Specificaties 5,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart Review

Heiniken 29 maart 2012, 5.584 views

Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart

Pluspunten

• Super scherp beeld
  • Simpel in gebruik
  • Ligt prettig in de hand
  • Veels apps beschikbaar

Minpunten

• Camera wat langzaam, zorgt voor onscherpe foto's
  • Accu ondanks hoge capaciteit dagelijks aan de oplader
  • Veel app's standaard geinstalleerd die niet te verwijderen zijn
  • Helaas alleen creditkaart in android market

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een opvolger van mijn Nokia N8. Na jarenlang enthousiast nokia gebruiker te zijn geweest wou ik er toch vanaf. De N8 is een goede mobiel maar toch net niet. Vandaar mijn zoektocht naar een nieuwe mobiel. Ik had al wat websites afgespeurd en tweakers natuurlijk kijkende naar revieuws van mobiele telefoons. Ik was er voor mijzelf al uit dan ik een mobiel wou met android erop.

Afgelopen maandag liep ik in de Saturn en natuurlijk even kijken naar de mobieltjes. Me oog viel eerst op een HTC Sensation mooi groot scherm. Toen zag ik de XL versie daarvan die is groot dacht ik. En toen kwam de Samsung Galaxy Note. Damn die is groot kwam er direct in mij op. Gelijk de Note gepakt en mee zitten spelen. Ondanks het formaat van het toestel ligt hij prettig in de hand. Na een kort gesprekje met de verkoper besloten om hem te kopen.

Software

Voorheen had ik alleen ervaring met verschillende versies van Symbian en niet met Android. Ten opzichte van Symbian is Android een grote verademing voor mij. Het is veel logischer opgebouw en reageert veel sneller naar mijn gevoel. Waar ik bij Symbian nog wel eens het idee had van waar staat dat nou kan ik bij Android er zo naar toe navigeren. Ook is het OS veel stabieler en zijn er meer programma's beschikbaar. Wat ik wel als een minpuntje ervaar is de grote hoeveelheid standaard geinstalleerde programma's die niet te verwijderen zijn. Zij verbruiken een redelijke hoeveelheid van het ram geheugen.

Standaard wordt de Galaxy Note geleverd met software voor spraakherkenning. Ik heb deze een paar keer uitgeprobeerd en ik kan zeggen dat het wel redelijk werkt. Zo ondersteunt de telefoon de mogelijkheid spraak naar tekst. Het is wel van belang om duidelijk en langzaam te spreken, niet te lange zinnen te gebruiken om ervoor te zorgen dat het toestel de juiste woorden noteert. Het idee is erg leuk maar zelf typen op het virtuele toetsenbord vind ik sneller en prettiger werken. Het staat zo raar als je in de tein of bus een smsje zit te dicteren aan je mobiele telefoon.

Hardware

Beeldscherm
Het beeldscherm draait op een heerlijke resolutie van 1280x800 en dat is een hele verademing voor mij. Ik kwam van een Nokia N8 met een resolutie die veel lager is. Het beeldscherm komt helder over en kan de kleuren goed weergeven. De lichtheid van het scherm wordt vanzelf aangepast aan de omgeving waar je bent. Video's en foto's zijn erg mooi om te zien op de mobiel. Het lezen van hele teksten is goed te doen als je het toestel draait zodat je het kunt lezen in landscape modus.

Camera
Het toestel is voorzien van een 8 megapixel camera die plaatjes schiet op een resolutie van 3264x2448 en filmpjes maakt 1920x1080. Ondanks de hoge resolutie van de foto's zijn de foto's van mijn Nokia N8 een stuk mooier. Overdag is het toestel instaat goede foto's te maken maar zodra het wat donkerder is en de fliters gebruikt wordt is de kwaliteit een stuk minder.

