het spel heb ik nog niet geprobeerd ivm tijdgebrek.

Feitelijk zijn er drie klassen waar je mee speelt, de milieugoeroes, de industriŽlen en de techneuten iedere klassen heeft zijn eigen voor en nadelen, maar bij de campagnes heb je alle klassen nodig om tot een goed eind te komen. De milieugoeroes houden vooral van een schoon eiland, health food en duurzame bronnen voor zover mogelijk. Helaas moeten ze nog steeds mijnen gebruiken voor bepaalde grondstoffen. De industriŽlen eten vooral fast food en walsen over de natuur heen maar moeten wat verder in het spel toch iets aan het milieu doen omdat anders de gehele bodem en zee vervuild raakt met verminderde grondstofwinning tot gevolg. De techneuten zitten er een beetje tussen in houden vooral van NASA voedsel ed en zijn instaat onderzoek te doen naar verschillende technologieŽn en oplossingen. Verder wil ik niet veel over de campagnes zelf vertellen om het spelplezier niet te bederven.

De gameplay bij ANNO1404 was al goed en aangezien nu hetzelfde nog steeds goed. Een kleine kanttekening is dat ik in full frame window niet over de map kon gaan mbv mijn muis naar de zijkant te bewegen (wel met de pijltjes toetsen) in de optie full frame gaat dit wel maar dan werkt bij mij ALT-TAB niet om naar mijn bureaublad terug te keren om bv even mijn mail te checken. Hopelijk komt hier snel een patch vooruit. Daarom geen 5 sterren voor de gameplay maar slechts 4.

Het beeld en prestaties is er iets op vooruit gegaan tov de eerdere ANNO's maar niet voldoende om naar 5 sterren te gaan, ik had namelijk iets meer verwacht als ik alles op de hoogste stand heb staan. Zeker de onderwater wereld had ik graag beter gezien.

Het geluid is voldoende en ook niet meer dan dat. Het is een rustig deuntje wat al snel aan de aandacht ontsnapt en niet erg in je kop blijft hangen als je gaat slapen ;) om 2 uur 's nachts terwijl je om 11 uur al wou stoppen.

Kwaliteit en stabiliteit is zoals ik verwacht had erg goed. Wel al regelmatig gezien dat er patches gedownload zijn met het opstarten, maar welk spel heeft dit tegenwoordig niet.

De prijs van 39 euro die ik betaald heb is ook goed te noemen. Er waren wat winkels die iets goedkoper waren, maar die hadden het spel niet op voorraad of kwamen met verzendkosten duurder uit.

Groot nadeel is dat er met een activatie-code geen twee spelers binnen een spel aangemaakt kunnen worden. Hiervoor moet je de beschikking hebben over twee PC's met ieder een aparte activatiecode. Dit is erg onhandig als je maar de beschikking hebt over een PC.

Al met al zal ik dit spel net als de eerdere ANNO's wel weer een hele tijd over en over gaan spelen.

• AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz
  • Sapphire RADEON HD 4870
  • DDR3 8GB
  • OCZ Vertex2
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Anno 2070, PC (Windows)?

Paar correcties op de review:
-Er is pas 1 patch uitgegeven (1.01), echter de launcher checked bij elke keer tijdens het opstarten de md5 hashes van je files (vast ivm piracy). Zolang je de launcher (niet het spel) niet afsluit hoef je dit maar 1x te doen.
-Techs zijn geen speelbare factie vanaf de start van het spel (zie bovenstaande post)
-Alt tab gaat hier prima met de normale fullscreen setting (duurt niet langer dan een seconde).
-De eerste missies zijn een soort tutorial (chapter 1 en 2) waarbij de eerste missies ongeveer 15 minuten duren mits je voldoende productie gebouwen maakt. Je bewaart per chapter van 4 missies steeds je stad dus als je 4 in plaats van 1 "building modules" neer zet dan heb je daar lang profijt van.

Aanvulling:
Ik vindt dit de meest vernieuwende anno van alle anno's sinds 1602 (1503,1701 en 1404). Er is twee keer zo veel te doen door de twee factions en daarnaast is er veel nieuwe gameplay bij gekomen zoals stroom, ecobalans, air units, submarines, nucleaire raketten, ark upgrades, craft systeem voor research). Tevens kun je elke continuous play en scenario save als multiplayer sessie starten om deze zo cooperatief te spelen.

Alles wat je tijdens continuous play (en per chapter) in je ark stopt en upgrade blijft bewaard en is te gebruiken in andere games.

