Samsung Touch Remote (RMC30D1) Review

BarjanNewbie 19 november 2011, laatste update op 24 mei 2012, 2.348 views

Samsung Touch Remote (RMC30D1)

Pluspunten

• DESIGN

Minpunten

• Het niet voldoen aan de beloftes en de abominabele accu!

Configuratie Score: 3
Dit toestel oogt zeer mooi. Net een iPhone!
Maar hier houdt alle positiviteit op.
Het toestel voldoet absoluut niet voor het gebruik als remote voor je Samsung Smart TV.
Het ergerlijkste is de accu. Na twee dagen gebruik ( zelfs bij slechts een uurtje TV per dag) is het toestel leeg.
Als je het oplaadt en je gebruikt het twee dagen niet, is het opnieuw leeg.
Mijn toestel is nog steeds bij de Samsung service omdat ik dacht dat de accu stuk was.
Maar volgens hen (telefonisch contact) is twee dagen een nomale duur!!??
Ik belde Samsung-info en die jongen vond zelf dit twee dagen duur absoluut niet normaal is;
Ik heb ervaring met Logitech en Philips Prestigo en die gaan maand(en) mee per oplaadbeurt.
Bovendien werkt het toetsenbord niet altijd op je Smart TV: enkel bij de standaard browser kan je een Qwerty-toetsenbord gebruiken.Voor andere apps zoals Youtube werkt het op de oude manier ( dus zoals op je gratis remote).
Bovendien moet je van een touchscreen houden. Het heeft er ook alle nadelen van: te vlug verkeerde functie aangeraakt, trager, onzekerheid of je het scherm al dan niet hebt aangeraakt ( harder of zachter drukken?),.....
Doe jezelf plezier en koop dit toestel niet.
200-250 euro gemiddeld is VEEL te DUUR voor zoveel gebreken!

Heb jij ook een Samsung Touch Remote (RMC30D1)?

Klein vraagje, enig idee of dit ding ook een azerty keyboard kan weergeven ?

Weet je toevallig ergens een manual in PDF staan ? Ik lijk die nergens te vinden :s
Ja dat gaat.
Als je het Qwerty klavier ziet, tik dan onderaan links op de groene wereldbol.
Kies voor Frans en dan staat het klavier op Azerty!
Succes!
Dank je wel voor jouw reactie barjan!

Ik zou hem kunnen kopen voor 50 euro, maar ik twijfel nog een beetje. Ik zou hem dan vooral kopen omdat ik dan hopelijk iets makkelijker kan surfen en bedienen. Maar als dat zelfs niet degelijk werkt, dan is het zinloos natuurlijk.

Ik lijk ook nergens een manual te kunnen vinden van het ding :p

BTW is het echt zo dat youtube bedienen bijvoorbeeld nog steeds niet kan ?

[Reactie gewijzigd door jGS op 25 februari 2012 13:37]

Beste Barjan, het lukt mij absoluut niet om het toetsenbord op de AB te laten verschijnen. Kan jij mij helpen?! Thx, Wieger
Hoi Wieger, toch nog bezweken voor deze grootste Samsung-mislukking aller tijden :(
Ik heb het al maanden en maak er NOOIT gebruik van omdat het zeer onpraktisch is en die accu een regelrechte bedriegelijke schande is!
Maar je wil weten hoe het toetsenbord op je remote komt.
Je kiest eerst onderaan links op het beginscherm "Afstandsbediening".
Als je je TV geselecteerd hebt , dan open je de Smart Hub ( is een knop als je wat naar beneden veegt) van je Samsung Tv en als je dan een applicatie kiest waarbij je iets moet ingeven dan komt het toetsenbord vanzelf.
Succes en VOORAL je niet ergeren tijdens je intypen ( want touch remotes scoren hier zeer slecht!!). Tenzij je kindervingers hebt natuurlijk!
Nog voor de liefhebbers: deze touch remote (RMC30D1) staat momenteel voor ¤ 99 te koop bij Redcoon. Dáár ben ik dus voor bezweken. Alle bedragen die in de buurt van de ¤ 200 circuleren mag je dan wel als afzetterij betitelen. Toch ?

