Specificaties Bouw, Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Anno 2070, PC (Windows) Review

d1v1n3 29 december 2011, 3.085 views

Anno 2070, PC (Windows)

Pluspunten

• Uitstekende gameplay
  • Redelijke diepgang in logistieke ketens
  • Beperkte online mogelijkheden
  • Niveaudifferentiatie

Minpunten

• Ubisoft DRM
  • Niet vlot te alt-tabben
  • Cutscenes niet al te knap

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Beste Tweakers,

Om mede-tweakers te helpen bij hun zoektocht naar een leuke game om hun vrije tijd mee te vullen heb ik besloten om over al mijn recent aangekochte games een, al dan niet korte, review te schrijven. Dit is in geen geval een uitleg over hoe het spel werkt, wel een overzicht van mijn persoonlijke ervaringen met dit spel. Ik heb een heel aparte smaak qua games en daarom zal niet iedereen zich hierin kunnen vinden. Omdat ik heel veel belang hecht aan gameplay en minder aan pracht en praal zal ik ook geen screenshots of prentjes posten, deze kan je over het hele net terugvinden.

Anno 2070 heb ik een maand geleden aangeschaft enkele weken nadat het uitgekomen is. De reden hiervoor is dat ik enkele maanden ervoor heel goedkoop een van de andere anno games op de kop heb kunnen tikken en ik sinsdien toch wel een beetje een fan van het genre ben.

Nu had ik afgelopen maand de keuze, ga ik de andere Anno games ook aanschaffen voor een prikje en nog een halfjaar met deze doorgaan, of ga ik Anno 2070 aanschaffen voor een toch wel aanzienlijk bedrag?

Ik heb uiteraard voor dit laatste gekozen en wel om de eenvoudige reden dat ik enorm hou van de futuristische setting, deze spreekt mij als Sci-Fi fan meer tot de verbeelding dan een spel dat zich afspeelt in het verleden.

Omdat ik niet echt let op mijn geld, besloot ik het gemakshalve maar via Steam aan te kopen, er was op dat moment ook geen promotie zodat ik de toch wel aan de hoge kant zijnde prijs van 49,99 betaald heb. Na een halve dag gedownload te hebben kon ik eindelijk het spel installeren, dit ging vlot en een 5 minuten later wou ik er meteen mee aan de slag gaan.

Groot was mijn verbazing toen bleek dat ik een soort launcher te zien kreeg bij het opstarten waarin verscheen dat ik niet zomaar mag spelen, maar eerst een account moet aanmaken bij het systeem uPlay van Ubisoft. Met tegenzin besloot ik dit meteen te doen, maar bleek dat de servers eruit lagen. Dan maar wachten tot de volgende dag.

Na enig opzoekwerk is het met de volgende dag toch gelukt om een uPlay account aan te maken en het spel op te starten. Nu ging dit ook niet omdat de Anno 2070 servers plat lagen. Ik was enigszins teleurgesteld omdat ik dit helemaal niet verwacht had, ik heb helemaal geen online game gekocht, waarom moet ik dan online zijn? Voor ons Belgjes maakt dit heel veel uit aangezien wij nog met overpriced internet en datalimieten zitten...

Twee dagen later besloot ik het nog eens te proberen, ik had toen ook net vakantie, dus ik zat ondanks de eerdere problemen weer enthousiast te wachten totdat het spel opstartte. Dit ging deze keer vlot en zonder problemen alhoewel ik het hele launcher/online gebeuren maar niets vind. Eenmaal ingame vielen enkele opties me op. Je kan in deze versie blijkbaar stemmen in de senaat en in de world council en zo, samen met alle andere Anno spelers, een van de facties verkiezen tot heerser van die dag/week. Ook viel meteen op dat er een soort daily quest is waarmee je extras kan verdienen die je in je game kan gebruiken.

Ik besloot meteen de campaign te laten voor wat hij is en over te gaan naar de continuous mode. Deze is vrij raar opgebouwd, je moet eerst een keuze maken qua kaartgrootte en moeilijkheidsgraad. Deze lijken in dit scherm aan mekaar gelinked, maar dit bleek achteraf gelukkig niet zo te zijn. Je kan gewoon een easy game op een grote kaart spelen als je dit wilt.

Om een eerste ervaring op te doen besloot ik een easy game zonder vijanden te spelen op een grote kaart met veel grondstoffen. Als factie besloot ik de eco's te kiezen omdat ik in het dagelijkse leven ook een beetje een groene jongen ben en hier wel sympathie voor kan opbrengen. Meteen viel op dat het de ontwikkelaar gewoon verder gebouwd heeft op de vorige games uit de reeeks. Wat zeker geen negatief punt is.