Twee foto's gemaakt met de Samsung Galaxy Note

Wifi
Het toestel kan overweg met alle soorten wifi's die er beschikbaar zijn. Ik heb het toestel getest in combinatie met een Netgear Wndr 3700. Op het punt van wifi schiet het toestel naar mijn mening te kort. Waar ik op mijn slaapkamer normaal gesproken met een ipad of laptop zowat vol bereik heb komt de Galaxy vaak tot maar een of twee streepjes. Zelf heb ik het idee dat het hoesje wat standaard geleverd wordt bij de Galaxy Note het signaal wat blokkeert. Ik ben van plan om binnenkort te testen hoe het signaal is zonder het hoesje. Daar integen is het signaal wel sterk genoeg om lekker snel gebruik te maken van het internet.

GPS
Het toestel is voorzien van A-GPS in de praktijk heb ik gemerkt dat het toestel nog wel eens een flinke afwijking heeft van de echte locatie. Ik had verwacht dat dit minder zou zijn. Bij gebruik van navigatie is de afwijking voor mijn gevoel minder groot en weet hij mij dan ook op de juiste plek te brengen.

Edit 25-11
Ik dacht altijd dat a-gps slechter is dan gewone gps maar na wat zoeken blijkt a-gps wat voordelen te hebben tegenover gps. Toch blijf ik bij mijn punt dat er vaak toch een redelijke afwijking is. Ook als ik gewoon buiten sta zonder grote gebouwen en dergelijk in de omgeving

Nog wat kleine dingen die mij opgevallen waren als het gaat om de hardware
Volgens de specificaties zou het toestel 1 gb ram geheugen hebben, het toestel zelf geeft aan 800 mb ram geheugen te hebben.
Opslag zou 16 gb zijn maar op dit moment zie ik alleen mijn geheugenkaartje van 16gb.

Edit 25-11
Opslag probleem is opgelost, hij geeft het interne geheugen weer onder een andere naam. Daar had ik overheen gelezen.Hoe het nou precies zit met het ram geheugen ben ik nog niet uit, misschien houdt hij 200 ram mb in reserve
De 200 mb ram geheugen is voor de videochip dus dat is ook weer opgelost

De praktijk

Het toestel ligt prettig in de hand zeker als je wat grotere handen hebt is het zeer fijn om dit toestel vast te houden. Voor mensen met kleine handen is het misschien wat lastiger. Daarnaast past het toestel ook gewoon in de broekzak, de broekzak moet wel een beetje diep zijn maar het toestel is absoluut niet dik wat een voordeel is. Qua gewicht vind ik het toestel verrassend ligt, ik had verwacht dat het een stukje zwaarder zou zijn. Het formaat van het beeldscherm is zeer prettig en moet denk ik niet groter worden, anders past het niet meer in de broekzak en heb je misschien wel twee handen nodig om het vast te houden.

Wat wel jammer is dat je niet al fietsend/lopend makkelijk een berichtje kunt schrijven. Je hebt een hand nodig om het vast te houden en de andere om het bericht te schrijven. Je kunt natuurlijk met losse handen gaan fietsen maar dat is niet aan te raden.

Ik merk nu al direct dat ik niet echt zit te surfen op internet met de browser van het toestel. Voor veel dingen gebruik je een app maar toch hou ik er ook van om af en toe gewoon de browser te gebruiken. Tot nu toe is het gebruik van de browser mij goed bevallen. Hij reageert snel en laad websites snel in. Het gebruik van de browser wijst zich vanzelf.

Update 24-2

De mobiel aangeboden bij Saturn ter reparatie omdat deze niet meer goed oplaadt. Als ik de lader erin stop reageert de telefoon meestal niet en geeft ook niet de melding van bezig met opladen. Soms als je wat aan het stekkertje zit werkt hij wel. Het komt ook voor dat hij in het begin wel laadt en dan ineens weer stopt met opladen. Voorlopig weer terug bij mijn oude Nokia N8. Nu maar hopen dat ik hem sneller terug heb dan waar de medewerker het over had, een maand.

