Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US) - Reviews

Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US) Review

Nox 21 november 2011, laatste update op 9 juni 2014, 4.615 views

Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Batterij erg goed voor een verlicht plankje
  • Verlichting
  • Handdetectie
  • Redelijk uitgebreide drivers ondanks gemis aan macro's en andere kleine dingen
  • Erg mooi plankje om te zien

Minpunten

• Verlichtingstijd niet in te stellen icm handdetectie
  • Layout niet in US-overseas. Kan wat ontwenning opleveren

Deze review schrijf ik omdat er nog maar twee zijn. Foto's voeg ik niet toe, daar hebben voorgangers al een zeer mooie review over geschreven. Ik heb de US International versie, niet de overseas versie. Ik heb dus een korte linkershift (die ik wel gebruik) en een hoge enter. Ik dacht eerst dat dit enorm wennen was maar wat bleek, na een uurtje viel alles al weer enorm mee. En dan was ik er eerst echt fel op tegen, ik kon het maar niet behappen (en eigenlijk nog steeds niet :P) dat Logitech niet deze layout levert. Achteraf is het probleem niet zo groot als ik dacht.

Algemeen - orientatie op aanschaf van de ramplank

Deze review is dus puur ter ondersteuning van mijn ervaring met dit plankje en een achterliggende gedachte over mijn aanschaf. De specs e.d. kan je allemaal in de andere review vinden incl. foto's.

Dit ramplankje heb ik aangeschaft naar aanleiding van contact met Logitechs uitstekende servicedienst. Helaas is er geen kopje daarvoor, maar die mensen zijn tot nog toe de enigen die weten wat echt service inhoudt. Ik ken geen enkel ander bedrijf dat zo goed begrijpt wat de behoeften zijn van de klant op gebied van service. Niet echt een kernonderdeel maar vind het toch waard dit even toe te lichten;

Mijn MX-1000 muis was versleten, althans, de chargepads begonnen te corroderen na een paar jaar. Buiten garantie, dus gevraagd of deze te vervangen zijn. Helaas niet het geval, maar men kon mij een kortingsbon van 50% aanbieden. Ik heb deze geaccepteerd en wilde een toetsenbord erbij bestellen omdat mijn UltraX (ook een zeer fijn plankje) last kreeg van veel hardnekkig vuil en de verf wat versleten was. Dus als we interfaces gaan vervangen doe ik dat liever in een keer goed. Omdat ik hier nog naar vroeg of ik deze in een bestelling kon doen of dat ik twee aparte bestellingen moest aanmaken (vind dat toch zonde van de verzendkosten) vertelde de medewerker zonder dat ik daarom vroeg dat ik een tweede bestelling aan moest maken en gaf mij nogmaals een kortingscode om die bestelling te doen. De andere bestelling was voor de Performance Mouse MX die ik eerst wilde aanschaffen. Dus al met al, topservice.

Ergonomie

In de handleiding van de review staat: 'Bevinden de knoppen zich op de juiste plek?'. Op basis van deze zin heb ik 4 sterren gegeven. Er is geen Overseas layout anders had het een dikke 5 sterren verdiend. De knoppen zitten op de juiste plek waar je ze verwacht bij een toetsenbord, de FN-toets zit zoals je die op een laptop verwacht. Al met al is dit een laptoptoetsenbord voor de desktop en redelijk compact gehouden. De aanslag is ietsje grover dan die van een laptoptoetsenbordje en vergelijkbaar met mijn Dell Vostro van 4 jaar oud. De nieuwste ultramobiles hebben een iets lichtere aanslag naar mijn mening. Vind je dit belangrijk? Test het in de winkel eventjes. Smaken verschillen maar voor mij voldoet het prima. De polssteun is niet afneembaar maar ik heb schijnbaar grote handen, bij mij raken mijn polsen de steun totaal niet, alleen als ik een cijfer wil indrukken of de F-toetsen gebruik. De steun kan je ook niet verwijderen, maar is totaal niet oversized en zit niet in de weg. Het staat wel chique naar mijn idee. Zo'n losse steun is vaak helemaal niks en gammel. Ik gebruikte nooit een optionele steun maar deze zit niet in de weg maar verwacht er geen wonderen van.