Alles ziet er heel bekend uit enkel is alles vertaald naar de huidige setting. Ook zijn er veel nieuwe dingen toegevoegd. Ik heb het al gehad over het beperkte online gebeuren, maar je kan ook bv op onderwaterplateaus bouwen en er is een 3de niet kiesbare maar wel speelbare factie toegevoegd nl. de techs. Deze heb je nodig om research te kunnen doen.

Een andere vernieuwing is je zgn. Ark. Dit is een soort drijvend eiland dat je mee naar elke missie toeneemt en later in de game ook kan customisen. Ook kan je hier research insteken dat je in een vorige game gedaan hebt.

Beoordeling:

-Gameplay:

Net zoals in alle andere Anno games moet je echt wel veel tijd steken in het uitwerken van je economie/logistiek. Vanaf normal is het spel vrij uitdagend en op hard is het bijna onmogelijk voor de gemiddelde speler. Dit maakt het spel ook leuk.

De campaign is niet echt heel boeiend in het begin en er wordt ook niet op tijd gewaarschuwd dat als je iets in de eerste missie bouwt, je dit ook meeneemt naar de tweede missie.

-Beeld:

Ik had wat problemen bij de graphics. Omdat ik nogal vaak alt-tab vind ik het belangrijk hoe een game zich hierbij gedraagt. Blijkt dat Anno hier niet goed mee om kan, zo gebeurt het dat de resolutie verspringt naar 1080p terwijl ik dit niet wil.

De cutscenes tussen de missies door vind ik persoonlijk van vrij slechte kwaliteit, het lijkt gewoon ingame footage en de drang om deze te skippen is meteen heel groot.

Ik speel zelf Anno op 1680 * 1050 omdat ik dit mooier vind, op 1080p lijkt het minder scherp. Voor de rest zijn de graphics zeker niet vernieuwend voor deze tijd, maar toch een verbetering t.o.v. de laatste Anno games.

-Geluid:

Het geluid is zeer standaard, het is me niet opgevallen, niet in positieve maar zeker ook niet in negatieve zin.

-Besturing:

De besturing is vrij standaard voor dit genre. De UI is heel herkenbaar uit de vorige games van de anno reeks. Er wordt wel veel gebruikt gemaakt van tabs, zodat er maar een paar gebouwen gekozen kunnen worden per tab en er bijgevolg veel tabs/deelschermen doorlopen moeten worden vooraleer je het gewenste gebouw hebt gevonden. Zeker in het begin is dit nogal storend omdat het vele tijd in beslag neemt.

-Replaywaarde:

Eenmaal de campaign uit blijven er enkel de standalone missies over en de continious mode. De standalone missies zijn best uitdagend voor beginners. De continious mode heeft een beperkt aantal opties maar je kan er toch vrij veel verschillende spellen mee creeŽren en de nodige variatie erin brengen.

De mogelijkheid om echt online te spelen ontbreekt wel, ofwel heb ik deze niet gevonden. Ik heb er ook nog niet naar gezocht omdat ik nog wel even zoet ben met de huidige content.

Het is blijkbaar de mode om achievements in een game te proppen en deze ook online op te slaan. Zo ook in Anno270. Ik heb me er al op betrapt dat ik in een game even iets op een andere manier doe om toch maar een extra achievement te behalen. Dit draagt natuurlijk bij aan de replaywaarde.

-Prestaties:

Op mijn systeem draaid Anno2070 vrij vlot. Zover ik de juiste info ontvangen heb draait Anno2070 niet op meerdere CPU-cores en is het dus toch belangrijk dat je een degelijk systeem hebt wilt je het spel heel vlot draaien.

-Kwaliteit en stabiliteit:

Ik heb nog geen enkele crash ervaren, dit na toch wel 50 uur gameplay. Wat voor mij wel negatief bijdraagt tot de kwaliteit is de vervelende DRM van ubisoft. Deze zorgt er wel eens voor dat het onmogelijk is om te spelen. Je kan namelijk het spel niet starten zonder de launcher van uplay, en als de servers eruit liggen kan je hierop niet inloggen.

Ook als je eenmaal ingame zit is het wel mogelijk om offline te spelen maar dan verlies je je ark functionaliteiten. Ook als je je verbinding verliest gedurende het spel ben je opeens heel wat mogelijkheden kwijt.

-Prijs:

Voor mij persoonlijk maakt het geld niet zoveel uit, maar 50 euro vind ik wel veel voor een PC-game van dit kaliber/genre. Een prijs tussen de 35 en de 40 euro had ik een heel eerlijke prijs gevonden.

Eindconclusie:

Ben je op zoek naar een waardige opvolgen voor de vorige Anno games? Ben je op zoek naar een leuke strategiegame die niet focust op oorlogvoeren maar meer op productieketens en het bouwen van steden? Heb je veel geduld met DRM systemen en ben je bereid altijd online te zijn? Dan is Anno 2070 zeker een game voor jou!