Update 29-3

Na een aantal maanden gebruik van deze prachtige telefoon toch wat problemen met het toestel gekregen. Het kwam regelmatig voor dat als ik de telefoon aan de lader hing er niks gebeurde. Het toestel begon niet te op te laden. Ook kwam het voor dat het toestel wel een minuut lang aan het laden was maar daarna niet meer verder laden. Het toestel is dan ook terug gegaan naar de winkel ter reparatie. Na een aantal weken toestel terug gehad voorzien van een nieuwe accu, adapter en usb kabel. Thuis gekomen en het toestel een tijdje gebruikt, toen de accu bijna leeg was aan de lader gelegd. Zelfde probleem nog steeds, het toestel weigerde op te laden. Opnieuw terug gegaan naar de winkel waar het probleem weer opnieuw geconstateerd werd door het personeel. Het toestel zou opnieuw opgestuurd worden voor reparatie. Totdat een medewerker bedacht om het toestel met een echte lader te testen. Dus een lader waar je geen losse usb kabel insteekt. Na een paar minuten testen blijf het toestel gewoon doorladen. Gelukkig kan ik mijn toestel nu weer opladen met een BlackBerry lader, helaas duurt het laden nu wat langer omdat de lader minder krachtig is

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note (i9220, N7000) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Je noemt de accuduur als een negatief punt, maar vrijwel alle smartphones moeten tegenwoordig regelmatig aan de lader. Is het aanzienlijk vaker laden dan bijvoorbeeld een iPhone of een S II? Of vind je het in het algemeen te vaak.
Over dat wi-fi verhaal; de interpretatie van streepjes is bij elke producent anders en zegt dus vrij weinig. Zolang hij het net zo goed doet zou ik dat niet als minpunt zien.
Na wat meer testen van de wifi blijf ik het een minpunt vinden. Bij mij op school ziet hij vaak de wifi niet terwijl andere apparaten(ipad, laptop en Nokia N8) het wel gewoon zien.
geachte heer

Ik heb een samsung galaxy gekocht in het buitenland.Maar er is geen nederlandse taal op.Kan ik dit ergens doenloadwn

Vriendelijke groeten

Jan
Kan je dit niet instellen bij bij Settings en dan Language and keyboard? Daar kan ik in ieder geval een taal instellen. Ik neem aan dat je Galaxy nu op zijn engels staat?
Als je de eerste keer de Note opstart is het eerste wat je zien krijgt:taal instellen ,als daar nederlands niet bijstaat heb je pech.
Omdat dat het net het eerste scherm is kijk je er misschien over en ga dan naar Istellingen en dan naar Taal en toetsenbord,in de eerste optie kan je de taal kiezen.
Oeps, moest hierboven staan
Ik heb geen ervaring met iPhone of een S II maar in vergelijking met mijn Nokia N8 vind ik dat hij richting het eind van de dag behoorlijk leeg is. Terwijl mijn Nokia dan meestal nog wel redelijk vol zat. Nou moet ik wel zeggen dat mijn Nokia minder verbonden was met internet dan de Galaxy
Mijn Desire HD was veel sneller leeg, ik zit dan wel heel de dag Wordfeud te spelen en dan gaat het redelijk hard maar de Note gaat een stuk langer mee, anderhalve dag ongeveer bij redelijk intensief gebruik.
Ik denk dat ik op dit moment meer dan intensief met mijn mobiel bezig ben. Alle nieuwe dingen even uitproberen daardoor gaat de baterij erg hard
Hoezo creditcard?

Snappz market
Blackmarket
blapkmarket

er zijn er zat!
Ik geloof dat dit niet echt een oplossing op zijn probleem is.
Dat zijn alternatieve voor de android market, opzich ook goed maar ik geef aan dat in de android market alleen creditcard mogelijk is. Maar bedankt voor het alternatief

[Reactie gewijzigd door Heiniken op 25 november 2011 14:33]

"Hoe het nou precies zit met het ram geheugen ben ik nog niet uit, misschien houdt hij 200 ram mb in reserve "

Een gedeelte van de 1GB geheugen is alleen beschikbaar voor de GPU, en niet beschikbaar voor de CPU, vandaar dat je minder dan 1GB ziet.
Bedankt voor de informatie