Asus Eee PC 1215B-BLK216M - Reviews

Specificaties 12,1" • 1366x768 (WXGA Wide) • 500GB • Overig - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1215B-BLK216M Review

Arnout 26 november 2011, laatste update op 7 januari 2012, 7.224 views

Asus Eee PC 1215B-BLK216M

Pluspunten

• stijlvol
  • lange tijd op accu
  • full hd video
  • uitstekend als HTPC te gebruiken

Minpunten

• touchpad toetsen
  • plaatsing led's
  • kijkhoek lcd i.c.m. maximale kantelhoek beeldscherm
  • slechts een 2,4 GHz, 1 antenne draadloze netwerkkaart

Algemeen
Voor huiskamergebruik was ik op zoek naar een vervanger voor onze 10 jaar oude Dell Inspiron 510m. De eisen waren:
  • Office / internet / email
  • Handzaam formaat
  • Niet meer dan ¤ 400,-
  • Nice to have: HTPC functionaliteit
Een tablet (iPad, Galaxy Tab) mag dan misschien populair zijn, ik vind dat je niet erg productief kan zijn op deze tablets omdat je een goed toetsenbord mist en het OS te beperkt is (op Android bijvoorbeeld is er Office ondersteuning maar dit valt in het niet bij de PC versie van Office). Misschien ben ik conservatief in deze, maar ik denk dat wanneer de hype er een beetje vanaf is men gaat inzien dat tablets leuk zijn voor Angry Birds, maar voor de wat zwaardere klussen toch tegenvallen. Misschien komt dat ook omdat ik er meer vanuit functioneel aspect naar kijk (en dan ook nog als IT'er ;) ).

http://www.xbitlabs.com/images/news/2008-10/15_10_2008_asus_eee_logo.jpgDe Asus Eee PC serie kwam in beeld. Deze netbooks zijn niet duur en bieden over het algemeen veel functionaliteit voor wat ze kosten. De reviews over de 1215B gaven een positieve indruk. Asus heeft de 1215B recent voorzien van een upgrade op processorgebied: i.p.v. een E-350 is er ook een E-450 beschikbaar en sinds begin november is deze laptop leverbaar in Nederland. Laptop, omdat de 1215B serie een scherm heeft van 12,1” en daardoor (volgens t.net) nét niet meer in de netbook categorie valt.

Features
  • AMD E-450 processor (1,65 GHz) met A50M chipset
  • 4 GB RAM
  • 500 GB HDD
  • AMD Radeon HD 6320 met DirectX11 support
  • 1366x768 (WXGA Wide) 12,1" beeldscherm. Edge-lit
  • HDMI 1.4a + VGA (D-Sub)
  • USB 3.0 (1x), USB 2.0 (2x), SD Cardreader
  • Bluetooth 3.0
  • Ethernet aansluiting, 802.11n WLAN
  • Ingebouwde webcam (0.3 megapixel)
Levering
De bestelling geplaatst bij bol.com voor ¤ 379 en de volgende dag was hij al binnen. Dit viel positief op omdat ik niet verwachtte dat bol.com de netbook daadwerkelijk op voorraad zou hebben: de overige shops in de pricewatch hadden geen enkele voorraad (meer?).
De netbook wordt geleverd met adapter en accu. Na ongeveer één uur was hij ook daadwerkelijk te gebruiken met Windows Home Premium als OS. Er zitten een aantal programma’s van Asus voorgeïnstalleerd. Het grootste deel heb ik direct verwijderd. Ook de virusscanner (proefversie) heb ik vervangen door Avira Free.

Hardware
De E-450 (Zacate) processor maakt onderdeel uit van AMD’s energiezuinige platform Fusion / Brazos. Dit is een APU: een gecombineerde oplossing waarin processor en grafische chip één geheel vormen. http://uk.asus.com/websites/global/images/icons/AMD_E450_APU.gifDit levert onder andere ruimtebesparing op, is energiezuiniger en zorgt voor hogere doorvoersnelheden tussen de processor en de GPU. De GPU is een HD 6320 welke meer dan gemiddelde prestaties levert en DirectX11 support biedt. Hij blinkt vooral uit in (HD) video: kan 2 streams H.264, VC-1, MPEG4 Part2, Xvid, DivX decoderen (UVD 3). De processor is dual-core, maar geen hoogvlieger. Dit kan je ook niet verwachten bij een TDP van 18W (gecombineerd, CPU+GPU!), maar wat ik gelezen heb in reviews is hij een stuk sneller dan de Intel Atom. De Windows Experience Index bedraagt 3,9 (CPU-bound).

Het beeldscherm is niet meer dan normaal. Als je een amoled scherm gewend bent in je smartphone en televisie kijkt op een plasmascherm, dan valt je direct op dat het scherm nogal wat backlight bleeding kent (wat vrij normaal is voor LCD schermen). Dit viel vooral op bij het booten van de netbook, wanneer de achtergrond zwart zou moeten zijn. Gelukkig valt dit in Windows of Ubuntu veel minder op. De resolutie is heel standaard. Omdat het scherm kleiner is dan wat een laptop doorgaans heeft (15”) en toch hetzelfde aantal pixels kent, kan de lettergrootte als klein ervaren worden.
Het scherm kan niet heel ver naar achteren worden geklapt. Je kunt hem dus niet heel laag onder je neerzetten. Dit vind ik een nadeel als je achter een lage tafel zit; het scherm wordt vrij onleesbaar omdat je kijkhoek niet goed is. Er gebeurde ook iets vreemds als je op accustroom overschakeldet: het scherm verliest veel contrast, dit gaat geleidelijk in 5-7 seconden. Dit bleek aan AMD's 'Vari-Bright' te liggen: standaard wordt op accustroom het beeld zodanig ingesteld dat de accu zo lang mogelijk mee gaat. Dat hierbij het contrast grotendeels verloren gaat, is m.i. erger dan een wat kortere werktijd op de accu. De instellingen hiervoor zijn te vinden in het AMD Vision control panel onder het kopje 'Energie' en dan 'PowerPlay'.