Toetsenbord kan je op zijn kant zetten, in hoogte verstelbaar en dat is vergelijkbaar met de meeste ramplanken, niks bijzonders verder maar voldoet denk ik wel voor de mensen die geen RSI hebben en het vast niet krijgen.

Functionaliteit

Tja, allemaal leuke extra dingetjes. De verlichting, draadloos, 1 ontvanger die piepklein is voor muis, tobo en alles wat compatible is. Gaat niet automagisch maar moet eventjes via de driver gedaan worden dus booten met 2 ontvangers is nodig, de driver merkt vanzelf wel dat het beter kan.

Verlichting is te regelen in 4 sterktes. Ik heb hem meestal op standje 1 of 2, de verlichting is erg fel in de hogere standen. Gaat automatisch uit na een seconde of 3. Netjes gedimt alleen het laatste van 20% naar uit is heel abrupt. Maar daar ga ik niet over zeuren. Wel jammer dat de dimtijd niet in te stellen is, maar daar over meer in de driversectie want er valt nog wel wat te veranderen.

Leuk is de aanwezigheid van een detectie-systeem. Wel enig minpuntje wat ik heb ontdekt is dat deze ook de aanwezigheid van GSM's detecteert. Niet heel erg gevoelig maar ligt je GSM naast je tobo of er voor dan kan dit wel eens wat onenigheid opleveren. Het is hier vanaf 10cm niet meer van toepassing. Verder werkt dit systeem erg fijn, alleen als je je handen stil op het toetsenbord legt dan gaat hij soms uit en het werkt niet met een vinger die heel sneaky naar de spatiebalk gaat. Verder erg leuke feature!

Draadloos werkt prima, ik heb alleen geen test gedaan met meerdere toetsen. Gamen gaat voor mij prima al speel ik wel voornamelijk World of Tanks als ik tijd heb. Met reloadtijden van 10 seconden en een maximumsnelheid van 35km/h voor de gemiddelde tank is reactietijd niet echt van belang. Ik merk overigens echt helemaal geen lag en kom van een bekabeld plankje af, als het echt significant was had ik dat wel gemerkt.

Verder wat FN-toetsen, erg handig voor de compactheid en ik gebruik ze amper. Deze zijn ook verlicht, hetzij de FN-functie in geel wat iets minder opvalt. En de algehele helderheid van die toetsen is wat minder maar voor mij ook niet iets wat je een minpunt kan noemen.

Precisie

Hier kan ik kort over zijn, toetsaanslag is prima. Snel, accuraat en wat je van een toetsenbord mag verwachten. UltraX had wel eens last van een misaanslag omdat er vuil onder de toetsen kwam te zitten. Nu is dat alleen van toepasing als je veel eet bij je toetsenbord maar deze leg je zo weg of rechtop en dan heb je er al minder last van. En vergeleken met het Dell toetsenbord op het werk is deze toch wel een stuk fijner en heb ik zelden last van een aanslag die niet geregistreerd wordt.

Vormgeving

Zeer persoonlijk, mooi en netjes afgewerkt. Glimmend gedeelte tussen de toetsen zie je niet in het donker en heb geen last van vette vingers verder. Toetsen zijn bij daglicht zonder verlichting ook wel leesbaar maar niet zeer goed. Dus overdag de verlichting aan is wel aan te raden. De plexi rand rond het toetsenbord is naar mijn mening niet storend.

