be quiet! BQT P6-PRO-750W Review

Bartjebart 2 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.726 views

be quiet! BQT P6-PRO-750W

Pluspunten

• blijft koel
  • maakt weinig geluid
  • modulair
  • vl aansluitmogelijkheden
  • zeer veel vermogen
  • ziet er chique uit
  • kabels hebben goede lengte voor grotere kasten

Minpunten

• prijs
  • is inmiddels opgeblazen..... :-(

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Op speciaal verzoek heb ik deze review geschreven. Wat ik eigenlijk allemaal over een voeding moet vertellen zou ik eigenlijk niet eens weten, maargoed, hierbij dan maar een poging. Echt een expert in voedingen ben ik niet, dus wil je reviews hebben van mensen die zo'n ding helemaal hebben geanalyseerd, dan zou je eens hier, hier of hier moeten kijken, of zelf even Googlen ;-) . Hier zul je het moeten doen met wat ik zeg :P
De voeding zelf. Een niet te opvallend, maar stijlvol en mooi design.

Uitrusting en afwerking
De uitrusting en afwerking van de voeding is simpelweg goed. Het begint bij de verpakking, die heel stevig is. De voeding zelf is mooi afgewerkt in een donkere look en heeft een grote 120mm fan, die samen met de honingraat achterkant zorgt voor een goede airflow in de voeding en een goede afzuiging van lucht in de kast. De voeding weet zelf hoeveel volt er binnen komt (110V-240V), dus dat hoef je zelf niet in te stellen en kun je dus ook niet per ongeluk fout doen. De voeding heeft geen led --> hoera.
Verder worden er een aantal klitteband kabelbinders meegeleverd, wat een pluspunt is, want klitteband is immers een stuk makkelijker weer los te maken dan de klassieke tie-rips.
Alle aansluitingen van de voeding voelen degelijk aan en ik kon geen scherpe randen ontdekken.

Aansluitmogelijkheden
Qua kabels is de voeding compleet. Hl compleet. Je kunt stekkers prikken in:
- 12x SATA
- 11x Molex
- 1x Floppy Drive
- 4x PCI-Express
- 4- en 8-pins processoraansluiting
- 20- en 24-pins moederbord-aansluiting
- fan-monitoring
Dat was het zo'n beetje wel geloof ik. De kabels zijn allemaal mooi gesleeved voor een goede airflow. De ATX-kabel, 4-pins cpu-kabel en de kabel voor de fan-monitoring zitten vast aan de voeding. De rest is naar eigen inzicht aan te sluiten. De kabels zijn goed lang, wat in mijn hoge kast goed uitkomt.
De berg kabels die met de voeding meegeleverd wordt.

Prestaties en stabiliteit
De voeding presteert in mijn systeem gewoon goed. Niets op aan te merken, maar hij is ook wel ontzettend aan de ruime kant gekocht. Met 4 keer 20A op de 12V lijnen kan hij tot een gecombineerde kracht van 58A komen als ik het me goed herinner. En dat trekt mijn systeem natuurlijk lang niet uit m'n voeding. Maargoed, met enkele aankopen die ik stiekem nog wil doen kan m'n voeding in ieder geval nog wel overweg.
Via ASUS PC Probe II lees ik de volgende waarden uit
+3,3V --> 3,28V
+5V --> 4,99V
+12V --> 12,26V
Allemaal nette waardes en in een stresstest blijven ze bovendien zo. Alleen de 5V lijn ging onder Orthos naar 5,01V. Dat is een minimale afwijking lijkt mij zo.

Geluidsproductie
Be Quiet. That's the name of the game.
Hij is stil. De fans van m'n Thermaltake Armor kwamen boven het geluid van de voeding uit, waardoor je die niet meer hoorde. Nu ik m'n fans (incl cpu-fan) heb vervangen voor Scythe S-flexen die ik met een fancontroller op 5V laat draaien is m'n voeding hoorbaar geworden, maar storend is het in ieder geval zeker niet. Qua geluidsniveau zit ie nog bijna onder m'n WD RE 320GB. De rustige zoem van de fan van de voeding verdwijnt makkelijk in simpele allerdaagse achtergrondgeluiden.

Wat een groot pluspunt is (wat ik heb gelezen in een review althans) is dat bij zeer hoge belasting de geluidsproductie, die al niet hoog is, niet of nauwlijks toeneemt. Dat is natuurlijk wel fijn. Vooral voor zware systemen is dit dus wat dat betreft een aanrader.

Warmteproductie
Nou, met de mate van belasting die ik op de voeding uitvoer wordt ie in ieder geval niet warm. Ook tijdens 3D Mark en stress-testen blijft de lucht uit de voeding lekker fris.

Koelvermogen
De voeding doet goed z'n best om bij te dragen aan de koeling van de kast zonder teveel geluid te produceren en dat doet ie goed. Er komt een lekker fris briesje uit de achterkant, dus dat zit wel goed.

Tsja, wat mij betreft het enige minpunt van de koeling; de prijs. Hij kost wel aardig wat knaken, maargoed, ik kan hier een hele poos mee vooruit.

Update 2-1-'09
Een gelukkig nieuwjaar is mij door de mensen van BeQuiet blijkbaar niet gegund, want toen ik op nieuwjaarsdag mijn computer aanzette was het een boem en een flits en was alle stroom in huis uitgevallen. Een typische lucht vulde mijn kamer en na de stekker uit het stopcontact te hebben getrokken was het op de tast zoeken naar de meterkast. De conclusie die we vrij makkelijk konden stellen; kortsluiting in de computer. Aangezien de flits achteruit de voeding kwam was het schuldige component snel aan te wijzen...
Dit wordt met de 1,5 jaar jonge voeding dus een triest RMA gevalletje.

Ik wist trouwens niet of dit voorval ergens onder een van de kopjes hierboven valt, dus heb maar gewoon de algemene beoordeling naar beneden bijgesteld (zie nergens 'betrouwbaarheid' staan en tot ie kapot ging was ie wel stabiel, dus daar valt het eigenlijk ook niet onder denk ik).

Heb jij ook een be quiet! BQT P6-PRO-750W?

Nette review, maarreh ... wrom 750W? Heb je er nog 30 schijven inhangen? :?
Zegt ie toch, toekomstige upgrades. Wat dat betreft is dit een investering in de toekomst :)
Prima review.

Kan je met die tempsensor ook de temp van de voeding uitlezen?
Idd, voor toekomstige upgrades. Temps van de voeding kan ik niet uitlezen. De snelheid van de PSU-fan trouwens ook niet, terwijl daar wel een stekkertje voor is aangesloten. CPU en kast-fans kan ik trouwens wel gewoon uitlezen.
Weer een mooie review. Ik geloof dat het speciale verzoek van mij was, bedankt voor de review hoor! :)
Je verdere hardware is nu niet kapot?
Ik hoop het maar van niet, maar dat weet ik pas als ik een andere voeding heb... :(
Heb inmiddels de voeding uit m'n htpc tijdelijk in m'n workstation gezet en hij werkt weer helemaal zoals't moet, dus verdere hardwareschade is me gelukkig bespaard gebleven.