The Elder Scrolls 5: Skyrim (Special Edition), PC (Windows) Review

FiXeL 20 november 2011, laatste update op 20 november 2011, 1.722 views

The Elder Scrolls 5: Skyrim (Special Edition), PC (Windows)

Pluspunten

• Geweldige verhaallijn, je wordt meteen in het verhaal gezogen
  • Grafisch ziet het er erg goed uit
  • Gameplay
  • Replay waarde (onder voorbehoud, maar ik geloof dat dit wel goed zit)

Minpunten

• Steam installer wil downloaden terwijl je de game data op dvd hebt
  • Menu had beter gekund, maar is te doen op de PC

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Dit wordt een beetje mn eerste getypte review, dus het zal niet perfect wezen, daarvoor excuses.

Disclaimer: Mijn review is mijn ervaring met de game, en zal daarom niet direct hetzelfde zijn als de ervaringen van anderen. Platform: PC. Specs: Asus P67 Sabertooth, i72600K Cpu, 8GB corsair dominator RAM, EVGA GTX 580 superclocked videokaart. Deze setup draait de game vloeiend op 1080P resolutie @ ultra settings.

Het begin:

Op 11-11-11 na mn werk de game gehaald en ik kon niet wachten tot er gespeeld kon worden. De verpakking oogt wat sumier, en het was bij de mediamarkt ook even zoeken voordat ik em gevonden had. Niet echt opvallend dus, maar de inhoud maakt een hoop goed. Er zit een DVD in, (duh) een gedrukte handleiding in het nederlands (dat is tegenwoordig niet altijd meer standaard) en de piece de la resistance: een gedrukte kaart van Skyrim op ik denk A2 formaat. Het papier is getextureerd, zodat het een beetje oogt als oud, maar het is wel degelijk moderne druktechniek op getextureerd papier. Desalniettemin zou ik er geen problemen mee hebben om deze kaart in te lijsten.

Installatie:

Hier liep ik toch wel wat tegen problemen aan. Je hebt de DVD, en je moet steam installeren om de game te kunnen installeren, dus gedaan, en vervolgens wil steam de game downloaden... Eh... en de data op de DVD dan? Na een hoop gemier zelfs een torrent van de minder legale versie aangezet in de hoop dat deze eerder binnen zou zijn. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat je het volgende moest doen:

- Log in to Steam and click on Library.
- Right-click on the game, select Delete local content, and confirm.
- Insert the first disc into your computer.
- Close Steam (Steam > Exit).
- Press Windows Key + R to open Run (uitvoeren)
- In the Run window type: "C:\Program Files\Steam\Steam.exe" -install E:

Dat is, als je steam op die locatie hebt ge´nstalleerd, en E: je optische drive is van waar je wilt installeren.

Dit verliep eerst niet helemaal vlekkeloos, maar na een paar keer proberen was het gelukt, en moest er alleen nog een update gedownload worden via steam. De game detecteerd automatisch je grafische instellingen, maar was daar voorzichtig mee. Mijn instellingen werden gedetecteerd op "high" maar ik heb hem handmatig op "ultra" gezet en dat draait prima.

Wat ik jammer vindt, is dat je niet de optie krijgt om te bepalen waar je je game installeerd. Dit wordt voor je gedaan, en ik heb juist een aparte dir op mn C: schijf staan voor games. Een beetje jammer.

De game:

Wat kan ik zeggen.... Ik ben niet een die-hard fan van de elder scrolls serie, ik heb vroeger wel eens morrowwind even gespeeld maar nooit echt lang. Ik ben ook geen die-hard gamer. Deze game is daartegen wel eentje die je vanaf het begin in het verhaal trekt, sterker nog, je wordt vanaf het intro direct in de game gezogen! Het is allemaal goed doordacht, en alles ziet er ook erg goed uit. Ook de verhaallijn die zich ontplooit tijdens het spelen is erg geniaal, waarbij je geleidelijk aan een idee krijgt van wat er gaande is, en wie verantwoordelijk is voor de komst van de draken naar skyrim.