Bij de nadelen (de overigens niet allemaal uit de lucht gegrepen zijn) wil ik wel wat nuances plaatsen. De batterij is bepaald geen wonder van uithoudingsvermogen, maar gaat normaliter toch wel een aantal dagen mee (hij gaat vanzelf in power save mode, eventueel de firmware even updaten via internet, de laatste dateert van juli 2011,). En dat is zeker het geval als je de touch remote gewoon uitzet (knop rechtsboven op de AB). Volledigheidshalve: het gaat niet om standaardbatterijen maar een "battery-pack" model Samsung .
Dat is dan wel weer jammer, want van die standaard AA of AAA (potloodcel) die je normaal in afstandsbedieningen hebt zitten, heb ik een mooie voorraad oplaadbare varianten liggen. Als je de Touch Remote in de hierna nog te noemen dual-TV mode gebruikt, kun je natuurlijk op je vingers natellen dat hij als een gek batterijen vreet.

Ik zou als nadeel ook willen melden dat de AB enorm gevoelig is: als je niet uitkijkt wordt er zomaar een functie uitgevoerd die je "niet bestelt "had en zit je b.v. ineens op een ander TV kanaal te kijken.

Toetsenbord: ik vreesde al dat ik daar niet zo blij van zou worden. Het gaat hier om hetzelfde systeem dat men bij mobiele telefoons gebruikt. Dat bevalt mij als Blackberry gebruiker (die apparaten hebben een vast toetsenbord) niet zo enorm.

Maar.... Het toetsenbord is niet zo erg als ik hier las - en zelf aanvankelijk ook dacht.

Het typen gaat inderdaad nog wel eens mis (je wordt gaandeweg wel beter trouwens) maar je kunt, zolang je je vinger niet van het toetsenbord haalt, alsnog naar de juiste letter schuiven en dan zal die (i.p.v.) op je scherm verschijnen (een soort van "swipen" zoals dat op de Galaxy telefoons werkt). Als je dát weet, neemt de functionaliteit van het toetsenbord enorm toe en erger je je ineens veel minder aan de erg kleine toetsjes.

Via het (kleine) schermpje van de Touch Remote kun je ook kijken naar de uitzending die op dat moment op zijn TV loopt (dit is de "dual TV" optie van de touch remote). De kwaliteit van je beeld (mét geluid!) hangt wel af van de kwaliteit van je Wifi verbinding. Pas nadat ik t.b.v. deze review de touch remote had aangesloten op mijn range extender (i.p.v. zoals tevoren de wireless router) bleek de optie probleemloos te werken. Ik werd er alsnog helemaal blij van -:). Een mindere verbinding laat namelijk het beeld regelmatig totaal stilvallen,

Een bijzonderheid van deze "dual TV "is overigens dat je ook kunt kijken naar andere aangesloten apparaten: ik heb onder "EXT 1 mijn Topfield PVR Digitenne ontvanger aangekoppeld en het beeld daarvan kun je eveneens op deTouch Remote laten verschijnen (je kunt dus kiezen tussen kijken naar de beelden van je Samsung TV tuner en de beelden van de Digitenne tuner)..
Omdat dit mogelijk is kun je bijvoorbeeld via de Touch Remoite naar een andere zender kijken dan de zender die je op je Samsung TV ziet (je moet de juiste bron kiezen op de touch remote).

Om een concreet voorbeeld te geven van wat ik bedoel: op dit moment draait op de Touch Remote een tekenfilm van Anixe HD (en Duitse satelliet-zender) en op het scherm, van de Samsung TV zelf draait Discovery Channel. Het omgekeerde is ook mogelijk (in het voorbeeld: Discovery op de Touch Rmote en het beeld van Anixe HD op het grote TV scherm).

Wat ik zeker een voordeel vind, is dat het hier gaat om een programmeerbare afstandsbediening. Behalve de Sansung TV bedien ik daarmee een Topfield PVR (Digitenne ontvanger),een meer dan twaalf jaar oude Technics versterker (overigens wel met optische uitgangen en Dolby Digital), waarvan de specs standaard in de database van de AB stonden, en (tot slot) nog een Samsung Blue Ray DVD speler. Ik weet niet wat het maximum aantal apparaten is dat er op kan.

Werken toetsen dan op het te bedienen apparaat toch niet helemaal zoals je wilt, dan kun je die heel eenvoudig aan de AB "aanleren". Ik heb geen enkele ervaring met de Logitech Harmony afstandsbedieningen, maar nu ben ik blij dat ik er geen gekocht heb (want de Samsung Touch remote doet hier exact wat ik wil en dat zonder dat ik er gekke fratsen voor moest uithalen).

Kortom: als je een Touch Remote te pakken kunt krijgen voor een prijs die niet te ver boven de ¤ 100 zit, dan durf ik toch wel te zeggen dat het apparaat in elk geval meer waard is dan de volslagen overprijsde Samsung USB TV camera's.

[Reactie gewijzigd door jlaarts op 25 augustus 2012 16:59]