Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) Review

Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • X-Dock
  • Ingebouwde Cardreader
  • Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Deurtje
  • USB3.0kabel
  • Kliksysteem voor opticals

Voor de MSI/HWI/Cooler Master casemod compo heb ik een Silencio 550 gekregen. Voordat ik deze kast kennis laat maken met m'n dremel heb ik eerst eens snel gekeken hoe het ding in elkaar zit, en van welke leuke features het ding is voorzien. Een heel uitgebreidde review is het dan ook niet geworden, omdat ik al snel aan het modden ben geslagen met het ding.

Specificaties
1x SDHC cardreader
1x 3.5mm headphone
1x 3.5mm mic
fans2x 120mm
extra'sSATA hotswap bay (X-Dock)
stoffilters
padding in front en zijpanelen
afmetingen210 x 451 x 505mm (b/h/l)

De Silencio 550 is een zwarte miditower die erg degelijk aanvoelt. De kast is voorzien van een stevig solide frame, dat stukken steviger aanvoelt dan mijn laatste Cooler Master kast, een Centurion 5. Het front is gemaakt van plastic, en glimt, wat helaas wel een echte vingerafdrukkenmagneet is. De knoppen en aansluitingen zitten in het plastic frontje bovenop de kast. Aan de voorkant heb je enkel een deurtje, dat alle drivebays verbergt. Het deurtje heeft als nadeel dat het maar 1 kant op kan openen. Afhankelijk van hoe je de kast hebt staan kan dit dus knap hinderlijk zijn als je het deurtje open doet om bij de drives te kunnen.

Kast met deurtje open

De kast is verder voorzien van stoffilters aan de voorkant, en aan de achterkant onderin, waar de voeding de lucht aanzuigt.

stoffilter

De kast zelf is erg stevig, de zijpanelen zijn gelukkig vrij rigide, iets dat ik met bijv een Centurion 5 van Cooler Master veel minder had. Dit komt waarschijnlijk mede door de padding aan de binnenkant die ervoor zorgt dat het geheel wat steviger is.

Inbouwen
Het inbouwgemak van de kast is natuurlijk een vrij belangrijk punt. Ik heb gekeken naar hoe goed het moederbord, de drives en de voeding geïnstalleerd kan worden.

Moederbord
Het moederbord wordt vastgeschroefd op afstandsbusjes die in de kast gedraaid kunnen worden. Cooler Master levert hiervoor een soort bitje mee dat je op een kruiskopschroevendraaier kan zetten, waarmee de afstandsbusjes gemakkelijk vastgedraaid kunnen worden. Dit werkt op zich stukken makkelijker dan klooien met tangetjes om de afstandsbusjes echt goed vast te zetten. En beter dan die dingen met de hand aan te draaien en hopen dat ze dan goed genoeg zitten.

Drives
Voor de 2 bovenste 5.25”bays zit er een klikmechanisme om de drivers vast te zetten. Dit is gemaakt van plastic, waarbij je een clipje hebt om de drive vast te klikken en uiteraard om ook weer los te halen.
Het systeem klikt op zich goed vast, maar het voelt niet zo solide aan als een drive vastschroeven. Mocht je er echt een hekel aanhebben, dan is een tik met een platte schroevendraaier genoeg om dit klik systeem los te maken en dan kun je gewoon schroeven op de ouderwetse manier.

De 3.5”drives kunnen dmv een plastic rail in de drivebays schuiven. Deze plastic rail kun je op de drive klikken, schroeven is niet nodig. Rond de pinnetjes waarmee je deze rail vastklikt zit een rubberen ringetje, dat moet zorgen voor geluidsdemping.
Het systeem werkt erg makkelijk. Ik was nooit zo'n fan van dit soort systemen, omdat het altijd veel geschroef was, en het uiteindelijk sneller was de drive gewoon vast te schroeven in de kast, maar dit werkt op zich wel fijn en met name heel erg snel.

Plastic rails aan de zijkant van HDD

Harde schijf gemonteerd met de plastic rails

De middelste drivebay kan losgeschroefd worden, waardoor je weliswaar 4 minder 3.5” apparaten kwijt kunt, maar waardoor wel langere videokaarten geplaatst kunnen worden.

Frontpanel aansluitingen
De frontpanel aansluitingen zitten bovenop de kast. Hier zijn een USB3.0 poort, een USB2.0 poort, 2 audiojacks en een cardreader te vinden. Daarnaast zitten natuurlijk de powerbutton en de resetbutton.
De USB2.0poort en de cardreader worden door middel van een header op het moederbord geprikt. De USB3.0poort is helaas minder elegant weggwerkt. Deze is met een standaard USB3.0 stekker achterop het moederbord in te prikken. Hiervoor zit een opening aan de achterkant van de kast, waardoor de stekker gehaald kan worden en die vervolgens in het moederbord gestoken kan worden.

Aansluiten van de USB3.0stekker

Liever had ik hiervoor ook gewoon een USB3.0 header gezien, deze is op de meeste moderne moederborden immers ook aanwezig, en anders is het niet heel moeilijk om het ding nog als USB2.0 poort te gebruiken.