Interface:

Helaas is het menu meer gegeared voor de console, maar ook op de PC is het prima te doen. Lof voor het level up menu waarbij je je talents en perks toe kan kennen, dit is erg mooi gedaan door de perks als sterrebeelden af te beelden. Het menu biedt je ook de mogelijkheid om gear te equipen, magic, etc.

Gameplay:

Dit was voor mij aan het begin een beetje houterig, maar ik ben ook niet een hardcore gamer. Maar geleidelijk aan wordt het steeds makkelijker om het menu te navigeren om spells en wapens te selecteren, en het verhaal doet eigenlijk wel de rest. Een tip voor nieuwe spelers: richt je op de hoofdquesten en de sidequest zijn leuk voor erbij. Doe je dit niet, dan gaat het een hele tijd duren voor je een draak tegenkomt, en dat is toch wel een highlight van deze game. Het vechten tegen een draak is episch, moelijk maar zeer waarderend als je er eentje verslaat.

De game is zeer uitgebreid, en het zal ook niet meevallen om meteen verveeld te raken. Er is zoveel te doen, en ook grafisch gezien ziet het er erg mooi uit.

Conclusie:

Hmja, ik heb niet alles wat deze game te bieden heeft onder de aandacht gebracht, en ik ben ook niet een hardcore gamer. Maar, van wat ik gezien heb, en beleefd heb is dit een geweldige game die zijn naam waar maakt. Al is het soms saai om een heel eind van plaats A naar B te reizen om alleen een enkele wolf of bandiet neer te slaan, de quests, de dungeons, de draken en de verhaallijn zijn zeker de moeite waard om dit spel te proberen als je into RPG games bent.

Heb jij ook een The Elder Scrolls 5: Skyrim (Special Edition), PC (Windows)?

Idd een prachtige game :) Speel hem nu ook. Je kan er dagen achter zit. Sublieme graphics!!

Mijn opstelling trekt bijna Ultra. Meeste settings op High en een paar op ultra. Wellicht dat de Nvidia update nog veel gaat doen!

Rig
I5-750 @ 3.6
4GB 1600MHZ
GTX460 768MB 825MHZ

Mijn advies is dat ook om minimaal een GTX460 te hebben om optimaal van de game te kunnen genieten!!

[Reactie gewijzigd door guidonno op 21 november 2011 21:03]

Idd, misschien wel even handig te vermelden. Mn collega speelt deze game nu ook op een Core2 duo E8400 met een HD4850, 512MB vga geheugen, 4 GB ram, en dat draait ook leuk, al weet ik niet wat voor resolutie hij draait. Iig is de videokaart bij hem wel de bottleneck, omdat ie alles wel op low moet draaien... Magoed mischien haalt ie een nieuwe kaart... De rest van het systeem kan nog wel ff mee.
Niet zo handig om van te voren al je excuses ergens voor aan te biede wat geen eens aan de orde hoeft te zijn. De eerste zin staat ook in de rechterkolom op de pagina van skyrim als je daarnaar zoek in de pricewatch (zoals ik deed). Niet echt aanlokkend om daar dan op te klikken.

Verder een redelijke review. Beetje karig maar duidelijk. Maar het is ten slotte je eerste getypte review dus ik vergeef het je ;).

[Reactie gewijzigd door Henshin op 22 november 2011 01:33]

Dank je. :) Als ik deze review kan verbeteren op enige manier, dan hoor ik dat graag.
i7 920 @ 4,1GHz
6GB 1700MHz
HD5870 + HD5850 @ 930MHz

Beroerde CF ondersteuning met skyrim. Speel op 1440x900 nog niet vloeiend. Verdraaide ati kom toch eens met hotfix, dit kan echt niet!!
Mijn collega heeft inmiddels zijn HD4870 ingeruild voor een GTX560, en draait nu Skyrim op ultra settings op een Core2 duo E8400 en 4GB DDR2 ram @ 1600x1000 resolutie (gokje maar het zag er superstrak uit)