PS: Extra vragen mogen altijd gesteld worden.

Heb jij ook een Anno 2070, PC (Windows)?

Ik had/heb Anno 2070 ook al een tijdje op het oog. Aangezien ik de meeste games maximaal een uur of 20 speel, en ik nog steeds een speel-achterstand heb, is het er nog niet van gekomen om 'm te kopen (en wacht ik ook tot een prijs in de categorie onder de 30 euro).

Wat een teleurstelling van die DRM. Voor mij nu ook een NOGO.

Ik wil het ook kunnen spelen als ik op vakantie ben in Portugal of op de Veluwe, als ik eens een keer geen internet verbinding heb.

Ik koop Settlers 7 om die reden niet eens voor de 5 euro in de budget bak bij de MediaMarkt.
(Zonder DRM zou ik 'm ook voor onder de 30 euro wel ergens gekocht hebben.)
De laatste paar dagen heb ik er geen last van gehad. Maar het is inderdaad dom dat je zonder internet niet kan spelen. Er bestaan misschien wel manieren dat je offline kan spelen, maar ik heb ze niet gevonden. Ook kan je dan zeker niet van het hele spel gebruik maken.

Settlers 7 heb ik om deze reden ook laten liggen, maar Anno kon ik niet laten. Ik had ook niet verwacht dat het zo erg zou zijn. Mijn netwerk is trouwens ook niet stabiel en met een limiet van 10gb per maand kom je ook niet ver ;)
Ik ben zowaar nog even naar de Ubisoft site gegaan, waar ik wilde vertellen dat ik afgelopen jaar (2011) 13 games heb gekocht, met een waarde van ergens tussen 200 en 300 euro (had geen zin in optellen). In 2010 11 games, met iets minder waarde.
En dat is alleen nog maar wat ik zo snel kon terugvinden in Steam.

Anno 2070 en Settlers 7 heb ik expliciet NIET gekocht vanwege de DRM, ook al had ik er makkelijk iets tussen 20 en 30 euro voor over.

Helaas kon ik dat niet makkelijk en anoniem doen, en had ik geen zin om ze te tweeten.
Maar ja, zo lang is dat hun probleem.
En misschien lezen ze dit @UbiSoft.

Overigens het verschil tussen Settlers 7 downloaden voor 39.99 en voor 5 euro in de Budget bak vind ik ook wel erg groot.
--edit-- had iets moeten zijn als, voor 5 euro erbij, krijg je hardcopy manual, dat beeldje van destijds, en de DVD voor de collectie...

[Reactie gewijzigd door pkuppens op 29 december 2011 13:41]

ik kan me volledig vinden in je bevindingen. Ook ik heb het spel via steam gekocht en vond het overdreven duur. Helemaal toen ik daarna niet kon spelen vanwege servers die down waren. Toen ik eindelijk kon spelen werkte de multiplayer niet zodat ik niet met mijn vrienden de wereld kon veroveren.

Afgezien daarvan vind ik het echt een topspel en haast oneerlijk verslavend.

Wat je puntje qua besturing betreft,
je kunt de gebouwen die je het vaakste gebruikt uit de lijst midden-onder je scherm slepen. Hier kun je ze dan in quick slots plaatsen. Scheelt je met bijvoorbeeld huisjes behoorlijk wat geklik.
Ook kun je met de toets "n" een gebouw kopieren door "n" in te drukken en een gebouw aan te klikken. Dit zorgt ervoor dat je direct dat gebouw onder je muisknop hebt zitten. Tenslotte kun je ook een neiuw gebouw slepen in plaats van iedere keer een nieuwe plaatsen.

Veel plezier nog!
Oh, dat zijn echt handige tips. Net zoals veel andere mensen ben ik te lui/koppig om manuals volledig door te nemen en dan moet je zo een dingen gaandeweg ontdekken.

Dat van het slepen wist ik wel, maar de andere dingen niet, alvast bedankt! Ik hoop echt dat ze ooit van die vervelende DRM systemen afstappen.

Veel plezier gewenst en bedankt voor de tips!
Ach het heeft DRM voor mij een reden om het niet te kopen. Je noemt het al in je review. Voor mij persoonlijk een hele grote NOGO.

Koop overigens niet een spel dat DRM heeft en laatst had ik er wel een ondanks wat mij werd voorgespiegeld in de winkel deze terug gebracht en mijn geld teruggekregen.
Vond de prijs zelf geen probleem, had hem gepreorderd voor 35 euro.
koop niet zo snel games op Steam, je betaald bijna altijd teveel.
Maar voor de rest goede review, ben het wel eens met de andere punten.
Vooral de DRM ben ik niet zo'n fan van, alleen de eerlijke kopers hebben hier last van.

[Reactie gewijzigd door DonKui op 29 december 2011 17:32]