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn, die is prima in orde. De kast is vrij stevig en voelt nergens heel gammel aan. De kast is aan de binnenkant zwart gespoten, en hier en daar is een stukje gemist, iets dat je snel merkt op het moment dat je de kast echt helemaal uit elkaar haalt. Maar gezien er toch geen window inzit maakt het eigenlijk ook maar weinig uit.
Het plastic frontje is stevig, de voetjes onder de kast laten de kast stabiel staan en er zijn niet echt gammele plastic onderdelen die het idee geven snel af te breken.
Het enige puntje waarvan ik verwacht dat het nog wel redelijk snel zal slijten is het stoffilter. Dat zit namelijk geschroefd (in plastic) en moet je er dus uitschroeven om goed schoon te maken. Dit puntje lijkt op iets dat niet heel stevig, maar ook niet echt heel handig in elkaar zit.

X-Dock
Meegeleverd met de kast wordt een X-Dock. Dat is een 5.25”drivebay waarin een 3.5” SATA disk geschoven kan worden, en gelijk gebruikt kan worden. In de X-Dock zit een SATAconnector voor data en stroom, waarin de schijf vastklikt. Ik heb de X-Dock niet in de Silencio zelf gebruikt, maar deze in een ander systeem gezet omdat de Silencio gemod moest worden. SATAschijven zijn erg makkelijk hotpluggable, en door de vaste connector die erin zit kan er ook niet zo heel erg veel fout gaan als je de HDD erin duwt.
De X-Dock wordt aangesloten met een SATAkabel en een standaard molexconnector. Imho was het praktischer geweest hier gewoon een SATAstroomkabel op te zetten, gezien molexen heden ten dage toch een beetje oud beginnen te worden.

De achterkant van de X-Dock.

Een erg handige feature van deze kast als je snel even een HDDtje aan wilt sluiten zonder je systeem open te maken. Het is een standaard halfheight 5.25” drive, dus hij is ook prima bruikbaar in andere kasten.

Kabelmanagement
De Silencio heeft wat beperkte mogelijkheden tot kabelmanagement. Bij de voeding zitten een aantal gaten waar de kabels langs geleidt kunnen worden. Er is echter geen rekening gehouden met flinke voedingen, waardoor de ruimte bij een grote voeding al gauw volledig bedekt wordt door de voeding zelf. Bij kortere voedingen heb je iets meer ruimte, maar nog steeds is het niet praktisch om daar dan een 24 pins ATXkabel doorheen te halen.

De vrije ruimte nadat de voeding is geinstalleerd

De voeding geinstalleerd, weinig ruimte voor kabelmanagement

Verder kabelmanagement stelt niet zo heel veel voor, de drivebays zijn zijwaarts geplaatst en hierdoor kunnen de aansluitingen op de HDDs aan de zijkant van de kast voorzien worden van de benodigde kabels.

Wat minder mooi is is de USB3.0 oplossing voor de frontpanel connector. In plaats van een kabel die naar een header gaat, is het een USB3.0 kabel die gewoon achterin het moederbord geprikt moet worden. Hiervoor is een uitsparing bovenin de kast gemaakt, maar heel fraai is het niet te noemen.

Modbaarheid
Deze kast heb ik uiteindelijk gekregen voor een casemod, dus de modbaarheid is dan ook zeker een punt waar ik goed naar heb kunnen kijken. De kast zelf is vrij klein, en eigenlijk niet zo heel spannend om iets mee te doen. De modbaarheid is dan ook niet echt geweldig, tenzij je vrij extreem te werk gaat, door alles volledig om te gooien. Voor de casemodwedstrijd van MSI, HWI en Cooler Master is dat een prima uitgangspunt, maar voor mensen die iets simpelers willen doen is deze kast denk ik niet de kast bij uitstek om te modden. Dan ligt mijn voorkeur nog steeds bij Lian Li kasten, die weliswaar wat duurder zijn, maar over het algemeen wel veel fijner te modden zijn, omdat de meeste onderdelen veelal geschroefd zijn. Dat is bij deze kast niet zo, de drivebays zijn met popnagels vastgezet, wat dus wat sloopwerk kost om die eruit te krijgen.

Hoe ik het ding onder handen aan het nemen ben is te zien in: http://nl.hardware.info/forum/threads/254378-Vox

Prijs/kwaliteit
De kast kost ongeveer 7 tientjes, een leuk bedrag voor een solide kast die genoeg features heeft. Voor dat bedrag krijg je in elk geval waar voor je geld als je gewoon een leuke kast zoekt, waarbij je dan ook nog eens een aantal redelijk unieke features krijgt als een ingebouwde cardreader en een X-Dock voor je harde schijf.