Bouwkwaliteit

De kwaliteit van de toetsen voelt goed aan. Is ook erg stil te gebruiken, echt rammen maakt uiteraard wel gebruikt maar als je met beleid de toetsen indrukt is dit geen probleem. De verlichting is echter wel wat storend. Bijvoorbeeld als je de spatiebalk indrukt en tussen de letters door kijkt zie je de verlichting direct. Dit is iets wat wel een minpuntje kan zijn. Dit is het eerste verlichte toetsenbord dat ik heb maar ik kijk tussen de toetsen door direct in de verlichting. Ik zit dan wel redelijk naar achteren, als je heel ergonomisch zit dan heb je er misschien minder last van. En de toetsenbord even naar boven zetten aan de achterkant helpt ook wel. Desondanks verder prima bouwkwaliteit. Voelt degelijk aan. Zal niet tegen een stootje kunnen maar daar heb je hem ook niet voor. Ik denk dat hij wel gevoelig is voor kruimels.

Dus met een paar kleine minpuntjes die vrij persoonlijk zijn voor mij 4 sterren.

Drivers & Ondersteuning

Ondersteuning staat bovenaan uitgelegd, drivers zal ik hier even toelichten. De verlichting kan je ook vanaf de drivers instellen. Je kan kiezen voor handdetectie en typ-detectie. Dat laatste houdt in dat zodra je een toets indrukt de verlichting gaat branden. Dan kan je daarvoor ook nog een dimtijd instellen. Maar voor de handdetectie niet. Dit vind ik toch wel een beetje jammer.

Daarnaast kan ik geen macro's instellen wat voor een toetsenbord met adviesprijs van 100 euro toch wel een beetje jammer is. Ja, het is geen gaming toetsenbord maar ook voor andere programma's gebruik ik nog wel eens een macro. Nu is dat wel minder geworden maar het blijft voor mij toch een klein minpuntje. Verder kan ik wel de FN-toets continu aan zetten zodat je als je F1,2,3,4 etc wilt gebruiken je de FN-toets in moet drukken. Sommige ultraportables hebben dit ook. Ik heb het nooit aan gehad maar omdat je makkelijk muziek aan en uit kunt zetten en doorspoelen denk ik dat ik deze functie wel ga waarderen. En de Caps-lock kan je uitschakelen in de drivers. Er zit een net verlaagd randje links en rechts van de toets zodat je hem niet per ongeluk aanzet en zelfs een lampje (enkel alleen caps heeft dat, scroll-lock en num-lock niet) IN DE Toets zelf. En hij werkt nog met een splash-screen op het scherm ook. Maar alleen met capslockday en nu staat hij aan. Windows toets kan je uitschakelen, insert toets en nog wat andere toetsen.

Dezelfde driver biedt trouwens ook de instellingen voor de muis.

Ik heb hem gekocht voor 50 euro bij Logitech zelf. Voor een toetsenbord van deze kwaliteit zeer goed en dan ook een dikke 10! Maar voor de 100 euro zoals hij bij Logitech zelf normaal te koop is vind ik hem nog wat duur. Qua prijs/kwaliteit niet verkeerd maar bij de meeste webshops ben je nog wel snel een paar tientjes goedkoper uit. Wil je een luxe ramplank dan kan ik deze zeker aanbevelen voor alles onder de 80 euro ondanks dat de populairste layout niet beschikbaar is heb ik zelf weinig last van de omschakeling.

Al met al make de leuke extra gadgets zoals de FN-toets, redelijk goede drivers, handdetectie, verlichting, draadloze ontvanger voor muis en toetsenbord dit tot een zeer goed geprijsd klavier met verlichting. Voor 80 euro zou ik hem zelf niet zo snel kopen, meer omdat de behoefte er niet was maar ik wilde graag een draadloos plankje hebben. En dan was dit mooi meegenomen.

Batterij

Staat niet in de revieweigenschappen, maar deze is vrij goed. Ik gebruik het plankje niet heel veel, vooral 's avonds maar ondanks dat het een verlicht toetsenbord is vind ik dat de batterijprestaties erg goed zijn. Er zitten 2 Eneloop batterijen in die het goed lang volhouden. Laden gaat makkelijk met een Micro-USB kabel. Ik heb er nu eentje liggen op mijn bureau voor telefoon, muis en toetsenbord. Geen rare adapters, dockings of wat dan ook. Voor alles een oplaadkabeltje zodat je hem kunt gebruiken tijdens het laden.