Het toetsenbord is goed, het heeft wat weg van een Macbook Air toetsenbord. De LED’s voor power en HDD etc. zitten wel wat verkeerd geplaatst, ik was gewend om ze gewoon te kunnen zien als je aan het typen bent, nu moet je naar achteren leunen om te kijken of de HDD druk bezig is. Minpuntje. Verder is er een speciale knop die Wifi en Bluetooth in en uit kan schakelen.
Het touchpad werkt goed, maar de muisknoppen moet je wel erg hard indrukken, en geven daardoor ook een vrij hard klikgeluid. Ik heb voor normaal gebruik een losse muis, maar dit vind ik wel een minpunt.

De case (Seashell type) is van mat plastic waar je bijzonder snel vingerafdrukken op ziet. Misschien wordt dat minder na verloop van tijd. De frames om het toetsenbord en beeldscherm heen zijn glanzend, waardoor het snel vies wordt en je elk stofje ziet liggen.

De draadloze netwerkadapter (Broadcom 4313) is slechts een 2,4 GHz - 1 antenne kaart, welke maximaal een verbindingssnelheid van 72Mbps kan leveren. In de praktijk komt dit neer op 5,4 MB/s maximale doorvoersnelheid. Dit had wel wat beter gekund, bijv. 5 GHz of 2 antenne ondersteuning.

Dagelijk gebruik
http://www.asus.com/websites/global/products/5K7QRFbPkwEIa5Uj/P_500.jpgOffice, internet en mail werkt goed. Word en Excel starten binnen 2 seconden. Wat wel opvalt is dat scrollen op webpagina’s niet heel vloeiend gaat, daarin merk je wel dat het geen hoogvlieger is (op bepaalde vlakken). Youtube afspelen (1080p fullscreen) gaat prima. Het beeldscherm komt soms wel wat fel of ‘uitgewassen’ over: doordat het LCD is moet je er niet teveel vanaf boven scheef op neerkijken. Dan verliest het scherm veel contrast.
Torrents downloaden met µTorrent gaat prima. Over het draadloos netwerk heb ik snelheden van 5 MB/s kunnen halen.
De accu gaat bij normaal gebruik zo’n 6 uur mee. Hierbij had ik continu 2 torrents aan staan met een gemiddelde snelheid van ongeveer 700 kB/sec.
Ik heb er geen spellen op gespeeld maar hij zou op dit gebied redelijk presteren (Youtube: CoD Modern Warfare).
Dualboot met Ubuntu werkt goed. Ondersteuning van de GPU is nog niet goed onder Linux waardoor er wordt teruggevallen op de opensource driver. Deze werkt prima, maar de ondersteuning in Windows is beter.
De fan van de APU hoor je alleen bij zware (CPU) belasting. Hij draait wel altijd (langzaam), maar het geluid komt niet boven het geluid van de harddisk uit. Warmteontwikkeling is minimaal, hij wordt nauwelijks warm aan de onderkant, ook niet op bijvoorbeeld de bank o.i.d.http://static.computertotaal.nl/thumbnails/100x100/f/9/f9b270268114954c67ceae0866db4f46.png

HTPC
De nice-to-have was dat hij ook als HTPC zou kunnen fungeren voor af en toe een serie of film. Dit kan hij prima! Ik heb XBMC geïnstalleerd en afgelopen weekend The Shawshank Redemption bekeken (16GB 1080p versie). Beeld was perfect en keurig DTS 5.1 geluid op de Onkyo receiver. De processorbelasting tijdens het afspelen kwam niet boven de 25% uit.
Als je materiaal gaat bekijken met een hoge bitrate via HDMI, kan de draadloze adapter het niet bijbenen. Bij het afspelen van video daalt de maximale doorvoersnelheid van het draadloos netwerk. Blijkbaar drukt de data over HDMI een deel van de bandbreedte van het draadloos netwerk weg, of gaat het decoderen van video ten koste van decoderen van de draadloze netwerkdata (terwijl de twee cores niet naar 100% gaan in taakbeheer?). Een test met hetzelfde materiaal over de vaste 100 Mbit aansluiting leverde geen problemen op.
Toevoeging 7 december
Android Ice Cream Sandwich (ICS) (4.0) werkt ook op deze laptop (site). Ik heb een screenshot toegevoegd.

Voor iets meer dan ¤ 350 krijg je veel waar voor je geld: een handzame, stijlvolle, redelijk snelle netbook/laptop die een flinke tijd op accustroom kan werken, met daarbij uitstekende videoprestaties zonder dat dit ten koste gaat van de accuduur.

Alternatief
Als alternatief zou je de HP Pavilion dm1-4000sd kunnen overwegen: even duur, zelfde platform (E-450), kleiner scherm, géén HDMI, géén usb 3.0 en wat zwaarder.

• Onkyo TX-NR609
  • Panasonic Viera TX-P42VT30
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus Eee PC 1215B-BLK216M?

Alternatief

HP DM1-4000sd heeft wel DHMI
Hopelijk leest iemand dit nog.
Als ik de HD wil vervangen met een SSD schijf hoe krijg ik dan de unattended install die er standaard op staat, op de SSD?