Lian Li PC-V300B (mATX, No PSU, Zwart) Review

The Merovingian 30 juli 2007, laatste update op 30 juli 2007, 1.307 views

Lian Li PC-V300B (mATX, No PSU, Zwart)

Pluspunten

• 2 × 5¼" extern, 1 × 3½" extern en 2 × 3½" intern
  • ruimte voor een normale ATX voeding
  • goede moederbord tray
  • goede airflow (2 × 8cm intake fans voorin)
  • slim design qua externe bays, links of rechts
  • ziet er fantastisch uit, mooie knoppen en leds
  • superlicht
  • 8 duimschroeven meegeleverd voor tray en hdds
  • kabels precies lang genoeg
  • speciaal tooltje voor afstandbusjes meegeleverd
  • makkelijk verdekt op te stellen
  • de twee fans voorin zijn erg stil

Minpunten

• één lawaaifan aan de zijkant
  • 12 schroeven om open te maken
  • hdd's hebben geen actieve koeling
  • aluminium is gevoelig voor krassen
  • modbaarheid staat op 'slecht' omdat het grootste deel van de kast met klinknagels vastzit, voorkant en bovenplaat zijn één geheel

Een tijd lang heb ik nagedacht over de diverse mogelijkheden voor een 'permanente' oplossing voor mijn schijfruimteprobleem. Mijn Coolermaster kast zit vol met 5 hdd's, één externe hdd is meer dan genoeg, en 1,25 TB bruikbare opslagruimte is gewoon niet voldoende.

Maar ineens ontdekte ik dit prachtige kastje van Lian Li, en gezien de reputatie van dit merk, het formaat en de schitterende vormgeving besloot ik dat mijn lang gezochte oplossing de vorm zou aannemen van een servertje. Het zou niet goedkoop worden maar het lost meteen een ander probleem op, ik had namelijk ook een webserver nodig.

Toen ik de kast in handen kreeg werd me één ding duidelijk: Lian Li is een zegen voor de PC sjouwer! Het kastje weegt bijna niks. Hij is erg stoer vormgegeven met zijn geperforeerde voorkant, power en resetknop hebben ingebouwde blauwe en rode led (rood = hdd activiteit) en opvallend genoeg zitten de 5¼" en 3½" bays aan twee zijkanten. Je kunt namelijk zelf kiezen waar je ze hebben wil, links of rechts.

De volgende bays zijn beschikbaar: 2 × 5¼" en 1 × 3½" extern, en 2 × 3½" intern. Alle drives worden met een schuifsysteem geïnstalleerd, je krijgt schroeven met glad tussenstukje waarmee de schijven makkelijk over de rails naar binnen geschoven kunnen worden. Al met al dus ruimte voor 5 schijven.

Een andere goede feature is de mogelijkheid om een standaard ATX voeding te installeren. Ik heb gekozen voor een Coolermaster 380W 12cm fan voeding (erg stil, mooi ding!). Een langer model voeding zal niet passen.

Het inbouwen van het moederbord is simpel. De moederbord tray is met 4 duimschroeven vastgezet (4 stuks extra meegeleverd voor hdd afsluitplaat) en schuift via geleiderails makkelijk naar buiten. Alle kabels die vast zitten in de kast (een setje USB, één firewire, audio in en uit, reset/power/leds/speaker/drie 8cm fans) zijn lang genoeg om uit de kast te trekken en aan te sluiten voordat je de tray naar binnen schuift. Dit houdt het installeren van de kabels simpel want veel ruimte blijft er niet over in het kastje. Aan de achterkant van de tray zit ruimte voor 2 4cm fans, leuk geprobeerd maar niemand zal hier gebruik van maken vrees ik...

Er blijft ruimte over voor een wat grotere processorkoeler maar hoeveel dat is heb ik niet nagemeten. Een goede case modder weet hier misschien wel een waterkoeling in te bouwen maar levert dan wel de twee 5¼" bays in.

Wat ik grappig vond was de manier waarop harddisks geplaatst moeten worden. Aan de achterkant van de kast zit naast de plek voor de voeding een geperforeerd aluminium plaatje (met meegeleverde duimschroeven te monteren) en als je dat eraf haalt zie je twee paar plastic rails met blokkeermechanisme. Hierin kun je twee hdd's schuiven nadat die voorzien zijn van speciale schroeven. Dit deel van de kast is niet actief gekoeld maar er is een klein beetje airflow waarneembaar en de schijven worden niet warm (2 × 500 GB Hitachi DeskStar) dus mijns inziens is de koeling voldoende.

Na al deze lovende woorden een paar kritiekpunten.

De zijkanten van de kast bestaan uit simpele aluminium platen die met 6 schroeven per kant vastzitten. Deze schroeven zijn wel mooi klein en stevig (verzonken kop) maar het is veel werk om 12 schroeven los te moeten draaien om de kast open te krijgen. (Wel is het goed dat de schroeven niet rechtstreeks in de aluminium constructie draaien maar in een mooie stalen schroefdraad. Dat verlengt de levensduur van de schroefdraad aanzienlijk.)

Het tweede kritiekpunt is de ventilator die rechtsachter bij de processor zit: dit is een plat model (1.25 of 1.5 × 8 × 8 cm gok ik) ventilator met een hoog toerental. Het bios zegt 2500 toeren maar het klinkt een beetje als een haarföhn... Als het past stop ik er een Nexus in.

Maar al bij al: een prachtige kast, niet goedkoop maar zeker zijn geld waard als je iets speciaals zoekt of echt een mooi computertje wil bouwen voor jezelf of een ander. Grappig detail: hij oogt een beetje als een subwoofer als hij in een hoek van de kamer staat :)

Heb jij ook een Lian Li PC-V300B (mATX, No PSU, Zwart)?

goede review, duidelijk en helder omschreven!
zo zie ik reviews graag..
Dank je, jouw blijk van waardering motiveert mij weer om er wat foto's bij te plaatsen :)
De 5"1/4 die overdwars zitten aan de voorkant waar zit daarvoor de kabel aansluitingen?