Update

Onlangs begon de Enter-toets wat te haperen. Dit gebeurde ook bij de controltoets, herinstallatie van drivers werkte niet en na contact met Logitech deden ze echt totaal niet moeilijk om hem te vervangen. Zelf wilde ik wat andere dingen proberen maar zij vonden dat vervangen beter was. Alleen maar lof voor hun service!

De windows-toets is nu ook in W8 stijl en de toetsen lijken ietsje ruwer maar het kan ook slijtage zijn van de vorige. Daar zijn de toetsen wat gladder na veel tikken.

Score voor drivers en ondersteuning naar een volle 5 sterren gegaan voor hun ondersteuning. Drivers doen het ook nog goed en worden ook bijgewerkt.

Heb jij ook een Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard (Qwerty US)?

Mooie review, zou zelf dit toetsenbord ook graag willen. Hij ziet er echt fantastisch uit! Ik heb nog wel een vraag. Op het internet is vaak te vinden dat Logitech bepaalde combinaties van toetsen, zoals die gebruikt worden in games uitschakeld. W/A/S/D + shift + space bijvoorbeeld. Werkt dat bij dit toetsenbord wel, zou je dat kunnen testen?

edit -je kan het ook in notepad testen geloof ik, en linkje, er zijn er nog veel meer te vinden-
edit2 -thanks voor je reactie. Ga denk ik bij alternate zijn bedrade broertje kopen. Als er iets dan niet werkt zullen ze hem vast wel terugnemen.-

[Reactie gewijzigd door Xephasis op 23 november 2011 16:16]

Geen idee, ik zal eens kijken waar ik dat kan vinden voor je :)

EDIT:

Ik heb even Passmark gebruikt. De groene toetsen in de foto heb ik allemaal rood gekregen op een enkel moment. Alleen de printscreen toets werkte toen niet meer :P

Dus je moet je maar op mijn woord geloven dat ik ze allemaal in kon drukken en dat ze allemaal geregistreerd werden. De ALT is omwille van de printscreen (dan heb ik alleen een printscreen van passmark ipv mijn gehele desktop).

Daarover niks geen problemen. Dit zijn ook de toetsen die ik in een game voornamelijk gebruik. Alleen de R kon er bijvoorbeeld niet meer bij, maar als je niet meer weet welke kant je op wilt lopen en tegelijkertijd een item wilt gebruiken én wilt springen, bukken en liggen tegelijk én je wapen wilt reloaden ben je naar mijn idee geen gamer die hier iets van merkt :)

[Reactie gewijzigd door Nox op 22 november 2011 00:37]

wat bedoel je met een overseas layout? want ik zit hier naar mijn toetsenborden te staren en de layout is toch gewoon normaal?
Ik vind een dubbele brede enter eigenlijk fijner. Op t werk een gelijkend tobo dus helemaal om, maar deze layout is eigenlijk weinig verkocht...
Heb dit zelfde toetsenbord ook al een lange tijd en zeer tevreden!

Let alleen wel op dat je niet helemaal zonder stroom komt te zitten want dan wil die niet meer opladen via de usb poort. Dit is dan alleen op te lossen door een batterij lader te gebruiken.

Na bijna een jaar gaan de originele batterijen bij mij nog ongeveer 3 weken mee om opnieuw op te laden. Dit met een 10 uur gebruik per week ongeveer.
Hangt ook af van verlichting. Op het werk heb ik die uit alleen soms gaat hij automatisch weer aan. Ik heb geen idee hoe lang ze meegaan maar lang genoeg met 40u per week. Bedankt voor de tip over de batterijen, ik zal hem niet helemaal leeg laten gaan want op kantoor geen lader :p
Update:

Is vervangen door Logitech onder garantie.