Grootste vernieuwing en uitdaging zit in het bewaren van de balans tussen stroom , de ecobalans en de kosten hiervan. Wordt je eiland te vies dan worden de mensen boos. Eco's eerder dan Tycoons. Vrijwel alle gebouwen vervuilen. Wordt het te erg dan zullen farms het ook minder goed doen (denk aan maximaal 50% productie). Het opschonen dmv gebouwen is mogelijk maar dit kost relatief veel geld en stroom. Hier wordt ook het verschil tussen tycoons en eco's duidelijk; Eco's gebruiken windmolens die niet vervuilen maar veel ruimte gebruiken en veel onderhoud kosten. Tycoons gebruiken efficiŽnte kolencentrales en nucleaire energie. Eco's zijn echter al van slag van een ecobalans van -25 terwijl dit bij de tycoons pas bij -200 plaats vindt.

Daarnaast is het oorlogvoeren een stuk uitgebreider. Er zijn behalve schepen ook air units en submarines. Tevens zijn er ook veel verschillende "actives" zoals emp bommen, schilden, cloacking devices, enz.

Het research systeem is vergelijkbaar met dat van een MMO. Je ontwikkeld formule's bij een acedemy (willekeurige uitkomst, kost 5000-20.000 per keer). Vervolgens kun je de formule's gebruiken om items te maken die een bonus opleveren voor schepen, gebouwen per eiland of via je ark voor alle gebouwen/schepen. Het produceren van het prototype op basis van de formule vereist onderdelen uit het lab (x% kans op ontploffingen etc) en vaak een uniek item (questen of ruilhandel vereist). De voordelen zijn vrij groot en nogmaals, zit het op je Ark dan bewaar je het. Best leuk +10% snelheid voor alle schepen en +2 ophalers bij elk warenhuis ^^.

Spel laadt op een i5 2500k in een seconde of 5, ongekend snel.

Minpunten:
-de campaign is vrij kort (2 van de 3 chapters zijn binnen een dag uit te spelen)
-er zijn slechts 7 scenario's (Let op wel 5-10 uur per scenario nodig).
-tijdens de multiplier kan de game niet versnellen

Misschien moet ik zelf een review schrijven als ik tijd heb. Het lijkt erop dat ik wat verder in het spel ben :+ .

ps by dynabyte (fysieke winkel) zit hij rond de 33 euro.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 december 2011 01:41]

Ik wist niet dat er een derde klasse was, in de gamescon preview zijn maar 2 klasses behandeld.
Het verraste mij ook, maar mischien dat de techneuten niet als aparte klasse gezien wordt omdat deze de andere twee ondersteund aanvult. Maar aangezien deze wel een eigen populatie met eigen behoefte heeft vind ik het een aparte klasse.

Kans bestaat dat deze in de free player modus niet gekozen kan worden maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
De techs zijn een optionele unlock die beschikbaar is bij je Ark zodra je faction op level 3 komt (engineer), de andere faction kun je unlocken zodra je op level 4 komt (executive). Het kost 10.000 om de techniek te kopen en 5000 voor de submarine.

Het is niet zo dat je de techs als kiesbare faction kunt zien (wat de review suggereert). Ze zijn extreem duur om te bouwen, een huisje kost een veelvoud van een eco of tycoon huis en daarnaast wonen er maar 5 ipv 10 mensen in op level 1. Er is een goede economie nodig om een tech dorp op te zetten. Reken maar op minstens 100 tools en 100 building blocks. Daarnaast kost een academy (level 2 techs nodig) 10.000 om te bouwen.

Toch zijn de techs wel nuttig:
-Met techs kun je op onderwatereilanden bouwen. Op deze eilanden kun je o.a. olie winnen zonder dat dit ten koste van de ecobalans op je eiland gaat
-Techs heb je nodig om grondstoffen van je eiland aan te vullen (bijvoorbeeld 20 tools en 20 bouwstenen in ruil voor 5000 mijnbare kolen)
-Techs zijn vereist voor oorlogvoering ivm de submarine base en airport.
-Techs geven toegang tot items die bijvoorbeeld voor kunnen blussen en olierampen kunnen opruimen
-Techs geven toegang tot research waardoor je schip, ark en warehouse upgrades kunt ontwikkelen (denk aan -40% onderhoudskosten etc).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 december 2011 01:26]

Om hier even op in te haken, bij de free play kan je inderdaad maar tussen 2 klassen kiezen. De techneuten kan je na verloop erbij nemen.