De Silencio 550 is een erg leuke kast, echter, zelf zou ik het ding niet snel gekocht hebben. Het voornaamste minpunt is de ruimte, die is erg beperkt. Geen probleem als je een compacte kast wil hebben, maar voor een beetje systeem vind ik dat er te weinig ruimte is waarbij er nog kabelmanagement mogelijk is.
Als rasechte Lian Li verslaafde vind ik het ook jammer dat veel van de onderdelen vastgepopt zijn in plaats van geschroefd, als basis voor casemod maakt dat deze kast wat moeilijker aan te passen (maar daar kan natuurlijk ook weer een uitdaging liggen).
Persoonlijk vind ik deurtjes maar niets, maar deze is gelukkig wel stevig in deze kast, over de bouwkwaliteit is dus weinig aan te merken.
Echt uitgebreidde ervaringen zal ik met deze case niet opdoen, omdat hij nu al volledig uit elkaar ligt voor de casemod.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)?

Goede review!
Leuk dat je er eigen foto's bij gedaan hebt. Goede foto's, echt heel informatief.

Vervelend dat de USB3.0 kabel achter eruit komt, en dat die binnendoor weer naar binnen moet. Is de kabel wel de goede lengte? Heb je geen prop kabel in je kast?

De gedraaide tower voor je HDD's (en stuff) is wel heel praktisch. Heb je nooit problemen met de bekabeling achter een HDD ofzo?

Btw: 1200W voeding... :*) coool!
Ik was al trots op mijn Cooler Master 850W! ;)

Nogmaals, leuke review.
Leest lekker weg.
Die voeding heb ik eerder gereviewd: productreview: Adata HM-1200 review door TERW_DAN
Een echt flink apparaat.

Je hebt geen prop kabel in de kast, de lengte van de USB3.0 kabel is op zich wel goed, maar toch zit je met een doorloskabeltje. Iets waar ik sinds de voodoo2 eigenlijk niet meer mee te maken heb gehad :P
Netjes, ook dat is een top-review ;)
De plaatjes zijn erg verduidelijkend.

Waarom kies je voor 1200W?
Gewoon omdat het kan? ;) Of heb je een inventaris die dusdanig veel stroom ver/gebruikt? :)

Ik heb ooit een Card Reader gehad waarbij je ongeveer 6 kabels in je moederbord moest doen, en 2x USB (!) achterin! #faal

Sowieso cool!

Keep up making reviews, ur good at it!
Die 1200W had ik hier nog liggen, is gewoon een testvoeding, niet specifiek voor een config bedoelt. Maar ik had weinig zin om de voedingen die ik verder heb uit te bouwen, en de 1000W die ik van Cooler Master heb gekregen heb ik al uit elkaar gehaald om te modden, dus die was niet echt representatief voor de foto's.
hebt u ook problemen ondervonden met de koeling?
Nee hoor, deze kast koelt prima. Ik heb geen problemen ermee gehad in elk geval.
Bedankt voor de reactie!
Ik heb deze kast 2 dagen geleden gekocht. De USB 3.0 is bij mij wel een interne header en geen pass-through meer. Wellicht een nieuwere versie. Het gat aan de achterkant om voorheen de USB 3.0 kabel er door heen te halen is wel gebleven :S.

[Reactie gewijzigd door polop1264 op 1 september 2012 13:53]

Foam?
Ik weet uit de luchtbuks schietsport dat we dat altijd open hebben staan.
Foam zit in geweer koffers/foudralen en trekt vocht aan.

Zijn de wanden ook foam bedekt, of met 'bitumen behang' ?

Mijn huidige stille antec sonata functioneerd nog steeds, maar voor een nieuwe pc zoek ik ook en stille kast. Als het echter echt gewoon 'verpakkingsfoam' is, dan maar niet deze kast.
Ben benieuwd of- en zo ja na hoelang jullie roestplekjes gaan zien en op welke plekken.
Mooie review, ik heb er zojuist één besteld bij 4launch. Ben bezig om mijn 'vliegtuig' wat stiller te maken, te beginnen met een nieuwe case. De silencio 650 vind ik te duur t.o.v 550.

Ben benieuwd. :)

Ben benieuwd. :)
Ik ben momenteel bezig met de Silencio 650 te reviewen.
Als ik zelf zou moeten kiezen dan zou ik denk ik ook nog gaan voor de 550, puur omdat die toch een stuk goedkoper is. De 650 is wel een stuk interessanter wat features betreft, maar als je die niet nodig hebt dan is het ook zonde van je geld. Voor mijn doen zou de 550 al goed genoeg zijn.
Om even terug te vallen naar de USB 3.0 aansluiting,

ik heb deze kast ook besteld, en waarschijnelijk hebben ze naar u geluisterd, want bij mij is de aansluiting gewoon voor onboard, en ik hoef hem dus niet achter langs op het moederboard aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Steef Kalsbeek

*edit ik zie dat er al iemand is die hetzelfde heeft gereageerd , excuses hiervoor*

[Reactie gewijzigd door steef125 op 11 november 2014 14:23]

Ik vind het wel een nuttige bevestiging!
zeer duidelijke review! Ik heb een vraag: kan er een 3,5 inch cardreader in dat xdock of is dat alleen voor hdd??
Alleen voor HDDs, een cardreader ga je waarschijnlijk niet vinden op een SATAinterface.
Oke bedankt voor de reactie :)